کانسیلر این روزها یکی از بخش‌های مهم و ضروری آرایش، حتی آرایش روزمره محسوب می‌شود و کسانی که دچار تیرگی و لک و جوش هستند به کار بردن کانسیلر را فراموش نمی‌کنند. اما “استفاده” و “استفاده صحیح” دو مقوله کاملا متفاوت هستند چون شما ممکن است از کانسیلر استفاده کنید اما آن را به روش غلط به کار ببرید و متوجه شوید که بدون به کار بردن کانسیلر زیباتر بودید! هر کاری روش خاص خود را دارد و به کار بردن کانسیلر هم از این اصل مستثنی نیست، اگر این کار را درست انجام دهید و نکات کلیدی آن را رعایت کنید آرایشی زیبا و بی‌نقص خواهید داشت. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز هفت خطای رایج در به کار بردن کانسیلر را برای شما بیان خواهیم کرد و خواهیم گفت که چطور دیگر این خطاها را مرتکب نشوید.

دلایل مختلفی برای به کار بردن کانسیلر وجود دارد، از پوشاندن تیرگی‌های زیر چشم گرفته تا مخفی کردن جوش و جای جوش و پنهان کردن لکه‌ها و ناهماهنگی‌هایی که در صورت شما وجود دارند. همه به استفاده از کانسیلر نیازی ندارند مثلا افراد خوش شانس صاحب پوست صاف که با یک لایه کرم پودر زدن یکدست و زیبا می‌شود لازم نیست از کانسیلر استفاده کنند. اما بیشتر افراد در این دسته قرار نمی‌گیرند و به لطف استرس و بی‌خوابی‌های زندگی مدرن همه ما به جوش و تیرگی و پف اطراف چشم دچار هستیم. در هر صورت اگر قصد به کار بردن کانسیلر را دارید باید این کار را درست انجام دهید تا این آرایش شما را زیباتر کند نه این که پوست شما را چروک و پوسته پوسته نشان دهد و عیوب آن را به همه نشان دهد. استفاده از کانسیلر تا اندازه‌ای پیچیده است و افراد تازه کار ممکن است در دفعات اول نتیجه خوبی از آن نگیرند و ناامید شوند. اما با چند نکته و ترفند ساده می‌توان آرایش با کانسیلر را به بهترین شکل انجام داد.

آماده نکردن ناحیه مورد نظر

اولین قدم برای استفاده کردن از کانسیلر در هر قسمت از پوست، آماده سازی آن است. پوست اطراف چشم شما بسیار نازک و حساس است و به مرطوب شدن بیش از قسمت‌های دیگر نیاز دارد و اگر این کار را جدی نگیرید خشکی پوست این قسمت باعث چروک شدن کانسیلر روی آن خواهد شد. در گام اول پوست را تمیز کنید، لایه برداری کنید و مرطوب کنید، از یک مرطوب کننده و کرم مناسب برای دور چشم هم استفاده کنید و چند دقیقه اجازه دهید تا این کرم جذب پوست شود در غیر این صورت کانسیلر ماندگاری لازم را نخواهد داشت.

خطاهای رایج در به کار بردن کانسیلر

در گام بعدی به وضعیت پوست خود به دقت نگاه کنید، اگر تیرگی‌ها و جوش‌ها چندان با رنگ پوست شما متضاد نیستند یک لایه کانسیلر ساده پس از کرم پودر زدن (اگر قصد آن را داشته باشید) کافی خواهد بود اما اگر تیرگی دور چشم و قرمزی جوش‌ها بسیار مشخص است با یک تصحیح کننده رنگ، آن‌ها را تصحیح کنید. همان طور که می‌دانید تصحیح کننده رنگ باید رنگ متضاد مشکل پوستی شما را در خود داشته باشد. تصحیح کننده را نقطه نقطه روی ناحیه مورد نظر قرار دهید و با اسفنج آرایشی مرطوب روی پوست بمالید.

استفاده نکردن از رنگ مناسب و هماهنگ

مهم‌ترین نکته در به کار بردن کانسیلر، استفاده از رنگ مناسب برای این کار است. واقعیت این است که شما به بیش از یک کانسیلر برای پوشش دادن عیوب پوستی خود نیاز دارید چون رنگ کانسیلری که برای پوشاندن تیرگی‌های زیر چشم به کار می‌رود با رنگی که برای پوشش دادن جوش‌ها مناسب است تفاوت دارد. فرقی نمی‌کند پوست شما چه رنگی داشته باشد چون تیرگی زیر چشم همیشه ته رنگ بنفش در خود دارد و با کانسیلری که رنگ هلویی یا نارنجی دارد خنثی خواهد شد. کارشناسان توصیه می‌کنند برای زدن کانسیلر دور چشم از انگشت چهارم خود کمک بگیرید تا فشار اضافی و زیادی به این قسمت وارد نکنید، همچنین کانسیلر را فقط دور حدقه چشم بزنید و به قسمت‌های پایینی آن کاری نداشته باشید در غیر این صورت چشمان شما نامتعادل به نظر خواهد رسید.

