هدف از داشتن یک برنامه مراقبتی پوست، مراقبت صحیح و بهبود شرایط پوستی با استفاده از محصولات مناسب است و فرقی نمی‌کند اگر شما پوست چرب و جوشدار داشته باشید و یا پوستتان خشک و حساس باشد، در هر صورت باید از محصولاتی استفاده کنید که مناسب پوست شما باشند و شرایط آن را بهتر کند. برخی از مواد و ترکیباتی که در محصولات بهداشتی و آرایشی به کار می‌روند نه تنها اثر مثبتی روی پوست چرب و جوشدار ندارند بلکه می‌توانند باعث بدتر شدن شرایط و چرب‌تر شدن پوست شوند و به مشکلات دیگری مثل آکنه و التهابات پوستی بینجامند. اما این ترکیبات کدامند؟ در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما ترکیباتی را که نباید در محصولات بهداشتی و آرایشی شما وجود داشته باشند به شما معرفی خواهیم کرد تا از این به بعد در برنامه مراقبت پوستی خود دقت بیشتری داشته باشید و از محصولات حاوی این ترکیبات مضر استفاده نکنید.

پوست چرب و جوشدار

افرادی که پوست چرب و جوشدار دارند معمولا در مراقبت از پوست خود دچار افراط و تفریط می‌شوند یعنی از موادی استفاده می‌کنند که یا پوست را چرب و مستعد جوش می‌کند و یا آن را خشک و ملتهب کرده و به بدتر شدن شرایط پوستی می‌انجامد. این موارد را می‌توان در ترکیباتی که در محصولات بهداشتی و مراقبتی مورد استفاده شما وجود دارند جستجو کرد چون برخی از این ترکیبات تاثیری منفی روی پوست‌های چرب دارند و شما باید در هر شرایطی از استفاده از این محصولات اجتناب کنید. در ادامه با پنج ترکیب مضری که افراد دارای پوست چرب و جوشدار نباید از آن‌ها استفاده کنند آشنا خواهید شد.

پوست چرب و جوشدار

روغن‌های برپایه نفت یک ترکیب مضر برای پوست چرب و جوشدار

روغن‌های متعددی از ترکیبات نفتی به وجود می‌آیند که بسیاری از آن‌ها در ساخت محصولات بهداشتی و آرایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. روغن‌های برپایه نفتی روغن‌های سنگین و غلیظ هستند که خاصیت کومدون زایی دارند و باعث بسته شدن روزنه‌های پوستی می‌شوند. این بسته شدن روزنه‌های پوستی باعث می‌شود که آکنه، جوش‌های سرسیاه و سرسفید روی پوست شما شکل بگیرد و به این زودی‌ها از بین نرود. بنابراین هنگام تهیه محصولات بهداشتی و آرایشی مثل ضدآفتاب، کرم پودر و … حتما روی بسته بندی آن را به دقت نگاه کنید تا مطمئن شوید عبارت noncomedogenic یا “غیرکومدون زا” روی آن درج شده باشد. این به معنای آن است که محصول مورد نظر از نظر کومدون زایی تست شده است و باعث بسته شدن روزنه‌های پوستی نمی‌شود.

پوست چرب و جوشدار

الکل از ترکیب‌های مضر برای پوست چرب و جوشدار

الکل از ترکیبات پرمصرفی است که به عنوان حلال و پایه در محصولات بهداشتی و آرایشی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. الکل می‌تواند چربی اضافی پوست را در خود حل کند و از این نظر می‌تواند مفید باشد مثلا تونرهایی که حاوی الکل هستند حالت چربی را از پوست می‌گیرند و آن را مات و یکدست می‌کنند. اما مساله به این جا ختم نمی‌شود، چون الکل یک ماده محرک است و با از بین بردن چربی طبیعی پوست می‌تواند پوست را تحریک کرده و به لایه رویی ان آسیب زده و باعث تولید چربی اضافی و در نهایت چرب‌تر شدن پوست شود. این حالت ممکن است به صورت التهاب و قرمزی در پوست خود را نشان داده و به مرور زمان تولید چربی اضافی را در سطح پوست منجر شود که مشکلات دیگری را نیز در پی خواهد داشت. بنابراین بهتر است از محصولاتی که حاوی الکل هستند روی پوست خود استفاده نکنید و این ماده شیمیایی محرک را از برنامه مراقبتی پوست خود حذف کنید.

