این روزها با نفوذ اینترنت و توسعه فروشگاه‌های آنلاین، خرید اینترنتی لباس در سراسر جهان و از جمله در کشور ما در حال توسعه و گسترش است. خرید آنلاین کالا مزایای زیادی دارد، مثلا خلاصی از کاهش ترافیک و دردسرهای بیرون رفتن تا سروکله زدن با فروشنده‌ها و زیرپا گذاشتن شهر برای پیدا کردن یک لباس مناسب به همراه تماشا کردن هزاران کالای متنوع و آزادی کامل برای انتخاب چیزی که می‌خواهید. در مقابل خرید اینترنتی می‌تواند دردسرهایی هم داشته باشد به خصوص خرد اینترنتی لباس. در این مقاله می‌خواهیم نکاتی را بیان کنیم که دردسرها و مشکلات خرید اینترنتی لباس را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

توجه به چارت سایزبندی لباس

یکی از مشکلات اساسی و رایج در خرید اینترنتی لباس سایزبندی است. بسیار اتفاق می‌افتد که لباس زیبایی را در اینترنت دیده‌اید و بدون بررسی کافی اقدام به خرید آن کرده‌اید و پس از رسیدن بسته متوجه شده‌اید که لباس اندازه شما نیست و شاید همین اتفاق باعث شده است که تصور کنید خرید اینترنتی کار اشتباهی است اما این شما هستید که مرتکب اشتباه و کم توجهی شده‌اید. قبل از هرگونه اقدام برای خرید لباس از اینترنت باید چارت سایزبندی آن لباس را به دقت مشاهده کنید. اگر سایتی یا لباسی این چارت را ندارد و سایزبندی‌های آن به همراه اندازه‌ها دقیق مشخص نشده است نشانه این است که سایت مورد نظر معتبر نیست و نباید از آنجا چیزی بخرید. به تعابیری مثل تک سایز یا فری سایزهم اعتماد نکنید چون در نود درصد موارد آن لباس برای شما بیش از حد تنگ یا بیش از حد گشاد خواهد بود.

توصیه هایی برای خرید اینترنتی لباس

دانستن سایز لباس‌هایی که می‌پوشید و اندازه‌های بدن

پس از آن که از وجود یک چارت دقیق سایزبندی در صفحه کالای مورد نظر مطمئن شدید زمان اندازه‌گیری فرا می‌رسد. اگر اندازه‌های دقیق بدن به خصوص سه اندازه اصلی یعنی دور سینه، دور کمر و دور باسن خود را بدانید چند قدم جلو هستید. فراموش نکنید که این اندازه‌ها ممکن است تغییر کنند و به سایز سال گذشته خود وابسته نباشید و مجددا اندازه‌گیری کنید. در برخی سایت‌های خارجی اپلیکیشن‌هایی وجود دارد که با وارد کردن اندازه‌های بدن می‌توانید سایز خود را در سایزبندی لباس مورد نظر پیدا کنید که باعث صرفه‌جویی زیادی در وقت می‌شود البته در سایت‌های داخلی چنین امکاناتی وجود ندارد اما نگران نباشید، به جدول سایزبندی صفحه کالا مراجعه کنید و سایز خود را از روی اندازه‌ها پیدا کنید. اگر سایزی دقیقا مشابه سایز شما وجود ندارد یک سایز بزرگ‌تر را انتخاب کنید مثلا اگر در جدول سایز برای سایز ۳۸ دور سینه ۸۵، دور کمر ۷۰ و دور باسن ۹۳ ذکر شده و اندازه‌های شما ۸۴، ۷۰ و ۹۶ است سایز ۴۰ مناسب شما است و سایز ۳۸ احتمالا برایتان کوچک خواهد بود.

خواندن دقیق نظرات کاربران پیش از خرید اینترنتی لباس

بیشتر سایت‌های فروش آنلاین لباس، بخشی تحت عنوان نظرات کاربران دارند که در ان افرادی که کالا را خریداری کرده‌اند نظر خود را درباره آن بیان می‌کنند. این نظرات راهنمای بسیار خوبی در انتخاب لباس مورد نظر است. هرچه تعداد نظرات بیشتر باشد مجموع نظرات قابل اعتماد و اتکا هستند و نباید تنها بر اساس یک یا دو نظر مثبت یا منفی تصمیم بگیرید. این نظرات بازخورد مناسبی درباره جنس لباس، کیفیت دوخت و فیت بودن آن به شما خواهد داد و می‌توانید تصمیم نهایی خود را در مورد خریدن یا نخریدن آن لباس بگیرید.

پیش از خرید اینترنتی لباس نظرات کاربران را بخوانید

توجه به سیستم بازگشت کالا

اگر یک فروشگاه آنلاین کالا سیستم تعویض و بازگشت کالا ندارد بهتر است از آن چیزی نخرید. این مساله در مورد لباس اهمیت بیشتری دارد چون در هر صورت احتمال این که لباسی که سفارش داده‌اید دقیقا اندازه شما نباشد، دچار اشکال مثلا پارگی یا زدگی باشد یا رنگ آن رنگ دلخواه شما نباشد و با رنگی که در سایت مشاهده کرده بودید متفاوت باشد وجود دارد و در این موقعیت باید فروشگاه مورد نظر جنس فروخته شده را پس بگیرد و پول شما را پس دهد. اگر فروشگاهی این سیستم را نداشته باشد فروشگاه معتبری نیست و نباید از آن خرید کنید.

درست کردن لیست علاقمندی‌ها

حتما پیش آمده است که یک لباس یا کفش زیبا را در یک سایت اینترنتی مشاهده کرده‌اید اما قیمت آن بیش از بودجه شماست. برخی از سایت‌های معتبر برای این مواقع یک قابلیت جالب تدارک دیده‌اند و آن امکان ایجاد لیستی از محصولات مورد علاقه است. شما با ثبت نام در سایت و ایجاد یک حساب کاربری می‌توانید لیستی از محصولات و لباس‌های مورد علاقه خود را که در حال حاضر قصد یا امکان خریدن آن را ندارید تهیه می‌کنید و به این ترتیب می‌توانید هر روز به این لیست سر بزنید تا از تخفیف‌ها و فروش ویژه مربوط به این کالا باخبر شوید و بتوانید آن را تهیه کنید چون فروشگاه‌های آنلاین لباس به دلیل کم بودن هزینه‌های توزیع و انبارداری تخفیف‌های قابل توجهی را برای برخی محصولات خود ارائه می‌کنند که می‌تواند فرصت مناسبی برای خرید اینترنتی لباس باشد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مقالات تخصصی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PureWow (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)