محصولات بهداشت پوست از نیازهای روزمره همه ما هستند و ما در هر دوره سنی به استفاده از این محصولات نیاز داریم. اما پوست به عنوان یک عضو از بدن با گذشت زمان دچار تغییر می‌شود و نیازهایی که پوست ما در هر دوره دارد با نیازهای دوره دیگر متفاوت است. مثلا محصولات بهداشت پوست مورد نیاز شما در بیست سالگی با محصولاتی که باید در ۵۰ سالگی استفاده کنید تفاوت دارد. اما این تفاوت چطور مشخص می‌شود؟ آیا تفاوت در محصولات بهداشت پوست در نوع آن است یا در ترکیباتی که در آن وجود دارد؟ کارشناسان معتقدند ما در هر دوره سنی به ترکیبات متفاوتی برای حفظ سلامت و زیبایی پوست خود نیاز داریم و وجود این ترکیبات در محصولات بهداشت پوست ما یک ضرورت است. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما به شما خواهیم گفت که در هر دوره سنی به چه چیزهایی برای مراقبت پوست خود نیاز دارید و در محصولات بهداشت پوست شما کدام ترکیبات حتما باید وجود داشته باشد.

محصولات بهداشت پوست از تولد تا بیست سالگی

همه ما می‌دانیم که نور خورشید و اشعه‌های مضر آن مهم‌ترین عامل پیری هستند و ما در هر سنی به استفاده از ضدآفتاب نیاز داریم. اما این اشعه‌های مضر خورشید تنها در سنین جوانی و بزرگسالی به پوست شما صدمه نمی‌رسانند، مطالعات نشان داده است که تابش نور خورشید به سطح پوست در دوران کودکی و نوجوانی باعث می‌شود که پوست در مراحل و سنین بعدی سریع‌تر دچار پیری شود. علاوه بر این پوست در هر سنی نسبت به نور خورشید آسیب پذیر است و در سنین کمتر ممکن است به صورت آفتاب سوختگی، التهاب و حتی سرطان پوست خود را نشان دهد. پس برای همه افرادی که در سنین کمتر از بیست سالگی قرار دارند استفاده از ضدآفتاب با قدرت حفاظتی مناسب ضروری است. البته برای نوزادان و کودکان که پوست حساس و آسیب پذیری دارند استفاده از ضدآفتاب‌های فیزیکی به جای ضدآفتاب‌های شیمیایی توصیه می‌شود.

محصولات بهداشت پوست

محصولات بهداشت پوست از بیست تا سی سالگی

اگرچه سن شیوع آکنه در بیشتر افراد، دوران نوجوانی است اما درصد بسیار بالایی از مردم در دهه بیست زندگی هم با آکنه درگیر هستند و شاید مهم‌ترین مشکل زیبایی پوست در این دوره همین آکنه باشد. آکنه نوعی التهاب باکتریایی پوست است که می‌تواند درجات مختلفی داشته باشد و از جوش‌های ریز خفیف تا آکنه‌های عفونی بزرگ را شامل شود که تنها پوست صورت را هم درگیر نمی‌کند و ممکن است روی شانه‌ها، سینه، پشت و هر قسمتی از پوست بدن که فولیکول مو وجود دارد جوش بزند. آکنه‌های متوسط و خفیف اگر دستکاری نشوند معمولا خود به خود خوب می‌شوند اما در بیشتر مواقع برای بهبودی سریع‌تر آن‌ها و پیشگیری از گسترش آکنه و به جا ماندن جوشگاه، نیاز به دخالت درمانی وجود دارد. در این دوره استفاده از یک کرم لایه بردار ملایم که حاوی اسیدهای آلفاهیدروکسی باشد هم می‌تواند به بهبود سریع‌تر آکنه‌ها کمک کند و هم جای جوش و لک‌های احتمالی را از بین ببرد. این اسید مفید، ترشح کلاژن را در پوست تقویت کرده و به مرطوب ماندن و شاداب ماند پوست نیز کمک می‌کند و از بروز چروک‌ در سنین بالاتر نیز جلوگیری می‌کند.

محصولات بهداشت پوست

محصولات بهداشت پوست از سی تا چهل سالگی

پس از سی سالگی تولید کلاژن و الاستین در پوست کاهش پیدا می‌کند، این دو پروتئین که وظیفه ایجاد حالت نرمی و انعطاف پذیری را در پوست به عهده دارند در واقع عامل جوانی و شادابی پوست هستند و به همین دلیل است که بیشتر افراد پس از سی سالگی شاهد کاهش طراوات و شادابی پوست خود هستند. اما لازم نیست نگران باشید، شما با استفاده از یک ترکیب جادویی می‌توانید این کلاژن و الاستین را در پوست خود افزایش داده و از پیری جلوگیری کنید. رتینول یکی از مشتقات ویتامین A است که اثر فوق العاده‌ای در تقویت بازسازی سلول‌ها دارد و نه تنها با اثر روشن کنندگی خود لک‌ها و نقاط تیره پوست را به تدریج محو می‌کند بلکه می‌تواند از بروز چین و چروک نیز جلوگیری کرده و حتی چروک‌های سطحی فعلی شما را نیز درمان کند. بنابراین رتینول یک ماده ضروری برای  مراقبت از پوست در سی سالگی و پس از آن است و بهتر است با تجویز پزشک هر شب از محصولات بهداشت پوست که حاوی رتینول هستند به عنوان یک کرم جوان کننده استفاده کنید و پیری و چین و چروک را به تعویق بیندازید.

محصولات بهداشت پوست

محصولات بهداشت پوست از چهل تا پنجاه سالگی

با گذر از چهل سالگی سرعت بازسازی سلول‌های پوستی در بدن به نصف سرعت ان در دوران بیست سالگی می‌رسد و این به معنای این است که پوست شما در حال از دست دادن قدرت انعطاف پذیری خود است و به مرور زمان خشک‌تر شده و چروک‌ها و لک‌های بیشتری روی آن ایجاد خواهد شد. در کنار کاهش سرعت بازسازی سلول‌ها و کم شدن سطح کلاژن و الاستین، رادیکال‌های آزادی که در محیط وجود دارند (مثل آلاینده‌های محیطی و اشعه‌های مضر خورشید) باعث پیری پوست می‌شوند، در این شرایط استفاده از آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند این رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و با حفاظت از پوست به جوانی و شادابی بیشتر آن کمک کند. آنتی اکسیدان‌ها گروه‌های مختلفی را شامل می‌شوند که ویتامین‌های B،C و رسوراترول resveratrol از جمله آن‌ها هستند و شما می‌توانید از سرم‌های حاوی این آنتی اکسیدان‌ها برای مراقبت روزمره پوست خود بهره ببرید. البته استفاده از مواد غذایی حاوی این آنتی اکسیدان‌ها از جمله میوه‌هایی مثل انگور قرمز و تمشک و … که سرشاز از آنتی اکسیدان هستند نیز می‌تواند به بهبود شرایط پوست و تقویت آن کمک کند.

محصولات بهداشت پوست

محصولات بهداشت پوست از پنجاه تا شصت سالگی

یکی از مشکلات شایع در دهه ۵۰ زندگی، خشکی پوست است. در این دوره با شروع یائسگی بدن چار تغییرات زیادی می‌شود که پوست هم از آن مستثنی نیست، از پنجاه سالگی به تدریج پوست نازک‌تر و حساس‌تر شده و قدرت نگهداری رطوبت را تا حد زیادی از دست می‌دهد و در نتیجه به مرور زمان خشک‌تر می‌شود. همین خشکی می‌تواند چروک‌های پوست را افزایش داده و به مات شدن و پیری پوست بینجامد. بنابراین استفاده از مرطوب کننده‌های قوی که حاوی روغن‌های طبیعی باشند از ضروری‌ترین ترفندها برای مراقبت از پوست در پنجاه سالگی است. پس اگر تا کنون از محصولات فاقد چربی استفاده می‌کرده‌اید بهتر است رویه خود را تغییر دهید و همه محصولات بهداشت پوست خود را از انواعی انتخاب کنید که حاوی روغن هستند مثل مرطوب کننده حاوی روغن‌های قوی مثل روغن نارگیل، پاک کننده‌های پوست برپایه روغن و حتی روغن‌های طبیعی که به طور مستقیم روی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند مثل روغن گل سرخ، روغن جوجوبا و …  که می‌توانند با ایجاد یک لایه محافظ روی پوست از تبخیر رطوبت آن جلوگیری کرده و پوست را شاداب‌تر و شفاف‌تر نگه دارند.

محصولات بهداشت پوست

محصولات بهداشت پوست پس از شصت سالگی

از مشکلات شایع در سنین شصت سالگی و پس از آن، نازک شدن و خشکی پوست است که بر اثر تضعیف لایه‌های بیرونی پوست رخ می‌دهد، در این دوره اتصالات بین سلول‌های پوست ضعیف‌تر شده و همین مساله باعث می‌شود که پوست دیگر نتواند رطوبت را در خود نگه دارد. اما هر مشکلی راه حلی دارد و راه حل نازک شدن و ضعیف شدن پوست هم موادی موسوم به سرامیدها هستند. سرامیدها موادی هستند که در بسیاری از محصولات بهداشت پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند اما بسیاری از شما هنوز ممکن است نام آن را نشنیده باشید. سرامیدها مولکول‌هایی هستند که نقشی حیاتی در نگهداری سلول‌های پوستی در کنار هم دارند و با این کار لایه بیرونی پوست را تقویت کرده و آن را مرطوب و شاداب نگه می‌دارند. بنابراین در دوران شصت سالگی و پس از آن که پوست بسیار نازک و حساس و مستعد چروک می‌شود استفاده روزانه از محصولات حاوی سرامید می‌تواند به تقویت پوست و جوانسازی آن کمک کند.

محصولات بهداشت پوست

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PureWow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)