خطاهای رایج در به کار بردن کانسیلر

در نظر نگرفتن بافت هنگام به کار بردن کانسیلر

یکی از مواردی که احتمالا تا کنون در به کار بردن کانسیلر به آن فکر نکرده اید بافت کانسیلر شما است. در حقیقت بافت کانسیلر هم به اندازه رنگ آن اهمیت دارد و اگر کانسیلر را روی صورت تمیز خود بزنید حتی زمانی که تطبیق رنگی کاملی داشته باشد، عدم تطبیق بافت باعث هایلایت شدن مشکلی پوستی شما خواهد شد. این عدم تطبیق زمانی که در نور طبیعی قرار می‌گیرید بیشتر خود را نشان می‌دهد پس باید به بافت کانسیلر خود نیز توجه داشته باشید. کارشناسان توصیه می‌کنند وقتی قصد پوشش دادن یک ناحیه پوستی را دارید ابتدا یک لایه نازک کرم پودر یا مرطوب کننده رنگی روی تمام پوست خود بزنید و با برس محو کنید. سپس کانسیلر را بردارید و مقدار کمی کانسیلر روی نقاط مشخص باقی مانده قرار دهید و با انگشت یا اسفنج آرایشی لبه‌های آن را محو کنید.

خطاهای رایج در به کار بردن کانسیلر

اهمیت ندادن به سطوح برجسته

گاهی مشکلاتی در پوست شما پدید می‌آیند که باعث پف کردن آن می‌شود مثلا جوش بزرگ کیستی برجسته‌ای در قسمت مشخص صورت شما رشد می‌کند و یا بی‌خوابی شب قبل باعث پف کردن زیر چشم می‌شود. در این شرایط به جای استفاده معمول از کانسیلر بهتر است از یک کانسیلر با رنگ روشن‌تر نسبت به پوست خود کمک بگیرید و با این رنگ روشن قسمت پایین پف زیر چشم یا اطراف جوش برجسته را پوشش دهید. این کار کمک می‌کند که برجستگی روی پوست مسطح به نظر برسد و پوست شما یکدست شود. این کار در واقع نوعی خطای دید است چون چشم ما عادت دارد رنگ‌های روشن را جلوتر و نزدیک‌تر و رنگ‌های تیره‌ را دورتر ببیند. اگر برجستگی روی پوست شما (ثلا جوش کیستی) با قرمزی هم توام شده است استفاده از تصحیح کننده به رنگ سبز را نیز فراموش نکنید تا این قرمزی را پوشش دهد.

خطاهای رایج در به کار بردن کانسیلر

پوسته پوسته شدن کانسیلر

وقتی جوش‌ها در مراحل بهبودی هستند (به خصوص زمانی که از محصولات درمانی روی آن‌ها استفاده می‌کنید) نواحی اطراف آن‌ها پوسته پوسته می‌شود و این پوسته پوسته شدن می‌تواند آرایش شما را خراب کند. در چنین شرایطی شما به یکی دو مرحله اضافی برای آماده سازی پوست خود نیاز دارید تا آرایش بهتری داشته باشید و این پوسته‌ها روز شما را خراب نکند. قبل از این که به استفاده از کانسیلر اقدام کنید یک دستمال را با آب گرم، مرطوب کنید و با استفاده از آن، پوسته‌ها را از روی جوش بردارید سپس با یک روغن سبک مثل روغن جوجوبا یا روغن هسته انگور که برای بهبود جوش و کاهش التهاب آن نیز مفید است، محل مورد نظر را آبرسانی و مرطوب کنید. در این مرحله می‌توانید سراغ کانسیلر با رنگ مناسب پوست خود بروید و کار آرایش را ادامه دهید.

دقت نکردن در به کار بردن کانسیلر

شما برای به کار بردن کانسیلر به یک برس کوچک و ظریف نیاز دارید طوری که بتوانید نقاط ریز و کوچک روی پوست را با دقت و ظرفات هرچه تمام‌تر پوشش دهید. اگر در مجموعه برس‌های آرایشی شما چیزی یافت نمی‌شود حتی می‌توانید از برس‌های نقاشی هم کمک بگیرید. استفاده از این برس‌های ظریف نه تنها به پوشش دادن نقاط ریز و کوچک و جوش‌های مختصر کمک می‌کند بلکه باعث می‌شود هر بار مقدار کمی کانسیلر روی نقطه مورد نظر قرار گیرد و آرایش شما دقیق‌تر و از کار درآید و ماندگاری بیشتری هم داشته باشد. همه برس‌های آرایشی مانند هم نیستند و هر کدام برای منظور خاصی ساخته شده‌اند مثلا برس‌هایی وجود دارند که کاربرد آن‌ها فقط در کانسیلر است و حتی برای پوشش دادن هر قسمتی، کانسیلر مخصوصی وجود دارد.

خطاهای رایج در به کار بردن کانسیلر

تثبیت نکردن کانسیلر

یکی از اشتباهات رایج در استفاده از کانسیلر تثبیت نکردن آن در مرحله پایانی است. این اشتباه باعث می‌شود که کانسیلر ماندگاری چندانی نداشته باشد و به خصوص در اطراف چشم چروک شود. تثبیت کننده را تا حد ممکن سبک و ملایم استفاده کنید تا باعث سنگین شدن و خمیری شدن آرایش نشود. اگر پوست خشکی دارید با استفاده از اسپری‌های تثبیت کننده و اگر پوست چرب و معمولی دارید با استفاده از پودرهای تثبیت کننده رنگی یا بدون رنگ کانسیلر خود را تثبی کنید تا یکدست شده و ماندگاری آن افزایش پیدا کند. البته همیشه پودرهای تثبیت کننده برای کانسیلر گزینه بهتری هستند چون اگر نقطه برجسته‌ای روی صورت شما وجود داشته باشد باعث برجسته‌تر شدن آن نخواهند شد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه ترفندهای آرایشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)