نمایش‌های مد یا فشن شوها Fashion Show نمایش‌هایی هستند که حلقه ارتباطی بین طراحان مد و مشتریان را به وجود می‌آورند، مراسمی که در آن‌ها طراحان ایده‌های خود را در طراحی لباس بر تن مدل‌های زنده به نمایش می‌گذارند تا آن‌ها را به مشتریان و بازاریابان در سراسر جهان معرفی کنند. نمایش‌های مد در رویدادی به نام هفته مد به اجرا در می‌آیند و این هفته‌های مد هر کدام در شهری برگزار می‌شود. اگر می‌خواهید اطلاعات کامل‌تری درباره نمایش‌های مد، هفته مد و تاثیرات این رویدادها در صنعت مد و به طور کلی فرهنگ و اقتصاد جامعه دارند به دست آورید این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

هفته مد مجموعه‌ای از نمایش‌های مد

فشن شو که به فرانسوی به آن دفیله دمد defile de mode هم می‌گویند رویدادی است که توسط یک طراح لباس یا یک برند برگزار می‌شود. در این رویداد یک طراح لباس یا برند مجموعه‌ای از لباس‌های جدید خود را که در فصل آینده به تولید خواهند رسید معرفی می‌کند، این فشن شوها در یک زمان فشرده برگزار می‌شود که به این زمان هفته مد می‌گوییم. فشن شوها بر اساس فصل تقسیم بندی می‌شوند و در دو بخش بهار/تابستان و پاییز/زمستان برگزار می‌شوند که معمولا زمان برگزاری فشن شوی لباس زنانه آماده، بهار/تابستان در سپتامبر سال قبل و فشن شوی پاییز/زمستان در مارس همان سال است. هر شهری هفته مد مخصوص خود را دارد که در آن طراحان لباس و برندهای خاص آن شهر به معرفی طرح‌های خود می‌پردازند. اما در این میان هفته مد در برخی شهرها از اهمیت بیشتری برخوردار است مانند پاریس، نیویورک، لندن و میلان که این هفته‌ها همیشه بدون فاصله و به دنبال هم برگزار می‌شوند که مجموعه آن به ماه مد معروف است و این رویداد سالانه دوبار برگزار شده و توجه میلیون‌ها نفر از علاقمندان، خبرنگاران و چهره‌های مد را به خود جلب می‌کند. البته هفته‌های مد نیز چند نوع است به طور مثال هفته مد لباس زنانه و هفته مد لباس مردانه که هرکدام جداگانه در زمان خاصی برگزار می‌شوند و یا هفته مد لباس‌های سفارشی (اوت کوتور) و هفته مد لباس‌های آماده (Ready to Wear) که مهم‌ترین رویدادهای دنیای مد را تشکیل می‌دهند.

هفته مد مردان

تاریخچه نمایش‌های مد

هرچند هفته مد تنها چند دهه است که به شکل امروزی و مدرن خود برگزار می‌شود اما نمایش‌های مد تاریخچه بلند و بالایی دارند و هیچ کس دقیقا نمی‌داند اولین نمایش مد چه زمانی برگزار شده است. اولین “رژه‌های مد” ثبت شده در تاریخ به قرن هجدهم باز می‌گردد، زمانی که طراحان لباس پاریسی مجموعه‌ای از لباس‌های خود را در سالن‌های مد پاریس به صورت دوره‌ای به نمایش درمی‌آوردند. اولین نمایش‌های مد کوچک در آمریکا از قرن نوزدهم توسط تاجران آمریکایی برگزار می‌شد اما تاریخ اولین نمایش مد در آمریکا به سال ۱۹۰۳ در نیویورک بازمی‌گردد که توسط برادران الریش برگزار شد. تا سال ۱۹۱۰ نمایش‌های متعدد دیگری نیز در فیلادلفیا و نیویورک برگزار شد که به نمایش لباس‌های مجلسی زیبای زنانه می‌پرداخت. در دهه ۱۹۲۰ دیگر نمایش‌های مد به اتفاق عادی تبدیل شده بود و تقریبا همه جای آمریکا برگزار می‌شد. این نمایش‌ها حالتی تئاتری داشتند و همراه با یک گوینده و با تم خاصی برگزار می‌شدند مثلا تم چینی یا روسی و… که بینندگان زیادی را از شهرهای مختلف به خود جلب می‌کردند. این شرایط تا میانه قرن بیستم ادامه داشت تا این که به شکل کامل امروزی درآمد. امروزه نمایش‌های مد و هفته‌های مد با خلاقیت‌های جالب توجهی برگزار می‌شوند و طراحان و گردانندگان این مراسم از تکنولوژی‌های جدید برای جذاب‌تر کردن این نمایش‌ها و جلب مخاطبان بهره می‌گیرند. چندین سال است که نمایش‌های مد و کل هفته مد هر شهر به صورت زنده و یا ضبط شده از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شود و هرسال شاهد نوآوری‌های جدیدی در نحوه برگزاری این مراسم هستیم مثلا سال گذشته تام فورد برای نمایش لباس‌های خود به جای نمایش مد از یک موزیک ویدئو استفاده کرد.

هفته مد لباسهای سفارشی

تاثیر هفته مد و نمایش‌های مد روی جامعه و صنعت پوشاک

در گذشته طراحان از اسکچ‌ها یا عروسک‌های چوبی برای نمایش دادن لباس‌های جدید خود استفاده می‌کردند اما چارلز فردریک ورث با استفاده از مدل‌های زنده تحولی بزرگ در صنعت مد پدید آورد، اما دو دهه طول کشید تا مدل‌های زنده و راه رفتن آن‌ها در طول یک مسیر به یک امر عادی و ضروری برای معرفی مدل لباس تبدیل شود. از این زمان فشن شوها نقشی حیاتی در بازاریابی و معرفی مدل‌های جدید لباس و ترندها ایفا می‌کردند. به این ترتیب مدل‌ها سریع‌تر از گذشته تغییر می‌کرد و خبر آن به سرعت در روزنامه‌ها و مجلات مد آن زمان پخش می‌شد. حال با گسترش رسانه‌های جمعی همه در کمترین زمان در جریان جدیدترین اخبار مد قرار می‌گیرند و این امر به گسترش علاقه عمومی به دنبال کردن رویدادهای مد منجر شده است. فشن به طراحان این فرصت را می‌دهد تا به طور مستقل به خلاقیت و ایده‌پردازی مشغول شوند که تنوع زیبایی شناسی را درپی داشته است و این روزها همه با هر سلیقه‌ای می‌توانند لباس مناسب خود را پیدا کرده و با اعتماد به نفس آن را بپوشند. نمایش‌های مد و هفته مد نه تنها باعث می‌شود طراحان بتوانند بازار هدف خود را ساده‌تر پیدا کرده و نشانه‌گذاری کنند بلکه به ارتباط بهتر رسانه‌ها و تولیدکنندگان نیز منجر شده است و قدرتی که این رسانه‌ها دارند به بازاریابی سریع‌تر و فروش بهتر محصولات و سردرگمی کمتر مشتریان منجر شده است. از طرفی رویدادهای مد خود به یک رسانه تبدیل شده‌اند که پیام‌های اجتماعی و حتی سیاسی را به زبان ساده بازگو و به مخاطبان انتقال می‌دهند و در کنار نمایش زیبایی‌ها و مدل‌های جدید و جذاب و بالا بردن سطح سلیقه مخاطبان، بالاترین قابلیت را برای ارتقای فرهنگ جامعه و پذیرش تفاوت‌ها در خود دارند.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مقالات تخصصی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Fibre2Fashion (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)