گلاب قرن‌هاست که به عنوان یک ماده موثر در زیبایی در کشورهای خاورمیانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اکنون کشورهای غربی نیز به ارزش و تاثیر این ماده طبیعی پی برده‌اند و از آن برای ساخت محصولات بهداشتی و آرایشی استفاده می‌کنند. گلاب خاصیت آبرسانی قوی دارد، ضد التهاب و ضدباکتری است و خاصیت ضدعفونی کنندگی هم دارد و با این حساب می‌تواند بهترین ماده برای  مراقبت از پوست شما باشد. اما چطور می‌توان از گلاب برای زیبایی استفاده کرد؟ امروزه این ماده در محصولات زیبایی گران قیمت به کار می‌رود اما خود گلاب ماده‌ای ارزان قیمت است و آن را به روش‌های مختلف می‌توان به کار برد. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز در مورد فواید گلاب و روش استفاده از این ماده طبیعی برای زیبایی مطالبی را بیان خواهیم نمود.

گلاب را زیر ماسک ورقه‌ای استفاده کنید

ماسک‌های ورقه‌ای این روزها طرفداران زیادی دارند و برندهای مختلفی به خصوص از کشور کره ماسک‌های مختلفی با خواص مختلف تولید و به بازار عرضه می‌کنند. برخی از این ماسک‌ها خاصیت آبرسانی دارند، برخی دیگر برای التیام و بهبود آکنه طراحی شده‌اند و برخی دیگر خاصیت سفت کننده و جوان کننده دارند که شما بر اساس نیاز و ویژگی‌های پوست خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این ماسک‌های ورقه‌ای حاوی ژل و مواد موثری هستند که در یک بافت سلولوزی شبیه به دستمال کاغذی جذب شده و شما با قرار دادن آن روی صورت این مواد را جذب پوست خود می‌کنید. اما نقش گلاب در این مورد چیست؟ شما برای این که تاثیر ماسک‌های ورقه‌ای را افزایش دهید می‌توانید از گلاب استفاده کنید. برای این کار ابتدا این ماده را با پنبه روی صورت تمیز و پاک شده خود بمالید و سپس ماسک ورقه‌ای را روی آن قرار دهید. با این کار خاصیت آبرسانی ماسک ورقه‌ای شما تقویت می‌شود و ماسک بهتر و بیشتر جذب پوست شده و به خوبی آن را تسکین می‌دهد.

گلاب و فواید آن در زیبایی

از گلاب به عنوان تونر استفاده کنید

گلاب خاصیت پاک کنندگی خوبی دارد و به همین دلیل در گذشته از آن برای پاک کردن و شفاف کردن پوست استفاده می‌شد و اکنون خاصیت پاک کنندگی و متعادل کنندگی این ماده طبیعی بیش از گذشته شناخته شده است و شما می‌توانید به جای تونر روزمره خود از آن استفاده کنید. گلاب خاصیت معجزه آسایی روی پوست دارد و با ویژگی‌های ضدباکتری و ضدالتهاب خود می‌تواند پوست‌های حساس و مستعد آکنه را التیام ببخشد و آکنه را تا حد زیادی درمان کند. از طرف دیگر این ماده با خاصیت آبرسانی قوی به تقویت و بهبود وضعیت کلی پوست کمک می‌کند. پس اگر از استفاده از تونر خسته شده اید و یا دیگر نمی‌خواهید هزینه اضافی برای خرید تونر بپردازید به جای آن می‌توانید از گلاب استفاده کنید. پس از شستشوی صورت و پاک کردن آرایش، گلاب را با یک تکه پنبه روی همه قسمت‌های صورت خود بمالید و اجازه دهید تا اثر کند. خواهید دید که پوست شما روشن‌تر و شفاف‌تر شده است و نشانه‌های التهاب در آن از بین رفته است.

گلاب و فواید آن در زیبایی

 

گلاب را برای تازه کردن آرایش به کار ببرید

آماده کردن پوست برای آرایش همیشه بخش زیادی از زمان آرایش را می‌گیرد. از طرف دیگر آرایش به خصوص آرایش‌های سنگین روی پوست ماندگاری زیادی ندارند و پس از مدتی حالت خستگی به پوست می‌دهند. در این شرایط استفاده از گلاب می‌تواند راه حل شما باشد. کرین بهاتی کارشناس آرایش معروف بیان می‌کند که او همیشه مقداری گلاب را در یک بطری کوچک با خود همراه دارد و قبل از شروع آرایش مقداری از آن را روی صورت مشتریان و مدل‌هایی که کار آرایش آن‌ها را به عهده دارد اسپری می‌کند. در طول کار نیز هر چند ساعت یک بار مقداری از گلاب را روی آرایش آن‌ها اسپری می‌کند تا آرایش، تازه و سالم باقی بماند. شما هم می‌توانید از این ویژگی گلاب برای تازه کردن آرایش خود استفاده کنید چون این ماده اثر تازه کننده، نرم کننده، روشن کننده و شاداب کننده دارد و می‌تواند چهره شما را پس از یک آرایش طولانی زیباتر کند.

