آیا می‌دانستید صدا در شرایطی می‌تواند باعث شکستن لیوان های شیشه ای شود؟ در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چگونه و در چه شرایطی این اتفاق رخ می‌دهد و آیا قابلیتی در صدا وجود دارد که باعث این رخداد می‌گردد؟

شاید شما هم این موضوع را درباره ی صدا یا بهتر بگوییم صدای انسان شنیده باشید که خوانندگان اپرا مشغول خواندن بودند که ناگهان همه ی لیوان های نوشیدنی افراد حاضر در سالن شکست! در این مطلب بررسی می‌کنیم که چگونه و در چه شرایطی ممکن است این اتفاق رخ دهد. اما لطفا اگر خواستید این موضوع را آزمایش کنید، مراقب خودتان و وسایلتان باشید! مسئولیت انجام این کار کاملا به عهده ی خودتان است و ما صرفا اطلاعاتی را در مورد چگونگی این فرآیند در اختیارتان قرار می‌دهیم صرفا برای این که به اطلاعات عمومی تان در این باره افزوده گردد و پیشنهاد انجام آن را نمی‌دهیم.

یک نکته ی کلیدی در مورد صدا

همه ی صدا ها دارای ارتعاش هستند. ارتعاش آن ها پس از ایجاد شدن، به گوش ما می‌خورد و سپس مورد نظر توسط مغز پردازش می‌شود و به عنوان صوت تشخیص داده شده و ما آن را می‌شنویم. نکته اینجاست که برعکس این مورد نیز وجود دارد؛ به این صورت که همان طور که هر چیزی که ارتعاش کند، باعث ایجاد صوت می‌شود، صوت نیز به خودی خود باعث ایجاد ارتعاش در اجسام مختلف می‌گردد.

خاصیت صدا در علم فیزیک

چگونه صدا باعث شکستن اجسام می‌شود؟

در فیزیک، مفهومی به نام فرکانس پایه وجود دارد. این فرکانس پایه، توسط اجسام پیرامون جذب می‌شود و سپس انرژی موجود در آن به صوت تبدیل شده و باعث ایجاد صدا می‌گردد. نکته اینجاست که وقتی یک جسم در  معرض امواج صوتی در فرکانس پایه اش قرار می‌گیرد، آن جسم به طور هماهنگ با صوت مورد نظر شروع به ارتعاش می‌کند.

پس وقتی نُت یا صوت ایجاد شده، به فرکانس پایه ی یک جسم نزدیک و نزدیک تر می‌شود، آن جسم با شدت بیشتری ارتعاش می‌کند. بالا بردن صدا هم باعث لرزش و ارتعاشِ شدید تر جسم می‌شود. در نهایت ارتعاش جسم می‌تواند آنقدر زیاد شود که لرزش جسم برای ما ملموس باشد. بسته به میزان بلندی صوت و همچنین مطابق شدن دقیق آن با فرکانس پایه ی جسم، ممکن است جسم مورد نظر ترک بخورد و یا بشکند! این موضوع بسیار جالبی است.

البته شما نباید توقع داشته باشید که در هر کنسرتی شرکت می‌کنید این اتفاق رخ دهد! همان طور که گفته شد، این موضوع تحت تاثیر شرایط دقیقی است به طوری که حتما فرکانس پایه به طور دقیق باید ایجاد شود و همچنین شدت صدا زیاد باشد. همچنین صوت مورد نظر باید به مدت نسبتا طولانی ادامه داشته باشد و سریعا قطع نشود. مثلا خواننده ی اپرا، نُتی با فرکانس پایه ی لیوان شیشه ای را تولید کند و آن را به طور ممتد برای چند لحظه ادامه دهد و بلندی آن نیز مناسب باشد. همچنین جسم مورد نظر در نزدیکی منبع ایجاد کننده ی صوت باشد. در مثالی که از اپرا آورده شد، لیوان مورد نظر در دست منبع تولید صوت بود و تنها چند اینچ با دهان او فاصله داشت. بنابراین در کنسرت ها با خیال آسوده لیوان شیشه ای دست بگیرید! اتفاقی برایتان رخ نمی‌دهد! هدف از مطلب فوق، این بود که این اتفاق – شکسته شدن یا ترک خوردن اجسام در اثر ایجاد صوت– می‌تواند رخ دهد و اتفاقی واقعی است که از نظر علمی نیز توجیه پذیر است.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز از منبع soundcalledmusic

  • اگر این مطلب برایتان جالب بود و یا نظری در خصوص آن داشتید، خوشحال می‌شویم در قسمت زیر با ما و بقیه ی خوانندگان در میان گذارید.
  • چنانچه این مقاله را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله ی ” آهنگ های چسبنده ” را نیز مطالعه کنید.