جالب و خواندنی


چگونه یک طراح لباس موفق شویم؟!

اگر به مد و فشن علاقه داشته باشید، ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که چگونه یک طراح لباس موفق شویم؟ یا اصلا راه ورود به این حرفه چیست؟ بسیاری از دانشجویان یا کاراموزان آرزوی ورود به دنیای مد را در سر دارند و برای ورود به این عرصه پردرآمد و جذاب تلاش می کنند. طراح لباس موفق باید ذهنی خلاق و باز داشته باشد. به دلیل پرطرفدار بودن این حرفه، طبعا رقابت بین افراد زیاد است. طراحان شبانه روز کار و تمرین می کنند تا جایگاه خود را در بین طراحان لباس به نام پیدا کنند.

استایل، نشانگر شخصیت و سبک زندگی شما است. بانوان برای انتخاب لباس خود از سبک ها و اکسسوری های متفاوت استفاده می کنند که مهم ترین آن ها، روسری یا توربان است. شما با مشاهده آموزش بستن توربان می توانید به استایل و سبک پوشش خود جذابیت و تنوع چشمگیری ببخشید.

اگر می خواهید طراح لباس موفق بشوید، از فشن شو ها و فستیوال های دنیا دیدن کنید. از مجله یا جشنواره سال های گذشته نیز غافل نشوید، زیرا طرح و ایده جدیدی به شما می دهد که می توانید با خلاقیت خود، آن را ترکیب و نتیجه جذابی بدست آورید.

چگونه طراحی لباس را شروع کنیم؟

اگر صرفا عاشق استایل های مختلف یا اکسسوری های جذاب هستید، باید بدانید که برای ورود به صنعت لباس این تنها فاکتور نیست. بلکه باید با تمامی زوایای این شغل اآشنا شوید. برای تبدیل شدن به طراح لباس موفق، در وحله اول باید پشتکار داشته و حساب شده عمل کنید.

در دوره ها و کلاس های اساتید با تجربه شرکت کرده و قدم به قدم طراحی لباس را آموزش ببینید. یادگیری اهمیت بالایی دارد! اساتید با اشتراک گذاشتن تجربیات خود، سطح دانش شما را در طراحی لباس افزایش می دهند.

حرفه ای ترین افراد هم روزانه در حوزه تخصصی خود مطالعه می کنند. آپدیت آموزش ها طبق آخرین تغییرات روز دنیا، همیشه شما را از دیگران جلو می اندازد. یک طراح لباس موفق باید همواره برای ارتقای سطح علمی خود تلاش کند.

شاید تا به حال به تفاوت طراحی مد و لباس دقت نکرده باشید. طراحان لباس، پوششی را خلق می کنند که کاربردی و برای روزمره افراد مناسب باشد. اما طراحان مد، خالق لباسی هستند که در آن هنر و خلاقیت یا سبکی نو دیده می شود و بیشتر برای فشن شو ها مناسب است.

رازهایی درباره آنکه چگونه طراح لباس شویم!

چگونه یک طراح لباس موفق شویم؟!

ابتدا باید بدانید در کدام قسمت از صنعت مد علاقه یا استعداد دارید. داشتن ذوق و خلاقیت به شما کمک می کند هر آنچه در ذهن دارید، روی کاغذ بیاورید. شاید فکر کنید در این کار به اندازه کافی خوب نیستید، اما ناامید نشوید! با گذراندن دوره های مختلف می توان تجربه کسب کرده و این مشکل را حل نمایید. همیشه اولین سوالی که برای دانشجویان پیش می آید این است که چگونه یک طراح لباس موفق شویم؟

