جالب و خواندنی


چیزهایی که هرگز نباید با جاروبرقی تمیز کرد

جاروبرقی از وسایل همه کاره منزل شما به حساب می‌آید. اما باید حواستان باشد که هر چیزی را با جاروبرقی تمیز نکنید. چراکه ممکن است در اثر مکیدن آن‌ها دستگاه دچار آسیب شود. در این مقاله قصد داریم به چیزهایی که نباید با جاروبرقی تمیز کرد، را بیان کنیم. این نکته را نیز نباید فراموش کنید که تعمیر تخصصی انواع جاروبرقی باید به مراکز معتبر و قابل اعتماد سپرده شود تا از بروز مشکلات مجدد جلوگیری شود.

۶ چیزی که هرگز نباید با جاروبرقی تمیز کرد

هر چیزی که روی زمین، مبل یا هر قسمت دیگر ریخته است را نباید با جاروبرقی تمیز کرد. چراکه ممکن است به قطعات یا موتور جاروبرقی آسیب بزند. در ادامه مهم‌ترین مواردی را می‌تواند باعث از کارافتادن جاروبرقی در اثر مکش آنها شود، اشاره می‌کنیم:

۱. تکه‌های بزرگ شیشه‌

تمیزکردن تکه‌های بزرگ شیشه شکسته برای جاروبرقی شما خطرناک است. این قطعات می‌توانند کیسه را سوراخ کنند، در لوله جاروبرقی گیر کنند یا داخل آن را خراش دهند، بنابراین بهتر است از جاروی دستی برای تمیز کردن آن‌ها  استفاده کنید.

۲. گرد و غبار ریز

اگر خانه خود را اخیرا بازسازی کرده‌اید یا جایی را سمباده زد‌ه‌اید، نیابد ذرات گردوغبار ریز را با جاروبرقی تمیز کنید. به جای آن باید از یک دستگاه مقاوم‌تر مانند جاروبرقی صنعتی استفاده کنید. چراکه گردوغبار ریز بلافاصله فیلترها یا کیسه‌ها را مسدود می‌کند و ممکن است برای همیشه جاروبرقی شما از کار بیافتد.

۳. مواد مرطوب

جاروبرقی معمولی شما قرار نیست چیز خیس را جمع کند؛ خواه نان خیس خورده، غذای خیس سگ یا حتی آب باشد. به جای آن از دستمال یا جاروبرقی آب و خاک استفاده کنید.

۴. خاکستر شومینه

این خاکسترها، گرما را در خود نگه می‌دارند و همچنین ذرات ریزی دارند. بنابراین آنها را با جاروبرقی تمیز نکنید. اجازه دهید خاکستر حداقل به مدت چهار روز خنک شود، سپس با جاروبرقی معمولی یا جاروبرقی آب و خاک آن ناحیه را تمیز کنید.

چه چیزهایی را با جاروبرقی تمیز نکنیم

۵. سکه، گیره کاغذ یا سایر اقلام کوچک

اینکه بتوانید اشیا‌ ریز را با جاروبرقی تمیز کنید و با کشیدن جارو آنها را بردارید، خیلی هیجان انگیز است. اما این کار ممکن است باعث گیرکردن این اجسام در برس و قطعات داخل آن شده و آن را بشکند.

۶. تمیز کردن لوازم آرایشی

اگر هنگام آرایش کردن مواد آرایشی روی زمین ریخته‌ است، نباید با جاروبرقی آن را تمیز کنید. چراکه این کار باعث رنگ گرفتن جاروبرقی و لکه دار شدن فرش، موکت و سایر قسمت‌های خانه می‌شود.

چه چیزی را می‌توانید با جاروبرقی تمیز کنید؟

در این بخش می‌خواهیم به بررسی مواردی بپردازیم که می‌توان با کمک جاروبرقی آنها را تمیز کرد.

مو

اینکه هر هفته خانه و مبل خود را تمیز کنید تا هیچ گونه مویی روی آن نباشد، می‌تواند لذت‌‌بخش باشد. فقط کافی است برس‌های رول را بیرون بکشید و شروع به جارو کشیدن کنید.

سنگ ریزه

درست است که برای برداشتن سنگ‌های بزرگ نمی‌توان از جاروبرقی استفاده کنید؛ اما می‌توانید با کمک لوله جاروبرقی سنگ‌ریزه‌ها را تمیز کنید.

