لباس کوتاه مشکی زنانه LBD) Little Black Dress) از لباس‌هایی بود که در قرن بیستم توانست انقلابی در پوشاک زنانه به وجود آورد، لباسی که در ابتدای حضور خود در دنیای مد جسورانه به نظر می‌رسید اما امروزه به یکی از لباس‌های ضروری زنانه تبدیل شده است. آغاز استفاده از لباس کوتاه مشکی زنانه به اوایل قرن بیستم میلادی بازمی‌گردد و کوکو شانل نقش مهمی در رواج و محبوبیت این سبک لباس داشت. هرچند این لباس در طول دهه‌ها دچار تغییر و تحول اساسی شده است اما همچنان شیک و خاص باقی مانده است. در این مقاله تخصصی از مجله قرمز نگاهی داریم به تاریخچه مختصری از لباس کوتاه مشکی زنانه و سیر تحول آن از گذشته تاکنون.

تولد لباس کوتاه مشکی زنانه

کوکو شانل نقش مهمی در رواج لباس مشکی کوتاه زنانه داشت اما فرم اولیه آن قبل از او نیز وجود داشت. با وجود این که در سال‌های ابتدایی قرن بیستم لباس‌های زنانه مشکی که تا زیر زانو می‌رسیدند ابداع شده بود اما تا سال ۱۹۲۶ مفهومی به نام LBD وجود نداشت، یعنی زمانی که مجله ووگ آمریکا تصاویری از طراحی‌های کوکو شانل را منتشر کرد، لباسی ساده و راسته از جنس کرپ دوشان مشکی که آستین‌های بلند و باریکی داشت و با یک گردنبند مروارید استفاده شده بود. مجله ووگ در آن زمان پیش بینی می‌کرد که این لباس به زودی به یونیفرم زنانه تبدیل خواهد شد. این سادگی در مقابل لباس‌های پرزرق و برقی که تا آن زمان رایج بود بسیار چشم‌گیر و جذاب می نمود. بنابراین سال ۱۹۲۶ را باید سال تولد LBD بنامیم.

لباس کوتاه مشکی زنانه

لباس کوتاه مشکی زنانه در دهه ۱۹۲۰

اما لباس زنانه مشکی کوتاه در همان فرم ساده و راسته خود باقی نماند و در سال‌های بعدی دهه بیست تغییراتی در آن به وجود آمد. در مدلی که در سال ۱۹۲۷ معرفی شد دامن لباس کوتاه‌تر و چند طبقه شده بود و بالاتنه نیز از جنس توری طراحی شده بود. یک سال بعد ژان بنت بازیگر معروف با یک لباس مشکی کوتاه استایل فلاپری در یکی از فیلم‌ها ظاهر شد که در محبوبیت این مدل لباس نقش موثری داشت.

لباس کوتاه مشکی زنانه

لباس کوتاه مشکی زنانه در دهه ۱۹۳۰

در ادامه سبک پر زرق و برق دهه ۱۹۲۰ در دهه ۱۹۳۰ ژوزفین بیکر خواننده و چهره شناخته شده آن دوران، لباسی مشکی و کوتاه با تزئینات پر طاووس به تن کرد. اما در میانه‌های این دهه شرایط تغییر کرد و مدل‌های ساده‌تر با برش زنانه مجددا رایج شد. دامن فونی که کمی بلندتر از قبل بود به همراه برش نامتقارن در بالاتنه مجددا طراحی این لباس را تغییر داد. السا اسکیاپارللی طراح ایتالیایی نقش مهمی در این تغییرات داشت، او که علاقه زیادی به تزئینات و سنگدوزی روی لباس داشت، لباس‌هایی را با سرشانه‌های کار شده طراحی و معرفی کرد. در سال ۱۹۳۹ وشس وینزدور (مادر ملکه الیزابت) لباس کوتاه مشکی خوش دوختی را به تن کرد که در محبوبیت این مدل تاثیر شگرفی داشت.

لباس کوتاه مشکی زنانه

لباس کوتاه مشکی زنانه

لباس کوتاه مشکی زنانه

لباس کوتاه مشکی زنانه در دهه ۱۹۴۰

در دوران جنگ جهانی اول سادگی و مینیمالیسم سبک غالب در طراحی لباس زنانه بود و در این دوران لباس‌ها کاربردی‌تر شدند و طرح آن‌ها از لباس‌های جنگی الهام گرفته شد یعنی استایلی مردانه با اپل در سرشانه‌ها. اما پس از جنگ کریستین دیور تحولی جدی در لباس کوتاه مشکی زنانه به وجود آورد. لباس‌هایی با دامن چین‌دار و کمر باریک که به نماد برند دیور هم تبدیل شد. اما یک سال بعد او دامن لباس‌ها را ظریف‌تر کرد و از مخمل و ساتن برای دوخت لباس‌های مشکی استفاده کرد.