گلاب و فواید آن در زیبایی

با گلاب موها را آبکشی کنید

همان طور که گفتیم گلاب خاصیت آبرسانی و شاداب کنندگی دارد و این خاصیت نه فقط برای پوست شما بلکه برای موهای شما نیز موثر است. برای این که موهای خود را نیز از ویژگی‌های این ماده طبیعی بهره مند سازید و خشکی و آسیب‌های آن را درمان کنید کافی است آن‌ها را با گلاب آبکشی کنید. برای این کار پس از شستن موها با شامپو و نرم کننده، دو قاشق غذاخوری گلاب را داخل یک لیوان آب بریزید و موها را با آن آبکشی کنید. سپس به روش معمول موها را خشک کنید و حالت دهید. خواهید دید که تارهای موهای شما نرم و ابریشمی شده است و بوی بسیار خوبی هم می‌دهد. بنابراین دیگر به استفاده از محصولات حالت دهنده پس از حمام نیازی نخواهید داشت و می‌توانید از زیبایی و درخشش طبیعی موهای خود لذت ببرید و از آسیب‌های ناشی از مواد شیمیایی موجود در حالت دهنده‌ها نیز در امان باشید.

گلاب و فواید آن در زیبایی

سوزش ناشی از تیغ را کاهش دهید

اصلاح موهای بدن با تیغ اگرچه درد کمتری نسبت به اپیلاسیون دارد اما در بیشتر مواقع با سوزش و درد همراه است و هرچه پوست شما حساس‌تر باشد این سوزش و درد، شدیدتر خواهد شد. در این شرایط استفاده از گلاب چاره کار شما است چون این ماده اثر ضدالتهاب دارد و با تسکین دادن ناحیه مورد نظر باعث خنک شدن و کاهش درد می‌شود. برای این منظور کافی است کمی گلاب را روی پنبه بریزید و روی قسمت‌های مختلف پوست که دچار سوزش شده است بمالید. مدتی صبر کنید تا این ماده اثر کند و در این فاصله از پوشیدن لباس و هر کاری که التهاب را بیشتر می‌کند خودداری کنید. خواهید دید که در مدت چند دقیقه ناحیه ملتهب، خنک می‌شود و سوزش و التهاب آن از بین می‌رود. شما می‌توانید این کار را در روزهای بعد نیز تکرار کنید تا زخم و التهاب به وجود آمده کاملا از بین برود و پوست شما نرم و مرطوب شود.

گلاب و فواید آن در زیبایی

لوسیون بدن را با گلاب قوی‌تر کنید

افرادی که پوست خشک دارند حتما باید پس از حمام از لوسیون بدن استفاده کنند اما زمانی که خشکی پوست بیش از حد باشد این کرم‌ها و لوسیون‌ها بی‌اثر به نظر می‌رسند. در این شرایط استفاده از گلاب می‌تواند اثر کرم و لوسیون مرطوب کننده شما را افزایش دهد. برای این منظور شما باید از گلاب به عنوان یک تقویت کننده استفاده کنید و یک لایه از آن را زیر کرم و لوسیون مرطوب کننده خود بزنید. پس از حمام مقداری گلاب را روی یک تکه پنبه بزرگ بریزید و روی تمام پوست بدن بمالید و یا کمی گلاب را با آب رقیق کرده و در بطری اسپری بریزید و روی تمام قسمت‌های بدن اسپری کنید. سپس سراغ کرم مرطوب کننده بدن خود بروید و تا زمانی که پوست هنوز مرطوب است کرم را روی بدن بمالید. خواهید دید که اثر مرطوب کنندگی این لوسیون بسیار بیشتر از قبل شده است و دیگر از پوست خشک و پوسته پوسته شده خبری نیست.

گلاب و فواید آن در زیبایی

آن را در حمام به کار ببرید

یک حمام طولانی و نشستن در وان لذت بخش است به خصوص اگر از عصاره‌های گیاهی در آب وان استفاده کنید و از خواص آن‌ها بهره مند شوید. یکی از ارزان‌ترین و موثرترین عصاره‌های گیاهی که می‌توانید در وان حمام از آن استفاده کنید گلاب است. گلاب خاصیت آرامش بخش و ضدالتهاب دارد و نه تنها باعث معطر شدن بدن شما می‌شود بلکه آرامش خاصی هم به روح و جسم شما می‌دهد. برای این منظور کافی است چند قاشق از این ماده طبیعی را داخل آب داغ حمام بریزید و همزمان با استشمام بوی دلپذیر این ماده طبیعی، از مزایا و خواص شگفت انگیز آن نیز روی پوست خود بهره مند شوید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)