در مطلب پیش رو با ده فوتبالیست ثروتمند جهان آشنا خواهیم شد. بازیکنانی که نسبت به همتایان خود از درآمد بیشتری برخوردار هستند و هم‌اکنون به عنوان ثروتمندترین بازیکنان جهان شناخته می‌شوند. اگر مایل به دانستن نام ده فوتبالیست ثروتمند جهان هستید، می‌توانید در ادامه‌ی این مطلب با مجله قرمز همراه باشید.

با شروع فصل جدید لیگ‌های معتبر فوتبال اروپا شاهد رد و بدل شدن بازیکنان مختلفی میان تیم‌های مطرح حاضر در این لیگ‌ها هستیم. نقل و انتقالاتی که رکوردهای مالی تازه‌ای را جابه‌جا کرده‌اند و در افزایش میزان ثروت برخی از بازیکنان مطرح جهان نیز تاثیرگذار بوده‌اند. سوای دستمزدی که این بازیکنان از باشگاه های خود دریافت می‌کنند، و بخش مهمی از آن از طریق دریافت حق پخش تلویزیونی تامین می‌شود، فعالیت‌های تبلیغاتی این بازیکنان در خارج از مستطیل سبز نیز در افزایش درآمد و میزان ثروت آن‌ها دخیل و تاثیرگذار است. با ذکر این توضیحات بهتر است به سراغ لیست ده فوتبالیست ثروتمند جهان برویم.

البته پیش از اشاره به نام این فوتبالیست‌ها بد نیست به بازیکنانی اشاره داشته باشیم که می‌توانستند جایی در این لیست برای خود دست و پا کنند، اما رویدادهای مربوط به پنجره‌ی نقل و انتقالات امسال، آن‌ها را از قرار گرفتن در لیست ده فوتبالیست ثروتمند جهان باز داشت.

از جمله‌ی این بازیکنان می‌توان به مهاجم شناخته شده‌ی تیم فوتبال بارسلونای اسپانیا یعنی لوئیز سوارز اشاره کرد. مهاجم زهردار و تیز دندانی که هم‌اکنون در مکان سیزدهم ثروتمندترین بازیکنان جهان جا خوش کرده است (اگر به تیز بودن دندان‌های او شک دارید می‌توانید از مدافع تیم فوتبال یوونتوس یعنی جورجو کیلنی در این باره سوال کنید!). بنابر گزارش‌های موجود، سوارز از طریق حضور در تیم فوتبال بارسلونا و بستن قرارداد با شرکت‌هایی نظیر آدیداس و پپسی توانسته رقمی معادل ۱۷.۳ میلیون دلار طی یک سال به دست بیاورد. فعالیت‌هایی که در مجموع ثروت خالص او را به رقمی بالغ بر ۴۰ میلیون دلار افزایش داده است.

البته هم‌بازی سابق لوئیز سوارز در تیم فوتبال بارسلونا یعنی سسک فابرگاس، پیش از او در مکان دوازدهم ثروتمندترین فوتبالیست حال حاضر جهان ایستاده است. فابرگاس که اکنون در تیم فوتبال چلسی انگلستان توپ می‌زند، درآمدی معادل ۱۰.۴ میلیون دلار در طول سال دارد. البته این رقم تنها پولی است که باشگاه چلسی به او پرداخت می‌کند. سوای این درآمد سالانه، فابرگاس از طریق قرارداد با شرکت پوما، برای تبلیغ کفش‌های فوتبال این شرکت، نیز عایدی کلانی دریافت می‌کند. در مجموع درآمد سرشار فابرگاس موجب شده است تا این بازیکن اسپانیایی هم‌اکنون از ثروت خالصی معادل ۴۵ میلیون دلار برخوردار باشد.

در مکان یازدهم لیست ثروتمندترین فوتبالیست‌های جهان، هم وطن سسک فابرگاس یعنی دیوید سیلوا قرار دارد. بازیکنی که طی سال‌های اخیر در خدمت تیم فوتبال منچسترسیتی انگلستان بوده است و هم‌اکنون یکی از ارکان اصلی این تیم به شمار می‌رود. سیلوا به طور سالانه رقمی معادل ۱۳.۳ میلیون دلار از باشگاه منچسترسیتی به عنوان دستمزد دریافت می‌کند. در کنار رقم مذکور او از راه تبلیغات نیز درآمد قابل توجهی دارد. به گونه‌ای که تنها قرارداد او با شرکت آدیداس، به منظور تبلیغ برای کفش‌های فوتبال تولیدی این شرکت، از ارزشی معادل ۶.۴ میلیون دلار برخوردار است. در مجموع فعالیت های تبلیغاتی و ورزشی دیوید سیلوا موجب شده تا میزان ثروت خالص او چیزی نزدیک به ۴۶ میلیون دلار برآورد شود.

