جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
علت نگرانی بیش از حد

ریشه علمی نگرانی بیش از حد کجاست؟

نگرانی بیش از حد ما در مورد هر چیز کوچک نشانه‌ی چیست؟ اینبار از یک زاویه ی کامل متفاوت به نگرانی بیش از حد در انسان می نگریم. زاویه ای تا کنون دیده نشده بود.

 اما قبل از آن چند مثال میزنیم. شما نگرانی بیش از حد دارید به دلیل اینکه از خودتان سوال میکنید چرا در یک کلاس آموزشی فوق العاده شرکت نکردم؟ یا چرا به یک مکان بزرگتر نقل مکان نکردم؟ یا چرا به دنبال یک شغل جدید نگشتم؟

شما هم مورد تصمیم های قبلی خودتان دچار نگرانی بیش از حد می‌شوید، و هم درباره آینده نگرانید که آیا میتوانید بدهی خودتان را بپردازید،  یا آیا میتوانید درآمد خود را افزایش دهید، یا به دنبال شغلی که دلخواهتان هست بگردید یا نه.

در نتیجه، این چرخه ی نگرانی بیش ازحد، درمورد گذشته و آینده، مرتبا  زمان حال شما را تحت تاثیر قرار میدهد.

اما تمام نگرانی ها کاملا طبیعی است. همه‌ی مردم اینگونه نگرانی ها را دارند، چرا؟ آیا دلیل علمی وجود دارد؟

بله. ما امروزه آنچه را که میخواهیم، خیلی دیر به دست می آوریم و این برخلاف ساختار برنامه ریزی مغز ماست.

نگرانی بیش از حد به چه دلیل است

  • نگرانی بیش از حد به دلیل دسترسی طولانی مدت

مفز ما طوری طراحی شده که بسیاری از تصمیم هایی که ما میگیریم بر این اساس استوار شده است که نتیجه ی سریع داشته باشند . اما امروزه، زندگی مدرن باعث شده که  خیلی زود نیتوانیم از انتخاب های خودمان نتیجه رضایت بخش بگیریم. به همین دلیل اکثر نگرانی های ما در مورد چیزهایی ست که در آینده رخ میدهد. با خودمان میگویم اگر الان این تصمیم را بگیرم، فردا یا هفته آینده یا سال آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

ما بیش از حد آینده گرا هستیم ، اما مغز ما نمی‌تواند در مورد آینده ی خیلی دور، فکر یا تصوری داشته باشد و این مسئله باعث میشود میزان استرس خود را بالا ببریم، و در نتیجه دچار نگرانی بیش از حد شویم.

  • مغز ما مایل به دیدن بازخود سریع تصمیمهایش است

مغز بشر به گونه ای تکامل یافته که برای تصمیم هایی که میگیرد نیاز به دیدن نتیجه ی سریع است. به عبارتی مغز انسان امروز،  از زمانی که ما در قارها به صورت گروهی زندگی میکردیم، دارای ساختار تقریبا ثابتی است که نیاز به تغییر شکل دارد.

انسانهای اولیه، نگرانی هایی که داشتند می‌توانستند  خیلی سریع با تصمیم های فوری رفع کنند.  اینکه کجا پناه بگیرند که  از باران خیس نشوند؟  یا اینکه برای امروز چه غذایی پیدا کنند؟

در طول صدها هزار سال، نگرانی های بشر در این دسته قرار میگرفت.  اما فقط در ۵۰۰ سال اخیر است که نگرانی های قبلی رفع شده است و نگرانی های جدید جای آنها را گرفته اند.

مدت زمانی که انسان دارای زندگی مدرن شد، آنقدر سریع اتفاق افتاد که مغز ما نتوانست خودش را با آن همگام سازد. تکامل ، یک پدیده ی طولانی مدت و آهسته است که ۵۰۰ سال در مقابل آن بسیار ناچیز است. مغز ما احتیاج به زمان بسیار زیادی دارد که در ساختارش دچار تکامل شود.

نتیجه ی چنین رخدادی، ایجاد خشم، نگرانی بیش از حد، استرس های مضمن و اضطراب همیشگی ما شده است. چرا که بسیاری از چیزهایی که ما نگران آن هستیم، راه حل سریع ندارند و مغز ما برای این مسئله برنامه ریزی نشده است. مغز ما ترجیح می‌دهد راه حل های سریع را بدست آورد.

سوال اینجاست که چگونه میتوان با این عقب ماندگی در تکامل مغزی، مبارزه کرد؟

چه کار میتوان کرد که در مورد آینده دچار نگرانی بیش از حد نداشته باشیم؟

  • به دنبال چیزهایی باشید که میتوانید آنها را کنترل کنید

زمان آینده‌ی خود را کوتاه کنید و تا حد ممکن چیزها را کوچک تر در نظر بگیرید. مثلا به جای اینکه از خودتان بپیرسد آیا میتوانم بالاخره یک شغل خوب پیدا کنم،  از خودتان بپرسید در هفته ی آینده به دنبال چند تا فرصت شغلی میتوانم بروم؟

هدفتان را در طول هفته به پنج قسمت تقسیم کنید  و هر بار یک قسمت از آنرا انجام دهید. اگر به شهر جدید نقل مکان کرده‌اید و نگران هستید که آیا میتوانم در این شهر دوست خوبی برای خودم پیدا کنم یانه، توجهتان را بر روی این بگذارید که در طول روز چند نفر را میتوانید ملاقات کنید.

