کره بدن یا بادی باتر یکی از محصولات مراقبت از پوست برای پوستهای خشک و فوق خشک است که به تازگی در فروشگاه‌های محصولات آرایشی و بهداشتی راه پیدا کرده است. این نوع کرم بدن چندان متداول نیست بنابراین کمتر از لوسیون بدن شناخته شده و مورد استفاده قرار گرفته است. حتما می‌خواهید بدانید که کره بدن چیست و چه تفاوتی با لوسیون‌های معمول بدن دارد. برای آشنایی با کره بدن، نحوه استفاده از آن و یادگیری یک کره بدن خانگی با ما همراه باشید.

کره بدن یک مرطوب کننده بسیار غلیظ است که معمولا حاوی کره کاکائو، شی باتر، روغن نارگیل یا روغن‌های گیاهی دیگر است. این نوع محصول مراقبت از پوست از لوسیون و کرم بدن خیلی غلیظ‌تر بوده و در جوانسازی پوست بسیار موثر است چه در بعضی از نقاط خشک مثل آرنج و زانو استفاده شود و چه کل پوست بدن. بهترین زمان برای استفاده از کره بدن پس از دوش روزانه برای حفظ رطوبت در پوست و آبرسانی آن در کل روز است. نام کره از این لحاظ برای آن استفاده شده که اول اینکه غلظت بسیار بالایی دارد و غلظت آن همچون کره خوراکی است و موقع استفاده هم همچون کره روی پوست می‌نشیند و دلیل دیگر برای این نام گذاری چربی‌هایی است که در آن استفاده می‌شود؛ جز اصلی این محصول مراقبت پوستی شی باتر، کره کاکائو و روغن نارگیل است که به دلیل غلظت بسیار زیادی که دارند در واقع به عنوان کره‌ گیاهی رده بندی می‌شوند.کره بدن

لوسیون، کرم بدن و کره بدن همگی پس از حمام استفاده می‌شوند و اما کره بدن به دلیل غلظت بسیار بالا مدت بیشتری روی پوست می‌نشیند. شما وقتی از لوسیون استفاده می‌کنید به سرعت جذب شده و پس از استفاده از آن، احساس سبکی و رطوبت خواهید کرد در حالی که کره بدن موقع استفاده کمی سخت‌تر جذب پوست می‌شود و شما ممکن است آن احساس رطوبت را نداشته باشید اما مدت طولانی‌تری پوست شما نرم و لطیف می‌ماند و متوجه تاثیر شگفت انگیز آن روی پوست بدن خود خواهید شد. اولین بار که من از کره بدن استفاده کردم دقیقا متوجه شدم که چگونه پوست گردن من که خشک و زبر بود نرم و لطیف شد. در واقع شما با استفاده از آن یک بادی باتر یک کرم مرطوب کننده بسیار غلیظ و با میزان ماندگاری بالای رطوبت برای پوست خشک بدنتان خواهید  داشت.

کره بدن خانگی که ما در اینجا به شما یاد خواهیم داد همان فرمولی را خواهد داشت که نمونه‌های تجاری آن دارند اما نمونه ما بدون هیچ گونه مواد شیمیایی اضافی و نگهدارنده است و جالب است بدانید که بدون نگهدارنده تا چندین ماه برای شما حفظ خواهد شد و این نکته یکی از تفاوتهای آن با لوسیون است که به دلیل وجود آب استفاده کوتاه مدتی خواهد داشت.

اگر لوسیون‌های معمول شما را راضی نمی‌کند و نیاز به یک مرطوب کننده غلیظ با تاثیر طولانی مدت دارید این کره بدن خانگی را امتحان کنید.

اصول تهیه کره بدن

خوبی کره بدن این است که شما ابتدا یک فرمول ساده دارید سپس آن را به دلخواه خود سفارشی می‌کنید.

مواد تشکیل دهنده: انواع کره

کره بدن خانگی با درست کردن کره شروع می‌شود. من متوجه شدم که شی باتر یک کره کامل است چون که نرم است و به خوبی عمل می‌کند. فرمول خانگی من از ۱/۴ پیمانه شی باتر استفاده می‌کند.

شما می‌توانید با این مواد کره بدن دلخواه خودتان را درست کنید. مواد مورد نیاز شما برای ۱/۲ پیمانه کره است پس شما می‌توانید شی باتر را دو برابر کنید (به میزان ۱/۲ پیمانه) یا اینکه شی باتر را با یک کره متفاوت مخلوط کنید: ۱/۴ پیمانه کره کاکائو یا ۱/۴ پیمانه کره انبه.

کره‌ها در یک نگاه مواد لازم کره بدن

کره شی: کره شی یا شی باتر از هسته میوه درخت کاریت یا درخت قلم بدست می‌آید. نمونه‌هایی که از منبع ناشناخته خریداری می‌شوند بوی تند و قوی دارند. من از این نمونه در دستورالعمل خودم استفاده کرده اگر شما بوی طبیعی آن را دوست ندارید می‌توانید از یک نمونه تصفیه شده‌تر استفاده کنید. از آنجایی که شی باتر به طور طبیعی نرم است می‌توان آن را به عنوان ماده اصلی در کره یا در ترکیب با کره کاکائو- نارگیل یا کره انبه استفاده کنید تا کره بدن دلخواه خودتان را درست کنید.

کره کاکائو: کره کاکائو از میوه درخت کاکائو به دست می‌آید بنابراین بویی شبیه شکلات دارد. کره کاکائو در دمای اتاق به صورت جامد است و اما کافی است آن را یک لحظه روی پوست خود نگه دارید به سرعت ذوب می‌شود چون دمای ذوب کره کاکائو برابر با دمای بدن است. من استفاده ۱۰۰ درصد از کره کاکائو را توصیه نمی‌کنم به دلیل اینکه این کره بسیار غلیظ و سنگین است و در اینصورت کره شما شکلی همچون یک صخره خواهد داشت. کره کاکائو باید با یک کره نرمتر مثل شی باتر یا انبه برای تولید محصول نهایی مخلوط شود.

کره انبه: کره انبه از دانه میوه انبه به دست می‌آید. این کره یک نوع کره نرم است که شبیه شی باتر است  که می‌تواند یک مقدار بافت دانه‌ای در کره بدن قبل از ذوب شدن ایجاد کند. اگر شما نمی‌خواهید از شی باتر برای ساختن کره بدن استفاده کنید، کره انبه بهترین جایگزین برای آن است. کره انبه را می‌توان با کره شی یا کاکائو ترکیب کرد تا یک بادی باتر دلخواه درست شود.

مواد تشکیل دهنده: روغن حاملکره بدن یا بادی باتر

روغن دومین ماده تشکیل دهنده است که برای کره بدن استفاده می‌شود. روغنهای استفاده شده در محصولات مراقبت از پوست معمولا اشاره به روغن حامل دارند، اگر چه من همیشه آنها را روغن مغذی مینامم.

روغن مورد استفاده کاملا به خود شما بستگی دارد. من برای بدن خودم همیشه از روغن بادام یا جوجوبا استفاده می‌کنم و کمی هم از روغن هسته انگور. روغن نارگیل بکر هم ممکن است استفاده شود البته این روغن جزو موارد دلخواه من نیست.

گزینه دیگر این است که از مخلوط روغنهای حامل استفاده کنید. من به خصوص این طرز استفاده را برای کره‌ای که برای صورت درست می‌شود، دوست دارم. من از ترکیب آنها با شی باتر استفاده می‌کنم و آن را می‌پسندم.

مواد تشکیل دهنده اختیاری: اروروت و اسانس روغنی

بعضی از مردم احساس می‌کنند که کره بدن برای استفاده روی کل بدن خیلی چرب و غلیظ است. خبر خوب این است که یک راه حل ساده برای این مساله وجود دارد. یک مقدار  نشاسته اروروت یا آرد اروروت را می‌توان به روغن مایع قبل از ریختن آن در کره‌های ذوب شده، اضافه کرد.

و در آخر یک اسانس روغنی را می‌توان برای استفاده از عطر و فواید مراقبتی آنها استفاده کرد. اسانس‌‌های روغنی دلخواه من اینها هستند: اسطوخودوس، شمعدانی و کندر.

