شستشوی لباس یکی از مراحل مهم در مراقبت از لباس‌ها است و شما برای این کار به شوینده لباس نیاز دارید، شوینده‌های پودری، مایع، شوینده‌های بیولوژیکی و غیربیولوژیکی و محصولات متنوع دیگری از این دست در بازار وجود دارند که کار انتخاب را دشوار و پیچیده می‌کنند. اما این سوال پیش می‌آید که کدام نوع از این شوینده‌ها برای استفاده شما مناسب‌تر است. افرادی که پوست حساس دارند باید از شوینده‌های بیولوژیکی استفاده کنند یا شوینده‌های غیربیولوژیکی گزینه بی‌خطری برای آن‌ها است؟ در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز شما با شوینده‌های بیولوژیکی و غیربیولوژیکی و تفاوت‌های این دو با هم آشنا خواهید شد و خواهید دید که کدام نوع از این شوینده‌ها برای شما مناسب‌تر است.

تفاوت شوینده‌های بیولوژیکی و غیربیولوژیکی

شوینده‌های بیولوژیکی Bio-Detergent یا شوینده‌های زیستی به شوینده‌هایی گفته می‌شود که حاوی آنزیم هستند. این آنزیم‌ها شبیه به آنزیم‌های گوارشی بدن عمل می‌کنند و مولکول‌های چربی، پروتئین و ترکیبات مشابه را در هم شکسته و راحت‌تر از بین می‌برند. بنابراین شوینده‌های بیولوژیکی بهترین گزینه برای از بین بردن لکه ناشی از روغن دوچرخه، سس مایونز و چربی همبرگر روی لباس‌ها هستند. این آنزیم‌های زیستی طوری طراحی شده‌اند که لکه را از بافت لباس جدا می‌کنند و در کنار پاکسازی معمولی لباس، کار لکه بری را ساده‌تر و سریع‌تر انجام می‌دهند. مزیت اصلی شوینده‌های بیولوژیکی این است که این شوینده‌ها برای فعال شدن نیاز به دمای بالا ندارند و در دمای پایین هم می‌توانند کار تمیز کردن لباس را به خوبی انجام دهند.

در مقابل، شوینده‌های غیربیولوژیکی یا همان شوینده‌های معمولی فاقد این آنزیم‌ها هستند اما همچنان قدرت پاک کنندگی بالایی دارند و شما می‌توانید از آن‌ها برای شستن لباس‌های خود استفاده کنید و مطمئن باشید که لباس شما پس از فرآیند شستشو تمیز خواهد شد. تفاوت این شوینده‌ها با شوینده‌های بیولوژیکی در این است که شما برای شستشوی لباس با شوینده‌های غیربیولوژیکی باید از آب با دمای بالاتر استفاده کنید تا شوینده بتواند عمل پاکسازی را به خوبی انجام دهد. اما برای خانواده‌هایی که اعضای آن دچار حساسیت‌های پوستی هستند شوینده‌های معمولی گزینه بسیار مناسب‌تری است که در ادامه علت این مساله را به طور کامل خواهید شناخت.

شوینده‌های بیولوژیکی یا غیربیولوژیکی

مزایای شوینده‌های غیربیولوژیکی چیست؟

اگرچه آنزیم‌های موجود در شوینده‌های بیولوژیکی برای پاک کردن لکه‌های پروتئینی و چرب بسیار مناسب است اما این شوینده‌ها ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک خفیف در افرادی شوند که پوست حساس دارند. البته خود این آنزیم‌ها چندان آسیب زا نستند اما همیشه مقدار کمی از آن‌ها پس از شستشو روی لباس باقی می‌ماند و روی پوست مالیده می‌شود که می‌تواند باعث واکنش آلرژیک شود هرچند این اتفاق به ندرت رخ می‌دهد. اما شوینده‌های معمولی فاقد این آنزیم‌ها هستند و از این نظر بهترین انتخاب برای کسانی هستند که پوست حساس دارند یا فرزند کوچک و نوزاد در منزل دارند و یا از اگزما و رزاسه و مشکلات التهابی پوستی رنج می‌برند. پس اگر خودتان یا دیگر اعضای خانواده‌تان دچار این مشکلات هستید و یا نوزادی در منزل دارید بهتر است لباس‌های همه یا افراد حساس خانواده را با شوینده‌های معمولی و غیربیولوژیکی بشویید.

شوینده‌های بیولوژیکی یا غیربیولوژیکی

کدام یک برای شما بهتر است؟

حال این سوال پیش می‌آید که چه زمانی باید از شوینده‌های بیولوژیکی یا غیربیولوژیکی استفاده کرد؟ اگر فرزندان شما به اندازه کافی بزرگ هستند و در خانواده شما سابقه ابتلا به آلرژی و حساسیت‌های پوستی وجود ندارد شما می‌توانید از شوینده‌های بیولوژیکی استفاده کنید و لباس‌هایی تمیز و بی‌لک داشته باشید و با کوتاه شدن فرآیند شستشوی لباس و شستن لباس‌ها با آب ولرم و ملایم در مصرف انرژی صرفه جویی کنید و علاوه بر آن عمر لباس‌ها را نیز افزایش دهید (چون آب داغ می‌تواند به رنگ و بافت لباس صدمه بزند). اما اگر مجبور به استفاده از شوینده‌های معمولی و بدون آنزیم هستید باز هم مشکلی نیست و شما می‌توانید با شوینده‌های غیربیولوژیکی نیاز خانواده خود را به خوبی برطرف کنید. خوشبختانه هیچ تفاوتی در طرز استفاده از این دو نوع شوینده وجود ندارد و هر دو نوع باید به ماشین لباسشویی اضافه شوند. البته شوینده‌های بیولوژیکی را قبل از شروع به شستشو می‌توانید روی لکه‌ها بمالید تا اثر کنند سپس مراحل شستشو را انجام دهید اما قبل از هر کاری برچسب روی لباس و توضیحلت درج شده روی بسته شوینده را به دقت بخوانید و بر اساس آن عمل کنید.

