اگر دچار انواع لک های پوستی شده باشید احتمالا نام ماده هیدروکینون را به عنوان یک ماده ضد لک، بسیار شنیده‌اید. از طرفی درباره مضرات این ماده نیز بسیار شنیده‌ایم. در این مقاله ما نسخه طبیعی و بسیار مفید این ماده روشن‌کننده و ضد لک را به شما معرفی خواهیم کرد. از خوبی این ماده ضد لک همین بس که حتی زنان باردار هم می‌توانند با خیال راحت از آن استفاده کنند. این ماده ضد لک که یک آنتی‌اکسیدان و ضد التهاب قوی نیز هست شیرین بیان نام دارد. با ما همراه باشید.

در این مقاله می‌خوانید:

  • عصاره شیرین بیان چیست؟
  • فواید عصاره شیرین بیان برای پوست
  • عوارض جانبی عصاره شیرین بیان
  • نحوه استفاده از آن
  • بهترین محصولات پوستی حاوی عصاره شیرین بیان

وقتی خواهان پوستی بی عیب و نقص هستید،  از بین بردن لکه‌های پوستی مشکل‌سازترین قسمت ماجرا هستند. چه این لکه‌های پوستی بخاطر آسیب‌های ناشی از آفتاب باشند (به همین دلیل استفاده روزانه از کرم ضدآفتاب بسیار مهم است!) و چه ناشی از شرایط هورمونی مانند لکه‌های ملاسما یا جای جوش‌های گذشته بوجود آمده باشند، درواقع هیچ مشکل پوستی‌ای به اندازه یکدست نبودن رنگ پوست، زیبایی پوست شما را تهدید نمی‌کند. وقتی بحث محو شدن این لکه‌ها مطرح می‌شود، اغلب ماده‌ای به نام هیدروکینون است که موردعلاقه بسیاری از متخصصان پوست است که هم با تجویز پزشک و هم بدون نسخه در غلظت‌های کمتر، عرضه می‌شود. اما این ماده‌ی ضد لک بسیار قوی اشکالات بی‌شماری دارد، به همین دلیل اکنون شرکت‌های تولیدکننده محصولات پوستی برای تولید محصولات ضد لک، بیشتر به گزینه‌های طبیعی تمایل دارند.

یکی از بهترین مواد ضدلک در محصولات پوستی، عصاره شیرین بیان است، که از قضا، به روشی کاملاً مشابه با هیدروکینون کار می‌کند. در ادامه دو متخصص پوست آمریکایی، Rita Linkner و Jennifer Chwalek دقیقاً توضیح می‌دهند که این بهترین ماده طبیعی ضدلک چگونه کار لکه‌زدایی پوست را انجام می‌دهد و سایر مواردی که باید درباره آن بدانید چیست.

عصاره ضد لک شیرین بیان

نوع اثر: روشن‌کننده پوست

مزایای اصلی:

  • تولید آنزیم مورد نیاز برای تولید ملانین (رنگدانه) در پوست را مهار می‌کند
  •  به از بین بردن ملانین اضافی پوست کمک می‌کند
  •  دارای خواص ضد التهابی است

چه کسانی می‌توانند از آن استفاده کند: هر کسی که به دنبال بهبودی در لکه‌های پوستی و یکنواختی رنگ پوست است و همچنین کسانی که به دنبال التیام بخشیدن پوست تحریک و ملتهب شده خود هستند. بعلاوه، برخلاف بسیاری از مواد ضدلک مشابه دیگر، این ماده گزینه خوبی برای زنان بارداری است که به دنبال راهی ایمن برای درمان لکه‌های ملاسما هستند.

چقدر می‌توانید از آن استفاده کنید: دکتر  Chwalek  می‌گوید این امر تا حد زیادی به فرمولاسیون خاص محصول بستگی دارد، اما در بیشتر موارد، حداکثر یک یا دو بار در روز.

در ترکیب با چه موادی بهتر کار می‌کند: به دلیل خواص اصلی آن، اغلب با سایر آنتی‌اکسیدان‌ها و روشن‌کننده‌های پوست مانند نیاسینامید (niacinamide) و ویتامین C ترکیب می‌شود.

بهتر است با چه موادی ترکیب نشود: از آنجا که مقداری کمی پتانسیل تحریک کردن پوست را دارد، دکتر Linkner  توصیه می‌کند از آن به همراه رتینول و/ یا هیدروکینون استفاده نکنید.

ضد لک ملاسما

عصاره شیرین بیان چیست؟

همه چیز به گیاه شیرین بیان برمی‌گردد ( اصطلاح علمی آن عبارت Glycyrrhiza glabra است که در این مقاله ما فقط آن را گیاه شیرین بیان می‌نامیم). ریشه این گیاه سال‌هاست که برای مصارف دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد و شکلات سیاه شیرین بیان از این قسمت به‌دست می‌آید، اما این گیاه منبع عصاره شیرین بیان نیز است که به صورت موضعی برای پوست استفاده می‌شود. این عصاره دارای انواع مختلفی از ترکیبات مفید است که دارای خواص و مزایای بسیاری است، از جمله اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی که برای محو شدن لکه‌های تیره مفید هستند. همین تاثیر ضد لک است که آن را به عنصری برگزیده در بسیاری از محصولات روشن‌کننده پوست تبدیل کرده است. این ماده به روشی مشابه هیدروکینون (حتی بهتر از آن) عمل می‌کند. هیدروکینون به عنوان یک ماده روشن‌کننده طلایی در نظر گرفته می‌شود، اگرچه به دلیل عوارض جانبی و حتی نگرانی‌های احتمالی در مورد ایمن بودنش بدنام است.

فواید عصاره شیرین بیان برای پوست

  1. اولین خاصیت شیرین بیان این است که تولید آنزیم تیروزیناز را به حداقل می‌رساند تا با تغییر رنگ پوست مقابله کند. تولید ملانین (به عنوان رنگدانه یا رنگ پوست هم مشهور است) فرایند پیچیده‌ای است، اما در قلب این فرآیند یک آنزیم معروف به تیروزیناز قرار دارد. عصاره شیرین بیان از تولید تیروزیناز و در نتیجه از تولید لکه‌های تیره جلوگیری می‌کند.
  2. دومین خاصیت عصاره شیرین بیان این است که ملانین اضافی را از بین می‌برد. درواقع عصاره شیرین بیان از روش دیگری نیز باعث روشن شدن پوست می‌شود. دکتر Chwalek  توضیح می‌دهد: “این ماده حاوی لیکیریتین (liquiritin)، یک ترکیب فعال است که به پراکندگی و از بین بردن ملانین موجود در پوست کمک می‌کند.” به عبارت دیگر، نه‌تنها می‌تواند به جلوگیری از تشکیل لکه‌های جدید کمک کند، بلکه می‌تواند لکه‌های موجود را نیز محو کند.
  3. سومین خاصیت شیرین بیان این است که به عنوان یک ماده آنتی‌اکسیدان قوی عمل می‌کند. دکتر Linkner  می‌گوید: مانند بسیاری از عصاره‌های گیاهی دیگر، شیرین بیان نیز حاوی فلاونوئید (flavonoid ) است، فلاونوئید ماده‌ای غنی از آنتی‌اکسیدان است که باعث کاهش انواع واکنش‌های اکسیژن می‌شود. این واکنش‌ها هم در روند پیری پوست دخیل هستند و هم باعث تغییر رنگ پوست می‌شوند.
  4. چهارمین خاصیت عصاره شیرین بیان این است که دارای مزایای ضد التهابی است. دکتر Chwalek می‌گوید: در حالی که فلاونوئید به خودی خود ضدالتهاب است، مولکول دیگری به نام لیکوچالکون آ (licochalcone A) نیز در شیرین بیان وجود دارد، که دو مارکر التهابی را که آبشار التهابی را تحریک می‌کنند، مهار می‌کند.
  5. و در نهایت ممکن است به کنترل تولید چربی پوست کمک کند: اگرچه درمورد این نکته توافقی وجود ندارد اما دکتر Chwalek  می‌گوید که برخی شواهد نشان می‌دهد که ترکیب لیکوچالکون آ می‌تواند علاوه بر مزایای فوق در تنظیم تولید چربی پوست نیز تاثیر داشته باشد. به همین دلیل است که در طب آیورودا  (Ayurvedic) اغلب از عصاره شیرین بیا به عنوان درمان شوره استفاده می‌شود.

