جیر یکی از اشکال چرم است که زیبایی و ظرافت چشمگیری دارد و همه افراد شیکپوش و خوش سلیقه در این مساله هم عقیده‌ هستند که کفش‌ها، کیف‌ها و لباس‌های جیر به شکل خاصی شیک و متفاوت هستند. اما بسیاری از آقایان و خانم‌ها از انتخاب لباس و اکسسوری جیر اجتناب می‌کنند چون معتقدند مراقبت از جیر کار ساده‌ای نیست، البته لباس‌ها و اکسسوری‌هایی که از جنس جیر اصل باشند قیمت بالایی هم دارند اما اگر مراقبت از جیر را درست انجام دهید آن‌ها مدت طولانی عمر خواهند کرد و قطعا ارزش پولی را که می پردازید خواهند داشت. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به شما آموزش خواهیم داد که چطور لباس‌ها و اکسسوری‌های جیر خود را تمیز کنید و لکه‌های آن را پاک کنید. در ادامه نیز با روش‌های مراقبت از جیر و نگهداری درست از آن آشنا خواهید شد.

روش‌های تمیز کردن جیر

گام اول در مراقبت از جیر تمیز کردن آن است. لباس‌ها و اکسسوری‌های جیر به دلایل مختلف و غیرقابل اجتنابی ممکن است کثیف شوند و شما باید روش تمیز کردن آن‌ها را بدانید. روش‌های مختلفی برای تمیز کردن جیر وجود دارد و در این بخش همه آن‌ها را توضیح خواهیم داد اما شما قبل از هر کاری باید برچسب مراقبت آن لباس یا اکسسوری را چک کنید تا بدانید چه روشی برای تمیز کردن آن مناسب‌تر است.

روش اول، برس کشیدن: این روش برای جیرهایی که در اثر استفاده طولانی گرد و خاک و کثیفی به خود گرفته‌اند مناسب است و برای انجام آن شما به برس‌های مویی و یا برس‌های مخصوص جیر نیاز دارید. برس را با حرکات سریع و کوتاه و سبک روی جیر بکشید، این حرکات را با عمق زیاد و در یک جهت انجام دهید تا همه کثیفی‌های باقیمانده در الیاف جیر به خوبی تمیز شود. هنگام انجام دادن این کار، کفش را روی یک سطح نرم مثل حوله قرار دهید و برس را بیش از حد روی آن فشار ندهید چون ممکن است رد آن روی جیر باقی بماند. اگر الیاف جیر کوتاه باشد می‌توانید از برس‌های زبرتر استفاده کنید اما اگر الیاف آن بلندتر باشد بهتر است از برس‌های نرم‌تر استفاده کنید. برای تمیزی بیشتر می‌توانید لباس یا اکسسوری جیر را برای مدت کوتاهی روی بخار بگیرید و سپس عملیات برس کشیدن را انجام دهید.

مراقبت از جیر

روش دوم، پاک کردن با دستمال نمدار: به طور معمول نمی‌توان از آب برای تمیز کردن جیر استفاده کرد اما این کار تحت شرایط خاصی مجاز است. اگر کفش شما با مواد مرطوب (یا حتی آب) کثیف و لک شده باشد باید از اسپری آب برای تمیز کردن آن استفاده کنید. آب را به صورت یک لایه نازک روی همه قسمت‌های کفش بزنید سپس با برس روی لکه‌ها را به آرامی برس بکشید. در این مرحله با یک اسفنج خشک یا دستمال آب اضافی را از روی جیر بگیرید تا جایی که همه سطح آن در یک حد نمدار باقی بماند. اگر کفش جیر خود را به این  روش تمیز کرده‌اید داخل آن را با کاغذ سفید مچاله شده (از روزنامه استفاده نکنید) پر کنید و یک شب به همان حال بگذارید تا خشک شود. هرگز لباس‌ها و اکسسوری‌های جیر را نزدیک منبع گرما قرار ندهید چون باعث آب رفتن، سفت شدن و یا از دست رفتن رنگ آن خواهد شد.

