پیش از این فوتوژنیک بودن موضوع کم اهمیتی در زندگی افراد معمولی تلقی می‌شد و بیشتر برای مدل‌ها و افراد معروف مطرح بود اما با توسعه فضای مجازی مردم بیست و چهار ساعته و هفت روز هفته در حال اشتراک گذاشتن زندگی خود با دیگران هستند که اگرچه این کار چندان مورد تایید نیست اما خوش عکس بودن و فوتوژنیک بودن لازمه آن محسوب می‌شود. اما این افراد چطور همیشه در همه عکس‌های خود زیبا به نظر می‌رسند؟ شما در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز با راز‌های فوتوژنیک شدن آشنا خواهید شد و خواهید خواند که چطور می‌توانید در ده گام ساده خوش عکس شوید و بدون وحشت و با اعتماد به نفس کامل عکس‌های خود را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید.

آیا فوتوژنیک بودن ذاتی است؟

فوتوژنیک بودن به طور کلی ذاتی نیست و ارتباطی با داشتن یک چهره زیبا و بی‌نقص ندارد، کما این که ممکن است فردی زیبا باشد اما در تصاویر زیبا به نظر نرسد و یا برعکس ممکن است کسی چهره‌ای معمولی داشته باشد اما در همه عکس‌های خود جذاب و زیبا به نظر برسد. اما این خوش عکس بودن ذاتی نیست و کسانی که همیشه در تصاویر خود زیبا به نظر می‌رسند خواسته یا ناخواسته ترفندهای خوش عکس شدن را رعایت می‌کنند مثلا لبخند زیبایی دارند و یا در زاویه مناسبی مقابل دوربین قرار می‌گیرند. شما هم می‌توانید این ترفندها را رعایت کنید و از این به بعد در همه عکس‌های خود زیبا و جذاب به نظر برسید.

رازهای فوتوژنیک شدن

سمت چپ صورت خود را طرف دوربین بگیرید

حتما شما هم متوجه شده‌اید که یک طرف صورتتان نسبت به طرف دیگر جذابیت بیشتری دارد و وقتی آن سمت صورت خود را به طرف دوربین می‌گیرید زیباتر به نظر می‌رسید. اگر تجربه کافی در سلفی گرفتن داشته باشید حتما این طرف زیباتر را می‌شناسید اما جالب است بدانید که در بیشتر افراد طرف چپ صورت زیباتر است و عکس گرفتن از طرف چپ نتیجه بهتری خواهد داشت. اگر شما در این مورد هنوز مطمئن نیستید می‌توانید با امتحان کردن هر دو طرف به یک نتیجه مشخص برسید. زاویه‌های مختلف صورت خود را جلوی آینه تست کنید و با تمرین کردن بهترین زاویه را پیدا کنید.

 

برای فوتوژنیک شدن سعی کنید طبیعی لبخند بزنید

یک باور غلط در عکس گرفتن رایج است و آن گفتن کلمه “سیب” هنگام این کار است. ما توصیه می‌کنیم این کار را کنار بگذارید چون گفتن کلمه سیب و کلمات مشابه آن باعث لبخند زدن شما نمی‌شود بلکه یک لبخند تصنعی در چهره شما به وجود می‌آورد و فقط باعث کشیدگی لب‌ها می‌شود در حالی که هنگام لبخند زدن کل صورت شما باید لبخند بزند. ابتدا سعی کنید عضلات چهره را شل کنید و با فکر کردن به یک چیز خوب و شادی آور، لبخندی ملایم و طبیعی بزنید طوری که لب‌ها بیش از حد کشیده نشوند و چشمان شما هم همراه با لب‌هایتان بخندد.

رازهای فوتوژنیک شدن

با این ترفند از قرمز شدن چشم‌ها در عکس جلوگیری کنید

یکی از اتفاقات ناخوشایند در گرفتن عکس، قرمز شدن چشم‌ها است که به دلیل انعکاس نور از پشت شبکیه رخ می‌دهد و این اتفاق محدود به دوربین‌های دیجیتال یا آنالوگ نیست و به سادگی می‌تواند یک عکس زیبا و بی‌نقص را خراب کند. برای جلوگیری از قرمز شدن چشم‌ها در عکس باید کاری کنید که مردمک چشم شما تنگ شود تا نور را بیش از حد از خود عبور ندهد. برای این کار چند ثانیه قبل از گرفته شدن عکس به یک منبع نور مثل لامپ و پروژکتور خیره شوید تا مردمک چشم واکنش نشان داده و تنگ شود و نور را از پشت خود انعکاس ندهد.

رازهای فوتوژنیک شدن

زبانتان را پشت دندان‌ها قرار دهید و لبخند بزنید

گاهی هنگام لبخند زدن برای عکس، حجم لبخند از کنترل ما خارج می‌شود و این اتفاق باعث می‌شود که لبخندی بیش از حد باز و تصنعی داشته باشیم. کارشناسان عکاسی توصیه می‌کنند اگر می‌خواهید حجم لبخند خود را محدود و طبیعی نگه دارید زبان خود را پشت دهان خود فشار دهید. همزمان سعی کنید با چشمانتان هم بخندید تا چهره‌ای غمزده با لبخندی مصنوعی نداشته باشید. حتی فکر کردن به یک اتفاق شاد و خنده دار هم می‌تواند به شما در داشتن لبخندی واقعی و زیبا کمک کند و آن را طبیعی و معقول جلوه دهد.

رازهای فوتوژنیک شدن

برای فوتوژنیک شدن سعی کنید راحت و ریلکس باشید

بیشتر افراد موقع عکس گرفتن خیلی جدی و سفت و سخت به نظر می‌رسند اما اکنون قرن نوزدهم نیست و شما هم قصد گرفتن عکس پرسنلی ندارید پس سعی کنید راحت و با آرامش باشید و ژست‌های مصنوعی نگیرید. فراموش نکنید احتمال این که عکس‌های با ظاهر جدی و سفت و سخت، بد از آب در بیاید بسیار بیشتر از یک عکس راحت و خودمانی است. سعی کنید چند دقیقه برای عکس گرفتن وقت بگذارید تا زمان کافی برای هماهنگ شدن داشته باشید و بتوانید خودتان را پیدا کنید. سپس با چهره‌ای شاد و طبیعی لبخند بزنید و عکس بگیرید.

رازهای فوتوژنیک شدن

عکس‌ها را درست برش دهید

یکی از مهم‌ترین کارهایی که ما پس از عکس گرفتن انجام می‌دهیم برش دادن عکس است. این کار زمانی انجام می‌شود که بخواهیم چیز خاصی را از عکس حذف کنیم تا تمیز و شیک به نظر برسد. اما بیشتر افراد برش دادن عکس‌ها را درست انجام نمی‌دهند به طور مثال تصویری که تمام قد از شما گرفته شده است باید به طور تمام قد پست شود و برش دادن بخشی از بدن باعث به هم خوردن تناسبات می‌شود. پس سعی کنید از ابتدا یک زمینه مناسب برای عکس خود پیدا کنید تا مجبور نباشید عکس را برش دهید و زمانی که قصد گرفتن عکس پرتره دارید تنها نیمه بالایی بدن خود را در کادر جا دهید.

رازهای فوتوژنیک شدن

عکس‌های وضعیت نشسته را از زاویه بالا بگیرید

همه عکس‌هایی که می‌گیریم در حالت سلفی یا ایستاده نیستند و عکس‌های موقعیت نشسته هم زیبایی‌های خاص خود را دارند. اگر در عکس‌های وضعیت نشسته دوربین را موازی با بدن بگیرید بدن شما بیش از حد بزرگ به نظر خواهد رسید و نتیجه کار اصلا مطلوب نخواهد بود. اگر می‌خواهید در حالت نشسته عکس بگیرید از عکاس بخواهید که در زاویه‌ای بالاتر قرار بگیرد و خودتان هم سرتان را به سمت دوربین بگیرید و با یک لبخند طبیعی و جذاب یک عکس زیبا و ماندگار از خودتان ثبت کنید و مطمئن باشید که چنین عکسی حسادت همه فالورهای شما را برخواهد انگیخت!

رازهای فوتوژنیک شدن

برای فوتوژنیک شدن، نزدیک‌ترین فرد به دوربین نباشید

عکس‌های دسته جمعی محبوبیت زیادی دارند و همه ما در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها در کنار دوستان خود چنین عکس‌هایی می‌گیریم. اما اگر دقت کرده باشید، دیده‌اید که در یک عکس سلفی دسته جمعی همیشه کسی که در نزدیک‌ترین فاصله به دوربین قرار دارد زشت‌تر از بقیه به نظر می‌رسد چون زاویه دوربین در این قسمت دچار اعوجاج شده و چهره فرد دچار کشیدگی می‌شود و بزرگ‌تر به نظر می‌رسد، چنین اشکالاتی را با ادیت کردن عکس هم نمی‌توان برطرف کرد پس اگر می‌خواهید در عکس‌های دسته جمعی زشت‌ترین فرد نباشید باید دوستان خود را قربانی کنید و در طرفی قرار بگیرید که فاصله بیشتری از دوربین دارد.

رازهای فوتوژنیک شدن

صورت خود را کمی خم کنید

اگر می‌خواهید عمق و زیبایی چهره شما در تصاویر بیشتر به نظر برسد نباید مستقیما به دوربین نگاه کنید. سعی کنید کمی سر خود را به یک طرف متمایل کنید تا چهره شما تخت و بی حس به نظر نرسد. با این کار خواهید دید که گونه‌های شما برجسته‌تر شده و صورت شما سه بعدی و زنده به نظر می‌رسد و عکسی که گرفته‌اید یک عکس زیبا و ماندگار خواهد بود.

رازهای فوتوژنیک شدن

بهترین زاویه بدن خود را پیدا کنید تا فوتوژنیک به نظر برسید

هر کسی اشکالاتی در اندام خود دارد که با انتخاب زاویه مناسب عکاسی می‌تواند این اشکالات را برطرف کند و توجه مخاطب را از آن منحرف کند. مثلا کسانی که قد کوتاهی دارند برای بلند به نظر رسیدن می‌توانند زاویه دوربین را پایین‌تر بگیرند. این کار باعث می‌شود که بدن کشیده‌تر دیده شود و مشکل کوتاهی قد در عکس مشخص نباشد. زاویه پایین برای افراد چاق هم مناسب است چون باعث می‌شود لاغرتر و کشیده‌تر به نظر برسند.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه اصول شیک پوشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WhoWhatWear (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)