همه چیز در مورد داروی باکلوفن


بکلوفن و گرفتگی ماهیچه ها و عضلات

در این مقاله به معرفی داروی بکلوفن (باکلوفن) می‌پردازیم. نکات مهمی که در مورد این دارو وجود دارد ذکر شده و سپس به معرفی بعضی از عوارض جانبی شایع در اثر استفاده از داروی بکلوفن و همچنین میزان مصرف این دارو می‌پردازیم.


معرفی قرص بکلوفن

این دارو که به لیوریزال (Lioresal) نیز معروف است، برای شل کردن ماهیچه های بدن به کار می‌رود. از بکلوفن در درمان اسپاسم و گرفتگی ماهیچه ها، درد و سفتی آن ها که در اثر بیماری ام اس ممکن است ایجاد شود، استفاده می‌گردد.

این دارو برای درمان گرفتگی ماهیچه ها یا دیگر گرفتگی ها در افرادی که از برخی جراحت ها و یا آسیب های نخاعی رنج می‌برند، نیز به کار می‌رود.

قرص باکلوفن


نکات مهم درباره ی بکلوفن

– به یاد داشته باشید که مصرف بکلوفن را به طور ناگهانی قطع نکنید. چرا که ممکن است شاهد ایجاد عوارضی ناخوشایند در اثر قطع مصرف ناگهانی این دارو باشید.

– بهتر است این دارو را زمانی مصرف کنید که پس از آن نخواهید فعالیت به خصوصی را که نیاز به تحرک ماهیچه ها و یا حفظ تعادل دارد، انجام دهید.

– در صورتی که برای بار اول است که می‌خواهید این دارو را مصرف کنید، چنانچه در موارد مشابه سابقه ی آلرژی داشته اید، قبل از مصرف حتما با پزشک خود در میان گذارید.

– برای اطمینان از اینکه داروی مورد نظر عوارض نامطلوبی برای شما ندارد، در صورتی که از مشکلات کلیه ای، بیماری صرع یا انواع تشنج، سابقه ی ضربه به قسمتی از بدن یا لخته شدن خون رنج می‌برید و یا مواد مخدر مصرف می‌کنید، حتما قبل از مصرف بکلوفن، با پزشک خود در میان گذارید.

– احتمال اینکه مصرف این دارو در دوران بارداری به جنین آسیب برساند وجود دارد. بر اساس آزمایشی که بر روی حیوانات انجام گرفت، مصرف این دارو در دوران بارداری منجر به کم شدن وزن جنین و ایجاد نقص هایی در نوزاد متولد شده گردید. اما هنوز با اطمینان نمی‌توان گفت که این موضوع بر روی انسان ها نیز رخ خواهد داد. همچنین هنوز شواهد کافی برای اثبات اینکه بکلوفن در شیر مادر نفوذ پیدا کرده و باعث ایجاد خطراتی برای نوزاد می‌شود وجود ندارد. اما بهتر است برای اطمینان بیشتر، همزمان با دوره ی مصرف این دارو به نوزاد شیر ندهید.

قرص بکلوفن

عوارض جانبی بکلوفن

عارضه ی جانبی شایعی که در اثر مصرف بکلوفن ممکن است ایجاد شود، “خواب آلودگی” گزارش شده است. عوارض جانبی دیگر شامل ضعف، گیجی، سردرد و حالت تهوع بیان شده است که در برخی افراد ممکن است اتفاق بیفتد.

البته عوارض جانبی نادری نیز در اثر استفاده از این دارو گزارش شده است که به دلیل اینکه بسیار کم رخ می‌دهد، قابل ذکر نیست. مثلا مصرف این دارو ممکن است باعث افزایش کیست تخمدان شود.

در هر صورت، چنانچه بعد از مصرف این دارو مورد مشکوکی را مشاهده یا احساس کردید، با پزشک خود در میان گذارید.

قبل از مصرف این دارو، حتما درباره ی خطرات آن با دکتر خود مشورت کنید تا از عوارض احتمالی آن مطلع شوید. همچنین در صورتی که از داروی دیگری که باعث خواب آلودگی یا آرام کردن تنفس شما می‌شود مصرف می‌کنید، بکلوفن را همزمان با آن دارو مصرف ننمائید.

قرص بکلوفن

میزان مصرف داروی بکلوفن

باید توجه کنید که هرگز نباید خودسرانه و بدون نسخه ی پزشک حاذق، این دارو را مصر نمایید. نکاتی که روی بسته ی خریداری شده نوشته شده است را مطالعه کنید.

دوز مصرف بکلوفن توسط پزشک شما و بر اساس بیماری شما تجویز می‌شود؛ بنابراین از مصرف بیشتر یا کمتر آن خودداری کنید تا شاهد بهترین نتیجه باشید.

در صورتی که مصرف آن را یک بار فراموش کردید، بلافاصله پس از به یاد آوری، آن را مصرف نمایید. اما اگر زمانی که به یاد آوردید، نزدیک زمان مصرف بعدی شما بود، لازم به دو بار مصرف آن نیست و فقط یک بار مصرف کنید. مصرف بیش از اندازه ی این دارو می‌تواند باعث ایجاد تهوع و استفراغ، شل شدن ماهیچه ها، احساس ضعف، تنفس ضعیف، تشنج، بیهوشی و تغییرات در مردمک چشم شود.

اگر بیش از اندازه مصرف کردید، با پزشک خود در میان گذارید و اقدامات فوری را انجام دهید.


ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز

منبع: drugs.com