هر دو نوع شوینده‌های بیولوژیکی و غیربیولوژیکی تنوع بالایی دارند و در اشکال پودری، مایع و صابونی و حتی کپسول و قرص موجود هستند که هر کدام روش استفاده خاصی دارند. بیشتر محصولات غیربیولوژیکی با رنگ آبی و محصولات بیولوژیکی با رنگ سبز مشخص می‌شوند اما از هر کدام که بخواهید استفاده کنید حتما باید حساسیت پوستی افراد خانواده، نوع لکه و جنس لباس، شرایط شستشو و نگهداری لباس و روش مناسب برای استفاده از آن محصول را باید در ذهن داشته باشید تا زندگی سالم و لباس‌هایی تمیز و نو داشته باشید.

شوینده‌های بیولوژیکی یا غیربیولوژیکی

مراقبت از پوست حساس در شستشو و انتخاب لباس

افرادی که پوست حساس دارند معمولا به چیزهای مختلفی واکنش آلرژیک نشان می‌دهند و پوست آن‌ها دچار خارش و التهاب می‌شود. اما این خارش و التهاب تنها آغاز ماجرا است و ممکن است به حالت‌های شدیدتری مثل آکنه و قرمزی و … تبدیل شود. اما خوشبختانه این مشکلات قابل پیشگیری است و شما در چند گام ساده می‌توانید لباس‌های مناسب و شوینده مناسبی را برای پوست حساس خود انتخاب کنید. قبل از انتخاب شوینده مناسب، ابتدا شما باید از الیاف مناسبی برای لباس‌های خود استفاده کنید. نمی‌توان نوع خاصی از الیاف را ضدحساسیت نامید چون افراد مختلف نسبت به مواد مختلف واکنش نشان می‌دهند و الیافی که برای کس دیگری ایجاد آلرژی نمی‌کند ممکن است برای شما آلرژی‌زا باشد. اما در این مورد چند قانون کلی وجود دارد که رعایت آن‌ها می‌تواند به انتخاب لباس مناسب و کاهش واکنش‌های آلرژیک کمک کند:

  • از الیاف سبک، نرم و قابل تنفس استفاده کنید، الیافی مثل نخ، ابریشم و ویسکوز مناسب‌ترین نوع الیاف برای پوست‌های حساس هستند، نخ برای تابستان مناسب است، ابریشم برای هوای خنک‌تر و ویسکوز هم برای شرایط آب و هوایی مختلف مناسب است. ابریشم بهترین الیاف برای پوست حساس است و شما همیشه می‌توانید از آن استفاده کنید اما اگر مجبور به پوشیدن لباس پشم و اکرلیک برای هوای سرد هستید بهتر است یک بلوز نخی یا ویسکوز زیر آن بپوشید.
  • لباس تنگ نپوشید، هرچه لباس با بدن شما فاصله داشته باشد پوست شما واکنش کمتری به الیاف آن نشان خواهد داد. سعی کنید از الیاف نایلونی و لیکرا استفاده نکنید چون این الیاف طوری طراحی شده‌اند که حتی اگر گشاد هم باشند به بدن می‌چسبند.
  • از رنگ پارچه استفاده نکنید، اگر پوست شما خیلی حساس است رنگ پارچه و پارچه‌های رنگرزی شده باعث التهاب آن خواهند شد اما اگر به پوشیدن این نوع لباس‌ها علاقه دارید حتما یک لباس نخی نازک سفید زیر آن بپوشید.

فراموش نکنید که همه با هم متفاوت هستند و آلرژی شما هم ممکن است با هر فرد دیگری متفاوت باشد پس اگر در لباس‌های فعلی خود احساس راحتی دارید احتمالا از الیاف و شوینده مناسبی استفاده می‌کنید و لزومی به تغییر دادن آن‌ها نیست. هرچقدر هم که ماشین لباسشویی شما کار آبکشی لباس‌ها را به خوبی انجام دهد باز هم مقداری از شوینده روی لباس باقی خواهد ماند و همین مقدار هم می‌تواند باعث واکنش آلرژیک در پوست‌های حساس و پوست لطیف نوزادان شود. همان طور که گفتیم شوینده‌های بدون آنزیم اگرچه لکه‌ها را خیلی ساده پاک نمی‌کنند و نیاز به آب گرم برای شستشوی لباس دارند اما مطالعات نشان داده است که این شوینده‌ها بهترین شوینده برای پوست حساس هستند. اما شوینده‌های بیولوژیکی هم همیشه باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک نمی‌شوند پس اگر شما از این شوینده‌ها استفاده می‌کنید و دچار مشکل نشده‌اید نیازی به تغییر شوینده نیست. اما به طور کلی شوینده‌های مایع بهتر و کامل‌تر از شوینده‌های پودری در آب حل می‌شوند و مقدار کمتری از آن‌ها در بافت لباس باقی می‌ماند بنابراین شوینده‌های مایع گزینه بهتری برای پوست حساس شما است. با در نظر گرفتن این نکات و انتخاب لباس مناسب می‌توانید مطمئن باشید که شما و افراد خانواده شما دچار مشکلات پوستی ناشی از لباس و شوینده‌ها نخواهند شد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Persil (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)