رپورتاژ آگهی


7 دلیل انتخاب تخته سه لا به عنوان مصالح ساختمانی و کاربرد های آن

تخته سه لا یکی از رایج ترین مصالح ساختمانی است که می توان بسته به نحوه ساخت از آن برای اهداف تزئینی یا برای موارد دیگر استفاده کرد. این محصول از ورقه های نازک چوب به نام لایه یا روکش چوبی ساخته شده است که تحت حرارت و فشار بالا بصورت لایه هایی عمود بر یک دیگر به هم چسبانده می شود تا ورقی ضخیم‌، قوی‌ و انعطاف‌پذیرتر را تشکیل دهد

ویژگی تخته سه لا برای ساخت و ساز

ویژگی های منحصر به فرد تخته سه لا، مقرون به صرفه بودن آن، سهولت استفاده، استحکام و مقاومت کافی به محبوبیت تخته سه لا به عنوان یک مصالح ساختمانی افزوده است. بنابراین، اگر در مورد هزینه ساخت و ساز نگران هستید، تخته سه لا می تواند بهترین گزینه برای کنترل بودجه شما باشد. از آنجایی که ورقه های تخته سه لا بسیار مستحکم است و تحت تغییرات آب و هوایی و رطوبت ترک نمی خورد، آن را به یک ماده قابل اعتماد برای کاربردهای مختلف، به ویژه استفاده در ساختمان تبدیل کرده است.

کاربرد تخته سه لا در صنعت ساخت و ساز

تخته سه لا به طور گسترده به عنوان یک چوب نرم و چوب سخت تولید شده که بسته به کاربرد مورد نظر در صنایع مختلف استفاده می شود که برخی از رایج ترین کاربردهای آن عبارتند از:

  • بسته بندی
  • ساخت قالب برای بتن
  • تخته سه لایی در قالب بندی
  • برای ساخت درب و کرکره
  • ساخت پارتیشن یا دیوارهای خارجی
  • به عنوان بخشی از سیستم های کف سازی
  • استفاده از تخته سه لا برای قالب بندی ساختمان
  • ساخت مبلمان، کمد، کابینت آشپزخانه و میز اداری

درجه بندی تخته سه لا به چه صورتی است؟

درجه بندی تخته سه لا به چه صورتی است؟

درجه بندی تخته سه لا بسته به نوع استحکام، تغییر رنگ، عیوب سطحی و مقاومت در برابر رطوبت و سایر ویژگی ها تعیین می شود که هر رتبه بندی نوع کاربرد تخته سه لا را مشخص می کند.

تخته چند لایه در سه درجه با کیفیت متفاوت طبقه بندی شده است که بنابر کاربرد آن در پروژه می توانید این محصول را انتخاب کنید. سطح A بالاترین درجه تخته چند لایه می باشد و صرفا برای مکان هایی که نیاز به مقاومت بالا داشته باشد مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت تخته چند لایه A به دلیل تعداد لایه های بیشتر و کیفیت بالاتر نسبت به تخته های C و D گران تر است.

برخی از کارها هستند که لزوماً به درجه A نیازی نداشته، در نتیجه برای این موارد کیفیت تخته با درجه C یا D کافی می باشد. از طرفی دیگر، تخته سه لا خارجی، از درجه AA است و بهترین استفاده را برای دیوارها دارد.

دلایل انتخاب تخته سه لا به عنوان مصالح ساختمانی

۱.      استحکام بالا

تخته سه لا در برابر عوامل مختلفی مقاومت و استحکام بالایی دارد، زیرا روکش های این محصول با زاویه ۹۰ درجه نسبت به یکدیگر قرار می گیرند. علاوه بر این، تخته سه لا استحکام بالاتری نسبت به الوارهای برش خورده دارد که این امر باعث شده در کارهای مختلفی همچون کفپوش، تیر و دیوار استفاده شود.

۲.      انعطاف پذیری

از آنجایی که تخته سه لا انعطاف پذیری بالایی دارد، می توان مطابق با هر نیازی آن را تولید کرد. از این رو، ضخامت هر روکش از تخته سه لا از چند میلی متر تا چند اینچ می تواند متفاوت باشد. نکته قابل توجه در این است که تعداد روکش های مورد استفاده تاثیر مستقیمی بر افزایش ضخامت این محصول دارند، در نتیجه لایه های اضافی استحکام بیشتری به تخته سه لا می دهد. روکش‌های نازک ‌تر برای افزایش انعطاف‌ پذیری برای استفاده در سقف ‌ها و پانل ‌ها استفاده می‌شود.

۳.      مقاوم در برابر رطوبت

بطور کلی تخته سه لا مقاومت و استحکام بالایی در برابر رطوبت و تغییرات آب وهوایی دارد در صورتی که نوع چسب استفاده شده، این مقاومت را چندین برابر می کند. یک لایه رنگ بر روی چوب می تواند مقاومت آن را افزایش دهد که این نوع روکش ها برای استفاده بیرونی مانند سوله و در ساخت و سازهای دریایی مناسب هستند.

۴.      مقاومت در برابر ضربه

تخته سه لا استحکام کششی بالایی دارد و می تواند بار اضافی را تا دو برابر بار تعیین شده خود تحمل کند. علاوه بر این در زمانی که حوادث طبیعی رخ می دهد، این محصول چوبی مقاومت بالایی در برابر زلزله و بادهای شدید دارد، به همین دلیل در کف سازی و قالب بتن استفاده می شود.

۵.      برش پانل بالا

برش پانل بالا پلی وود

همانطور که اشاره کردیم، تخته سه لا از دو نوع چوب نرم و سخت در لایه های متفاوت ساخته می شود که خم شدن این محصول را سخت می کند. به عنوان مثال، زاویه ای که در آن دانه های روکش روی یکدیگر قرار می گیرند ممکن است ۹۰ درجه متفاوت باشد، بنابراین هر روکش را می توان در زاویه ۴۵ یا ۳۰ درجه نسبت به روکش بعدی قرار داد و استحکام تخته سه لا را در هر جهت افزایش داد.

۶.      مقاومت در برابر آتش

یکی دیگر از دلایل مهم انتخاب تخته سه لا برای ساخت و ساز ساختمانی مقاوم بودن آن در برابر آتش است که معمولاً با مواد غیر قابل احتراق مانند تخته فیبر و یا سیمان فیبری ترکیب می شود.

۷.      عایق

تخته سه لا عایق حرارتی و صوتی بالایی دارد، به همین دلیل برای استفاده در کف، سقف و دیوار کاربرد های فراوانی دارد. عایق های ارائه شده توسط تخته سه لا می تواند هزینه های گرمایش و سرمایش را تا حد زیادی کاهش دهد.

خرید و قیمت تخته سه لایه

همانطور که اشاره کرده ایم، تخته سه لایه از لایه های متفاوتی ساخته می شود که بسته به تعداد لایه ها، کاربردهای متفاوتی در صنایع مختلف دارد. پس یکی از عوامل تأثیر گذار بر قیمت تخته چند لایه تعداد لایه های بکار رفته در آن می باشد. به جزء تعداد لایه ها عواملی مانند برند، کیفیت، نوع متریال بکار رفته، کارخانه تولیدی و … بر قیمت این محصول موثر است.

علاوه بر موارد گفته شده، در میان انواع تخته های سه لایی وارداتی و تولیدات داخلی، تخته های سه لایی ایرانی از قیمت کم تری برخوردار می باشد.