لباس کوتاه مشکی زنانه

 

لباس کوتاه مشکی زنانه

لباس کوتاه مشکی زنانه در دهه ۱۹۵۰

در دهه ۵۰ میلادی مجددا شاهد ظهور لباس‌های راسته مشکی بودیم که این مدل را هم دیور به بازار عرضه کرد. در این دهه ترکیب کت و دامن مشکی دنیای مد را تحت الشعاع قرار داد، دامن راسته و مدادی با کت یقه هفتی که یقه آن تا میانه تنه می‌رسید ویژگی شاخص لباس‌های این دوره بود. در میانه این دهه شاهد ظهور مجدد لباس‌های کمرباریک و با دامن چین‌دار بودیم اما پس از آن مدل‌های جسورانه‌تر و متنوع‌تری از لباس کوتاه مشکی معرفی شد که کوکو شانل در بازگشت خود به دنیای مد تعدادی از آن‌ها را طراحی کرد.

لباس کوتاه مشکی زنانه

لباس کوتاه مشکی زنانه

لباس کوتاه مشکی زنانه

 

لباس کوتاه مشکی زنانه در دهه ۱۹۶۰

نماد فشن دهه شصت میلادی را می‌توان لباس مشکی آدری هیپورن در صحنه آغازین فیلم صبحانه در تیفانی به شمار آورد. این لباس زیبا که توسط هوبرت دژیوانشی طراحی شده بود به یکی از شاخص‌ترین لباس‌های کوتاه مشکی تبدیل شد. در ایند هه ژاکلین کندی نیز نقش مهمی در محبوبیت لباس کوتاه مشکی داشت و با لباس شانل و گردنبند مروارید خود استایل زیبایی به وجود آورد. در میانه‌های دهه ۱۹۶۰ با ظهور دامن مینی تاثیر آن روی لباس مشکی زنانه هم مشهود بود، در این زمان دامن‌ها آنقدر کوتاه شدند که چاره‌ای جز بلندتر کردن آن‌ها نبود.

لباس کوتاه مشکی زنانه

لباس کوتاه مشکی زنانه در دهه ۱۹۷۰

در دهه ۷۰ لباس‌های سبک دیسکو ظهور کرد که نمونه آن لباس لایزا مینلی در مراسم اسکار بود. ژاکلین کندی هم پس از مرگ همسرش لباس مشکی را برای مدت طولانی انتخاب کرد و از مدل‌های بلندتر و پوشیده‌تر با تزئینات مختلف استفاده می‌کرد. در این زمان حتی ستارگان موسیقی به خصوص موسیقی پاپ و راک از لباس مشکی به وفور استفاده می‌‌کردند که نمونه آن لباس مشکی خیلی کوتاه دبی هری خواننده موبور آمریکایی با جوراب شلواری و چکمه بلند بود.

لباس کوتاه مشکی زنانه

لباس کوتاه مشکی زنانه در دهه ۱۹۸۰

دهه ۸۰ میلادی دهه افراط و زیاده روی در مد و فشن بود، زمانی که کارل لگرفلد مدیریت برند شانل را به عهده گرفت همین سبک را دنبال کرد و ما شاهد لباس‌های مشکی باشکوه از این برند بودیم. حتی با گذشت بیش از دو دهه از فیلم صبحانه در تیفانی مدل‌های به روز شده و پرزرق و برق‌تری از آن لباس معروف را می‌شد بر تن ستارگان سینما و فشن مشاهده کرد که نمونه آن لباس باشکوه مشکی ایمان عبدالمجید بود.

لباس کوتاه مشکی زنانه

لباس کوتاه مشکی زنانه در دهه ۱۹۹۰

در دهه نود میلادی همه لباس‌ها کوتاه‌تر و تنگ‌تر شدند و لباس کوتاه مشکی زنانه نیز از این قاعده مستثنی نماند. در برند شانل نیز اگرچه خود کوکو شانل در مقابل کوتاه شدن لباس‌ها مقاومت می‌کرد اما کارل لگرفلد ترند جدید را پذیرفت و لباس مشکی خیلی کوتاهی را برتن آیکن مد دهه نود یعنی نائومی کمپل پوشانید. پرنسس دایانا هم در این دوره با پوشیدن لباس‌های مشکی جنجالی توجه همه را برانگیخت، لباس‌های دکلته و کوتاهی که با معیارهای پوشش در خاندان سلطنتی مغایرت داشتند.

لباس کوتاه مشکی زنانه

لباس کوتاه مشکی زنانه از ۲۰۰۰ تا کنون

از سال ۲۰۰ میلادی تاکنون شاهد مدل‌های متنوعی از لباس‌های مشکی کوتاه زنانه بوده‌ایم از مدل‌های کلاسیک و سطح بالا گرفته تا لباس‌هایی نه چندان پوشیده و خیلی کوتاه که افراد مختلفی از آن‌ها استفاده کرده‌اند از مدونا گرفته تا بانوی اول سابق آمریکا میشل اوباما. با این اوصاف به نظر می‌رسد که هرگز شاهد حذف لباس کوتاه مشکی از لباس‌های زنانه نخواهیم بود بلکه در هر دوره‌ای متناسب با سبک و سیاق آن دوره مدل‌های جدید و متفاوتی را مشاهده خواهیم نمود.

لباس کوتاه مشکی زنانه

لباس کوتاه مشکی زنانه

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مقالات تخصصی و پوشاک بانوان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)