داغی ادرار به دو علت رخ می‌دهد یا به علت دمای ادرار که گرمتر از هوای بیرون است و موقع سرما گرم حس می‌شود یا به همان دلایلی که موجب احساس سوزش ادرار می‌شود.

در هر دو علائم به امکان عفونت اشاره دارد بنابراین لازم است که به دنبال مراقبتهای پزشکی باشید بخصوص اگر علائم دیگری وجود داشته باشد. در این مطلب ما توجه کنیم که دمای طبیعی آن چقدر باید باشد و چه چیزی موجب داغی غیر طبیعی یا سوزش ادرار در مردان و زنان می‌شود. همچنین به اینکه چه موقع یک شخص باید به پزشک مراجعه کند و درمانهای ممکن است برای این علامت چیست.

دمای طبیعی ادرار چیست؟

ادرار معمولا هم دمای بدن است یعنی حدود ۹۸/۶ فارنهایت یا ۳۷ درجه سلسیوس. یعنی وقتی ادرار از مسیر ادراری به نام مجاری ادراری خارج می‌شود، می‌تواند روی پوستی که آن را لمس می‌کند از جمله اندام تناسلی و پاها باعث گرما شود. در هوای سرد، شخص ممکن است متوجه شود که از ادرار بخار بلند می‌شود. توجه داشته باشید که ادرار گرم یا داغ کاملا طبیعی است. بخصوص وقتی که شخصی بدنش سرد باشد، ادرار گرم احساس می‌شود.

البته اگر شخصی متوجه شود که ادرار وی به هنگام خروج از مجرای ادراری، گرمتر از حالت عادی یا داغ است ممکن است به معنای وجود عفونت یا زخم باشد. احساس گرما، سوزش یا درد موقع ادرار کردن دیسوریا نامیده می‌شود که قبلا در مورد آن به شما توضیح داده شد.

علائم

احساس گرما موقع ادرار کردن می تواند دردناک حس شود و حتی ممکن است موجب شود شخص ادرار خود را نگه دارد. والدین  بچه‌هایی که نمی‌خواهند ادرار کنند باید امکان سوزش هنگام ادرار کردن را در نظر بگیرند.

اکثر افرادی که احساس گرما موقع ادرار کردن را دارند به علائم دیگر هم باید توجه کنند. آنها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • تورم در اندام تناسلی یا مجرای ادراری
  • ترشح از واژن یا اندام تناسلی مردانه
  • تب
  • بوی متفاوت ادرار
  • ادرار تیره
  • ادرار کدر
  • افزایش احساس نیاز به دستشویی
  • مشکل در ادرار کردن
  • تهوع و استفراغ
  • درد در کمر و شکم

علتهای داغی ادرار در زنان و مردان

اگر کسی دمای داخلی بدن وی افزایش یابد مثلا اگر به علت عفونت تب داشته باشد یا اگر ورزش شدید انجام دهد ادرار وی گرمتر از حالت معمول خواهد بود. در زیر ما مجموعه‌ای از علتهای داغی ادرار یا سوزش موقع ادرار کردن را برای شما فراهم آورده‌ایم.

عفونت مجاری ادراری (UTI)علت داغی ادرار

عفونتهای مجاری ادراری جزو شایعترین علل داغی ادرار یا سوزش موقع خروج ادرار هستند. عفونت مجاری ادراری به هنگامی رخ می‌دهد که باکتریهای مضر، عمدتا ای کولای وارد مجاری ادراری شود. عفونتهای مجاری ادراری عمدتا بر مثانه اثر می‌گذارد. افراد مبتلا به عفونتهای مجاری ادراری ممکن است علائم زیر را دچار شوند:

  • درد سوزش موقع ادرار
  • احساس مکرر نیاز به ادرار
  • احساس شدید ادرار حتی پس از ادرار کردن
  • بوی بد ادرار
  • خون در ادرار

در اکثر موارد، آنتی بیوتیک فورا علت عفونت ادراری را درمان می‌کند. در صورت درمان نشدن، عفونت می‌تواند به کلیه‌ها یا سایر نقاط بدن گسترش یابد. عفونت ادراری می‌تواند بر هر دو جنس زن و مرد اثر بگذارد، اما در زنان نسبت به مردان شایعتر است.

عفونتهای دیگر

یکی از روشهایی که بدن با عفونت مبارزه می‌کند بالا بردن دماست. به همین دلیل است که موقع بیماری دچار تب می‌شوید. وقتی ادرار دمای بالاتری نسبت به معمول دارد این می‌تواند نشانه داشتن تب باشد. تب می‌تواند به علت عفونت در هر کجایی از بدن باشد بنابراین لازم است که علائم ردیابی شود و اگر بهتر نشد به پزشک مراجعه کنید. وقتی داغی ادرار به لحاظ جسمانی احساس شود و این باعث سوزش ادرار می‌شود این ممکن است به معنای این است که عفونت ادراری یا عفونت در کلیه‌ها داشته باشد.

زخمهای نزدیک مجاری ادراری

ادرار اسیدی است. این به معنای این است که به هنگام تماس با زخم حتی یک تماس کوچک، شخص ممکن است داغی ادرار و سوزش آن را احساس کند. زخم داخل یا اطراف مجاری ادراری می‌تواند موجب احساس داغی ادرار به هنگام خارج شدن شود.

افرادی که ناحیه تناسلی خود را اصلاح می‌کنند، ممکن است بریدگیهای کوچکی نزدیک مجرای خروجی ادرار ایجاد کنند. زخمهای جزئی ناشی از ارتباط جنسی، جوشهای کوچک، بریدگیها و خراشها می‌توانند باعث داغی ادرار شوند. زخمهای کوچک معمولا به خودی خود از بین می‌روند. اگر مجرای ادراری صدمه ببیند، تب بوجود می‌آید یا یک زخم بزرگ باشد، فرد باید به پزشک مراجعه کرد.

عفونتهای مقاربتی (STI)

عفونتهای مقاربتی می‌تواند موجب مشکلات مجاری ادراری شود. آنها ممکن است اندامهای تناسلی یا نواحی اطراف مجرای ادراری را هم زخم کنند که موجب درد موقع ادرار کردن شود. هر کسی که از لحاظ جنسی فعال باشد، ممکن است دچار عفونت مقاربتی شود حتی اگر تست قبلی وی منفی باشد. بعضی از عفونتهای مقاربتی به مدتی طولانی بدون علامت هستند بنابراین یک دوره طولانی بدون علائم ضرورتا به معنای این نیست که شخص عفونت آمیزشی ندارد.

کلامیدیا یک عفونت مقاربتی است که معمولا موجب درد سوزناک موقع ادرار کردن می‌شود. همچنین می‌تواند موجب خروج ترشحات از واژن یا آلت مردانه شود و در مردان ممکن است موجب تورم یا صدمه به بیضه‌ها شود.علت داغی ادرار

سیستیت بینابینی

سیستیت بینابینی یک بیماری مزمن کمتر شناخت شده است که موجب علائم عفونت ادراری می‌شود حتی به هنگامی که عفونت ادراری وجود ندارد. این بیماری در زنان شایعتر از مردان است. تحقیقات علت آن را دقیقا مشخص نکرده است اما یک علت بالقوه آن صدمه به بافت مثانه است. افراد مبتلا به کیست بینابینی ممکن است دچار سوزش به هنگام ادرار کردن شوند یا احساس ناخوشایند دیگری همانند داغی ادرار شوند.

علتهای داغی ادرار ویژه زنان

علل ویژه مربوط به زنان عبارتند از:

درد زایمان

بعد از بدنیا آمدن بچه بسیاری از زنان دچار پارگیهایی داخل واژن و بین واژن و مقعد می‌شوند که به عنوان پارگی پرینه شناخته می‌شود. پارگیها می‌تواند در مجاورت مجرای ادراری یا داخل مهبل بوجود آید. اگر ادرار در تماس با این بریدگیها باشد می‌تواند موجب درد سوزناک در چند هفته پس از تولد شود. اسپری کردن آب گرم روی ناحیه پرینه به هنگام ادرار می‌تواند درد را کاهش دهد.

