گرم شدن زمین یکی از حقایق تلخی است که پیش روی بشر امروز قرار دارد و این تغییرات از همین الان هم تاثیر خود را روی اقلیم و محیط زندگی انسان‌ها و حیوانات گذاشته است و الگوهای آب و هوایی را در نقاط مختلف جهان تغییر داده است. در چنین شرایطی اگر بدانید که مصرف شکلات تلخ به جای شکلات‌های شیری می‌تواند تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد و از گرم شدن زمین جلوگیری کند آیا این کار را انجام می‌دهید؟  در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به شما خواهیم گفت که چطور مصرف شکلات تلخ می‌تواند به حفظ محیط زیست و جلوگیری از گرم شدن زمین کمک کند.

گازهای گلخانه‌ای در تولید مواد غذایی

دانشمندان سال‌ها است که درباره تاثیر مواد غذایی در میزان تولید گازهای گلخانه‌ای بحث و تحقیق می‌کنند. در این تحقیقات، فرآیند کشت و تولید مواد اولیه، فرآیندهای ساخت مواد غذایی و مصرف و دفع آن‌ها بررسی می‌شود و میزان تولید گازهای گلخانه‌ای در این مراحل اندازه گیری می‌شود. به این ترتیب دانشمندان می‌توانند نتیجه بگیرند که کدام غذاها اثر نامطلوب کمتر یا بیشتری روی محیط زیست ما دارند. شکلات هم به عنوان یکی از مواد غذایی محبوب و پرمصرف در این تحقیق مورد بررسی و پژوهش قرار گرفت و نتایج جالبی به دست آمد.

آدیسا آزاپاژیک  Adisa Azapagic، پژوهشگری که کار تحقیق روی شکلات و دیگر مواد غذایی را بر عهده داشته است خبر خوشی برای علاقمندان به شکلات که به محیط زیست هم اهمیت می‌دهند دارد. آزاپاژیک که از اساتید مهندسی پایدار در دانشگاه منچستر انگلستان است می‌گوید لازم نیست برای حفظ محیط زیست تولید شکلات را متوقف کنیم بلکه باید فرآیند ساخت شکلات‌های فرآوری شده را مورد بازنگری قرار دهیم و این مصرف کنندگان هستند که باید تصمیم بگیرند کدام شکلات‌ها برای مصرف، کم ضررتر هستند و آسیب کمتری به محیط زیست وارد می‌کنند.

شکلات تلخ بخورید

همان طور که می‌دانید کشاورزی و دامپروری نقش مهمی در آلودگی محیط زیست دارد به طور مثال تولید یک تکه گوشت گاو بیشترین تاثیر منفی را بر محیط زیست دارد چون گاوها متان بسیار زیادی تولید می‌کنند و متان یک گاز گلخانه‌ای قوی است که باعث گرم شدن زمین می‌شود. اما مساله به اینجا ختم نمی‌شود، کشاورزان و دمداران برای تولید محصول و نگهداری از دام‌های خود جنگل‌ها را از بین می‌برند، زمین‌ها را می‌سوزانند تا بتوانند مزارع خود را توسعه دهند. تولید شکلات نیز نیاز به شیر خشک، روغن پالم و شکر و دانه کاکائوی پودر شده دارد. دانه کاکائو توسط گیاهی تولید می‌شود که تئوبروما کاکائو نام دارد و این درخت در مزارع و سرزمین‌های گرمسیری آمریکای جنوبی و آفریقا می‌روید.

شکلات و تولید زباله و گازهای گلخانه‌ای

بررسی‌ها نشان می‌دهد فرآیند تولید دانه‌های کاکائو آسیب کمی به محیط زیست وارد می‌کند در مقابل فرآیندهایی که برای تولید شیر و شکر و روغن پالم برای شکلات و فرآیندهای ساخت و بسته بندی شکلات انجام می‌شود باعث تولید مقدار زیادی زباله و گازهای گلخانه‌ای می‌شوند که بر محیط زیست اثر منفی می‌گذارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد تولید شکلات در بریتانیا به تنهایی سالانه دو میلیون تن گاز دی اکسید کربن وارد جو می‌کند و برای ساخت هر قالب شکلات بیش از هزار لیتر آب مصرف می‌شود. نگاهی به بازار مصرف شکلات در بریتانیا نشان می‌دهد که پرفروش‌ترین محصولات این بازار، شکلات‌های شیری در قطعات کوچک هستند که متاسفانه این نوع شکلات‌ها بیشترین ضرر را به محیط زیست وارد می‌کنند چون پلاستیک زیادی برای بسته بندی آن‌ها مصرف می‌شود و زباله زیادی تولید می‌شود. از طرف دیگر شکلات‌های شیری مقدار زیادی شیر خشک در خود دارند و برای تولید این شیر گاز متان زیادی تولید و آب فراوانی مصرف شده است.

شکلات تلخ بخورید

شکلات تلخ کم ضررترین نوع شکلات برای محیط زیست

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که شکلات تلخ بهترین نوع شکلات است چون مقدار شیر و شکر کمتری در خود دارد اما اگر می‌خواهید بیشتر مراقب محیط زیست باشید و زباله کمتری تولید کنید شکلات را به صورت قالب‌های بزرگ خریداری کنید و از انتخاب شکلات‌های کوچکی که مقدار زیادی پلاستیک برای بسته بندی آن‌ها مصرف شده است اجتناب کنید. از طرف دیگر شکلات تلخ به دلیل داشتن شکر کمتر برای بدن هم زیان کمتری دارد و تحقیقات نشان داده است که مصرف شکلات تلخ می‌تواند برای سلامت قلب فواید زیادی داشته باشد. پس بهتر است شکلات‌های شیری و شیرین را کنار بگذارید و برای سلامت بدن و حفظ محیط زیست هم که شده از شکلات تلخ استفاده کنید.

شکلات تلخ بخورید

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش علمی در مجله قرمز شاخه دانستنی‌های علمی و محیط زیست و زمین مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PopSci (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)