اگر نگران پرداخت وام خانه هستید، تمرکز خود را بر روی این قرار دهید که در طول یک ماه یا یک هفته، چقدر میتوانید پول پس انداز کنید تا وامتان را زودتر بدهید.

ترفند اصلی این است که انرژی خود را بر روی چیزهایی بگذارید که قابل اندازه گیری  و شمارش هستند.

به این صورت میتوانید این حس را داشته باشید که بر زندگی خود کنترل دارید. در نتیجه، نگرانی بیش از حد در مورد آینده را از خودتان دور میکنید.

اینکه در طول یک ماه بتوانید ۱۰۰ دلار پس انداز کنید، قطعا تمام مشکلات مالی شما را حل نمیکند، اما باعث ریز شدن مشکلات و دیدن آنها میشود و از شر اینکه مشکلات ناشناخته داشته باشید، رها می‌شوید. شاید این مقاله نیز برای این منظور مفید باشد.

  • نتایج فوری که به دست می‌آورید را بشمارید

یک لطفی در حق خودتان بکنید و از حالا به بعد به جای تمرکز بر نتایجی که دیر به دست میآید، بر نتایجی که روز به دست میآید تمرکز کنید. همین حالا  و از همین هفته،  این عادت را شروع کنید. آنرا موکول به آینده نکنید.

نگران سلامتی تان در آینده هستید؟ به جایش شروع کنید به شمارش اینکه در طول روز چه مقدار میوه و سبزیجات تازه استفاده میکنید. یا در طول روز چقدر پیاده روی یا ورزش میکنید.

نگران خرید ماشین جدید هستید؟ به جایش سعی کنید روزانه از ریخت و پاش هایی که داریید، کم کنید. یا مثلا به جای اینکه از بیرون غذا بخرید، همان غذا را در خانه تهیه کنید یا به جای خرید قهوه صبحگاهی در مسیر خانه، آنرا در خانه بخورید. برای دیدن راه حل های دیگر صرفه جویی این مقاله را هم بخوانید.

اینکه مغز شما هنوز خودش را با زندگی مدرن امروزی تطابق نداده است به این معنا نیست که شما به حد کافی باهوش و توانمند نیستید که نتوانید از پس این مشکل برآیید. پس از خواندن این مقاله و  به محض اینکه این راه حل ها را در زندگی خود پیاده ساختید، متوجه خواهید شد که مشکل نگرانی بیش از حد ، از زندگی شما آرام آرام حذف میشود.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله Amber Pariona

دیدگاه ها 0
Subscribe
اعلام کردن به
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مقالات زیبایی

درمان خشکی لب
بهترین محصولات آرایشی بهداشتی برای درمان برای خشکی لب
106
لوازم آرایشی
خرید لوازم آرایش اصل و با کیفیت از داروخانه آنلاین
54
اصل بودن ادکلن
روش های ساده برای تشخیص اصل بودن ادکلن کرید اونتوس
111
غذاهای سرشار از کلاژن
غذاهای سرشار از کلاژن که پوست شما را به گذشته خوب می برند
429
لوازم آرایشی
محصولات پیپا انتخابی مناسب در هنگام خرید لوازم آرایشی
240
درمان لک صورت
درمان لک صورت؛ راهنمای علمی درمان لک به همراه معرفی بهترین محصولات
434

مقالات سلامت

مکمل برای آرتروز
۲۰ ویتامین و مکمل برای آرتروز که برای کنترل علائم مفید هستند
104
رژیم روزه داری متناوب
روزه داری متناوب، حافظه و عملکردهای شناختی را بهبود می‌دهد
113
بیماری کرونا
با تست کرونا در منزل نگرانی خود را کاهش دهید
156
مدفوع بدبو
اسهال و مدفوع بدبو نشانه چیست و چگونه می‌توان آن را رفع کرد؟
215
نوروپاتی محیطی
نوروپاتی محیطی چیست، انواع روشهای تشخیص و درمان آن چه هستند؟
100
استرس و بارداری
استرس و بارداری؛ استرس چگونه مانع از بارداری و رشد جنین می‌شود؟
88

مقالات آشپزی

شربت توت فرنگی
شربت توت فرنگی خانگی؛ تازه و آسان با طعمی دلپذیر
114
شیر جو دوسر خانگی
طرز تهیه شیر جو دوسر خانگی و انواع روشهای استفاده از آن
365
نان هندی خانگی
نان هندی خانگی ساده و آسان بدون نیاز به فر
821
ترافل شکلاتی
ترافل شکلاتی خوشمزه تقدیم به آنهایی که دوستشان داریم
292
گرام ماسالا
طرز تهیه ادویه گرام ماسالا در خانه با عطری عالی برای انواع غذاها
632
سس مایونز گیاهی
سس مایونز گیاهی و رژیمی برای آنها که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند
928

مقالات تغذیه

رژیم فستینگ
رژیم فستینگ؛ آیا این رژیم برای لاغری و سلامتی موثر است؟
47
رژیم روزه داری متناوب
روزه داری متناوب، حافظه و عملکردهای شناختی را بهبود می‌دهد
113
تغذیه سالم
تغذیه سالم فقط به معنی افزایش سبزیجات و کاهش چربی‌ها نیست!
154
غذاهای سرشار از کلاژن
غذاهای سرشار از کلاژن که پوست شما را به گذشته خوب می برند
429
توت فرنگی
خواص توت فرنگی این دلربای اردیبهشتی؛ میوه ای کم قند و خوش طعم
95
خواب و چاقی
خواب و چاقی؛ تاثیر ریتم شبانه‌روزی بدن بر چاقی وسایر بیماری‌های مزمن
147