هنگامی که سعی در کم کردن هزینه های زندگی خود دارید یا به دنبال پیدا کردن راهی  برای افزایش پس انداز یا درآمد خود هستید گاهی به نظر سخت می‌رسد که برخی موارد پر هزینه را از زندگی خود حذف کنید چرا که فکر می‌کنید این موارد جز اصولی هستند که باید در زندگی شما رعایت شوند و نمی‌توان آنها را از چرخه‌ی هزینه های زندگی خارج نمود. اگر اینگونه است قطعا عادت بدی را برای امور اقتصادی خود پیش رو گرفته اید. بعنوان مثال مواردی که در ذیل می آید، جز مواردی هستند که حذف آنها برای اکثر مردم خیلی سخت است اما هیچ کار سختی در دنیا وجود ندارد که نشدنی باشد.  راه حل این است که با قرار دادن یکسری جایگزین های ارزان قیمت تر، آن عادت پر هزینه ی قبلی را ترک کنید.

برای صرفه جویی های اساسی آماده اید؟ کمربندها را محکم کنید.

صرفه جویی در هزینه

شماره یک : هزینه‌ تلوزیونهای کابلی

تلویزیون هایی که از طریق کابل کشی، تصویر خود را به خانه‌ی مخاطبین می‌رسانند تلویزیون های کابلی نام گرفته اند. اگر در کشوری مثل آمریکا زندگی می‌کنید بایستی بدانید هزینه‌ی ماهانه این تلویزیون ها بین ۶۰ تا ۱۰۰ دلار است و حذف این هزینه از مخارج زندگی شما می‌تواند سالانه بین ۷۲۰  تا ۱۲۰۰ دلار صرفه جویی به همراه داشته باشد.  امروزه با وجود اینترنت به راحتی می‌توانید به اخبار یا برنامه های سرگرم کننده مورد علاقه خود دسترسی پیدا کنید و در نتیجه نیاز چندانی به این تلویزیون ها ندارید.  شما اگر به مدت یک ماه این کار را انجام دهید، متوجه خواهید شد چیز زیادی را از دست نداده اید و حتی مقداری نیز پول پس انداز کرده اید.

شماره دو: وام خرید خودرو

اگر به خودرو احتیاج مبرم دارید می‌توانید با همان مبلغ پولی که برای پیش پرداخت یک خودروی دست اول می پردازید، یک خودرو مدل پایین تر و دست دوم بخرید تا فعلا احتیاج شما به خودرو برطرف گردد و در همین حین نیز شروع کنید به پس انداز ماهیانه‌ی مقدار پولی که قصد داشتید برای خرید خودروی دست اول بپردازید. پس از یکی دو سال، به راحتی می‌توانید با فروش ماشین قبلی و پولی که پس انداز کرده اید، خودرویی که قصد داشتید از طریق گرفتن وام یا به صورت اقساطی بخرید، با کمی صبر، با هزینه کمتری خواهید خرید.

شماره سه : استفاده از غذای بیرون

بیرون غذا خوردن می‌تواند به سرعت هزینه ها را زیاد کند. اگر به این دلیل بیرون از خانه غذا می‌خورید که از غذاهایی که با مواد اولیه تازه تهیه شده لذت می‌برید می‌توانید با یاد گرفتن دستور پخت همان غذاها، آنها را درخانه تهیه کنید و ماهیانه پول زیادی را صرفه جویی کنید. اگر به دلیل نداشتن فرصت، از غذاهای بیرون استفاده می‌کنید می‌توانید در آخر هفته ها در زمان تعطیلات، چند مدل غذا درست کرده و یا به صورت پیش آماده سازی، تهیه کنید  و آنها را فریز نمایید تا در طول هفته از آنها تناول نمایید. اگر واحد پولی دلار را  در نظر بگیریم، با این کار در هفته بیش از ۵۰ دلار برای هر نفر صرفه جویی خواهد شد.

شماره چهار : حق عضویت در باشگاههای ورزشی

هزینه عضویت ماهانه‌ی باشگاهها می‌توانید زیاد باشد البته برخی از باشگاهها حق عضویت های منصفانه تری  از شما می‌گیرند اما در کل هزینه های بالایی برای شما دارد. اگر واقعا برای ورزش کردن احتیاج به باشگاه دارید می‌توانید به دنبال مراکز عمومی ورزشی که در سطح شهر وجود دارند بگردید، یا توسط همسایه ها سعی کنید در مجمتع آپارتمانی یا در محله ی خود، دستگاههای ورزشی کار بگذارید تا همه بتوانند از آن استفاده نمایند.  هدف اصلی ورزش و سلامتی ست، این کار را حتی می‌توانید در خانه انجام دهید یا حتی با دویدن در محله ی خود.

شماره پنج : کادوهای گران قیمت

روزهای تعطیل یا روزهای تولد یا مناسبهای ویژه، می‌توانند روزهای گران قیمتی برای شما باشند. اگر در خانواده ای زندگی می‌کنید که رسم دارد روزهای تعطیل به همه‌ی اعضای خانواده هدیه دهد، قطعا برای شما هزینه بر خواهد بود اما می‌توانید برخی هدیه ها را خودتان در خانه بسازید، یا برنامه ریزی مالی کنید و در طول سال از حراجی هایی که می بینید هدیه ها را تهیه نمایید  تا در هزینه هایتان صرفه جویی شود.