پوست چرب و جوشدار

روغن‌های طبیعی و تاثیر آن‌ها روی پوست چرب و جوشدار

روغن‌های طبیعی را همه ما به عنوان موادی مفید و موثر می‌شناسیم که می‌توانند روی پوست اثری مفید و حتی شفابخش داشته باشند. البته این عقیده تا حدی درست است اما بیشتر روغن‌های گیاهی هم مثل روغن‌های شیمیایی و نفتی عمل می‌کنند و باعث چرب‌تر شدن پوست می‌شوند که این چرب شدن می‌تواند به بسته شدن روزنه‌های پوستی و ایجاد آکنه منجر شود. هرچه روغن گیاهی مورد استفاده شما رقیق‌تر باشد و سریع‌تر جذب پوست شود تاثیر منفی آن نیز کمتر است و شما می‌توانید برای مقاصد درمانی و مرطوب کردن پوست از آن استفاده کنید. یکی از بهترین روغن‌های گیاهی و طبیعی که برای پوست‌های چرب و جوشدار توصیه می‌شود روغن درخت چای است که اثر ضدجوش فوق العاده‌ای دارد و می‌تواند التهاب و عفونت پوستی را به سرعت درمان کند. روغن‌های دیگری مثل روغن چای سبز و روغن مارینگا هم ترکیبی ضدالتهاب و ضدجوش دارند و می‌توانند به عنوان درمان مورد استفاده قرار بگیرند.

پوست چرب و جوشدار

اسکراب‌های قوی و اثر آن روی پوست چرب و جوشدار

همه ما به لایه برداری پوست نیاز داریم تا سلول‌های مرده سطح پوست را پاکسازی کرده و به پوست تازه زیر آن اجازه تنفس بدهیم. اما این نیاز در پوست‌های چرب و جوشدار بیشتر و جدی‌تر است چون با ترشح چربی اضافی روی پوست، این چربی می‌تواند با سلول‌های مرده باقی مانده روی پوست ترکیب شده و باعث بسته شدن روزنه‌های پوست و ایجاد جوش‌های سرسیاه و آکنه شود. بنابراین افرادی که پوست چرب و مستعد جوش دارند باید لایه برداری را به صورت منظم انجام دهند اما اشتباهی که این افراد در هنگام لایه برداری مرتکب می‌شوند استفاده از لایه بردارها و اسکراب‌های قوی و خشن است که باعث آسیب به لایه رویی پوست می‌شوند. این آسیب می‌تواند خود را به صورت التهاب پوستی و کمبود رطوبت نشان داده و به چرب‌تر شدن پوست و ایجاد آکنه منجر شود. بنابراین اگر پوست شما چرب است باید به جای لایه بردارها و اسکراب‌های فیزیکی از لایه بردارهای ملایم شیمیایی استفاده کنید تا عمل لایه برداری به مقدار لازم و نه بیش از حد روی پوست انجام شود.

پوست چرب و جوشدار

ژل‌ها و پمادهای مو و زیان آن‌ها برای پوست چرب و جوشدار

هر چیزی که با پوست شما تماس داشته باشد قطعا روی آن اثر خواهد داشت و محصولات مراقبت مو هم از این قاعده مصون نیستند. هر محصولی که شما برای حالت دادن و زیباتر کردن موهای خود به کار می‌برید بر اثر تماس مستقیم مو با پوست و یا رطوبت و تعریق به سطح پوست راه پیدا کرده و روی آن اثر می‌گذارند و باعث التهاب و بسته شدن روزنه‌های پوستی می‌شوند. این عارضه تا حدی شایع است که متخصصان پوست به آکنه‌های ایجاد شده به این شکل روی پیشانی و اطراف صورت آکنه پمادی می‌گویند. پس لازم است استفاده از محصولات حالت دهنده مو را به حداقل برسانید و به جای استفاده از ژل‌ها و پمادهای حالت دهنده مو از محصولاتی استفاده کنید که ترکیبات جوش‌زا ندارند و باعث بسته شدن روزنه‌های پوستی نمی‌شوند.

پوست چرب و جوشدار

ترکیباتی که برای محصولات مخصوص پوست چرب و جوشدار مناسب هستند

حال که با ترکیبات مضر برای پوست‌های چرب و جوشدار آشنا شدید بهتر است جایگزین‌های مناسب برای این مواد را هم بشناسید و از محصولاتی استفاده کنید که این جایگزین‌های بی‌ضرر را در خود دارند. اسید لاکتیک یکی از بهترین لایه بردارهای شیمیایی است که هیچ اثر قوی روی پوست ندارد و می‌تواند جایگزینی مناسب برای اسکراب‌های خشن باشند. مرطوب کننده‌های سبک که حاوی ژل‌های طبیعی مثل ژل آلوئه ورا هستند هیچ گونه اثر کومدون زایی ندارند و بدون سنگین کردن و چرب کردن پوست می‌توانند آن را مرطوب و لطیف کنند. یکی از محصولات کلیدی در مراقبت از پوست‌های چرب، پاک کننده است اما پاک کننده‌ای که حاوی ترکیبات ملایم و موثر مثل اسید لاکتیک، اسید گلایسولیک و AHA باشد هیچ اثر منفی روی پوست شما نخواهد داشت و بدون التهاب و خشک شدن آن را تمیز خواهد کرد. سرم‌هایی که برای احیای پوست چرب به کار می‌روند باید ترکیبات ضروری مثل ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها را در خود داشته باشند تا مانع از التهاب و تشدید مشکلات پوستی شوند.

پوست چرب و جوشدار

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)