آیا تا کنون حس کرده‌اید که قربانی مد هستید؟ آیا حس می‌کنید لباس‌های شما سنتان را بیشتر نشان می‌دهند یا مناسب سن شما نیستند؟ آیا می‌دانید اشتباه مد چیست؟ چرا عکس‌هایی که در مجلات مد می‌بینید هیچ شباهتی به شما و استایل شما ندارند؟ همه چیز به شناخت صحیح فرم اندام، شناخت استایل شخصی و سلیقه درست در انتخاب لباس بستگی دارد. شما در این مقاله خواهید خواند که چطور بهترین استایل ممکن را داشته باشید و اشتباهات مد را مرتکب نشوید.

سن خود را بپذیرید

یک نکته مهم که همه خانم‌ها و آقایان باید بپذیرند این است که در هر دهه از زندگی باید استایل متفاوتی داشته باشند. شاید جذابیت و زیبایی اندامی که در بیست سالگی دارید دیگر در چهل سالگی نداشته باشید و هر دهه اوضاع متفاوت‌تر شود. به همین دلیل قرار نیست همچنان سبک لباس پوشیدن خود را در بیست سالگی تکرار کنید چون این کار نه تنها یک اشتباه مد است بلکه باعث می‌شود این طور به نظر برسد که شما با تغییرات سنی خود کنار نیامده اید. پس باید همیشه سن خود را در انتخاب لباس مد نظر داشته باشید و تغییرات ظاهری و اندام و سبک زندگی را در پوشش خود پیاده کنید.

سالی یک بار استایل خود را بازبینی کنید

اتفاقات زندگی مثل چاقی یا لاغری، افتادگی بدن، بارداری، رژیم‌های غذایی، ورزش و یا استرس باعث تغییر فرم بدن شما می‌شود و هر سال مانند سال قبل نیستید. هرچند توصیه می‌شود با تغذیه صحیح و ورزش این تغییرات را به حداقل برسانید ولی همان طور که سن خود را می‌پذیرید باید این تغییرات را هم بپذیرید و هر سال ظاهر و استایل خود را بازبینی کرده و در این مورد با خود صادق باشید تا قربانی مد نباشید.

لباس‌های تنگ را کنار بگذارید

ممکن است به خودتان قول دهید که وزن خود را کاهش دهید و بر اساس این وعده برای خود لباس‌هایی با سایز کوچک می‌خرید، لباس‌هایی که هرچز اندازه شما نخواهند شد و فقط باعث خواهند شد که مرتکب اشتباه مد شوید. با توجه به این که در حال حاضر نیز لباس‌های گشاد و فیت مد روز هستند در نتیجه خرید لباس تنگ هیچ مزیتی ندارد و اگر معجزه‌ای رخ داد و لباس‌های مذکور اندازه شما شد به هیچ عنوان مطابق مد روز نخواهید بود. حقیقت این است که لباس‌های تنگ شما را لاغر نشان نمی‌دهند بلکه با تاکید روی برجستگی‌های بدن آن‌ها را بیشتر به چشم می‌آورند و علاوه بر نامناسب نشان دادن تیپ و استایل و ایجاد ظاهری ناموقر شما را چاق نشان می‌دهند.

برای جلوگیری از اشتباه مد لباس اندازه بپوشید

نه لباس تنگ شما را جذاب‌تر و خوش‌تیپ‌تر می‌کند و نه لباس گشاد شما را از اشتباهات مد نجات می‌دهد. لباسی مناسب است که کاملا اندازه بدن شما دوخته باشد، چک کردن لباس از پشت را نیز فراموش نکنید. اگر اندام و جثه شما با الگوهای استاندارد مطابقت داشته باشد که فردی خوش‌شانس هستید  می‌توانید لباس سایز خود را پیدا کنید اما اگر همیشه در پیدا کردن لباس اندازه خود دچار مشکل هستید برای این که دچار اشتباه مد نشوید بهتر است لباس‌های مهم خود را مثل کت و شلوار، لباس اداری و لباس رسمی را به خیاط سفارش دهید.

اشتباه مد چیست و چگونه آن‌ها را مرتکب نشویم؟

لباس‌های خود را همیشه اتو کنید

یک اشتباه رایج مد در میان آقایان و خانم‌ها پوشیدن لباس چروک است. آقایی که زیر شلوارش چروک است و یا خانمی که خطوط تای مقنعه‌اش مشخص است هرگز خوش‌تیپ و خوش‌لباس به نظر نخواهد رسید. اگر وقت زیادی برای اتو کردن مکرر و روزانه لباس‌های مستعد چروک خود ندارید با سرمایه گذاری مناسب یک دستگاه بخارشو و یا اتوی پرسی تهیه کنید تا از این اشتباه مد در امان بمانید.

استایل شخصی و یکدست داشته باشید

کارشناسان مد توصیه می‌کنند که در انتخاب لباس‌ها سادگی و متحد بودن استایل را فراموش نکنید. اگر طرفدار یک سبک خاص هستید همه لباس‌های خود را از آن سبک تهیه کنید مثلا اگر یک مانتوی کلاسیک دارید پوشیدن آن با کفش ورزشی ایده جالبی نیست و زمینه را برای اشتباهات مد فراهم می‌کند. پس مانتوی اسپورت را با کفش ورزشی و مانتوی کلاسیک را با کفش رسمی و کلاسیک بپوشید و در همه حال سادگی را سرلوحه انتخاب لباس قرار دهید و از اکسسوری‌های ساده و جذاب استفاده کنید.

لباس‌ زیر باکیفیت تهیه کنید

نکته‌ای که بیشتر خانم‌ها به آن توجه نمی‌کنند استفاده از لباس زیر مناسب است. انتخاب لباس زیر مناسب و اندازه و باکیفیت نقش مهمی در ظاهر کلی شما بازی می‌کند و می‌توانند اندام شما را به زیبایی شکل دهند. پس پوشیدن لباس زیر نامناسب و غیراندازه هم از اشتباهات رایج مد زنانه است که بهتر است به آن بیشتر توجه کنید.

به کفش‌های خود توجه کنید

یک جفت کفش زیبا و باکیفیت کامل کننده هر استایلی است. مردم بیش از هرچیزی به کفش‌های شما توجه می‌کنند و بر اساس آن‌ها در مورد شما و شخصیت شما قضاوت می‌کنند پس بهتر است کفش‌های خود را طوری انتخاب کنید که مردم بهترین و درست‌ترین قضاوت و نتیجه‌گیری را در مورد شما داشته باشند و همیشه آن‌ها را تمیز نگه دارید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز، شاخه اصول شیک پوشی مطالعه کنید. حتما پیشنهادات و انتقادات خود را درباره این مقاله در بخش نظرات مطرح کنید.

منبع: WikiHow  (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)