شماره شش : سفرهای تعطیلاتی پرخرج

تعطیلات یکی از مفرح ترین چیزهای زندگی ست اما اگر بدهی مالی دارید یا اگر در پایان یک رابطه هستید، بهتر است نسبت به خرج کردن پول زیاد در چنین موقعیتی برای تعطیلات، تجدید نظر کنید. در عوض می‌توانید جایگزین های کم خرج تر را بعنوان سفر تعطیلاتی خود در نر بگیرید.  مثلا سفرهای گروهی و کمپینگ،  یا سفر با ماشین خودتان.  اگر رویای سفر به جایی را در ذهن دارید، سعی کنید با پس انداز کردن در طول سال یا چند سال، پول آنرا جور کنید و به صورت نقدی بپردازید نه به صورت اقساط دارای کارمزد.

شماره هفت : خرید یا اجاره‌ی خانه ای که از عهده ی آن بر نمی آیید

اگر بیش از ۲۵ درصد از درآمد سالانه ی خود را برای هزینه ی مسکن ( اعم از شارژ یا اجاره ) بپردازید، هزینه‌ی فلج کننده ای را دارید می پردازید. با در نظر گرفتن سایر هزینه ها مثل قبض ها، بیمه، خوراک و پوشاک، اتومبیل، فرزندان و غیره،  بایستی بر اساس درآمد خود، تعیین کنید که تا چه حد می‌توانید هزینه ی شارژ یا اجاره خانه بپردازید نه اینکه بانک حاضر است تا چه مبلغی به شما وام دهد. بهتر است به جای زندگی در خانه ی رویایی، واقع بین تر باشید و خانه ای را انتخاب نمایید که از پس هزینه های آن بر میآیید. اگر در یک منطقه ی گران قیمت خانه ای را به تنهایی اجاره کرده اید، سعی کنید یک هم خانه بگیرید تا هزینه ها سرشکن شود، یا منطقه ای دور تر از مرکز شهر را انتخاب نمایید که میزان اجاره بهای کمتری داشته باشد.

شماره هشت : هزینه ی تفریحات

هزینه های مربوط به تفریحات می‌توانند زیاد باشند،  هر نوع تفریحی خواه طرفدار یک تیم ورزشی خاص باشید و بخواهید به دیدن مسابقه بروید یا علاقه مند به اُپرا باشید یا بازی های کامپیوتری. اینجا دقیقا نقطه ای ست که اگر بدهی مالی دارید باید بتوانید این هزینه ها را قطع نمایید تا از پس بدهی یا وام خود برآیید. برای جایگزینی آن می‌توانید از خانواده بخواهید هدیه تولدتان را بلیط مسابقه یا کنسرت انتخاب کنند. یا به جای رفتن به همه ی مسابقات یا کنسرتها،  فقط یکی دوتای آنها را بروید و بقیه را در خانه تماشا کنید. یا به جای خرید بازی در هر ماه، فقط یک بازی بخرید و بقیه بازی ها را کرایه کنید. تفریحات کم خرج تری مثل دیدن فیلمهای مورد علاقه تان به صورت رایگان یا با هزینه ی خیلی کم از طریق سایتهای اینترنتی را نیز میتوانید جایگزین تفریحات پر خرج کنید. بسیاری از فیلمها و سریال ها هستند که جذاب  تر و سرگرم کننده تر از مسابقه ها یا کنسرت ها  یا بازی ها هستند.

شماره نه : عادات خرید

عادات خرید می‌تواند یکی از عوامل مهم در خرج کردن پول باشد. یکی از کارهایی که باید انجام دهید این است که تعداد دفعاتی که به یک فروشگاه می‌روید را کاهش دهید. این مسئله در هر نوع خریدی صادق است. از خرید خواروبار گرفته تا خرید کفش و لباس.  همیشه از روی لیست خرید کنید، یعنی فقط چیزهایی که احتیاج دارید را بخرید نه هر چیزی که چشمتان به آن افتاد. به جای خرید روزانه، خرید هفتگی داشته باشید. سعی کنید به جای خرید اقساطی، و پرداخت کارمزد، به صورت نقد خرید کنید.

شماره ده : بَرج یا هزینه های ناخواسته

یک هزینه  ناخواسته‌ی درمانی یا اتومبیل می تواند مقدار زیادی از بودجه ی شما را به خودش اختصاص دهد.  بهترین راه این است که یک حساب پس انداز برای اینگونه هزینه ها باز کنید و ماهانه مبلغی را به آن بریزید.

همیشه یک برنامه ریزی خوب و نوشتن مقدار دخل و خرج ماهانه، می‌تواند راه مناسبی برای صرفه جویی بهتر و هزینه کردن کم تر باشد. در برنامه ی مالی خود، همه ی هزینه ها از جمله هزینه‌های ناخواسته را نیز وارد نمایید. برنامه را مرتبا مورد بررسی قرار دهید و هر تغییراتی که برای بهبود آن لازم است را انجام دهید.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله‌ی Miriam Caldwell