مدیرانی که به تحول در شیوه مدیریت باور دارند، به تیم کاری امر و نهی نمی‌کنند که چه کار کنید یا نکنید، این مدیران با تیم کاریشان باهم کار می‌کنند تا دریابند بهترین کار چیست.

آقای “ایلان ماسک”  ، Elon Musk مدیر و بنیانگذار شرکت “اپیس ایکس”، کسی ست که قصد دارد بشر را برای زندگی به کره مریخ بفرستد و توریست های فضایی را برای گردش به کره ماه ببرد و اطلاعات مغز انسان را روی کامپیوتر کپی نماید، با استفاده از همین شیوه ی مدیریتی، هم اکنون یکی از میران سرشناس دنیاست. هر چند ایده های او به نظر غیرممکن هستند اما او در حال حرکت به سوی آنهاست و موفقیت های زیادی را کسب نموده است.

می دانید راز موفقیت “ایلان ماسک” چیست؟

تحول در شیوه مدیریت.  

ایلان ماسک و تحول در شیوه مدیریت

ایلان ماسک بعنوان یکی از شرکای شرکت پی پل( Pay Pal ) برای اولین بار توانست یکی از ایده های غیر قابل باور را، به انجام برساند. یعنی رد و بد کرد پول نقد در سراسر جهان.  او توانست موشک های فضایی را که پس از بازگشت در یک ناکجا آبادی فرود می آمدند و بی استفاده می شدند را ، به سمت یک فرودگاه شناور در اقیانوس هدایت  کند و باعث شود آن موشکها دوباره قابل استفاده شوند. این یعنی صرفه جویی در میلیون ها دلار پول. کمپانی “تسلا” که ایلان ماسک میریت آنرا دارد درساخت اتومبیل های برقی کارآمد پیشتاز بوده است و این یعنی تغییر دنیا.

راز اینهمه موفقیت “ایلان ماسک” چیست؟

او هیچگاه از روش دستوری در مدیریت خود استفاده نکرد، او در تحول در شیوه مدیریت را در مدیریت خود به کار برد.

  • تحول در شیوه مدیریت چیست؟

در این نوع از مدیریت، مدیر یا رهبر یک تیم کاری، به تیمش نمی‌گوید آنچه را که او فکر می‌کند درست است و بایدهمان را انجام داد. در عوض با تیم کاری اش کار می‌کند تا دریابد فرصتها چیست، مشکلات کدام هستند و چه چیزهایی پتانسیل تبدیل شدن به فرصتهای خوب را دارند.

مدیرانی که مایل به تحول در شیوه مدیریت خود هستند زنان یا مردانی پیشرو هستند که قادرند دنیا را تغییر دهند. آنها دارای یک توانایی مافوق طبیعی، برای توقف شیوه های کهنه و ناکارآمد هستند. چنین مدیرانی تیمی را انتخاب می‌کنند که بتوانند در سیستم مدیریتی خود تغییرات عمده ای ایجاد نمایند و چشم انداز آنها را که شاید رویاگونه به نظر برسد، به واقعیت تبدیل نمایند.

  • شخصیت مدیر و تحول در شیوه مدیریت

مدیرانی که دنیا را تغییر می‌دهند دارای صفات زیر هستند و  این صفات را با دنیا به اشتراک می‌گذارند:

تحول در شیوه مدیریت

۱- آنها قادرند یک چشم انداز عالی از آینده بسازند

چنین مدیرانی، تیم کاری را گردهم می آورد و با راه اندازی طوفان مغزی، نیاز ها ، مشکلات و راه حل ها را حتی پیش از اینکه وجود داشته باشند، پیش بینی می کنند.  ماموریت آنها و تیم کاریشان، ایجاد چشم انداز است.

۲- آنها با کارمندان خود همدل هستند

این مدیران پا به پای تیم کاری خود روی پروژه ها کار می‌کنند. آنها به خوبی میدانند تا وقتی که خودشان را بعنوان یکی از اعضای تیم می نگرند قادرند که به شیوه ای مثبت از طریق داشتن ارتباط نزدیک با کارکنان، آنها را  تحت تاثیر قرار دهند. آنها کاملا هماهنگ و همگام با احتیاجات و نگرانی های تیم کاری خود هستند.

۳-  آنها هرگز دست از انگیزه بخشی به اعضا بر نمی‌دارند

مدیرانی که به تحول در شیوه مدیریت باور دارند،  به خوبی می دانند کسی که مسئولیت این تیم را به عهده دارد خودشان هستند. پس خودشان را مسئول همه چیز دانسته و وظیفه ی خود میدانند که به تیم کاری خود انگیزه بدهند تا تک تک اعضا بتوانند خودشان را سرپا نگه دارند و همه ی آنها باهم برای انجام پروژه، تشویق شوند.

