مدیران موفق تکنیک شخصی خودشان را دارا هستند که یک یا ترکیبی از چند تکنیک زیر است.  بسیاری از ما نام استیو جابز را شنیده ایم اما اندک کسانی هستند که دقیقا بدانند استیو جابز چگونه شرکت و کارکنانش را مدیریت می‌کرد. دیدگاه استیو جابز نسبت به کمپانی اپل این بود که اپل قرار است دنیا را عوض کند. استیو جابز با چنین عقیده ای بود که شرکتش را مدیریت می‌کرد. او تیمی را تشکیل داد که به رویاهایش باور داشتند تا به همراه آنها بتواند دنیا را با ایده های خلاقانه اش تغییر دهد.

به طور کلی شش تکنیک مختلف مدیریتی وجود دارد و اگر شما هم یک مدیر هستید یا قصد مدیریت دارید خواندن این مقاله می‌تواند کمک خوبی در مدیریت شما باشد.

  • شماره یک: مدیران سرعتی

یک مدیر سرعتی، کسی ست که یک هدف یا برنامه‌ی معینی  را برای کارکنانش بر اساس یک جدول زمان بندی، تعیین میکند تا به آن برسند.

مزایا: اطمینان داشتن از اینکه کارها طبق برنامه پیش می رود.

معایب: امکان اینکه خلاقیت تیم کاری به دلیل فشار زمانی، کاسته شود وجود دارد. چون ذهنها و بدنها در یک جدول زمان بندی فشرده،خسته می‌شوند.

چه زمانی باید و چه زمانی نباید این روش را به کار برد؟

این روش زمانی بیشترین کاربرد را دارد که کارکنان از انگیزه ی بسیار بالایی برخوردار باشند و همچنین کاملا شایسته‌گی لازم برای آنچه انجام می‌دهند را دارا باشند. در ضمن این روش برای کارهایی که به یک برنامه‌ی کاملا مشخص نیاز دارند نیز مناسب است.

چه چیز دیگری مهم است؟

مدیران خوب وقتی که از این روش استفاده میکنند بایستی به طور مرتب از تیم کاری خود نظرخواهی کنند و نیز به آنها فضای کافی برای انجام کارشان را بدهند.

مدیران سرعتی

  • شماره دو: مدیران دستوری

مدیران دستوری خودشان یک تصمیم را به تنهایی می‌گیرند و  سپس آنرا به کارکنان ابلاغ می‌کنند تا توسط آنها انجام شود.

مزایا: در شرایط بحرانی، گرفتن تصمیمات سریع، بسیار مهم و کمک کننده است.  این نوع از مدیریت قابل احترام است و کمتر توسط دیگران به چالش کشیده میشود.

معایب: مهار کردن تفکر انتقادی در کارمندان و تضعیف روح خلاقیت در آنها. این کار، گزینه‌ی ارزشمندی در مدیریت نیست.

چه زمانی باید و چه زمانی نباید این روش را به کار برد؟

مدیران دستوری وقتی که در موقعیتی قرار می‌گیرند که تیم کاری آنها دارای تجربه‌ی کافی نباشند، گزینه ی مناسبی هستند هر چند که خلاقیت تیم کاری در این شرایط تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

مدیران و تکنیک دستوری

  • شماره سه: مدیران رویا پرداز

مدیران رویا پرداز، کسانی هستند که قادرند یک تصویر بزرگتر و کلی تری از هدف را ببیند و آنرا برای دیگران شرح دهند.

مزایا : انگیزه دادن به تیم کاری و دمیدن شهامت در روحیه ی آنها.

معایب: انگیزه دادن به کسانی که دارای احساسات شدید هستند در این روش کاربرد دارد اما این انگیزه ها در افراد باید مرتبا دمیده شود.

چه زمانی باید و چه زمانی نباید این روش را به کار برد؟

مدیریت رویا پرداز، زمانی به کار می‌رود که نیاز است در مورد یک هدف، توضیح زیادی داده شود و یا در دیدگاههای کارکنان تغییرات زیادی ایجاد شود.