مراقبت از جیر

روش سوم، استفاده از پودر تالک: اگر مایعی روی لباس‌ها و اکسسوری‌های جیر شما ریخته باشد ابتدا با یک دستمال خشک رطوبت اضافی را از روی آن بگیرید سپس کمی پودر تالک روی محل لکه بریزید و یک شب به همان حال بگذارید. روز بعد با یک برس مناسب پودری را که روی آن خشک شده است پاک کنید. هرگز سعی نکنید لکه‌های مرطوب را با برس یا روش دیگری پاک کنید چون این کار باعث گسترده شدن لکه شده و پاک کردن آن را دشوارتر می‌کند.

مراقبت از جیر

روش‌های مختلف لکه بری برای لباس‌ها و اکسسوری‌های جیر

مواد مختلفی ممکن است لباس‌ها و اکسسوری‌های جیر شما را آلوده و لک کنند و روش خاصی برای پاک کردن هر یک از این لکه‌ها وجود دارد. در ادامه با انواع لکه‌هایی که ممکن است لباس‌ها و اکسسوری‌های جیر شما را آلوده کنند و روش پاک کردن آن‌ها آشنا می‌شوید.

لکه گل و لای: بدون آن که فشار زیادی روی جیر وارد کنید سعی کنید مواد روی لکه را پاک کنید. سپس جیر را کنار بگذارید تا خشک شود، پس از خشک شدن با دست گل و لای خشک شده را جدا کنید و با برس اضافات باقیمانده روی آن را پاک کنید.

لکه خون: یک تکه پنبه را به آب اکسیژنه آغشته کنید و به آرامی روی محل لکه بزنید. این کار را ادامه دهید تا این که اثری از لکه خون روی جیر باقی نماند.

لکه موم و آدامس: لباس‌ها و اکسسوری‌هایی را که به لکه موم یا آدامس آغشته شده‌اند داخل یک کیسه پلاستیکی قرار داده و در فریزر بگذارید تا موم یا آدامس روی آن کاملا سفت شود. سپس ماده روی آن را با دست جدا کنید و در انتها با یک برس جیر را تمیز کنید.

لکه چای و قهوه و آبمیوه: اگر نوشیدنی‌های رنگی مثل چای و قهوه و لباس‌ها و اکسسوری‌های جیر شما را آلوده کرده است دو لایه دستمال کاغذی روی آن قرار دهید و به آرامی با دست فشار دهید تا آلودگی روی دستمال جذب شود. سپس جیر را با برس تمیز کنید.

لکه جوهر: به سرعت عمل کنید و یک دستمال کاغذی روی جیر بکشید تا جوهر آن جذب شود. اگر لکه خشک شده است یک تکه کاغذ سمباده بردارید و روی محل لکه بمالید. می‌توانید برای پاک کردن لکه جوهر روی جیر از یک تکه پنبه آغشته به الکل ایزوپروپیل هم استفاده کنید.

لکه نمک: اگر  قطرات آب روی لباس‌ها و اکسسوری‌های جیر شما خشک شده و لکه نمک به جا گذاشته است از سرکه استفاده کنید. مقدار کمی سرکه را روی یک دستمال بریزید و آن را روی محل لکه بکشید. در انتها با برس جیر لکه را پاک کنید.

لکه‌های چرب و لکه‌های ناشناخته: اگر مواد چرب یا ناشناخته‌ای لباس‌ها و اکسسوری‌های شما را لک کرده باشد از برس مخصوص جیر استفاده کنید و لکه را جدا کنید. سپس با سوهان ناخن یا مشابه آن اضافات را از روی جیر تمیز کنید.

لکه‌های غیرقابل پاک شدن: اگر با لکه‌هایی ناشناخته یا لکه‌هایی که با روش‌های معمول پاک نمی‌شوند مواجه شدید بهتر است آن لباس یا اکسسوری را به متخصص بدهید تا کار تمیز کردن را برای شما انجام دهد.