حال که با سه تن از بازیکنان جا مانده از لیست ده فوتبالیست ثروتمند جهان آشنا شدیم، می‌توانیم به سراغ افراد اصلی حاضر در این لیست برویم.

جان تری

نفر دهم از لیست ده فوتبالیست ثروتمند جهان: جان تری

مسلما برای بسیاری از هواداران پر و پا قرص تیم فوتبال چلسی، مشاهده‌ی یکی از بهترین بازیکنان تاریخ این باشگاه در لباس یک تیم دیگر، آن هم یکی از تیم‌های حاضر در لیگ برتر انگلستان، چندان خوشایند نیست. با این حال جان تری پس از سال‌ها حضور در تیم فوتبال چلسی و کسب طیف وسیعی از افتخارات ممکن با پیراهن این تیم، عاقبت از آبی‌پوشان لندنی جدا شد و به تیم آستون ویلا پیوست. احتمالا به این دلیل که سال‌های پایانی دوران فوتبالش را با استرس و فشار کمتری سپری کند و در عین حال فرصت بیشتری برای حضور در میدان داشته باشد. در هر حال قرارداد او با تیم فوتبال استون ویلای انگلستان رقمی معادل پنج میلیون دلار را به ازای هر سال بازی در این تیم نصیب او می‌کند. فعل و انفعالی که ثروت خالص جان تری را به رقمی معادل ۵۰ میلیون دلار افزایش داده است تا او در جایگاه دهم لیست ده فوتبالیست ثروتمند جهان قرار بگیرد.

سرجیو آگوئرو

نفر نهم از لیست ده فوتبالیست ثروتمند جهان: سرجیو آگوئرو

جایگاه نهم از لیست ده فوتبالیست ثروتمند جهان به هم بازی دیوید سیلوا در تیم منچستر سیستی انگلستان تعلق دارد. ثروت خالص این مهاجم آرژانتینی در حال حاضر رقمی معادل ۵۱ میلیون دلار برآورد می‌شود. جالب این جا است که میزان عایدی آگوئرو از تبلیغات بیرون از میدان مسابقه حتی از رقم دستمزد سالانه‌ی او نیز بیشتر است. به بیان دقیق‌تر سرجیو آگوئرو در حالی از باشگاه منچستر سیتی مبلغی معادل ۱۳.۳ میلیون دلار را به عنوان دستمزد سالیانه دریافت می‌کند که میزان درآمد او از عقد قراردادهای تبلیغاتی با دو شرکت پوما و پپسی، به عنوان اسپانسرهای این بازیکن سرشناس آرژانتینی، مبلغی معادل ۱۸ میلیون دلار در سال است.

یحیی توره

نفر هشتم از لیست ده فوتبالیست ثروتمند جهان: یحیی توره

نفر هشتم از لیست ده فوتبالیست ثروتمند جهان یکی دیگر از بازیکنان تیم فوتبال منچستر سیتی انگلستان است. در حالی که بسیاری از رسانه‌های ورزشی طی یکی دو ماه اخیر شایعه‌ی جدایی یحیی توره از باشگاه منچستر سیتی و پیوستن او به یکی از دو تیم مطرح شهر میلان یعنی اینتر میلان و آث میلان را در فصل جاری مطرح ساخته بودند، او با رد کردن عملی این شایعات، قرارداد یک ساله‌ای را با آبی‌های شهر منچستر منعقد کرد تا حداقل برای یک سال دیگر در این تیم ماندگار شود. گرچه تا فصل قبل یحیی توره برای هر سال بازی در تیم منچستر سیتی مبلغی معادل ۱۳.۳ میلیون دلار از این تیم دریافت می‌کرد، اما این گونه به نظر می‌رسد که در قرارداد جدید و یک ساله‌ی این بازیکن با تیم فوتبال منچستر سیتی، دستمزد سالانه‌‌ی او به میزان ۵۰ درصد کاهش یافته است. با این حال یحیی توره هم‌اکنون با بهره‌مندی از ثروت خالصی معادل ۵۵ میلیون دلار، مکان هشتم لیست ده فوتبالیست ثروتمند جهان را به خود اختصاص داده است.