من از غلظت ۱% در کره بدنم استفاده می‌کنم. فقط قبل از استفاده از هر اسانس روغنی برچسبهای ایمنی آن را بخوانید.

حالا که اصول کره بدن و مواد اصلی را یاد گرفتیم، اجازه بدهید برویم سراغ فرمول کره بدن خانگی خودمان که من آن را با گزینه‌های جایگزین و ترکیبی برای به دست آوردن ترکیب دلخواه خودتان ارائه دادم.

طرز تهیه کره بدن خانگی

مواد تشکیل دهنده

  • ۱/۴ پیمانه شی باتر خام یا بدون بو (۴۱ گرم)
  • ۱/۴ پیمانه کره انبه یا کره کاکائو (۴۱ گرم انبه یا ۳۴ گرم کره کاکائو)
  • ۱/۴ پیمانه روغن حامل (۴۲ گرم)
  • ۱ و ۱/۲ قاشق چایخوری نشاسته اروروت در صورت دلخواه (۵ گرم)
  • ۳۶ قطره اسانس روغنی دلخواهکره بدن خانگی

طرز تهیه

  1. یک ماهیتابه را تا نیمه آب بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید. یک کاسه شیشه‌ای را درون قابلمه بگذارید. کره‌ها را در کاسه ریخته و اجازه دهید تا ذوب شوند.کره بدن خانگیطرز تهیه کره بدن
  2. اگر قصد ریختن آرد اروروت به کره بدن دارید، در یک کاسه کوچک آرد را با روغن حامل مخلوط کنید. اگر نمی‌خواهید اروروت را به کره اضافه کنید این مرحله را انجام ندهید.
  3. کاسه (و کره ‌ذوب شده در آن) را از روی گاز بردارید. روغن را اضافه کرده و بهم بزنید تا مواد با هم ترکیب شوند.کره بدن خانگی
  4. در این لحظه ترکیب روغنی خنک تر خواهد شد. اگر اینطور نیست چند دقیقه بگذارید تا خنک شوند. سپس مخلوط را در یخچال گذاشته و اجازه دهید تا سفت شود (حدود ۳۰ دقیقه یا ۱ ساعت) بسته به دمای آن بخش از یخچال.
  5. وقتی مخلوط مات و کمی غلیظ شد (نباید مثل سنگ باشد) کاسه را از یخچال خارج کنید. در این لحظه می‌توانید اسانس روغنی دلخواهتان را اضافه کنید.کره بدن یا بادی باتر
  6. اگر از کره کاکائو در ترکیبتان استفاده می‌کنید، آن را با یک ویسک خوب بهم بزنید تا خوب یکدست و مخلوط شود. اگر از شی باتر استفاده می‌کنید آن را با یک چنگال بهم بزنید یا از یک همزن برقی برای یکدست شدن مخلوط استفاده کنید.کره بدن
  7. کره بدن را با قاشق در یک شیشه دهان گشاد با درب محکم بریزید. درب آن را ببندید. کره بدن را در دمای اتاق و دور از نور آفتاب نگه دارید. اگر موقع استفاده از این کره دست‌تان را تمیز کنید و از ورود باکتری به آن جلوگیری کنید می‌توان این مخلوط را تا ۶ ماه نگهداری کرد.کره بدن خانگی

نحوه استفاده از کره بدن

بعد از اتمام حمام، مقدار کمی کره را روی انگشتان زده و سپس آن را روی پوست بدن بمالید. به اندازه نیاز از آن استفاده کنید. این کره کمی دیرتر درون پوست رفته و استفاده از آن نسبت به لوسیون زمانی بیشتری می گیرد.

نکات لازم در مورد دستورالعمل

استفاده از کره انبه باعث می‌شود که کره بدن شما نرمتر شود. کره کاکائو آن را خیلی غلیظ‌تر خواهد کرد و بویی شبیه به شکلات خواهد داشت. شما می‌توانید در صورت دلخواه از خود شی باتر در عوض کره انبه یا کره کاکائو استفاده کنید.کره بدن خانگی

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

در صورت تمایل به دریافت دستورهای دیگر از دستورالعملهای خانگی محصولات سلامتی بدن و پوست و مو به بخش درمانهای خانگی مراجعه کنید.

منبع: livesimply