وسایل شخصی ما بیش از آنچه که فکر کنید باعث انتشار میکروبها می‌شوند. این وسایل در زندگی روزمره ما همیشه و همه جا همراه ما هستند. از تلفن همراه و لباس باشگاه گرفته تا کیف دستی و ساک خرید، با هم این وسایل و چگونگی پخش میکروب توسط آنها را بررسی می‌کنیم.

گوشی همراه اولین متهم انتشار میکروبهاانتشار میکروبها

گوشیهای همراه به غیر از پیامها چیزها دیگری را هم به شما تحویل می‌دهند: به گفته چارلز گربا دکترای میکروبیولوژی از دانشگاه آریزونا، روی این وسایل الکترونیک هر چیزی قرار گرفته از مدفوع گرفته تا باکتریهای MRSA که هم خانواده بد نام باکتریهای استافیلوکوکی مقاوم به آنتی بیوتیک هستند. وی اظهار می‌کند: استفاده مشترک از تلفن همراه این وضعیت را بدتر می‌کند. باکتریهایی که روی پوست شما زندگی می‌کنند احتمالا شما را بیمار نمی‌کنند اما ممکن است فرد دیگری را بیمار کنند یا اگر قبل از غذا خوردن و یا مالاندن دست به چشمها، دست‌تان را نشسته باشید. راه حل چیست؟ دکتر گاربا توصیه می‌کند، تلفن همراه‌تان را با دستمال مخصوص وسایل الکترونیک که حاوی الکل و مواد ضد عفونی کننده هستند، حداقل یک بار در روز تمیز کنید. شاید عامل انتشار میکروبها و جوشهای پیشانی شما همین تلفن همراه باشد.

کوله پشتی یا کیف دستیانتشار میکروبها

ما کیف دستی‌مان را همه جا می‌بریم: فروشگاه، رستوران و حتی دستشویی، که نه همیشه اما گاهی کف دستشویی می‌افتد. بعد شما به خانه می‌روید، آن را روی کابینت اشپزخانه می‌گذارید و به دنبال کارهای دیگر می‌روید. حدس بزنید چه چیزی روی کابینت شما باقی می‌ماند؟ منتظر هستید تا ناهارتان را شروع کنید؟ دکتر گربا میگوید احتمالا یک توده از ای کولای و سایر میکروبها آنجا هستند. این تنها یکی از عادات بد شما برای پخش میکروبها است که باید کنار بگذارید.

کیسه‌های خریدانتشار میکروبها

کیسه‌های خرید داخل فروشگاه را به خاطر آوردید، تبریک میگم حالا بگویید آخرین بار کی آنها را تمیز کردید؟ اگر نمی‌توانید بخاطر بیاورید احساس بدی نداشته باشید: دکتر گاربا می‌گوید که تنها ۳ درصد مردم کیسه خریدشان را به طور مرتب می‌شویند. چه خطراتی دارد؟ گوشت آب می‌اندازد، شما متوجه نمی‌شوید، کیسه‌ها را داخل کمد گرم و تاریک می‌اندازید. دو روز بعد یک بوته کاهو را در همان کیسه می‌اندازید. حالا شما در حال ساختن سالاد سالمونلا هستید. خب چاره کار ساده است، کیسه‌ها را داخل ماشین یا تشت بشویید یا آنها را با اسپری تمیز کننده‌ای که بر پایه سفیده کننده است، بعد از هر استفاده، تمیز کنید.

صندلی خودروی کودکانتشار میکروبها

صندلی خودروی کودک فقط کودک شما را از خطرات حفظ نمی‌کند بلکه به گفته دکتر گربا، گرد و غبار، باکتریهای مدفوع و سایر چیزهایی کثیف را هم در خود نگه می‌دارد و یکی از عوامل انتشار میکروبها برای کودکان هستند. وی توضیح می‌دهد: بچه‌ها به طور میانگین ۶۰ بار در هر ساعت صورتشان را لمس می‌کنند که به این معناست که هر چیزی را که لمس می‌کنند به داخل چشمها، بینی یا دهان می‌برند که نقاط ورود باکتریها هستند. صندلی کودک را تمیز نگه دارید و دستهای کودکتان را بلافاصله پس از خروج از ماشین، با ضد عفونی کننده تمیز کنید.

مت یوگاانتشار میکروبها

دکتر فیلیپ تیرنو دکترای میکروبیولوژی می‌گوید: همانطور که از اسمش پیداست، تشک یا مت را باید روی کف زمین گذاشت. وقتی که مت را رول می‌کنید، همه چیز را از کف زمین به دستانتان و سمت داخل مت، منتقل می‌کنید. راه حل چیست؟ بعد از هر بار استفاده از مت یوگا، زمانی را به تمیز کردن و ضد عفونی آن اختصاص دهید.

