برنامه ریزی نداشن، شبیه این است که احساس کنید دارید زیر کوله باری از کارهای انجام نشد، غرق می شوید. یا مرتبا  کارهای بسیار مهم و حیاتی را فراموش کنید.

همه‌ی اینها علائم یک بیماری به نام  عدم برنامه ریزی است. برنامه ریزی مهارتی است که با آن، کارها به ترتیب اولویت‌ بندی می شوند. لیست کردن کارها، راز بهره وری بالاست.  مهم ترین کارها همیشه در ابتدای لیست و کم اهمیت ترین آنها در آخر لیست قرار می‌گیرند.

داشتن مهارت برنامه ریزی و تاثیر بالای آن

توانایی شما در اولویت بندی کارها،  معیاری است برای اندازه گیری صلاحیت و شایستگی‌ شما در انجام آن کار.  نوشتن لیست کارها، آسان ترین راه برای غلبه بر تنبلی است.  در تهیه‌ی لیست، بایستی به آن کارهایی اولویت بدهید که انجام دادنش شما را به آن هدف بزرگی که در سر دارید می رساند.  خبر خوب این است که به ازای  هر یک دقیقه را که برای برنامه ریزی صرف می کنید، ده ها دقیقه در کار اجرایی خود جلو می افتید.  پس اگر یک برنامه ریزی در روز ۱۰ تا ۱۲ دقیقه از وقت شما را بگیرد ، باعث می شود ۱۰۰ تا ۱۲۰ دقیقه در وقتتان صرفه جویی شود.

تهیه ی لیست

مهارت برنامه ریزی خود را به کار بگیرید و فقط از روی لیست، کارهایتان را انجام دهید. اگر هم کار جدیدی  برایتان پیش آمد، قبل از اینکه انجامش دهید آنرا به لیست اضافه نمایید.  با دانستن اینکه چگونه کارهایتان را انجام دهید می توانید میزان بهره وری  و تولید خود را  در حدود ۲۵ در صد از همان اولین روز، گسترش دهید.

لیست فردا را ، در شب قبل  و یا در آخر روز کاری بنویسید. ابتدا کارهایی که نتوانسته‌اید در آن روز انجام دهید را، در لیست فردا بنویسید و سپس، کارهایی را باید در روز آینده انجام دهید بنویسید.  هنگامیکه لیست فردا را در شب قبل تهیه نمایید، باعث می شود ضمیر ناخودآگاهتان در طول شب روی نحوه‌ی انجام آنها کار کند.

چهار نوع مستر لیست

چهار نوع لیست متفاوت برای انجام کارها وجود دارد که هر کدام  فواید خاص و متفاوت خودشان را برای بالابردن  مهارت شما در مدیریت زمان و برنامه ریزی، خواهند داشت.

شماره یک:  لیستی از تمام کارهایی بنویسید که دوست دارید روزی روزگاری در آینده انجامشان دهید. این لیستی از تمام ایده ها و آرزوها کارها و مسئولیت های شمادر آینده خواهد بود. می توانید همین لیست را هم اولویت بندی کنید.

شماره دو:  لیست ماهیانه از کارهایی که قرار است در ماه آینده انجام دهید. این لیست ممکن است شامل برخی از کارهایی باشید که در لیست شماره یک نوشته‌اید.

شماره سه:  لیست هفتگی، که از هفته‌ی قبل برنامه ریزی کرده اید  برای هفته‌ی آینده.  این لیستی از کارهایی ست که همانطور که در طول هفته‌ی جاری هستید آنرا برای هفته‌ی آینده می نویسید.

شماره چهار:  لیست روزانه که می تواند  مواردی از لیست هفتگی و ماهیانه هم در آن گنجانده شود. در طول روز، همان موقع که بر اساس لیست،  کارها را  تمام میکنید، جلوی آنها  تیک  انجام شد بزنید،  این کار باعث می شود مهارت بیشتری در برنامه ریزی به دست آورید و احساس موفقیت به شما دست می دهد.

نهایت بهره وری

اگر یک پروژه ی بزرگی دارید  که باید انجامش دهید، یک لیست از تمام قدمهای کوچکی که از ابتدا تا انتها می توان برداشت  تا آن پروژه به سرانجام برسد، تهیه نمایید.  لیست خود را بر اساس اولویت کارها و توالی آنها، بنویسید.  لیست را یک جایی جلوی چشمان قرار دهید که مرتبا آنرا ببینید .  سپس در یک محدوده ی زمانی، فقط روی  یکی از کارها متمرکز شوید.  در نهایت به شدت متعجب خواهید شد که با همین روش، چه حجمی از کارهایتان را انجام داده اید.  احساس موثر بودن و قدرتمند بودن خواهید داشت. احساس می کنید زندگی تان تحت کنترلتان است و طبیعتاً پر انگیزه تر خواهید شد برای انجام کارهای بیشتر و این دیدگاه را به دست خواهید آورد  که قادر هستید کارها را چقدر سریع انجام دهید.

مدیریت زمان

وقتیکه مهارت برنامه ریزی خود را به کار می‌گیرید تا کارها را اولویت بندی کنید  و هر روز  برای روز بعد،  یک لیست ساده می‌نویسید، روزهایتان سریع تر و روان تر  از روزهای قبل می گذرند. احساس قدرتمندی و شایستگی بیشتری خواهید داشت  و در نهایت غیر قابل توقف می‌شوید.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله ی: Brian Tracy