داشتن یک پوست عالی و بی‌نقص آرزوی همه خانم‌ها است و بسیاری از خانم‌ها و حتی آقایان برای رسیدن به این آرزو تلاش زیادی می‌کنند و هزینه‌های گزافی را متحمل می‌شوند در حالی که معمولا به نتیجه دلخواه خود نمی‌رسند و همیشه با یک پوست عالی و بی‌نقص فاصله زیادی دارند. اما برخی افراد (افراد واقعی و نه مدل‌ها و بازیگران و ستارگان) همیشه پوست زیبا و بی‌نقصی دارند طوری که گویی با چنین پوستی متولد شده‌اند و برای داشتن آن هیچ تلاشی نکرده‌اند، اما واقعیت چیز دیگری است، داشتن پوست عالی و بی‌نقص اگرچه نیاز به هزینه‌های گزافی ندارد اما بدون تلاش کردن هم به دست نمی‌آید. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز خواهید خواند که خانم‌هایی که پوست عالی و بی‌نقص چه کارهایی برای رسیدن به این هدف انجام داده‌اند.

این نکته را به خاطر داشته باشید که داشتن پوست عالی و بی‌نقص ارتباطی با آرایش کردن ندارد و تنها با آرایش کردن نمی‌توان یک پوست عالی و بی‌نقص داشت. نقش آرایش تنها تاکید روی زیبایی‌های چهره و محو کردن اشکالاتی است که ممکن است در صورت شا وجود داشته باشد در نتیجه شما نباید انتظار داشته باشید که بتوانید با آرایش و پوشاندن چهره با انواع کرم پودر و کانسیلر یک پوست عالی و بی‌نقص داشته باشید. گام اول در زیبایی تامین سلامت و شادابی پوست و حفظ جوانی آن است که تحت شرایط خاص و با مراقبت‌های خاصی به دست می‌آید و شما می‌توانید این مراقبت‌ها را از کسانی که پوست عالی و بی‌نقص دارند یاد بگیرید و در برنامه روزانه خود بگنجانید. در ادامه با پنج مورد از کارهایی که خانم‌های با پوست عالی و بی‌نقص همیشه انجام می‌دهند و رعایت می‌کنند آشنا خواهید شد.

راز داشتن پوست عالی و بی‌نقص

آن‌ها همیشه و در همه حال از پوست خود در مقابل آفتاب محافظت می‌کنند

حتما شما هم بارها و بارها درباره ضرورت استفاده از ضدآفتاب شنیده‌اید و می‌دانید که باید از ضدآفتاب استفاده کنید. این همه تاکید حتما یک دلیل مهم دارد و آن هم آسیبی است که تابش نور خورشید به پوست شما می‌رساند. اصولا استفاده از ضدآفتاب کار دشواری نیست و وقت زیادی را از ما نمی‌گیرد اما بسیاری از ما به دلیل تنبلی و یا دلایل دیگر استفاده از این ماده مهم را در مراقبت پوست خود جدی نمی‌گیریم و ناخواسته باعث آسیب‌های جبران ناپذیری به پوست خود می‌شویم. احتمالا می‌دانید که اشعه‌های مضر موجود در نور خورشید نه تنها یکی از علل اصلی پیری پوست و از بین رفتن حالت کشسانی آن است بلکه باعث ایجاد سرطان پوست هم می‌شوند. در حالی که استفاده منظم و دائمی از ضدآفتاب می‌تواند مانع از چروک‌های پوستی شده و خطر سرطان را به صفر کاهش دهد.

کارشناسان توصیه می‌کنند که در هر فصل و هر شرایطی حتی در روزهای ابری از ضدآفتاب استفاده کنید و هر دو ساعت یک بار آن را تجدید کنید تا اثر آن از بین نرود که این فاصله در هوای گرم به دلیل تعریق و تشدید تابش نور خورشید باید کمتر شود. فرمول‌های جدید ضدآفتاب کیفیتی عالی دارند و ایرادات ضدآفتاب‌های قدیمی مثل سفید شدن و سنگین شدن پوست در آن‌ها وجود نادرد در نتیجه شما هیچ بهانه‌ای برای استفاده نکردن از ضدآفتاب ندارید. حتما ضدآفتاب را روی تمام صورت و دست و قسمت‌هایی که در معرض تابش نور خورشید قرار دارد بزنید و حتی وقتی در فضای بسته مثل داخل خودرو تحت تابش نور خورشید قرار می‌گیرید از ضدآفتاب استفاده کنید یا حداقل پوست خود را با کلاه و لباس مناسب بپوشانید.

راز داشتن پوست عالی و بی‌نقص

آن‌ها به اهمیت خواب در داشتن یک پوست عالی و بی‌نقص آگاه هستند

شب هنگام، مهم‌ترین زمان برای بازسازی پوست است و اگر شما این زمان را با بیدار ماندن از دست بدهید باید منتظر آسیب‌های پوستی متعددی باشید. ریتم شبانه روزی بدن ما طوری تنظیم شده است که برای فعالیت در صبح زود آماده باشد به همین دلیل تمرکز بدن روی فعالیت‌هایی مثل گوارش و … در طول شب کاهش می‌یابد تا انرژی برای روز بعد ذخیره شود. در مقابل، فعالیت‌های بازسازی سلول‌های بدن در طول شب انجام می‌شوند و آسیب‌هایی که در طول روز به بدن وارد شده است در این زمان ترمیم می‌شود. در نتیجه اگر شما خواب کافی دریافت نکنید ممکن است بدن شما فرصت بازسازی کامل خود از جمله پوست را نداشته باشد و این کمبود به صورت تیرگی زیر چشم و تسریع فرآیند پیری خود را نشان دهد.

عامل دیگری که با کمبود خواب مرتبط است و می‌تواند روی پوست شما اثر منفی بگذارد هورمون کورتیزول است. وقتی کمبود خواب دارید سطح هورمون کورتیزول در بدن افزایش می‌یابد و این هورمون که همان هورمون استرس است، تاثیر مستقیمی روی فعالیت غدد چربی گذاشته و باعث چرب شدن پوست شما و بسته شدن روزنه‌های پوستی می‌شود و آکنه‌ها از همین جا به وجود می‌آیند. پس اگر برای زیبایی و سلامت پوست خود ارزش قائل هستی باید برای خواب به خصوص خواب شبانه اهمیت زیادی قائل باشید و آن را فدای هیچ چیز دیگری مثل کار و تلویزیون و مهمانی و … نکنید.

 

آن‌ها از خود در مقابل استرس و عوامل آسیب زا محافظت می‌کنند

اگر بدانید استرس چه بلایی بر سر پوست شما می‌آورد احتمالا دچار استرس خواهید شد! اما این کار را نکنید چون استرس یکی از مهم‌ترین عواملی است که روی پوست شما اثر منفی می‌گذارد. استرس باعث افزایش سطح هورمون‌هایی مثل کورتیزول و آدرنالین می‌شود. این هورمون‌ها پاسخی نسبت به استرس هستند تا میزان حساسیت بدن را نسبت به عوامل محیطی افزایش دهند و این افزایش حساسیت به معنای حساس شدن پوست شما و بدتر شدن مشکلاتی مثل آکنه، اگزما و رزاسه است. حذف استرس از زندگی ممکن نیست و با زندگی مدرن ما هر روز با حجم زیادی از استرس سروکار داریم اما ما می‌توانیم میزان حساسیت خود را به عوامل محیطی کاهش دهیم و با عوامل استرس زا مقابله کنیم.

برای کاهش دادن سطح استرس سعی کنید تمام زندگی خود را در کار خلاصه کنید و مدتی را هم به فعالیت‌هایی اختصاص دهید که به آن علاقه دارید مثل کارهای هنری، ورزش و موسیقی‌های آرامش بخش. در کنار رسیدگی به علایق، برخی فعالیت‌ها مثل یوگا، مدیتیشن و ورزش می‌توانند سطح استرس و هورمون‌های مرتبط با آن را کاهش دهند. اگر می‌خواهید آرامش بیشتری داشته باشید هر روز سه دقیقه سر خود را به سمت پایین آویزان کنید، این کار کمک می‌کند که جریان خون در سر و صورت شما بیشتر شود و چهره شما درخشش و زیبایی بیشتری پیدا کند.

راز داشتن پوست عالی و بی‌نقص

آن‌ها به اندازه کافی ماهی و سبزیجات مصرف می‌کنند

بارها گفته‌ایم که تغذیه نقش مهمی در سلامت و زیبایی پوست دارد و کسانی که پوست صاف و شادابی دارند به خوبی به این نکته واقف هستند. “شما همانی هستید که می‌خورید” یکی از ضرب المثل‌های رایج در مراقبت پوست و سلامت بدن است و به خوبی اهمیت تغذیه را نشان می‌دهد، اگر غذاهای سالم و خوب بخورید پوستی سالم و خوب خواهید داشت اما اگر غذاهای ناسالم و بد بخورید پوستتان بد و ناسالم خواهد شد. پس بهتر است در غذاهایی که می‌خورید تجدید نظر کرده و یک رژیم غذایی خوب و سالم که پر از میوه‌ها و سبزیجات و گوشت ماهی باشد برای خود انتخاب کنید.

رژیم غذای مدیترانه‌ای یکی از بهترین رژیم‌های غذایی است که مناسب‌ترین مواد مغذی را به پوست می‌رساند. این رژی غذایی حاوی موادی مثل چربی‌های مفید (روغن زیتون و روغن ماهی)، آنتی اکسیدان‌ها (سبزیجات سبزبرگ) و همچنین میوه‌های مفید سرشار از ویتامین است که بهترین اثر را بر پوست شما دارند و سلامت و زیبایی آن را تضمین می‌کنند. در کنار این رژیم سالم مصرف آب را فراموش نکنید و همیشه قبل از این که تشنه شوید آب بخورید چون تشنه شدن به معنای آن است که بدن شما آب زیادی از دست داده است و خشک شدن بدن قبل از هرچیزی خود را با خشک شدن و مات شدن پوست نشان می‌دهد.

راز داشتن پوست عالی و بی‌نقص

آن‌ها از محصولات مناسبی برای داشتن پوست عالی و بی‌نقص استفاده می‌کنند

لازم نیست حتما از گران‌ترین محصولات برای مراقبت از پوست خود استفاده کنید اما محصولاتی که به کار می‌برید باید شرایط خاصی داشته باشند و همه نیازهای پوست شما را تامین کنند. محصولاتی که حاوی ویتامین سی، اسیدهای هیدروکسی، آنتی اکسیدان و رتینول باشد بهترین گزینه برای مراقبت از پوست شما است و می‌تواند ظاهر پوست را بهتر کرده و علائم پیری را از بین ببرد. حتما از نوع مناسب لایه بردار استفاده کنید یعنی نوعی که پوست شما را درخشان و شفاف می‌کند و نه قرمز و ملتهب و آن را هر هفته به کار ببرید.

هرگز با آرایش نخوابید و فراموش نکنید که دستمال‌های پاک کننده آرایش چربی باقیمانده از آرایش را پاک نمی‌کنند و پوست شما حتما به شستشو نیاز دارد و حتما باید با شوینده مناسب و یا آب میسلار صورت خود را کاملا پاک کنید در غیر این صورت باقیمانده آرایش و آلودگی‌های روی پوست نه تنها همان شب باعث آسیب به پوست می‌شود بلکه در روز‌های بعد نیز از طریق روبالشی به پوست شما مالیده می‌شود. با رعایت این نکات شما می‌توانید مطمئن باشید که پوست بهتر و سالم‌تری خواهید داشت و باید در این راه صبور باشید، فراموش نکنید همان طور که کارشناسان آرایشی می‌گویند راه رسیدن به یک پوست عالی و بی‌نقص مثل یک دوی استقامت است و نه دوی سرعت.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: The Every Girl (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)