بعضی چیزها به هم می‌آیند مثل کره بادام زمینی و ژله یا نان و پنیر اما بعضی از مواد تشکیل دهنده محصولات پوست بخصوص مواد شیمیایی را نمی توان برای کنار هم قرار دادن پیشنهاد کرد. . به نظر شما برای یک ترکیب مناسب کرم درمانی چه موادی بهتر است در کنار هم باشند؟ کدام مواد تشکیل دهنده در ترکیب با هم اثرات نامناسبی روی پوست ما می‌گذارند؟در اینجا ما بایدها و نبایدهای مربوط به ترکیب مواد تشکیل دهنده محصولات مراقبت از پوست را به شما خواهیم گفت. به این ترتیب شما با دقت روی محصولات پوستی کرم مناسب و یا محصول درمانی مورد نظر خود را پیدا خواهید کرد.

این مواد تشکیل دهنده را با هم ترکیب نکنید

ترکیب مضر در یک کرم: رتینول و هیدروکسی اسیدهاترکیب رتینول و هیدروکسی اسیدها

از آنجایی که هم رتینول معجزه ضد پیری است و هم اسیدهای هیدروکسی یک عامل ضد چین و چروک که برای رفع خطوط استفاده می‌شوند، این دو ماده اهداف مشابهی را برای سرعت بخشیدن به احیا سلولهای پوستی انجام می‌دهند اما ترکیب آنها با هم معنایی ندارد. دکتر جاشوا زایکنر متخصص پوست و مدیر تحقیقات بالینی پوست و زیبایی در بیمارستان مونت سینای نیویورک اشاره می‌کند که هر دوی این مواد دارای عوارض جانبی تحریک کننده پوست هستند، به ویژه هنگامی که با هم ترکیب شوند. هر کدام از آنهایی به تنهایی روی پوست با شدت عمل می‌کنند و اثر لایه برداری روی پوست دارند به طوری که وقتی با هم ترکیب شوند این اثرات شدیدتر و حتی زیان آور می‌شود.

ویتامین C و هیدروکسی اسیدهاکرم ویتامین C مناسب

اکثر ما در نظر داریم که یک ویتامین به برنامه روزانه مراقبت از پوستمان اضافه کنیم که برای ما مثل افزودن خامه غلیظ روی دسر لذت بخش است. آیا این کار به پوست صدمه می‌زند؟ خب در مورد ویتامین C و هیدروکسی اسید، متاسفانه پاسخ مثبت است. دکتر زیکنر توضیح می‌دهد: ویتامین C یک ماده بسیار شاداب کننده است که نیاز به pH اسیدی دارد تا پایدار بماند و به راحتی می‌تواند غیر فعال شود. وی توصیه می‌کند که آن را با رتینول، آلفا هیدروکسی اسیدها یا بتا هیدروکسی اسیدها استفاده نکنید، زیرا این فرمول‌ها با همدیگر همخوانی ندارند. بنابراین یک کرم ویتامین C که حاوی اسیدهای آلفا هیدروکسی یا بتا هیدروکسی است ترکیب مناسبی برای پوست نیست با این حال جالب است که بعضی از محصولات موجود در بازار هم اکنون دارای چنین ترکیبی هستند!

 وکس یا لایه بردار با رتین آترکیب وکس و رتین-آ

مواد تشکیل دهنده محصولات مراقبت از پوست که در صبح و شب استفاده می‌کنید ظاهرا با موادی که ماهی یکبار (مثلا موم زدن صورت، شمع انداختن و پیلینگ کردن) استفاده می‌کنید، کاملا تفاوت دارند. اما کارشناسان می‌گویند که آنها بر یکدیگر تاثیر می‌گذارند. به عنوان مثال رتین-آ و دیگر اشکال ضعیف آن مانند رتینول، اگر همزمان با محصولات لایه بردار و وکس مصرف شوند، مشکل ساز هستند. دکتر جوئل شلسینگر متخصص و مشاور پوستی RealSelf همیشه به بیماران خود توصیه می‌کند که یک یا دو روز بعد از پیلینگ یا موم انداختن پوست از محصولات حاوی رتینول و سایر مشتقات آن استفاده نکنمد چون ممکن است پوست را تحریک کند. وی گفت: اگر در هنگام استفاده از اپیلاسیون این کار انجام دهید، اغلب شکافهایی در پوست (بویژه روی پلکها) ممکن است بوجود آید. به همین ترتیب در مورد مصرف همزمان مواد موم و پیلینگ با اسید گلیکولیک نیز همین اتفاق رخ می‌دهد.

 بنزوئیل پروکساید و رتینولترکیب بنزوئیل پروکساید و رتینول

چه پوست شما حساس باشد چه نباشد یک ترکیب که شما دلتان نمی‌خواهد با آن آشنا شوید، بنزوئیل پروکساید که یک درمان معمول آکنه که بسیار قوی است و رتینول که یک ماده موثر در مبارزه با چین و چروک پوست است. پانارلو می‌گوید که اکثر مردم خشکی پوست، پوسته پوسته شدن و بلند شدن پوست را در صورت ترکیب این دو ماده تشکیل دهنده با هم تجربه خواهند کرد. شما به حرف ما توجه نمی‌کنید؟ خب ما شما را سرزنش نمی‌کنیم. علاوه بر این، بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد که بنزوئیل پروکساید اثرات رتینول را خنثی می‌کند که در کل نقطه عطف استفاده از اغلب مواد گران قیمت در این جا است.

 آنتی بیوتیک و آفتابواکنش آفتاب با کرم پوست

شما ممکن است آفتاب را یک ماده تشکیل دهنده مراقبت از پوست ندانید اما آفتاب با بسیاری از آنتی بیوتیک‌ها از جمله تتراسایکلین، مینوسایکلین، دوکسی سایکلین و باکتریم (سولفا) واکنش شدیدی نشان می‌دهد. دکتر شوستیزینگر می‌گوید: «علاوه بر این آکوتان، یک فرم قوی از ویتامین A (و داروی اصلی رتین-آ)  اگر در موقع استفاده از محصول در معرض آفتاب قرار بگیرید می‌تواند به احتمال زیاد باعث آفتاب سوختگی یا حساسیت به آفتاب شود. اگر چه کرم‌های ضد آفتاب ممکن است تا حدودی کمک کنند اما آسیب در زمان قرار گرفتن در معرض نور به مرور زمان شدیدتر خواهد شد، بنابراین بهترین کار احتیاط است». رتین-آ و سایر محصولات مراقبت پوستی که ماده تشکیل دهنده آنها فراورده‌های جانبی ویتامین A است اثر شدیدی بر پوست می‌گذارند، بنابراین آنها را تنها به هنگام شب استفاده کنید و در روز حتما و حتما از ضد آفتاب استفاده کنید حتی اگر قصد ترک کردن خانه را ندارید.

این مواد تشکیل دهنده را بهتر است ترکیب کنید

ترکیب مفید: رتینول و اسید هیالورونیکاسید هیالورونیک

اکثر متخصصین پوست مایل به توجه مردم به فواید بی نظیر رتینول هستند که در اصل یک فرم از ویتامین A است و تقریبا همه به شما در مورد شدت و عوارض جانبی خشک کنندگی آن به شما هشدار خواهند داد. دکتر زیکنر هشدار می‌دهد که رتینول به عنوان یک عامل تحریک پوست شناخته می‌شود به خصوص وقتی که یک مرطوب کننده مناسب همراه آن نباشد. به همین دلیل یک عامل آبرسان مانند اسید هیالورونیک می‌تواند مفید باشد. رتینول یک ابزار باور نکردنی برای سرعت بخشیدن به برگشت صافی پوست و تقویت کلاژن است، در حالی که اسید هیالورنیک باعث جذب آب به پوست می‌شود و رنگ پوست را درخشان می‌کند. آریله پانارلو استاد واحد پزشکی لیزر پوست در نیویورک می‌گوید: شما می‌توانید در عین حال که رتینول در حال نفوذ به لایه خارجی پوست است، خشکی آن را نیز رفع کنید.

 ویتامین C و ویتامین Eکرم ویتامین C

اینها دو ویتامین هستند که البته در اغلب محصولات مراقبت پوستی با هم می‌آیند، همینطور است؟ اما به همین سادگی هم نیست. چندین دلیل وجود دارد که چرا این مواد مغذی سیستم ایمنی بدن و مواد مغذی جوان کننده دست به دست هم می‌دهند تا برای پوست شما مفید باشند. دکتر پانالرلو گفت: ویتامین C برای مبارزه در برابر صدمه رادیکالهای آزاد و ویتامین E برای تقویت آبرسانی پوست عالی است. با استفاده از آنتی اکسیدان قوی اسید فرولیک، ما دیگر یک ترکیب عالی داریم. خلاصه کلام اینکه هر اسید موثر از جمله آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) و بتا هیدروکسی اسیدها (BHA) نیز یک ترکیب خوب می‌سازند و با هم خیلی خوب کار می‌کنند تا رنگدانه‌های ناهموار، خستگی و آکنه را برطرف کنند. وقتی این مواد را با هم ترکیب می‌کنید از فواید ضد التهابی و ضد باکتری آن هم بهره می‌گیرید.

 هیدروکسی اسیدهای آلفا و بتا و همه در کلاسیدهای لایه بردار

به نظر می‌آید که ترکیب کردن همه اسیدها با هم یک مورد متناقض باشد، به نظر شما مخلوط کردن همه آنها روی پوست حالت خشنی ندارد؟ نه چندان. دکتر زایکنر در این مورد توضیح می‌دهد که غلظت‌های پایین چندین آلفا یا بتا هیدروکسی اسیدها ممکن است موقع ترکیب با هم باعث افزایش لایه برداری پوست شوند. اسید گلیکولیک و لاکتیک معمولا با اسیدهای دیگر مانند اسید سالیسیلیک، اسید مالیک برای افزایش لایه برداری (به خصوص در صورت) به هم متصل می‌شوند.

 بنزوئیل پروکساید و اسید سالیسیلیکبنزوئیل پروکساید

بنزوئیل پروکساید یک ماده موضعی است که برای جوشها و لکه‌های پوستی استفاده می‌شود و اسید سالیسیلیک نیز (به مدت چند دهه!) به عنوان تمیز کننده منافذ، تخلیه کننده‌ی منافذ و کلا لایه بردار پوستی شناخته شده است. دکتر زایکنر می‌گوید: این دو ماده تشکیل دهند محصولات مراقبت پوستی وقتی با هم باشند، تعیین کننده مسیری سریعتر برای از بین بردن جوش و مشکلات آکنه هستند. بنابراین برای مواد مناسب درمان آکنه به دنبال ترکیباتی با این مواد تشکیل دهنده باشید.

پولتان را صرف چندین محصول با اثراتی مشابه نکنیدمحصولات درمانی چند کاره

یادتان می‌آید که یکی از توصیه‌های مراقبت پوستی که متخصصان پوست و زیبایی به ما کرده‌ بودند این بود که مینیمالیست باشید. دکتر تیلر هولمینگ مدیر لیزر و زیبایی در بخش درمانی دانشگاه استنفورد می‌گوید: بیماران می‌توانند با استفاد از محصولات مشابه به همزمانی اثرات دست یابند. به طور معمول کلید موفقیت این است که محصولاتی را انتخاب کنید که به وسیله مکانیسم‌های مختلف برای رسیدن به یک هدف مشابه عمل می‌کنند به عنوان مثال استفاده از یک آنتی بیوتیک برای کاهش التهاب و از بین بردن باکتری‌های مربوط به آکنه و همزمان استفاده از رتینوئید برای لایه برداری پوست و درمان غدد چربی شگفت انگیز است و معمولا یک ترکیب درمانی ایمن برای درمان آکنه است. از نقطه نظر صرفا آرایشی، وی پیشنهاد می‌کند که یک مرطوب کننده مخصوص شب که مواد تشکیل دهنده آن با یک رتینوئید، (ترتینوئین، اداپالن، تازاروتن و غیره) یا محصولی بر پایه اسید آزلائیک اسید (فیناسه آ) استفاده کنید تا پوست خود را صاف و سالم نگه دارید در حالی که همزمان با این کار، خطر سوزش پوست را کاهش می‌دهید. به دنبال کرمی باشید که چندین نیاز شما را به صورت یکجا رفع کند.

چند نکته در مورد بعضی از مواد تشکیل دهنده

  • مواد تشکیل دهنده لایه بردار مثل انواع اسیدهای هیدروکسی و ترکیبات متشق از ویتامین A (رتینول، رتین-آ و سایرین) خاصیت برداشتن لایه‌های پوست و نفوذ عمیق به آن (محصولات رتین-آ) را دارند و در اغلب موارد به خصوص با درصد بالا موجب حساسیت، قرمزی و نازک شدن پوست می‌شوند. این محصولات را باید فقط و فقط به هنگام شب استفاده کرد و صبح پس از بیدار شدن پوست صورت را با آب کافی بشویید و ضد آفتاب بزنید. سعی کنید به هنگام استفاده از این محصولات از تردد غیر ضروری در محیطهای پر نور خودداری کنید.
  • پیلینگ و لایه برداری و هر کاری که موجب برداشتن لایه‌هایی از پوست می‌شود بیشتر مناسب سنین بعد از ۳۰ سالگی هستند، بنابراین اگر در دوران نوجوانی و یا اوایل جوانی هستید سعی کنید تا آنجا که می‌توانید از این محصولات استفاده نکنید و یا درصدهای بسیار پایین از آنها را انتخاب کنید. بعضی از صدمات حاصل از لایه برداری پوست هرگز قابل جبران نیست. اگر پوست شما نازک و یا حساس به آفتاب شود، باید تا آخر عمر از آفتاب به شدت دوری کنید.
  • ترمیم پوست در دوران نوجوانی و جوانی با شدت بیشتری انجام می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود که اندکی صبر و شکیبایی داشته و همه چیز را به زمان بسپارید. محصولاتی را انتخاب کنید که مواد تشکیل دهنده آن حاوی تسکین دهنده‌ها باشد تا همزمان با درمان پوست موجب تسکین و رفع اثرات خشن مواد درمانی و لایه بردار شود.
  • امروزه محصولات مراقبت از پوستی که مواد تشکیل دهنده آن شامل گیاهان و مواد طبیعی است، به وفور یافت می‌شوند در مورد آنها با پزشکتان صحبت کنید و در صورت تایید توسط وی آنها را استفاده کنید. حتی مواد گیاهی نیز بدون عوارض نیستند.
  • یادتان باشد ما هم اکنون در فصل پاییز قرار داریم که بهترین فصل برای لایه برداری و لیزر پوست است.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست