قدرت ذهنی قوی دارای سه بخش عمده است. این سه بخش شامل احساسات، اطمینان خاطر، و طرز رفتار است. این سه بخش، نقش بزرگی دارند تا به شما کمک کنند تبدیل شوید به فردی پیش رونده، با انعطاف پذیری و قدرت پذیرش بالا.

در ادامه به بررسی سه بخش مهم برای تقویت قدرت ذهنی می‌پردازیم:

  • قدرت ذهنی قوی و احساسات

تبدیل شدن به یک فرد با قدرت ذهنی قوی، نیازمند این است که به احساسات و عواطف خودتان آگاهی کامل داشته باشید. وقتی بفهمید که احساسات شما چگونه کار می‌کنند و چه اتفاقی در مغز شما رخ می‌دهد که فلان احساس را در شما ایجاد می‌کند، آنگاه خواهید دانست که چگونه احساسات شما بر تصمیم گیری‌هایتان اثر می‌گذارند. سپس با کسب این دانش، تصمیمات خود را بهبود خواهید داد.

فرقی نمی‌کند در چه شرایطی باشید، چه در حال یک مذاکره‌ی کاری بزرگ باشید، چه در حال معرفی خودتان در یک جلسه، همواره دارا بودن از یک قدرت ذهنی قوی به شما کمک می‌کند که بر احساس خود در آن موقع آگاه باشید. به محض اینکه بر احساس آن لحظه‌ی خود آگاه شوید، می‌توانید کارایی ذهن خودتان را بهتر کنید.

بعنوان مثال ورزشکاران رده بالا، کسانی هستند که به خوبی می‌دانند احساسات آنها می‌تواند بر عملکرد آنها تاثیر بگذارد. آنها از این موضوع استفاده کرده و سعی می‌کنند قبل از بازی‌های بزرگ، کاری کنند تا میزان انرژی خودشان را بالا ببرند مثلا به موسیقی‌های پر هیجان مثل موسیقی راک با صدای بلند گوش می‌کنند تا نیروی درونی خود را شعله ور سازند.  برخی دیگر از ورزشکاران ممکن است بالا بردن سطح انرژی خود را از طریق مدتیشین و تنفس عمیق انجام دهند تا میزان استرس خودشان را کاهش دهند.

به طور کلی احساس شما، تاثیر به‌سزایی بر روی عملکرد شما و تصمیم‌های حرفه ای شما دارد. مثلا وقتی در مورد یک اتفاق جدید، هیجان‌زده می‌شوید ممکن است تصمیمات خود را بر اساس هیجانات زودگذر بگیرید و ریسک‌ها و عواقب منفی آن تصمیم‌های هیجانی را دست کم بگیرید.

اگر در حالت غم به سر می‌برید ممکن است ارزشمندی‌های خودتان را نادیده بگیرید و فکر کنید آدم به‌درد نخوری هستید. یا مثلا احساسی مثل خشم، می‌تواند شما را وادار به گفتن حرفی یا انجام دادن کاری بکند که در حالت طبیعی انجامش نمی‌دادید.

درک احساساتی که دارید، به شما کمک می‌کند خیلی راحت آن حس خودتان را، مورد قضاوت قرار دهید و سپس منطق شما بالا می‌رود و می‌توانید عملکرد بهتری داشته باشید و بهترین تصمیمات را در آن لحظه بگیرید.

برای اینکه تبدیل شوید به فردی با قدرت ذهنی قوی، لازم است بتوانید احساسات خودتان را تحت کنترل خودتان در بیاورید نه اینکه اجازه دهید احساسات، شما را کنترل کنند.

قدرت ذهنی قوی

  • قدرت ذهنی قوی با داشتن اطمینان خاطر

محققان عقیده دارند ما در طول روز، رقمی در حدود ۵۰ هزار تا ۷۰ هزار فکر مختلف به ذهنمان راه می‌دهیم. کمی به این رقم فکر کنید. پس ما در حدود ۵۰ هزار تا ۷۰هزار بار این شانس را داریم تا یا خودمان را بالا ببریم یا  اینکه پایین بیاوریم. مثبت یا منفی، انتخاب با شماست.

همچنین مکالمات درونی ما، یعنی آنچه خودمان با خودمان می‌گوییم نیز می‌تواند باعث ایجاد بهترین عملکرد در ما شود یا  برعکس، می‌تواند تمام تلاش ما را  نابود کند و باعث ایجاد بدترین عملکرد در ما شود.

اینکه در هر موقعیتی، چگونه فکر کنید تعیین کننده‌ی نحوه عملکرد شما در آن موقعیت خواهد بود. اگر اطمینان خاطر نداشته باشید ودائما به خودتان بگویید من نمی‌توانم فلان کار را انجام دهم و حتما اینکار را خراب خواهم کرد، باعث تضعیف توانایی شما شده و نمی‌توانید بهترین نقش خودتان را ایفا کنید. کاری که یک قدرت ذهنی قوی برای شما می‌کند این است که بتوانید با خودتان حرف بزنید و در سپس بهترین عملکردتان را ارائه دهید.

این طرزفکر قوی‌ و اطمینان خاطر، وقتی به دست می‌ آید که بتوانید مغزتان را تمرین دهید تا به روشهای متفاوت‌ نسبت به قبل فکر کند. مثلا به جای اینکه سعی کنید از شکست کردن بپرهیزید، تمرکز خودتان را بر روی تلاش به سمت موفق شدن بگذارید. در این میان اگر هم شکست خوردید این شکست در راستای موفقیت شما خواهد بود. یل مثلا به جای داشتن عدم اعتماد به نفس، تمرکز خودتان را بر روی انجام دادن کارتان به بهترین شیوه، بگذارید.

با انجام این کارها در طول یک مدت، مغزتان نیز به طور اتوماتیک بر روی جنبه‌های مثبت هر چیزی تمرکز می‌کند و مشاهده خواهید کرد که حالا به راحتی و با اطمینان خاطر، خیلی بهتر از قبل عمل می‌کنید.

قدرت ذهنی قوی

  • رفتار و قدرت ذهنی قوی

اینکه انتخاب کنید کارایی بالایی داشته باشید و شرایط موجود نتواند بر روی آن تاثیر بگذارد، یک رفتار است و بخشی از یک قدرت ذهنی قوی است. این همان اشتیاقی است که باعث می‌شود حتی با وجود خستگی، باز هم حرکت کنید، یا اینکه پس از شکست خوردن بازهم دوباره بلند شوید و به راهتان ادامه دهید چراکه یک قدرت ذهنی قوی وقتی به طور یک رفتار در شما ایجاد شود شما را طوری بار می‌آورد که دست از تلاش نکشید و حرکت کنید.

اما در نظر داشته باشید که این به معنای ادامه دادن مسیرتان به هر قیمتی نیست. افرادی که قدرت ذهنی قوی دارند به خوبی می‌دانند چه زمانی باید ادامه دهند و چه زمانی باید از کاری دست بکشند.

به نظر می‌رسد که وقتی همه درها بسته شده و موانع مرتبا در حال رشد هستند، دست کشیدن از آن کار، هوشمندانه‌تر است. اگر قرار باشد به هر قیمتی به حرکت خود ادامه دهید و حتی به یک مسیر اشتباهی بروید، یعنی به مسیری بروید که با هدف شما ارتباطی ندراد، بهتر است از آن مسیر خارج شوید. همچنین اگر پایانی که می‌خواستید به آن برسید، دیگر ارزش و معنای خودش را از دست داده است بازهم بهتر است دست از آن کار بکشید.

بعنوان مثال یک ورزشکار دونده می‌داند که وقتی سوخت و ساز عضلاتش زیاد است، علامت خوبی است و بهتر است به مسیرش تا پایان خط ادامه دهد چون در واقع قدرت عظلانی‌اش دارد تقویت می‌شود. اما از طرفی همان ورزشکار هم خوب می‌داند که اگر دچار مصدومیت شده بایستی از مسیر مسابقه خارج شود چون یک آسیب جدی در حال ایجاد شدن است.

وقتی از نظر ذهنی قوی شوید، غرور و تکبر جایی در ذهنیت شما نخواهد داشت و دیگر این طرز فکر را ندارید که باید به هر قیمتی شده چیزی را به دیگران ثابت کنید، بلکه قرار است توانایی خودتان را فقط به خودتان ثابت کنید.


ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله‌یAmy Morin

منبع:Success