حساسیت پوستی از مشکلاتی است که تعداد زیادی از افراد جامعه را دچار کرده است و مشکلات و محدودیت‌هایی برای آن‌ها به وجود آورده است اما مشکلات پوست حساس تنها محدود به قرمزی و خارش نیست و دامنه گسترده‌ای از عوارض را در بر می‌گیرد که بسته به میزان حساس بودن پوست، شما ممکن است با تعدادی از آن‌ها روبرو شده باشید. در هر صورت همه این مشکلات پوست حساس راه حل‌هایی دارند و با رعایت نکاتی می‌توان آن‌ها را برطرف کرد. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز با رایج‌ترین مشکلات پوست حساس آشنا خواهید شد و خواهید خواند که چطور باید با این مشکلات مقابله کنید.

احساس سوزش پس از زدن مرطوب کننده یکی از رایج‌ترین مشکلات پوست حساس

اگر پوست شما حساس باشد حتما این تجربه را پس از استفاده از کرم مرطوب کننده داشته‌اید. گاهی ممکن است این مشکل جدید باشد یعنی شما قبلا مشکلی با آن محصول نداشته‌اید و ناگهان احساس می‌کنید که آن کرم باعث سوزش پوست شما شده است. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که شما از محصولات لایه بردار استفاده کرده باشید. این محصولات مثل کرم‌های ضدپیری و جوان کننده (مثل رتینوئید، اسیدهای هیدروکسی و گلایسولیک اسید) باعث لایه برداری عمیق پوست می‌شوند و با بیرون آمادن لایه زیرین پوست، پوست شما حساس‌تر می‌شود و نسبت به محصولات بهداشتی و مراقبتی مثل کرم مرطوب کننده واکنش نشان می‌دهد. بیشتر افراد در استفاده از این کرم‌های جوان کننده زیاده روی می‌کنند و این کار باعث ضعیف شدن لایه بیرونی پوست شما می‌شود، لایه‌ای که قرار است پوست را در مقابل عوامل ملتهب کننده حفظ کند. پس برای جلوگیری از این مشکل حتما کرم‌های جوان کننده را با تجویز و توصیه پزشک مصرف کنید، هر بار مقدار یک نخود از این گرم را بردارید و روی پوست بزنید سپس روی آن مرطوب کننده بزنید. دفعات لایه برداری پوست را نیز به یک بار در هفته کاهش دهید تا حساسیت پوست شما کاهش یابد.

مشکلات پوست حساس

قرمزی و پوسته پوسته شدن اطراف ابرو و بینی و دهان در فصل پاییز

یکی از مشکلات پوست حساس پوسته پوسته شدن آن است که این مشکل در فصل پاییز شدیدتر می‌شود و پوسته‌ها به خصوص در اطراف بینی و ابرو و دهان بیشتر مشاهده می‌شوند. کارشناسان علت این مشکل را نوعی التهاب پوستی قارچی به نام اگزمای سبورره‌ای می‌دانند. اگزمای سبورره‌ای نوعی التهاب پوستی است که بر اثر رشد نوعی قارچ در سطح پوست چرب ایجاد می‌شود و با تغییر فصل خود را نشان می‌دهد. در این شرایط بیشتر مبتلایان تصور می‌کنند که به خاطر سردی هوا پوستشان خشک شده است در نتیجه استفاده از مرطوب کننده را افزایش می‌دهند اما این کار هیچ کمکی به درمان این قرمزی و التهاب نمی‌کند. در این شرایط بهتر است به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا نوعی درمان پاکسازی پوست را انجام دهد و با داروهای ضدقارچ این التهاب را برطرف کند. البته این احتمال هم وجود دارد که قرمزی و التهاب پوست شما ناشی از خشکی و سرمای هوا باشد که در این صورت با مصرف بیشتر مرطوب کننده برطرف خواهد شد اما اگر این کار نتیجه نداشت بهتر است به فکر یک راه حل جدی‌تر باشید.

مشکلات پوست حساس

 

سرخی پوست پس از حمام یکی از شایع‌ترین مشکلات پوست حساس

بسیاری از افرادی که پوست حساس دارند معمولا با این مشکل مواجه می‌شوند یعنی پس از خروج از حمام پوستشان قرمز و براق به نظر می‌رسد و باید چند ساعت صبر کنند تا این حالت برطرف شود. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که پوست نازک است و رگ‌های خونی در سطح بیرونی آن قرار دارند و با بالا رفتن حرارت و قرار گرفتن در معرض گرما و بخار این قرمزی خود را نشان می‌دهد. کارشناسان علت این مشکل را رزاسه می‌دانند، در مبتلایان به رزاسه پوست نازک است و رگ‌های خونی نزدیک به سطح پوست قرار دارند، با افزایش سن این حالت تشدید می‌شود و پدیده موسوم به رگ‌های عنکبوتی روی صورت شکل می‌گیرد. عواملی که باعث بدتر شدن رزاسه می‌شوند عبارتند از غذاهای تند، الکل، نور خورشید و استرس. شما برای خلاصی از این مشکل باید این عوامل را حذف کنید و همیشه از کرم ضدآفتاب با SpF 30 استفاده کنید. برخی کرم‌های موضعی که با تجویز پزشک مورد استفاده قرار گیرد نیز می‌تواند رزاسه را تا حد زیادی کنترل کند.

