خرید لباس یکی از هزینه‌های ضروری خانوار است و سالانه خانواده‌ها مبالغ زیادی را خرج خرید پوشاک می‌کنند. صرفه‌جویی در این هزینه‌ها می‌تواند نقش مهمی در کاهش هزینه خانوار و کمک به اقتصاد خانواده داشته باشد، اما نخریدن پوشاک راه درست و معقولی برای صرفه‌جویی در این هزینه‌ها نیست و راه‌های بهتری هست که به کاهش مخارج پوشاک کمک می‌کند بدون آن که مجبور باشید لباس‌های کهنه و بی‌کیفیت بپوشید. در این مقاله ۱۲ روش موثر برای صرفه‌جویی در هزینه پوشاک را معرفی خواهیم نمود.

برندها را فراموش کنید

اگر به برند پوشیدن عادت کرده‌اید باید این عادت را ترک کنید. لباس‌های برندهای معتبر گران قیمت هستند اما این قیمت بالا تنها به خاطر کیفیت عالی آن‌ها نیست بلکه شما بخشی از این هزینه را به خاطر کلاس و لاکچری محصول می‌پردازید. در حالی که می‌توانید این پول را خرج خرید محصولا باکیفیت اما ناشناخته‌تر کنید و به این شکل در هزینه پوشاک صرفه‌جویی کنید.

خارج از فصل خرید کنید

طبیعی است که در هر فصلی پوشاک مورد نیاز آن فصل خواهان بیشتری دارد و تقاضای بیشتر یعنی قیمت بالاتر. پس اگر شما لباس‌های تابستانی خود را در پاییز بخرید یا لباس‌های زمستانی را در تابستان بخرید می‌توانید هزینه کمتری برای خرید این لباس‌ها بپردازید بدون آن که چیزی از کیفیت آن کم شود.

چندان پیرو مد روز نباشید

ترندها در دنیای مد موقتی هستند یعنی در آغاز یک فصل معرفی می‌شوند و یک یا چند فصل دیگر به فراموشی سپرده می‌شوند حال اگر شما لباس‌های مد روز بخرید مجبورید چند فصل بعد آن را کنار بگذارید. از طرف دیگر از آن‌جایی که لباس‌های فصلی برای مصرف محدود طراحی شده‌اند دوام چندانی هم ندارند و نمی‌توان مدت زیادی از آن‌ها استفاده کرد.

با اکسسوری‌ها تنوع ایجاد کنید

داشتن تعداد محدودی لباس نمی‌تواند مانع از ساختن تیپ‌های متنوع و ترکیب‌های زیبای لباس شود. برای این کار کافی است از اکسسوری‌ها کمک بگیرید. اکسسوری‌هایی در رنگ‌ها و طرح‌های متنوع تهیه کنید و لباس‌های اصلی و محدود خود را با آن‌ها تزئین کنید و به این شکل تعداد نامحدودی ترکیب زیبا و جذاب بسازید بدون آن که کسی متوجه تعداد محدود لباس‌های شما شود.

برای صرفه‌جویی بیشتر، کمی خیاطی یاد بگیرید

اگر در حد متوسط و بالاتر خیاطی بلد باشید می‌توانید هر لباسی را که دوست دارید با استفاده از کمی پارچه و وسایل مورد نیاز دیگر بدوزید اما آشنایی با اصول اولیه خیاطی هم می‌تواند کمک خوبی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها باشد. شما می‌توانید مدل لباس‌های قدیمی را تغییر دهید و تعمیرات ساده را روی لباس‌های آسیب دیده انجام دهید و آن‌ها را نو کنید.

چیزهای گران‌تر از بودجه خود نخرید

شاید این نکته لازم به ذکر نباشد اما اگر قیمت لباسی بسیار بیشتر از بودجه شما است حتی نباید به خرید آن فکر کنید چه برسد به این که برای آن برنامه ریزی و پس انداز کنید. یکی دیگر از ضرورت‌های خرید نقدی در این نکته مشخص می‌شود چون اگر عاشق لباس گران قیمتی شوید ممکن است حساب خود را به خاطر آن خالی کنید اما اگر مقدار مشخصی پول نقد همراه داشته باشید نمی‌توانید آن را بخرید.

از لباس‌ها درست مراقبت کنید

صرفه‌جویی در خرید پوشاک

در مراحل نگهداری، انبار کردن، پوشیدن، شستشو، خشک کردن و اتو کردن لازم است که کلیه اصول مراقبت صحیح از لباس‌ها را بدانید چون رعایت این اصول باعث افزایش عمر لباس‌ها می‌شود و لباس‌ها دیرتر خراب می‌شوند در نتیجه شما کمتر به خرید لباس نیاز پیدا می‌کنید و به مقدار قابل توجهی در هزینه‌ها صرفهجویی می‌شود.

نقد خرید کنید

اگر همیشه احساس می‌کنید که بیش از آن چه که به نظر می‌رسد خرج می‌کنید علت آن استفاده از کارت‌های اعتباری است. تا زمانی که پول کاغذی را در دستان خود حس نکنید درد از دست رفتن آن چندان ملموس نخواهد بود. اما با پرداخت با کارت‌های اعتباری چیزی قابل لمس نیست و در نتیجه پس از چند خرید متوجه می‌شوید که مقدار زیادی پول خرج کرده‌اید.

گول ارزانی را نخورید

صرفه‌جویی در هزینه لباس

به یاد داشته باشید که هیچ چیزی بی‌دلیل ارزان نیست و وقتی هزینه تمام شده لباسی پایین است یعنی از مواد با کیفیت پایین برای تهیه آن استفاده شده و دوخت و برش آن چندان مناسب نیست. در نتیجه چنین لباسی عمر و دوام چندانی نخواهد داشت و خیلی زودتر از آن‌چه انتظار می‌رود خراب و غیرقابل پوشیدن خواهد شد. فرض کنید یک تیشرت را به قیمت ده هزارتومان خریده‌اید که تنها ده بار می‌توان پوشید یعنی هزینه هربار پوشیدن آن هزارتومان است، در مقابل تی‌شرتی که چهل هزارتومان قیمت دارد را می‌توان هشتاد بار پوشید یعنی هزینه هربار پوشیدن آن ۵۰۰ تومان است. با توجه به این نکته خواهید دید که خرید پوشاک ارزان در مجموع به زیان شماست.

حراجی‌ها را دنبال کنید

گاهی می‌توان در حراجی‌های آخر فصل و برخی از حراجی‌های آنلاین، لباس‌هایی تک سایز و تک رنگ باکیفیت مناسب و قیمت پایین پیدا کرد. چنین اتفاقی به شانس شما و البته پیگیری شما بستگی دارد. عضو شدن در خبرنامه فروشگاه‌های اینترنتی و صفحات فروشگاه‌های واقعی در فضای مجازی یک راه برای پیگیری این حراجی‌هاست.

برای نیاز فعلی خود خرید کنید

شما حتما باید تصور درستی از سبک زندگی و نیاز خود به لباس داشته باشید. برخی لباس‌ها ممکن است زیبا باشند و حت قیمت مناسبی هم داشته باشند اما شما در هیچ موقعیتی از زندگی خود به آن نیاز نداشته باشید و این خرید تنها هدر دادن پول شما باشد.

قبل از خرید خوب فکر کنید

هنگام  خرید لباس عجله نکنید، مجددا فکر کنید، موقیعت را بسنجید، ترجیحا با یک دوست یا آشنای خیرخواه مشورت کنید و به پولی که از دست می‌دهید فکر کنید. شاید در ۵۰ درصد مواقع نظرتان عوض شود و از خرید منصرف شوید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه ترفندهای شیک‌پوشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Life Hack (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)