غلات خشک

غذاهای میان وعده مانند غلات، چیپس یا خرده ریزهای نان روی زمین، به‌راحتی با جاروبرقی شما کنار می‌آیند.

چگونه از جاروبرقی مراقبت کنیم تا نیاز به تعمیر نداشته باشد؟

تا این قسمت با چیزهایی که نباید با جاروبرقی تمیز کرد آشنا شدید، برای مراقبت بیشتر جاروبرقی در ادامه همراه ما باشید.

تعمیر و نگهداری دوره‌ای این وسیله کاربردی منزل باعث می‌شود جاروبرقی بهترین عملکرد را داشته باشد. اگر جاروبرقی به‌درستی نگهداری نشود نه تنها عمر کمتری خواهد داشت، بلکه زمان بیشتری را برای اتمام کار صرف خواهید کرد. در ادامه به نکاتی که باعث افزایش طول عمر دستگاه جاروبرقی می‌شود، اشاره کرده‌ایم.

تسمه جاروبرقی خود را عوض کنید.

کشیدگی و فرسودگی تسمه جاروبرقی اغلب باعث کندی یا نچرخیدن برس غلتکی می‌شود. توصیه می‌کنیم هر سال این تسمه را بررسی و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

چه چیزهایی را می توانیم با جاروبرقی تمیز کنیم؟

برس غلتکی جاروبرقی را تمیز کنید.

موها و رشته‌هایی که به دور غلتک پیچیده شده‌اند، باعث کشیده شدن کمربندها و کاهش حرکت می‌شوند. آنها همچنین می‌توانند وارد یاتاقان‌ها شده و باعث گرفتگی محفظه نازل شوند. در برخی موارد ممکن است ذوب شود و جاروبرقی را برای همیشه از کار بیندازند.

کیسه جاروبرقی پر را تمیز یا تعویض کنید.

اغلب کیسه جاروبرقی زمانی که ۷۰ تا ۸۰ درصد پر است، باید تعویض شود.

فیلترهای جاروبرقی را تمیز نگه دارید.

اگر جاروبرقی بدون کیسه دارید، تمیز کردن مکرر فیلترها برای سلامت و طول عمر دستگاه ضروری است. اگر قابل شستشو باشند، هر ۳ ماه یکبار آن را تمیز کنید. در برخی موارد باید فیلترها تعویض شوند. زمان تعویض فیلترها برای استفاده سنگین هر ۶ ماه، صاحبان حیوانات خانگی هر سال و استفاده سبک هر ۲ تا ۳ سال توصیه می‌شود.

مراقب عملکرد جاروبرقی خود باشید.

زمانی که جاروبرقی دچار گرفتگی شد، سریعاً عامل مسدودی آن را برطرف کنید. چراکه اغلب عامل سوختن موتورهای جاروبرقی به دلیل همین رفع نشدن همین مشکل است. گرفتگی جریان هوا را متوقف و موتورهای آن را بیش از حد گرم می‌کند.

ارتفاع نازل را به‌درستی تنظیم کنید.

اگر نازل در پایین‌ترین حالت در فرش فرو رود، باعث می‌شود که جریان هوا متوقف شده و به فرش شما آسیب برساند. اگر جاروبرقی شما تنظیم‌کننده ارتفاع دارد، آن را روی ارتفاع موردنظر خود قرار دهید و سپس آن را تا جایی پایین بیاورید که می‌بینید موهای برس با پرز فرش باهم در تماس هستند. اگر نازل در این حالت قرار گرفت دیگر آن را بیشتر به زمین فشار نده. این کار باعث حداکثر کارایی، افزایش طول عمر تسمه و برس غلتکی می‌شود و همچنین از آسیب دیدن فرش جلوگیری می‌کند.

جاروبرقی را منظم سرویس کنید.

شما می‌توانید این کار را در خانه انجام دهید؛ فقط نیاز به یک دستگاه جاروبرقی یا کمپرسور هوا دارید. مجراها را هواگیری کنید، تسمه‌ها و فیلترها را تعویض و آن را تست کنید.

در این مقاله چیزهایی که هرگز نباید با جاروبرقی تمیز کرد و همچنین موارد مهم مراقبت از جاروبرقی را بیان کردیم. شما چه تجربه‌ای حین کار با جاروبرقی دارید. نظرات خود را با ما در میان بگذارید.