عفونت واژنی

عفونت واژنی می‌تواند بافت واژن و دبر را تحریک کند. وقتی این بافت تحریک شده با ادرار تماس پیدا می‌کند ممکن است موجب سوزش و داغی ادرار شود. تشخیص عفونت واژن بر اساس سوزش غیر ممکن است بنابراین لازم است که به هنگام سوزش ادرار به پزشک مراجعه شود. این علامت می‌تواند به علت عفونتهایی همچون موارد زیر ایجاد شود:

  • عفونت مخمری واژن
  • عفونت باکتریایی واژن
  • عفونت و التهاب واژن
  • وولودینیا

تغییرات واژن پس از یائسگی

پس از یائسگی، بدن تولید استروژن را کاهش می‌دهد. این می‌تواند بافت واژنی را تغییر دهد که موجب انقباض و ضعف آن شود. واژن ممکن است دچار خشکی هم شود که پوست و بافتهای آن حساس و دردناک می‌شود. وقتی ادرار با واژن یا مجرای ادراری تماس پیدا کند ممکن است به دلیل این تغییرات داغتر از قبل احساس شود.

علتهای داغی ادرار در مردان

عفونت پروستات

پروستاتیت؛ تورم، درد و التهاب در پروستات است که اغلب به دلیل عفونت باکتریایی است. مردان مبتلا به پروستاتیت ممکن است درد یا سوزش موقع ادرار کردن را به صورت تغییراتی در جریان ادرار احساس کنند. آنها ممکن است موجب تهوع یا استفراغ یا درد موقع انزال شوند. باید علت پروستاتیت تشخیص داده شود بنابراین مردانی که مشکوک به داشتن مشکل در پروستات هستند باید به پزشک مراجعه کنند.

اپیدیدیمیت

اپیدیدیم لوله‌ای است که حاوی اسپرم روی نوک بیضه‌ها ست. عفونت یا التهاب در این لوله می‌تواند موجب سوزش دردناک به هنگام ادرار کردن شود. مردان مبتلا به اپیدیدمیت ممکن است دچار ورم اطراف بیضه‌هاف درد در آلت تناسلی یا بیضه‌ها و تب شوند. این وضعیت دردناک معمولا به علت عفونت باکتریایی یا جراحی ایجاد شود به بخوبی با آنتی بوتیک و استراحت درمان می‌شود.

درمان

درمان داغی ادرار بستگی به علت آن دارد. به دلیل اینکه ادرار به دلایل مختلفی داغ حس می‌شود و چون بسیاری از تشخیصها علائم مشابهی دارند، باید قبل از انجام درمانهای خانگی به پزشک مراجعه کرد. بسیاری از علتهای دردناک بودن یا داغی ادرار را می‌توان براحتی با آنتی بیوتیک درمان کرد. نوشیدن مقدار زیادی آب نیز می‌تواند به خروج باکتریها از سیستم ادراری کمک کند و اسیدیته ادرار را به میزان جزئی پایین بیاورد.علت داغی ادرار

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد

وقتی تنها علامتی که دارید داغی ادرار است و علامت دیگری نباشد اغلب بی خطر است و می‌توان برای مراجعه به پزشک کمی صبر کرد. اگر هر کدام از علائم زیر را داشتید فورا به پزشک مراجعه کنید:

  • تب بالا
  • درد کمر چون که می‌تواند نشانه عفونت کلیه باشد
  • استفراغ کنترل نشده

در صورت د اشتن علائم زیر طی یکی دو روز به پزشک مراجعه کنید:

  • ادرار دردناک
  • ادرار بد بو
  • تکرر ادرار

ادرار به طور طبیعی داغ است اما پس از خروج از بدن به سرعت خنک می‌شود. اکثر علل داغی ادرار به سادگی درمان می‌شود و علائم معمولا طی چند روز بهتر می‌شوند. البته درمان عفونت پروستات مشکل است و کیست بینانبینی یک سندرم دردناک مزمن است. برای درمان اختلالات ادراری بهتر است به یک پزشک متخصص ارولوژی مراجعه کنید تا شدت علائم را کاهش داده و در مورد درمان مناسب تصمیم بگیرد.

در اکثر موارد مشکل خاصی نیست. وقتی ادرار به هنگام خروج داغ یا دردناک باشد بهتر است که به پزشک مراجعه کنید. اکثر مشکلات ادراری شایع و درمان آنها آسان است بنابراین لازم نیست اضطراب داشته باشید یا خجالت بکشید. در بسیاری از موارد، تشخیص تنها نیازمند یک نمونه ادرار و سابقه پزشکی است.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: medicalnewstoday