نیمار جونیور

نفر هفتم از لیست ده فوتبالیست ثروتمند جهان: نیمار

شاید به موجب انتقال ۲۲۰ میلیون یورویی نیمار از تیم فوتبال بارسلونای اسپانیا به تیم فوتبال پاریسن ژرمن فرانسه، که یک رکورد جدید در زمینه‌ی نقل و انتقال گران قیمت‌ترین بازیکن تاریخ محسوب می‌شود، عده‌ای از فوتبال‌دوستان هم اکنون او را ثروتمندترین بازیکن حال حاضر دنیا بدانند. با این حال این بازیکن برزیلی به موجب بهره‌مندی از ثروت خالصی معادل ۶۳ میلیون دلار هم‌اکنون مکان هفتم لیست ده فوتبالیست ثروتمند جهان را به خود اختصاص داده است. با توجه به قرارداد نیمار با باشگاه پاریسن ژرمن، این باشگاه فرانسوی موظف به پرداخت دستمزدی معادل ۲۶ میلیون پاوند در سال به او خواهد بود. البته در کنار این دستمزد، نیمار مبالغ کلانی را هم از طریق عقد قرارداد با اسپانسرهای خود نظیر Nike، Panasonic و Gilette ، Claro و Red Bull دریافت خواهد کرد. علاوه بر آن، این بازیکن برزیلی با شرکت بزرگ NN Consultoria نیز در زمینه‌‌های اقتصادی همکاری می‌کند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که نیمار جونیور در آینده‌ای نزدیک جایگاه بالاتری را در لیست ده فوتبالیست ثروتمند جهان به خود اختصاص دهد.

گرت بیل

نفر ششم از لیست ده فوتبالیست ثروتمند جهان: گرت بیل

این بازیکن ولزی با بهره‌مندی از ثروت خالصی معادل ۷۲ میلیون دلار جایگاه ششم از لیست ده فوتبالیست ثروتمند جهان را به خود اختصاص داده است. دستمزد دریافتی گرت بیل از باشگاه رئال مادرید اسپانیا رقمی معادل ۲۳ میلیون دلار به ازای هر سال بازی در این باشگاه است. بنابراین با توجه به این نکته که بیل تا سال ۲۰۲۲ میلادی با کهکشانی‌ها قرارداد دارد، باید تا اطلاع ثانوی به دیدن نام او در این لیست عادت کنیم. به خصوص این‌که دستمزد دریافتی او از فعالیت‌های تبلیغاتی نیز رقم بسیار بالایی است. به گونه‌ای که قرارداد گرت بیل با شرکت‌هایی نظیر آدیداس، الکترونیک آرتز، سونی و فوت‌لاکر رقمی معادل ۱۱.۵ میلیون دلار در طول سال را نصیب او می‌کند.

ادن هازار

نفر پنجم از لیست ده فوتبالیست ثروتمند جهان: ادن هازار

جایگاه پنجم از لیست ده فوتبالیست ثروتمند جهان به هافبک تهاجمی جوان و بلژیکی تیم فوتبال چلسی انگلستان اختصاص دارد. بازیکنی که از ۱۰۰ میلیون دلار ثروت خالص بهره می‌برد و دستمزد دریافتی سالیانه‌ی او از باشگاه چلسی رقمی نزدیک به ۱۶ میلیون دلار است. البته هازار در بیرون مستطیل سبز نیز از درآمد بسیار بالایی برخوردار است و قراردادهای او با Nike و شرکت‌های مختلف بازرگانی، سود سرشاری را در طول هر سال عاید او می‌سازد.

وین رونی

نفر چهارم از لیست ده فوتبالیست ثروتمند جهان: وین رونی

وین رونی نیز شرایطی کم و مشابه با نفر دهم لیست حاضر یعنی جان تری دارد. به این معنی که او هم پس از افتخار آفرینی‌های فراوان با پیراهن تیم بزرگ منچستر یونایتد طی سال‌های گذشته، در فصل جاری دیگر در این تیم حضور نخواهد داشت و در شهر لیورپول و تیم اورتون توپ خواهد زد. با این حال رونی به تیمی بازگشته است که برای نخستین بار در همان تیم گل کرد و به چهره‌ای شناخته شده در جهان تبدیل شد. در واقع تیم اورتون خانه‌ی ازلی و ابدی این مهاجم تنومند انگلیسی محسوب می‌شود. وین رونی در حالی با بهره‌مندی از ثروت خالص ۱۲۰ میلیون دلاری در رتبه‌ی چهارم لیست ده فوتبالیست ثروتمند جهان قرار گرفته است که در تیم اورتون تقریبا ۵۰ درصد از دستمزد دریافتی خود در تیم منچستر یونایتد را از دست خواهد داد. موضوعی که نشان از آن دارد او بیش از مسائل مالی به چیزهای دیگری می‌اندیشیده و با قلب خود به تیم اورتون پیوسته است. او در شرایطی برای همیشه با افتخارات خود در باشگاه منچستر یونایتد وداع کرده است که در حال حاضر به عنوان بهترین گلزن تاریخ این باشگاه شناخته می‌شود.