  • از مهم ترین ابزار های پیشرفت در این حرفه می توان به اپدیت دانش خود اشاره کرد.
  • در کنار ترسیم طراحی باید از برنامه های دیجیتالی هم کمک بگیرید، این برنامه ها به استاندارد بودن طراحی شما و صرفه جویی در زمان بسیار کمک می کند.
  • اگر صنعت مد را برای شغل اینده خود انتخاب کردید و قصد دارید در این حوزه کسب و کار راه بیندازید، باید هدف خود را بشناسید.
  • این حرفه شاخه های گوناگونی دارد که باید با توجه به علاقه و استعداد خود آن را انتخاب کنید. ممکن است علاقه شما به طراحی لباس عروس، کیف و کفش یا لباس زیر باشد. شناخت هدف بسیار شما را در ادامه این کار کمک می کند.
  • لباس ها و پارچه ها را با دقت نگاه کنید. یک طراح لباس موفق همه چیز را ارزیابی می کند، تا موقع طراحی آن جزئیات را به خوبی ترسیم کند.
  • از رنگ، پارچه و بافت، اطلاعات کافی داشته باشید، و بدانید برای طرح مورد نظر کدام رنگ یا جنس پارچه مناسب است.
  • سعی کنید تجسم خود را قوی کنید. تجسم یکی از پایه های مهم برای طراحی است. لباس را موقع نشستن، ایستاده یا فعالیت تجسم کنید و به آن روح ببخشید.
  • روحیه کار تیمی می تواند باعث ترقی شما شود. اینکه جزئی از تیم باشید و بتوانید با دیگران ارتباط برقرار بکنید بسیار به نفع شما خواهد بود. در کار تیمی، همکاری با دیگر اعضا، تقسیم کار و استفاده از تجربیات دیگران به کمک شما می آیند.

بازار کار رشته طراحی لباس

امروزه صنعت مد فراگیر شده و مردم به استایل و سبک لباس خود اهمیت ویژه ای می دهند. با وجود تنوع بسیار زیاد، شما می توانید با خلاقیت و مشخص کردن استایل کاری، حرفه خود را، راه بیاندازید. شاید فکر کنید صنعت مد در ایران به جایگاه بالایی نرسیده است، ولی دانشجویان و هنرجویان این رشته می توانند در مزون ها و شرکت های تولیدی یا آموزشگاه ها مشغول به کار شوند.

همچنین درآمد و حقوق شما در بازار کار رشته طراحی لباس به عواملی همچون، محل کار، سابقه کاری و مهارت شما بستگی است. یک طراح لباس موفق با وجود طرح های بسیار جذاب و پرفروش، اگر درکی از اصل های فروش یا امور مالی و بازار کار نداشته باشد، به مشکل اساسی برخواهد خورد.

دانشگاه های دارای رشته طراحی لباس

چگونه یک طراح لباس موفق شویم؟!

اگر برایتان سوال شده چگونه یک طراح لباس موفق شویم؟ یکی از راه های آن، کسب مدرک دانشگاهی است. رشته طراحی لباس، گرایشی جدید می باشد که به تازگی وارد دانشگاه های ایران شده است. از این رو مثل دانشگاه های خارج از ایران، در زمینه مد چندان پیشرفته نیست. پس برای دستیابی به عنوان طراح لباس موفق، به دانشگاه های معتبر و سطح اول کشور بروید که شامل موارد زیر است:

  • دانشگاه هنر تهران
  • دانشگاه الزهرا
  • دانشکده فنی حرفه ای دکتر شریعتی تهران
  • دانشگاه غیرانتفاعی تهران و شهرستان ها
  • دانشگاه سمنان
  • دانشگاه آزاد شهرستان ها

آیا برای طراحی لباس، باید به خیاطی آشنایی داشته باشید؟

این سوال برای تمامی هنرجویان طراحی لباس پیش می آید. به طبع اگر شما دانش خیاطی داشته باشید، مهارت بسیار خوب و استانداردی خواهید داشت و همچنین درآمد شما به نسبت بالا می رود. ولی اگر تمایل ندارید به طور جدی خیاطی کنید، می توانید به آموزش های اولیه برای بالا بردن سطح دانش خود اکتفا کنید.

کلام آخر

چگونه یک طراح لباس موفق شویم؟ این سوال همیشه دغدغه ای مهم برای هنرجویان است. صنعت مد، بسیار رقابت پذیر بوده و برای ورود به این حوزه لازم است خود را برای تمامی سختی، شب کاری و هزینه آماده کنید. به یاد داشته باشید خلاقیت یک اصل مهم در این حرفه بشمار می آید. سعی کنید همیشه از تجربه دیگران استفاده کنید و در حال یادگیری باشید.