۴-  آنها پشتیبان کامل اعضای کاری خود هستند

هدف تحول در این شیوه مدیریتی، این نیست که فقط یک پروژه ای به اتمام برسد و دیگر هیچ، بلکه در این شیوه، هدف این است که اسباب و شرایط لازم برای تیم کاری فراهم شود تا آنها تشویق شوند در آینده سیستم مدیریتی را بهبود بخشند.

  • چگونه می توان تبدیل به یک مدیر تحولی شویم؟

الف: یک چشم انداز از هدف و آینده داشته باشید.

آیا میتوانید راهِ حل مشکلات را ببینید؟ آیا میتوانید مکانی که هدف شما در آن شکل میگیرد را ببینید؟ آیا می توانید یک سیستم از رده خارج شده را شناسایی کنید و بدانید احتیاج به چه تعمیرات اساسی دارد؟

آیا میتوانید بفهمید دنیایی که در آن زندگی می‌کنید دارای چه کمبود هایی ست و آیا می توانید به تیم کاری خود انگیزه ببخشید تا چیزی که نیست را تولید نماید؟ اگر پاسخ بله است ، شما یک مدیر تحولی هستید.

ب: تیمی از افراد همفکر  را دور هم جمع نمایید

اگر اعضای کاری تیم شما،  همفکر و همدل باشند در قدمهای بعدی وقتی که پروژه با سختی ها مواجه شد، این سختی ها مهم جلوه نمی‌کنند و اعضا به خوبی می‌توانند با همفکری و همدلی، از پس آن برآیند. بدین منظور  بایستی افرادی که هدف-آرزوی شما را به اشتراک می‌گذارند، دور هم جمع کنید.

ج: از روش طوفان مغزی همراه با تیم خود استفاده نمایید

طوفان مغزی یکی از راه حل های خوب برای پیدا کردن راه حل های خوب است!  به تیم کاری خود نگوید باید فلان کار را انجام دهند بدون اینکه قبلش در مورد آن کار  بحث و تبادل نظر انجام نشده باشد.فقط مدیران ناکارآمد هستند که فکر می‌کنند همه چیز را می‌دانند.

تمامی گزینه های ممکن را لیست کنید. هزینه ها را  ارزیابی نمایید، مزایا و معایب هر کدام را لیست کنید و سپس کارآمدترین پاسخ را انتخاب نمایید.

د: یک نقشه راه مشخص بنویسید

هر آنچه که مورد نیاز است را بنویسید. از ابزارها گرفته تا پول و زمان.  کارهای بزرگ را به کارهای کوچک تر تقسیم کنید و مطمئن شوید تمام کارها قابل انجام هستند.

ه : رسیدن به هدف را برای خود یک ماموریت قلمداد کنید

تحول در شیوه مدیریت یعنی هدف را نه بعنوان یک آرزو بلکه بعنوان یک امر دست یافتنی قلمداد نمودن. هدف-آرزو بسازید. سپس آنرا با تیم کاری خود به اشتراک بگذارید و اعضا را با آن هدف-آرزوی نهایی هماهنگ نمایید. فراموش نکنید یک هدف کاملا واضح و مشخص می‌تواند انگیزه ی قوی برای تیم کاری ایجاد نماید.

و : تیم کاری خود را از یاد نبرید

یک مدیر تشویق کننده باشید نه تنبیهی، تا بتوانید تیم کاری را  به سمت هدف جلو ببرید. با اعضای تیم خود حرف بزنید و نگرانی های آنها را گوش دهید و سپس براساس آنها عمل نمایید.  بهترین مدیران کسانی هستند که خلاقیت و استقلال تیم کاری خود را پرورش می‌دهند.

ز: پیروزی ها را جشن بگیرید و از شکست ها درس بگیرید

حتی یک پیروزی کوچک را نیز جشن بگیرید. مهم نیست آن پیروزی چقدر کوچک بوده. سعی نکنید آن پیروزی را فرضی قلمداد کنید.همچنین هر شکستی را بعنوان یک شانس برای یادگیری بیشتر در نظر بگیرید. واژه ی شکست را تغییر کاربری دهید. دلایلی که باعث ایجاد شکست شده را پیدا نمایید، از آنها درس بگیرید و آنها را یکبار برای همیشه حل نمایید.

اگر این مقاله را مفید دانستید، سعی کنید تحول در شیوه مدیریت را در آغوش بگیرید و  تیم کاری خود را گردهم آورید و دنیای کاری خود را تغییر دهید.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله‌ی Sally White