زلاتان ابراهیموویچ

نفر سوم از لیست ده فوتبالیست ثروتمند جهان: زلاتان ابراهیموویچ

نفر سوم از لیست ده فوتبالیست ثروتمند جهان یعنی زلاتان ابراهیموویچ تحت شرایط جالبی این جایگاه از لیست را به خود اختصاص داده است. در واقع او در حال حاضر عملا عضو هیچ تیمی نیست و یک بازیکن آزاد محسوب می‌شود. قرارداد یک ساله‌ی ابراهیموویچ با تیم جدید خود یعنی منچستر یونایتد در شرایطی به پایان رسیده است که به موجب دست و پنجه نرم کردن زلاتان با مصدومیتی شدید و نامشخص بودن وضعیت او در فصل جاری، شیاطین سرخ قصد تمدید قرارداد او را ندارند. با این حال این بازیکن جنجالی سوئدی همچنان با تیم منچستر یونایتد تمرین می‌کند تا بلکه پس از بهبودی، مدیران این تیم به تمدید قرارداد او رضایت دهند. با این حال زلاتان ابراهیموویچ برای قرار گرفته در این رتبه از لیست ما به دستمزد باشگاه منچستر یونایتد نیاز چندانی ندارد و قراردادهای تبلیغاتی او با شرکت‌هایی نظیر Nike خود به تنهایی کفایت می‌کند تا هم‌اکنون از ثروت خالصی معادل ۱۴۱ میلیون دلار بهره‌مند باشد.

لیونل مسی

نفر دوم از لیست ده فوتبالیست ثروتمند جهان: لیونل مسی

کاملا بعید است که لیستی از بازیکنان شاخص جهان تهیه شود و لیونل مسی جایی در آن نداشته باشد. این بازیکن خوش تکنیک آرژانتینی با بهره‌مندی از ثروت خالصی معادل ۲۹۵ میلیون دلار جایگاه دوم از لیست ده فوتبالیست ثروتمند جهان را به خود اختصاص داده است. تمدید قرارداد مسی با باشگاه بارسلونا، این تیم اسپانیایی را موظف به پرداخت دستمزد سالیانه‌ا‌ی معادل ۳۳.۴ میلیون دلار به او می‌کند. این در حالی است که بازیکن همه کاره‌ی تیم بارسلونا رقمی معادل ۲۷ میلیون دلار نیز از راه فعالیت‌های تبلیغاتی خود و عقد قرارداد با شرکت‌هایی نظیر آدیداس، پپسی، ژیلت و ترکیش ایرلاینز به دست می‌آورد.

کریستیانو رونالدو

نفر نخست از لیست ده فوتبالیست ثروتمند جهان: کریستیانو رونالدو

کاملا بعید است که لیستی از بازیکنان شاخص جهان تهیه شود و لیونل مسی نیز جزئی از آن باشد، اما اثری از کریستیانو رونالدو در آن لیست به چشم نخورد. حتی در بحث‌هایی نظیر فرار مالیاتی نیز این دو بازیکن رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند و بسیاری از فوتبال‌دوستان هم‌اکنون بر سر این موضوع با یکدیگر در حال شرط‌بندی هستند که در نهایت کدام یک از آن‌ها زودتر راهی زندان می‌شود!

به هر حال در شرایطی که رونالدوی پرتغالی حدود ۵ میلیون پاوند کمتر از مسی آرژانتینی در طول سال دستمزد می‌گیرد، اما ثروت بیشتری نسبت به او اندوخته است. در واقع فعالیت‌های تبلیغاتی او در خارج از مستطیل سبز موجب شده تا با اختلاف چشم‌گیری لیونل مسی را پشت سر گذاشته و با بهره‌مندی از ثروت خالصی معادل ۳۲۱.۵ میلیون دلار در مکان نخست لیست ده فوتبالیست ثروتمند جهان قرار گیرد. قرارداد رونالدو با شرکت‌های بزرگی نظیر Nike، Tag Heuer و Armani تنها بخشی از فعالیت‌های اقتصادی مهم او محسوب می‌شود و در کنار آن‌ها برند اختصاصی رونالدو با نام CR7، که به تولید لباس و لوازم آرایشی و بهداشتی نظیر After Shave می‌پردازد نیز سودآوری فراوانی برای او دارد. سود سرشاری که درآمد سالیانه‌ی ۲۴.۴ میلیون دلاری رونالدو از باشگاه رئال مادرید را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

برای آشنایی با ده تیم ورزشی ثروتمند جهان می‌توانید به این مطلب مراجعه کنید.

منبع: بیزینس اینسایدر (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش ورزش مجله قرمز یاری کنید.