سرما و خشکی ناشی از آن دشمن سلامتی پوست شما است که باعث عوارض متعددی می‌شود. بنابراین مراقبت از پوست در فصل زمستان برای شما جدی‌تر و ضروری‌تر از فصل‌های دیگر است. برای این کار شما باید از ابزارها و مواد خاصی استفاده کنید و آن‌ها را با دقت و جدیت بیشتری به کار ببرید. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز می‌خوانید که برای مراقبت از پوست در فصل زمستان به چه چیزهایی نیاز دارید و چطور باید آن‌ها را به کار ببرید. در ادامه با روغن‌های طبیعی مفیدی که برای مراقبت از پوست در مقابل سرما و خشکی موثر هستند آشنا خواهید شد.

یک لوسیون پاک کننده

بارها گفته‌ایم که پاک کننده‌هایی که با تولید کف صورت شما را پاک می‌کنند باعث خشکی پوست می‌شوند پس استفاده از آن‌ها در فصل زمستان کار عاقلانه‌ای نیست. برای مراقبت از پوست در فصل زمستان بهتر است از پاک کننده‌هایی که برپایه روغن هستند و یا لوسیون‌های پاک کننده استفاده کنید. این پاک کننده‌ها کف تولید نمی‌کنند و بسیار ملایم هستند در نتیجه اثر منفی و خشک کنندگی روی پوست ندارند.

مراقبت از پوست در فصل زمستان

مرطوب کننده برای مراقبت از پوست در فصل زمستان

استفاده از مرطوب کننده همیشه ضروری است اما در فصل سرما نیاز شما به این ماده حیاتی چندین برابر می‌شود. مرطوب کننده چه به صورت کرم، چه لوسیون و چه اسپری‌ها و اسانس‌های آبرسان برای حفاظت از پوست در مقابل خشکی و التهاب ضروری هستند و باید حداقل روزی یک بار از آن‌ها (بسته به میزان خشکی پوست خود) استفاده کنید تا پوستتان در مقابل عوامل مضر محیطی آسیب نبیند.

مراقبت از پوست در فصل زمستان

یک اسکراب لب

لب‌ها حساسیت بیشتری در مقابل سرما و خشکی دارند و برای مراقبت از آن‌ها باید آن‌ها را لایه برداری کنید. این کار به رسیدن رطوبت به لایه‌های زیرین لب کمک می‌کند و اثر مرطوب کردن را افزایش می‌دهد. برای این کار از اسکراب لب استفاده کنید.

 

یک ماسک مخصوص خواب

ماسک خواب نوعی کرم شب است که در طول شب رطوبت و مواد مورد نیاز پوست را به آن می‌رساند و کمک می‌کند در طول روز پوستی شاداب و نرم داشته باشید. ماسک شب علاوه بر مرطوب کنندگی اثر روشن کنندگی و لایه برداری هم دارد و باعث از بین رفتن چروک‌های سطحی پوست می‌شود.

مراقبت از پوست در فصل زمستان

و یک روغن طبیعی و مفید برای مراقبت از پوست در فصل زمستان

روغن‌های طبیعی تنها عصاره‌هایی خوشبو برای معطر کردن محیط و بدن نیستند بلکه در کنار این بوی خوب اثرات مفید درمانی متعددی هم برای پوست  و بدن دارند مثل اثر آرامبخشی و یا اثر ضدباکتری و یا مرطوب کنندگی که ما به این اثرات در آب و هوای سرد و خشک  بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم. این روغن‌ها را می‌توان به صورت مستقیم و یا با بخور و یا به صورت ترکیبات به کار رفته در محصولات بهداشتی مورد استفاده قرار داد و از مزایای آن‌ها بهره‌مند شد. پنج روغن مفید طبیعی که برای این کار توصیه می‌شوند عبارتند از:

روغن اسطوخودوس: حتما درباره فواید این روغن بارها شنیده‌اید. اگر دچار خشکی شدید پوست هستید روغن اسطوخودوس یا روغن لوندر دوای درد شما است. این روغن اثر ضدالتهاب، آنتی‌اکسیدان، ضددرد و التیام بخش دارد و باعث آرامش پوست و همچنین روح و روان شما می‌شود. برای استفاده از آن چند قطره از این روغن را داخل کرم روزمره خود بریزید و استفاده کنید.

مراقبت از پوست در فصل زمستان

گیاه بابونه: اگر تا به حال چای بابونه نوشیده باشید حتما با اثر آرامبخشی آن آشنایی دارید. این اثر در عصاره گیاه بابونه هم یافت می‌شود و اثر مشابهی روی پوست شما دارد یعنی باعث التیام و آرامش پوست می‌شود. بابونه اثر قابض دارد یعنی ضدالتهاب است و تا اندازه‌ای هم اثر ضدمیکروبی دارد، نوشیدن چای بابونه و همچنین آبکشی کردن موها با این دم کرده پس از شامپو زدن موها باعث مرطوب شدن و مقاومت بهتر در مقابل سرما می‌شود.

مراقبت از پوست در فصل زمستان

روغن درخت چای: اگر پوست خشک و آسیب دیده دارید دوای درد شما روغن درخت چای است. این روغن اثر ضدباکتری، ضدقارچ و ضدالتهاب دارد و حتی برای کسانی که پوست چرب دارند هم مفید است چون پوست زمانی چربی اضافی ترشح می‌کند که رطوبت کافی دریافت نکند در نتیجه استفاده از این روغن به کاهش چربی اضافی پوست کمک می‌کند. این روغن اثر ضدشوره هم دارد.

مراقبت از پوست در فصل زمستان

روغن شمعدانی عطری: این روغن بوی بسیار خوبی دارد و باعث ایجاد حس تعادل در بدن می‌شود. این روغن در درمان پوست خشک و خیلی خشک موثر است و ترک‌های پوست را بهبود می‌بخشد. از روغن شمعدانی عطری در بیشتر لوسیون‌ها و بالم‌های مرطوب کننده لب استفاده می‌شود و شما می‌توانید چند قطره از آن را به بخور مورد استفاده خود اضافه کنید تا هم هوا را معطر کنید و هم از مزایای دیگر آن بهره مند شوید.

مراقبت از پوست در فصل زمستان

روغن بذر هویج: شاید فکر کنید مگر بذر هویچ هم روغن دارد؟ بله دارد و این روغن اثرات مفید زیادی هم دارد مثل اثر ضدالتهاب، ضدقارچ، آرامبخش و التیام دهنده و از بین برنده قرمزی پوست. این روغن سرشار از ویتامین E و ویتامین C است که هردو هم مرطوب کننده و هم جوان کننده هستند. البته این روغن بوی تندی دارد که ممکن است آزاردهنده باشد و برای استفاده راحت‌تر بهتر است آن را با روغن دیگری مخلوط کنید.

مراقبت از پوست در فصل زمستان

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)