چه چیز دیگری مهم است؟

یک مدیر رویا پرداز،  باید  اول از همه خودش بتواند خیلی شفاف و واضح،  یک هدف بلند مدت را ببیند و سپس آنرا برای دیگران شرح دهد و بگوید که رسیدن به این هدف برای همه‌ی کارکنان سودمند و موفقیت آور است.

مثال بارز این روش، استیو جابز است.

مدیران رویا پرداز

  • شماره چهار: مدیر مردمی

مدیران مردمی کسانی هستند که تصمیم ها را به همراه تیم کاریشان می‌گیرند و خودشان نیز همراه با تیم کاری، مشغول به  فعالیت میشوند تا به بهترین نتیجه برسند.

مزایا : بالا بردن روحیه ی کارِ گروهی و بهبود رابطه بین مدیر و اعضا در حالیکه دارند باهم کار می‌کنند و مشغول تبادل نظر هستند.

معایب : ممکن است چنین مدیریتی به راحتی به چالش کشیده شود و گاهی به دلیل زمان بر بودن تصمیم ها، ناکارآمدی پیش می آید.

چه زمانی باید و چه زمانی نباید این روش را به کار برد؟

وقتی تیم کاری، یک تیم کاملا حرفه ای باشند این تکنیک مدیریتی می‌تواند خیلی خوب پاسخ دهد.  اما کارکنانی که هنوز حرفه ای نیستند ممکن است با این نوع مدیریت، گیج شوند.

مدیران مردمی و مدیریت

  • شماره پنج: مدیران خونگرم

چنین مدیرانی خیلی گرم برخورد می‌کنند و خیلی زود با کارکنان خود خو می‌گیرند و رابطه برقرار می‌کنند.

مزایا: بالا بردن روحیه ی کارِ گروهی و ساختن پیوندهای عاطفی. در چنین فصای گرمی، اعضای گروه احساس امنیت کرده و تعلق خاطرشان نسبت به هدف بیشتر می‌شود در نتیجه سخت تر کار می‌کنند.

معایب: کیفیت در این تکنیک ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد. در چنین فضایی ممکن است کارها نه به حد کمال بلکه به حد مطلوب و متوسط انجام شوند چون کارکنان چشم اندازی از کمال ندارند و توسط مدیریت به آنها داده نشده است.

چه زمانی باید و چه زمانی نباید این روش را به کار برد؟

این روش زمانی بهتر است به کار گرفته شود که کارکنان به لحاظ اخلاق کاری،  از درجه ی پایین تری برخوردار هستند.

چه چیز دیگری مهم  است؟

برای داشتن یک مدیریت موثر و بهره وری بالا، مدیرانی که زود خو می‌گیرند و صمیمی می شوند،  بهتر است سایر شیوه های مدیریت را نیز همراه با آن پیاده سازند. “مادر ترزا ” یکی از مثال های این شیوه ی مدیریتی ست.

مدیران خونگرم

  • شماره شش: مدیران مربی

چنین مدیرانی در واقع نقش یک مربی را برای اعضای آموزش ندیده ی خود ایفا می‌کنند. آنها به اعضای تیم خود کمک می‌کنند که توانایی های خود را بشناسند و مرتبا در مورد کارکرد آنها نظر می‌دهند.

مزایا : ایجاد یک فضای مثبت کاری وقتی که مدیر و اعضا در حال رد و بدل کردن نظرات هستند. داشتن چنین مدیریتی باعث رشد دائم تیم کاری می‌شود.

معایب: مربی گری در یک تیم کاری، نیاز به گذاشتن وقت زیاد است تا تک تک اعضا آموزش ببینند.

چه زمانی باید و چه زمانی نباید این روش را به کار برد؟

مدیران مربی بهترین گزینه برای یک تیم کاری بدون تجربه هستند که به شدت خواهان یادگیری و رشد هستند. در این روش مدیریتی، مهارت مدیر برای هدایت و قانع سازی اعضا بسیار مهم است.

اکنون که همه ی تکنیک های مدیریتی را متوجه شدید، آیا از بین اینها تکنیک خاصی را برای تیم کاری خود مناسب می بینید؟

مدیران مربی و مدیریت

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله‌ی Emilie Chu