آیا تولید و استفاده از انرژی بادی ممکن است باعث گرم شدن زمین شود؟ این روزها پدیده گرمایش زمین به اشکال مختلف در حال تغییر دادن شرایط آب و هوایی زمین است. همه ما می‌دانیم که گرم شدن زمین بر اثر فعالیت‌های انسانی و تولید گازهای گلخانه‌ای رخ می‌دهد و اگر تولید و مصرف سوخت‌های فسیلی کاهش نیابد این پدیده روز به روز تشدید شده و آینده نامعلومی در انتظار ساکنین کره زمین خواهد بود. در این شرایط استفاده از انرژی‌های پاک مثل انرژی خورشیدی، انرژی آبی، انرژی بادی و انرژی‌های دیگر می‌تواند از تشدید فرآیند گرم شدن زمین جلوگیری کند اما ظاهرا انرژی بادی در این مورد یک استثنا به شمار می‌رود. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به فرآیندهای تولید و استفاده از انرژی بادی به عنوان یک انرژی پاک خواهیم پرداخت و تاثیر آن را در گرمایش زمین مورد بررسی قرار خواهیم داد.

آیا تولید انرژی بادی یک فرآیند گرمازا است؟

پیش از این تصور می‌شد که انرژی‌های پاک مثل انرژی بادی برای حفظ محیط زیست بهترین انتخاب هستند وو هیچ تاثیری در گرم شدن کره زمین ندارند اما به نظر می‌رسد توربین‌های بادی عظیمی که برای تولید انرژی بادی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا اندازه‌ای اثر گرمایشی دارند. مطالعات و بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهد که اگر تمام انرژی مورد نیاز آمریکا از طریق توربین‌های بادی تامین شود دمای سطح زمین در این کشور را به طور متوسط ۰.۲۴ درجه سلسیوس افزایش خواهد داد. نتایج این مطالعه که در روز چهار اکتبر در مجله Joule منتشر شد نشان داد که این میزان تولید گرما توسط توربین‌های بادی قابل اغماض نیست چون اگر تولید گازهای گلخانه‌ای هم به همین میزان ادامه پیدا کند دمای سطح زمین در آمریکای شمالی تا سال ۲۰۳۰ به همین میزان افزایش پیدا خواهد کرد.

لی میلر و دیوید کیت دانشمندان فیزیک کاربردی در دانشگاه هاروارد در مطالعه‌ای که انجام دادند جهانی موازی را بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ ترسیم کردند که در آن تمام انرژی مورد نیاز کشور امریکا که حدود ۰.۴۶ تراوات الکتریسته است توسط توربین‌های بادی عظیمی که در یک سطح بزرگ (موسوم به مزرعه بادی) قرار گرفته‌اند تولید می‌شود. میلر و کیت با بررسی‌های خود دریافتند که با ادامه کار این توربین‌ها، دمای سطح زمین در تمام مناطق این کشور بالاتر از حد متوسط خواهد بود و این میزان افزایش در قسمت میانی مزرعه بادی از تمام قسمت‌ها بیشتر خواهد بود و به حدود یک درجه سانتی‌گراد خواهد رسید.

تولید و استفاده از انرژی بادی

اما این پدیده چرا رخ می‌دهد؟ توربین‌های بادی با چرخش خود، بخش‌های مختلف هوا را که در لایه‌های جوی قرار دارند با هم درمی‌آمیزند و این چرخش باعث می‌شود که هوا به خصوص در ساعات شب گرم‌تر شود. چون در این ساعات هوای گرم در لایه‌هایی بالایی قرار دارد و هوای نزدیک به سطح زمین خنک‌تر است اما توربین بادی با چرخش خود باعث می‌شود که این هوای خنک به سمت بالا برود. بنابراین توربین‌های بادی بر میزان رطوبت و دمای هوای اطراف خود اثر می‌گذارند و از این طریق بر محیط اطراف خود اثر می‌گذارد. مطالعه جدید دیگری نشان داد که استفاده از توربین‌های بادی در صحرای افریقا باعث افزایش رسوب شده و زندگی گیاهان را تحت تاثیر قرار داده است.

نتیجه گیری

چیزی که واضح است این است که اثر گرمازایی توربین‌های بادی هنگام تولید انرژی بادی پایدار نیست اما می‌تواند عواقبی به دنبال داشته باشد. کاهش دادن گازهای گلخانه‌ای و از بین بردن گرمای اضافی تولید شده ممکن است بیش از یک قرن به طول انجامد اما فرضیاتی که در این مطالعه صورت گرفته‌اند بسیار بعید به نظر می‌رسند چون تولید انرژی همیشه به صورت ترکیبی از سوخت‌های فسیلی، انرژی بادی و انرژی خورشیدی باقی خواهد ماند و با حذف سوخت‌های فسیلی گازهای گلخانه‌ای از جمله دی اکسید کربن موجود در جو کاهش یافته و سیاره ما از گرم شدن و نابودی نجات پیدا خواهد کرد. بنابراین اگر تولید انرژی بادی در حد مناسب و محدودی باقی بماند نمی‌تواند در مقایسه با سوخت‌های فسیلی، ضرر جبران ناپذیری برای محیط زیست در پی داشته باشد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش علمی در مجله قرمز شاخه محیط زیست و زمین مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Science News (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)