نکات مهم برای مراقبت از جیر

یک حقیقت مهم در مورد لباس‌ها و اکسسوری‌های جیر این است که آن‌ها با مرور زمان و استفاده فرسوده می‌شوند و در طول این مدت عوامل غیرقابل اجتنابی مثل باران و برف و نمک جاده‌ها آن‌ها را آلوده می‌کند و عمر جیر را کاهش می‌دهد. اگر می‌خواهید لباس‌ها و اکسسوری‌های جیر شما عمر بیشتری داشته باشد لازم است که مراقبت از جیر را درست انجام دهید، آن‌ها را در هوای سرد نپوشید و برای مراقبت از آن‌ها، یک اسپری محافظت کننده ضدآب که حاوی سیلیکون باشد و رنگ نداشته باشد استفاده کنید. در استفاده از این اسپری‌ها نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

مراقبت از جیر

  • ابتدا مطمئن شوید که جیر کاملا تمیز و خشک است.
  • مقدار کمی از اسپری را در قسمتی از درز داخلی لباس‌ یا اکسسوری جیر امتحان کنید تا مطمئن شوید تاثیری منفی روی بافت جیر نخواهد داشت.
  • وقتی از ایمن بودن اسپری مطمئن شدید آن را روی همه قسمت‌های کفش یا لباس اسپری کنید. برخی اسپری‌ها ممکن است رنگ جیر را تیره کنند پس از استفاده زیاد از این اسپری‌ها اجتناب کنید.
  • پس از اسپری زدن روی همه قسمت‌های لباس یا اکسسوری را در یک جهت برس بکشید.
  • لباس یا اکسسوری را به مدت ۲۴ ساعت در محیطی قابل تهویه قرار دهید تا خشک شود.
  • این کار را برای لباس‌ها هر دو ماه یک بار و برای اکسسوری‌ها (کفش و کمربند) هر دو ماه یک بار تکرار کنید مگر این که قصد داشته باشید آن‌ها را برای مدت طولانی استفاده نکنید.

مراقبت از جیر

نکاتی برای نگهداری صحیح از اکسسوری‌ها و لباس‌های جیر

برای مراقبت از جیر و نگهداری صحیح از لباس‌ها و اکسسوری‌های جیر باید دو قانون اصلی را در این مورد رعایت کنید ۱- لباس‌ها و اکسسوری‌های جیر را در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار ندهید ۲- آن‌ها را در جایی نگهداری کنید که خشک و خنک باشد ولی هوا در آن جریان داشته باشد. اگر جیر در معرض نور خورشید قرار گیرد کوچک و سفت شده و رنگ آن از بین می‌رود. از پیچیدن لباس‌ها و اکسسوری‌های جیر درون پوشش‌های پلاستیکی هم اجتناب کنید چون الیاف آن نیاز به تنفس دارند.

چوب سدر خام یکی از بهترین مواد برای مراقبت از جیر به خصوص کفش جیر است چون رطوبت اضافی آن را جذب کرده و از بو گرفتن جیر جلوگیر می‌کند. بنابراین بهتر است داخل کفش جیر از قالب‌های چوب سدر استفاده نکنید اما فراموش نکنید که حداقل یکی دو ساعت این قالب‌ها را خارج کنید تا کفش بتواند فرم اصلی خود را پیدا کند. اگر قصد ندارید برای مدتی کفش جیر خود را مورد استفاده قرار دهید آن‌ها را داخل کیسه‌های پارچه‌ای قرار دهید و یا دور آن‌ها حوله‌های بزرگ کاغذی پیچیده و در جعبه کفش بگذارید. لباس‌های جیر را نیز در چوب لباسی‌های پلاستیکی مناسب قرار دهید و دکمه‌ها و زیپ‌های آن را ببندید و همه چیز را طوری مرتب کنید که لباس دچار چروک نشود.

مراقبت از جیر

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Men Real Style (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)