مشکلات پوست حساس

احساس زبری پوست هنگام تعریق و احساس خارش هنگام خواب

بسیاری از افراد پس از تعریق احساس زبری در پوست خود دارند و وقتی پوست آن‌ها در تماس با اشیای دیگر قرار می‌گیرد احساس خارش و ناراحتی می‌کنند. این افراد حتی هنگام خواب نیز راحت نیستند و تماس سطح پوست آن‌ها دچار خارش می‌شود. کارشناسان معتقدند علت اصلی این مشکل اگزمای آتوپیک است که شایع‌ترین نوع اگزما به شمار می‌رود و حدود ده درصد از مردم به آن مبتلا هستند. در این نوع از اگزما سطح پوست و سیستم ایمنی بدن دچار اختلال می‌شوند و عملکرد درستی ندارند. در این شرایط پوست نمی‌تواند رطوبت خود را حفظ کند و در مقابل عوامل خارجی مثل باکتری‌ها و ویروس‌ها حساس می‌شود. افرادی که به این نوع اگزما مبتلا هستند معمولا پوست خشک و ملتهبی دارند که به سرعت قرمز شده و کهیر می‌زند. برای حل این مشکل شما باید از محصولاتی استفاده کنید که برای پوست حساس طراحی شده‌اند و می‌توانند رطوبت مورد نیاز پوست را تامین کرده و آن را مقاوم‌تر کنند. استفاده از صابون‌های قوی را فراموش کنید و با مراجعه به پزشک از وی بخواهید یک کرم ضدالتهاب برای شما تجویز کند تا از شدت خشکی و قرمزی پوست شما کاسته شود.

مشکلات پوست حساس

 

قرمز شدن و تحریک گوشه‌های چشم از شایع‌ترین مشکلات پوست حساس

برخی افراد در نواحی اطراف چشم خود به نوعی التهاب و قرمزی دچار می‌شوند که غیرعادی و ناشناخته به نظر می‌رسد. کارشناسان علت این مشکل را نوعی التهاب پوستی به نام التهاب تماسی می‌دانند. در این نوع از التهاب پوست نسبت به عوامل خارجی واکنش نشان می‌دهد و از آن‌جایی که پوست اطراف چشم نازک‌ترین و حساس‌ترین بخش از پوست بدن است این واکنش در آن قسمت شدیدتر است. عوامل متعددی ممکن است با پوست اطراف چشم تماس پیدا کرده و این نوع التهاب را به وجود آورند مثلا فرمالدهیدی که در لاک ناخن وجود دارد و یا نیکل موجود در جواهرات، دکمه شلوار جین، سکه و زیپ و سوئیچ ماشین. اگر التهاباتی که در اطراف چشم شما رخ می‌دهد حدود مشخصی دارد احتمالا شما به التهاب تماسی مبتلا هستید و یک عامل خارجی مثل مواردی که بیان شد باعث بروز این التهاب شده است. اگر بتوانید این عامل را شناسایی و حذف کنید مشکل شما برطرف خواهد شد در غیر این صورت بهتر است به یک متخصص پوست مراجعه کنید و درمان‌های لازم را انجام دهید.

مشکلات پوست حساس

تطبیق نیافتن پوست با محصولات جدید و احتمال ایجاد واکنش‌های التهابی

اگر استفاده از محصولات بهداشتی و آرایشی جدید باعث تحریک پوست شما می‌شود اما هیچ نوع اگزما یا رزاسه در پوست شما تشخیص داده نشده است، شما به طور ذاتی دارای پوست حساس هستید و در واقع درمانی برای مشکل شما وجود ندارد. شما باید این حساسیت را کنترل کنید و حتما از محصولاتی استفاده کنید که برای پوست حساس مناسب هستند و از موادی که باعث ایجاد التهاب و تحریک پوست می‌شوند اجتناب کنید. حتما قبل از خرید هر نوع محصول بهداشتی و آرایشی به ترکیبات آن توجه کنید و محصولاتی را که حاوی عطر، الکل، لانولین و نئومیسین هستند انتخاب نکنید. به جای ضدآفتاب شیمیایی از ضدآفتاب معدنی استفاده کنید و این قانون کلی را به خاطر داشته باشید که محصولاتی برای پوست شما مناسب هستند که کمتر از ده ماده در ترکیب خود دارند. این نوع محصولات سبک و قابل اعتماد هستند و به ندرت باعث تحریک پوست می‌شوند.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)