عوارض جانبی عصاره شیرین بیان

دکتر Chwalek  خاطرنشان می‌کند که اگرچه آلرژی‌زایی این ماده بسیار نادر است، یعنی بعید است این ماده به خودی خود باعث آلرژی شود، اما بسته به مواد دیگری که با آن‌ها ترکیب می‌شود، گاهی اوقات می‌تواند باعث واکنش و تحریک پوست شود. دکتر Linkner نیز می‌گوید این ماده برای برخی از افراد می‌تواند تحریک‌کننده باشد. به عنوان یک قاعده کلی، اگر شما نگران این هستید که باعث واکنش و تحریک پوست شما شود، قبل از استفاده از محصولات جدید بر روی پوست صورت، ابتدا آن را در یک قسمت کوچک از پوست بدن امتحان کنید.

نحوه استفاده از عصاره شیرین بیان

مانند سایر محصولات محوکننده لکه‌های پوستی، بهتر است این مورد را نیز در سِرمی جستجو کنید که غلظت بیشتری داشته و حاوی مقادیر بیشتری از این ماده باشد.  بنابر اینکه ممکن است تحریک‌کننده پوست باشد، حتماً دستورالعمل‌های محصول را در مورد تعداد دفعات و زمان استفاده از آن به دقت دنبال کنید. و اگرچه لازم به گفتن نیست، هنگام استفاده از عصاره شیرین بیان (یا هر ماده‌ای که برای درمان لک‌های پوستی استفاده می‌شود) در مورد استفاده درست و به‌موقع از ضد آفتاب کوشا باشید. قرار گرفتن در معرض آفتاب همه تلاش شما برای روشن کردن لکه‌ها را خنثی و بی‌اثر می‌کند.

بهترین محصولات ضد لک حاوی عصاره شیرین بیان

سرم دور چشم برند skinmedica

کرم ضد لک شیرین بیان

مشاهده در درم‌استور

دکترChwalek  می‌گوید، این محصول علاوه‌بر ریشه شیرین بیان حاوی کوجیک اسید (kojic acid) و لاکتیک اسید (lactic acid) نیز هست که به روشن شدن سیاهی دور چشم کمک می‌کند. سایر مواد تشکیل‌دهنده این محصول – مانند رتینولِ غیرتحریک‌کننده پوست، ویتامین  E، چای سبز، اسید هیالورونیک و عصاره جلبک- به آبرسانی و درمان خطوط ریز دور چشم نیز کمک می‌کند. از این محصول دو بار در رو، در زیر و اطراف چشم استفاده کنید ( از گذاشتن آن روی پلک بالا خودداری کنید).

ژل شوینده ضد آکنه حاوی AHA / BHA برند Peter Thomas Roth

شوینده ضد لک

مشاهده در آمازون

 هرکسی (یعنی همه!) که تا به حال با یک جوش بزرگ و سرسخت برخورد کرده باشد، می‌داند حتی وقتی خود مجرم از بین برود، می‌تواند یک یادگاری طولانی مدت را به شکل یک علامت تیره آزار‌دهنده از خود به جای بگذارد. (اصطلاح فنی این یادگاری آزاردهنده، تولید بیش از حد رنگدانه های پوست یا هایپرپیگمنتیشن بعد از التهاب (post-inflammatory hyperpigmentation) است.). خوبی این محصول در این است که هم حاوی ماده‌ای برای از بین بردن جوش‎های فعلی مانند اسید سالیسیلیک است و هم حاوی موادی برای دفع انواع لکه‌های قدیمی مانند عصاره شیرین بیان و اسید گلیکولیک است.

سرم تقویت‌کننده و روشن‌کننده حاوی ریشه شیرین بیان برند Eminence Organic Skin Care

ضد لک طبیعی

مشاهده در درم‌استور

بهترین محصول در بین محصولات طبیعی است. دکتر Chwalek  می‌گوید: “این محصول علاوه‌بر عصاره ریشه شیرین بیان، حاوی دو عامل گیاهی و روشن‌کننده پوست است: گیگاوایت (Gigawhite) و یک ماده طبیعی جایگزین هیدروکینون که از سیب‌زمینی آفریقایی و درخت تارا (tara) به‌دست می‌آید.” علاوه‌بر استفاده از این محصول، آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C و E و کوآنزیم Q10 را نیز به روتین مراقبت پوست‌تان اضافه کنید تا یک دستورالعمل کامل برای داشتن چهره‌ای یکدست‌تر و درخشان‌تر داشته باشید. می‌توانید آن را به تنهایی استفاده کنید، یا چند قطره از آن با ماسک‌تان مخلوط کنید تا به منافع بیشتری در روشن‌کنندگی برسید.

مرطوب‌کننده محافظت‌کننده و احیاگر برند Mun

درمان ملاسما

مشاهده در سایت Mun

این محصول که در سال ۲۰۱۹ برنده جایزه Eco-Beauty  از سایت Byrdie  شده است به عنوان یک مرطوب‌کننده و یک محصول درمانی کارایی دو برابری دارد. در نقش مرطوب‌کننده، آبرسانی بسیار سبک است. یکی از ویراستاران Byrdie آن را “به سبکی هوا” و “بهترین مرطوب‌کننده برای آماده‌سازی پوست قبل از آرایش” می‌نامد. در نقش محصول درمانی، دارای عناصر روشن‌کننده عصاره ریشه شیرین بیان و نیاسینامید است و لیستی از سایر عناصر آنتی‌اکسیدانی و التیام‌بخش مانند آلوئه‌ورا، بابونه، ویتامین  E نیز فواید بیشتری به پوست شما می‌رسانند.

سرم شیرین بیان برند Skin Inc

ضد لک ملاسما

مشاهده در درم‌استور

از آنجایی که عصاره شیرین بیان، یک ماده ضد التهاب و آرام‌بخش عالی است، این سرم به‌سرعت پوست‌های تحت فشار را تسکین می‌دهد. گلیسیرین موجود در آن با خشکی مقابله می‌کند، عصاره چای سبز موجود در آن با اثر آنتی‌اکسیدانی خود از پوست شما محافظت می‌کند و عصاره شیرین بیان باعث بهبود قرمزی پوست می‌شود. همچنین لازم به ذکر است: این برند از یک فناوری منحصر به فردی استفاده می‌کند که باعث می‌شود همه این مواد فعال، تازه و موثر باقی بمانند.

مرطوب‌کننده برند Ole Henriksen

مشاهده در آمازون

وجود یک مرطوب‌کننده چندکاره، نه‌تنها برای هر نوع پوستی ایده‌آل است، بلکه فراتر از وظیفه آبرسانی آن است. این محصول با ترکیبی از انواع اسیدهای لایه‌بردار میوه و عصاره شیرین بیان که دارای خواص روشن‌کنندگی است، می‌تواند به آرامی و در عین حال به‌طور موثر رنگ و بافت چهره شما را بهبود دهد. این محصول، سبک و ابریشمی است و به‌عنوان مرحله آماده‌سازی قبل از آرایش عالی عمل می‌کند.


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع : byrdie