بطری آب چگونه باعث انتشار میکروبها می‌شودانتشار میکروبها

این روزها هوا بسیار گرم شده و حمل یک بطری آب خنک الزامی به نظر می‌رسد آیا شما هم بطری آب پلاستیکی را با خودتان حمل می‌کنید؟ به گفته دکتر تیرنو بهتر است که سعی کنید یک نمونه فلزی را جایگزین کنید. فلز می‌تواند از رشد باکتری جلوگیری کند. وی می‌گوید: پلاستیک اجازه می‌دهد تا موجودات میکروسکوپی به آن چسبیده، تجمع کرده یک بیوفیلم ایجاد کنند که رشد آنها را بیشتر می‌کند. اگر چه همه این میکروبها باعث بیماری نمی‌شود، اما برای امنیت خاطر از یک برس بطری استفاده کنید تا داخل بطری را هر روز ساییده و تمیز کنید بخصوص اگر با چیز دیگری به جز آب پر شده باشد مثل آب میوه.

لباس ورزشیانتشار میکروبها

پوشیدن لباس ورزشی عرقی ناخوشایند است: این لباس می‌تواند عوامل بیماریزایی همچون رینوویروس و استافیلوکوک را که ممکن است از باشگاه گرفته باشید، داخل خودشان داشته باشند. و از این بدتر این است که بعضی از لباسهای ورزش قبل از شسته شدن بیش از یکبار پوشیده می‌شوند. این زمان بین شستشو نه تنها باعث می‌شود تا زمانی برای رشد میکروبها باشد بلکه می‌تواند محیطی ایجاد کند که کپکها هم در آن رشد کنند. دکتر استیون فیستر، دکترای میکروبشناسی دانشگاه کارولینا می‌گوید: این عادت شستشوی لباس پس از هر بار ورزش را همیشه داشته باشید.

کنتاکت لنزانتشار میکروبها

دانشمندان می‌دانند که اکثر میکروبهایی که ما در درون خودمان داریم، فوایدی هم دارند اما وقتی بحث چشمها باشد، بهترین کار این است که تمیز نگه داشته شوند. دکتر ویلیام شافر متخصص یبماریهای عفونی و متخصص در زمینه سلامت عمومی در مرکز پزشکی واندربیلت می‌گوید: دستهایتان را تمیز نگه دارید و بعدا شگفت زده خواهید شد که چگونه سلامت شما حفظ خواهد شد.

قلاده سگانتشار میکروبها

با این وسیله همیشه آن را به همه سمت می‌کشید و می‌برید، خب اما چقدر آن را تمیز می‌کنیم یا با یک قلاده جدید، عوض می‌کنیم؟ تقریبا هرگز. الیزابت اسکات میکروبیولوژیست و مدیر مرکز بهداشت و سلامت سیمونز می‌گوید: شما نمی‌دانید که چه چیزهایی روی زمین قرار دارد بنابراین بهترین کار این است که وقتی از پیاده روی با سگتان بر می‌گردید، دستانتان را بشویید. در عین حال توجه داشته باشید که اجازه ندهید سگتان، صورت شما را لیس بزند. آنها زمان زیادی دهانشان را به چیزهایی زده‌اند که شما اصلا دلتان نمی‌خواهد روی صورت‌تان بگذارید.

کفشها عامل انتشار میکروبها و باکتری ای کولایانتشار میکروبها

واقعیت این است که حدود ۹۰ درصد کفشهایی که ما می‌پوشیم چند درجه‌ای از باکتری ای کولای را روی کف خود دارند. الیزابت هرش، استادیار دانشکده داروسازی دانشگاه مینه سوتا می‌گوید: بعد از برداشتن کفشها، دستهایتان را بشویید و حتما قبل از گذاشتن در چمدان، آنها را داخل کیسه پلاستیکی بگذارید. بهترین راه دفاعی در مقابل عوامل بیماریزای خطرناکی مثل استافیلوکوکهایی که می‌توانند مقاوم به باکتری باشند، رعایت بهداشت دستها و شستشوی مرتب آنهاست بخصوص پس از استفاده از مکانهای عمومی یا دستشویی‌ها.

چمدان و انتشار میکروبها فراتر از چیزی که شما فکر می‌کنیدانتشار میکروبها

به هنگام سفر چمدانهایتان را در طول مسیرهای عبور، محل پارک، ایستگاه‌های قطار، لابیهای هتل و سایر مکانهای کثیف دیگر حمل می‌کنید. احتمالا آن را به دستشویی داخل فرودگاه هم می‌برید در آنجا قبل از شستن دستها، دسته چمدان را می‌گیرید. دکتر هرش می‌گوید من همیشه موقعی که داخل دستشویی فرودگاه هستم به دسته چمدان فکر می‌کنم. سعی کنید که آن را با دستمال توالت بگیرید و بعد از هر سفر آن را به خوبی پاک کنید. این مورد از انتشار باکتریها و انتقال بیماری حال بهم زن است اما من پس از حمل کردن چمدان، دستهایم را می‌شویم.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست