حضور در المپیک برای هر ورزشکاری در حکم یک رویا است. حتی بسیاری از کسانی که ورزشکار حرفه‌ای نیستند هم گهگاه این رویا را در سر می‌پرورانند. اما شاید حضور در المپیک را نتوان تنها به عنوان یک رویا قلمداد کرد. بلکه بتوان با ورزش هر روزه و حفظ تناسب اندام این رویا را به واقعیت تبدیل نمود.

کمیته ملی المپیک امریکا به تازگی با همکاری باشگاه‌های زنجیره‌ای تناسب اندام ۲۴ ساعته‌، شرایطی را فراهم کرده‌ تا علاقه‌مندان به حضور در المپیک (حتی اگر ورزشکار حرفه‌ای نباشند) بتوانند با بهره‌گیری از یک برنامه‌ی منسجم و منظم رویای خود را جامه عمل پوشانده و به گونه‌ای واقعی با امکان حضور در المپیک روبرو شوند. به منظور انجام این هدف، افراد علاقه‌مند باید در گام نخست به یکی از شعبه‌های باشگاه‌های زنجیره‌ای تناسب اندام ۲۴ ساعته‌ مراجعه کرده و برای شرکت آزمایشی که به همین منظور در نظر گرفته شده است اعلام آمادگی کنند.

نخستین مرحله‌ی رویارویی با تحقق رویای حضور در المپیک

در این تست ورودی قابلیت‌های ورزشکاران حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای علاقه‌مند به حضور در المپیک به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته و در شش بخش مختلف سنجیده می‌شود. فرآیندی که سنجیدن کامل و همه جانبه‌ی میزان توان، قدرت حرکت و استقامت این ورزشکاران را به همراه خواهد داشت و از طریق آن شانس حضور در المپیک برای این افراد درجه‌بندی می‌شود. به بیان دقیق‌تر، علاقه‌مندان به حضور در المپیک باید در مرحله‌ی نخست این آزمایش میزان توانایی خود را در فعالیت‌هایی نظیر دوی سرعت ۱۰ متر، دوی سرعت ۳۰ متر، پرش ارتفاع، پرش طول، وزنه‌برداری و دوچرخه‌سواری (رکاب زدن روی دوچرخه‌ی ثابت) به بوته‌ی آزمایش بگذارند. به این ترتیب آن‌ها خواهند توانست شانس خود را برای راه یافتن به مرحله‌ی بعدی این آزمایش امتحان کنند و یک گام دیگر به تحقق رویای حضور در المپیک نزدیک‌ شوند.

ورزش و تناسب اندام

اگرچه شانس حضور در المپیک برای تمام کسانی که به شعبه‌ای از باشگاه‌های زنجیره‌ای تناسب اندام ۲۴ ساعته‌ مراجعه کرده و به انجام تست‌های یاد شده بپردازند وجود دارد، اما ورود به مرحله‌ی بعدی این آزمایش کار چندان راحتی نخواهد بود. چرا که با توجه به نتیجه‌ی تست‌های انجام شده در مرحله‌ی نخست، تنها به ۵۰ زن و ۵۰  مرد شانس راه‌یابی به مرحله‌ی دوم این آزمایش داده خواهد شد تا گام دیگری در راه تحقق رویای حضور در المپیک بردارند. به بیان دقیق‌تر پنجاه زن و مرد ورزشکاری که میان شرکت کنندگان آزمایش تحقق رویای حضور در المپیک بهترین نتایج ممکن را در مرحله‌ی نخست به ثبت رسانده باشند، می‌توانند به مرحله‌ی دوم این آزمایش راه یابند.

دومین مرحله‌ی رویارویی با تحقق رویای حضور در المپیک

راه یافتگان به مرحله‌ی دوم آزمایش مذکور این شانس را خواهند داشت تا به مدت ۵ روز در یک کمپ اختصاصی ورزشی حضور یابند. کمپ تمرینی ویژه‌ای که در مرکز تمرین ورزشکاران المپیکی امریکا در منطقه‌ی کلرادو اسپرینگز واقع شده است. در واقع راه یافتگان به مرحله‌ی دوم آزمایش تحقق رویای حضور در المپیک، در این مرحله از رقابت فشرده‌ و نفس‌گیر خود امکان حضور در همان کمپی را خواهند داشت که ورزشکاران المپیکی امریکا پیش از اعزام به مسابقات دوره‌ای المپیک به تمرین در آن می‌پردازند.

با راه یافتن به این کمپ ورزشی، ورزشکارانی که مشتاق به حضور در المپیک هستند می‌توانند از همان تمرینات و برنامه‌های ویژه‌ای بهره‌مند شوند که ورزشکاران حرفه‌ای تیم ملی امریکا به منظور آماده‌سازی خود برای حضور در المپیک از آن‌ها استفاده می‌کنند. در واقع این تمرینات تمام آماده‌سازی‌های روحی و روانی لازم برای حضور در المپیک را در بر می‌گیرد و هنگام انجام آن‌ها ورزشکاران حاضر در این کمپ هیچ تفاوتی با ورزشکاران المپیکی نخواهند داشت.

در طول این مرحله یک ورزشکار مرد در کنار یک ورزشکار زن برای انجام تمرینات فشرده‌ی مربوط به هر کدام از رشته‌های ورزشی تیم ملی امریکا در المپیک انتخاب می‌شود. در نهایت پس از انجام موفق این تمرینات و ثبت رکوردهای قابل قبول، هشت ورزشکار برتر این آزمایش این امکان را خواهند داشت تا به ورزشکاران المپیکی واقعی تبدیل شوند. در واقع آن‌ها از همان امکانات و خدماتی بهره‌مند می‌شوند که ورزشکاران المپیکی واقعی امکان استفاده از آن‌ها را دارند. امکانات و خدماتی نظیر قراردادهای مالی و تبلیغاتی، تمرینات آماده‌سازی و همچنین پشتیبانی‌های پزشکی لازم به منظور حفظ آمادگی و مهیا کردن شرایط بدنی ورزشکاران حرفه‌ای برای حضور در المپیک.

ورزش و نرمش

علاوه بر آن فیلم مستندی هم از این کمپ آماده‌سازی تهیه می‌شود که پس از پایان کامل مراحل این آزمایش از شبکه‌ی ان‌بی‌سی اسپورتز امریکا پخش خواهد شد. در هر حال تمام کسانی که نسبت به دانستن شرایط ورزشکاران حرفه‌ای تیم ملی امریکا پیش و پس از حضور در المپیک کنجکاو هستند، می‌توانند با شرکت در این برنامه‌ی آزمایشی دقیقا در شرایط مشابهی قرار گیرند و چند و چون حضور در المپیک را به طور کامل بسنجند. فرصتی ایده‌آل برای آن دسته از کسانی که با ورزش هر روزه و حفظ تناسب اندام خود، رویای حضور در المپیک را در سر می‌پرورانند.

برگزار کنندگان آزمایش تحقق رویای حضور در المپیک

همان‌گونه که به آن اشاره شد، آزمایش بررسی شرایط حضور در المپیک، با همکاری کمیته ملی المپیک امریکا و باشگاه‌های زنجیره‌ای تناسب اندام ۲۴ ساعته‌ برگزار خواهد شد. در واقع تناسب اندام ۲۴ ساعته نام یکی از بزرگ‌ترین مجموعه باشگاه‌های زنجیره‌ای متمرکز بر بحث تناسب اندام در امریکا است که حتی در سطح جهان نیز شهرت و اعتبار فراوانی دارد. مرکز اصلی این مجموعه در ایالت کالیفرنیای امریکا، در منطقه‌ی سن رومن واقع شده که بیش از ۴۰۰ شعبه در ۱۷ ایالت مختلف امریکا را تحت نظر دارد. شعبه‌هایی که چیزی نزدیک به ۱۸ هزار کارمند فعال در آن‌ها مشغول به کار هستند.

در عین حال این مجموعه‌ی زنجیره‌ای شعبه‌های متعددی هم در نقاط مختلف جهان دارد که با احتساب آن‌ها تعداد کارمندان باشگاه‌های زنجیره‌ای تناسب اندام ۲۴ ساعته‌ به بیش از ۲۰ هزار نفر می‌رسد. حتی شاید بتوان گفت که این مجموعه‌ی بزرگ ورزشی در خارج از خاک امریکا نیز به اندازه‌ی خانه از محبوبیت و مقبولیت برخوردار است. به گونه‌ای که در بریتانیا سالن‌های ورزشی باشگاه‌های زنجیره‌ای تناسب اندام ۲۴ ساعته‌ به عنوان سومین سالن‌های محبوب ورزشی متمرکز بر رشته‌ی تناسب اندام شناخته می‌شوند.

در مجموع برنامه‌ی جدید ترتیب داده شده توسط این مجموعه‌ی زنجیره‌ای یا همان تحقق رویای حضور در المپیک می‌تواند نقش موثری در افزایش شهرت و محبوبیت این مجموعه‌ی ورزشی داشته باشد.

منبع: مجله تناسب اندام (همراه با تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش ورزش مجله قرمز یاری کنید.