۱_  نگاهتان به دنیا را تغییر دهید دنیا تغییر می‌کند __ دکتر وین دایر

دکتر وین دایر کتابی دارد به نام باور کنید تا ببینید که به همین معناست، یعنی وقتی شیوه‌ی نگاه کردنمان را به دنیا تغییر می‌دهیم، دنیایی که به آن نگاه می‌کنیم تغییر خواهد کرد. دکتر وین دایر  می‌گوید برای اولین بار آلبریت انیشتین دریافت که بزرگترین و پایه‌ای ترین تصمیم زندگی هر فردی این است که از خودش بپرسد: آیا من می‌خواهم در یک جهان پر از خصومت زندگی کنم یا در یک جهان پر از دوستی؟ آنچه که در جهان امروز ما دیده می‌شود ناشی از دیدگاه ما نسبت به جهان است. ما خودمان چنین دنیایی را خلق کرده‌ایم.

اینها سخنان یک مغز متفکر بزرگ مثل آلبرت انیشتین است. وقتیکه گفته می‌شود باید شیوه‌ی نگاه کردنمان را به دنیا تغییر دهیم، تا دنیایی که به آن نگاه می‌کنیم تغییر کند، صرفا بازی با کلمات نیست بلکه واقعیت محض است.

دکتر وین دایر  در اینجا مثالی می‌زند: فرض کنید در خانه هستید، کلید ماشین در دستتان است، برق قطع می‌‌شود، نمی‌توانید جایی را ببینید، کورمال کورمال در اتاق راه می‌روید و به جایی برخورد می‌کنید، کلیدها از دستتان می‌‎افتد، مشغول جستجو می‌شوید اما متوجه می‌شوید نمی‌توانید در تاریکی اتاق، کلید‌ها را پیدا کنید،  به بیرون نگاه می‌کنید متوجه روشنایی خیابان می‌شوید و جرقه‌ای در ذهنتان زده می‌شود و به خودتان می‌گویید من اینجا در تاریکی نمی‌‌مانم تا کلیدهای ماشین را پیدا کنم درحالیکه بیرون از اینجا نور هست، از این اتاق تاریک بیرون می‌روم و در زیر نور خیابان دنبال کلیدهایم خواهم گشت!

شما به خیابان می‌روید و مشغول جستجوی کلیدهای ماشینتان می‌شوید. همسایه‌‌تان می‌آید و می‌پرسد: چه خبر شده؟

–  خب راستش من کلیدامو گم کردم.

– اوه! بهت کمک می‌کنم.باهم دنبالشون می‌گردیم.

سپس هردوتای شما مشغول جستجو در کف خیابان می‌شوید اما بی‌نتیجه است. دست آخر همسایه‌تان می‌پرسد: ببخشید شما کجا کلیداتونو گم کردین؟

– خب راستش توی خونه از دستم افتاد، ولی چون خونه تاریک بود اومدم اینجا توی نور خیابون!

با شنیدن این داستان حتما خنده‌تان گرفته که چقدر احمقانه است. اما  آیا این همان کاری نیست که همه‌ی ما انجامش می‌دهیم؟ وقتی‌که یک مشکل در درون خودمان داریم به دنبال راه حل در خارج از وجود خودمان می‌گردیم.

مثل این است که پیش یک پزشک بروید و از علائم بیماری خود به او بگویید، سپس پزشک، چهار-پنج تا نسخه به شما بدهد و بگوید یکی از این نسخه‌ها برای مادرزنتان نوشته‌ام ، یکی دیگر را برای همسایه‌تان، این را هم برای دخترتان و دیگری را نیز برای پدرتان نوشته‌ام!

منظور این است: کسی که دارای مشکل است و با آن دست و پنجه نرم می‌کند شمایید اما از دیگران انتظار دارید تغییر کنند یا چیزی خارج از وجود شما تغییر کند تا حالتان بهتر شود یا زندگی‌تان سروسامان پیدا کند. در صورتیکه تنها چیزی که باید به دقت آنرا مورد بررسی و مداوا قرار دهید چیزی نیست جز درون خودتان. البته کار بسیار سختی است و به نظم و تلاش نیاز دارد اما شدنی است.

۲_ هیچ بهانه‌ای قابل قبول نیست __ دکتر وین دایر

دکتر وین دایر در ادامه توضیح می‌دهد که زمانی در یک گروه ترک اعتیاد به الکل و مواد مخدر  شرکت داشت، شواهد نشان می‌داد که اعضای این گروه اهل توجیه و بهانه‌ آوردن نبودند، چیزی که من به آنها گفتم این بود که مهم نیست چه کسی چه چیزی به شما گفته،  یا مهم نیست به چه دلیلی دچار خشم و نفرت شده‌اید، هیچ بهانه‌ای قابل قبول نیست . هرچیزی که در زندگی‌تان با آن مواجه شده‌اید را کنار بگذارید، و برای مشکلی که در درون خودتان است دنبال بهانه‌هایی خارج از خودتان نباشید، اینکه مثلا فردی از شما پول قرض کرده اما پس نداده، یا فردی سوء استفاده‌گر در زندگی‌تان وجود داشته، یا فردی  با شما قرار عاشقانه داشته اما به خاطر یک نفر دیگر شما را ترک کرده، و به طور کلی هر چیز و هر اتفاق بدی که برایتان افتاده و فکر می‌کنید مسئول بدبختی شما بوده را کنار بگذارید چرا که فقط منتهی به آزارتان می‌شود و حس ناامیدی را در شما ایجاد می‌کند.

هیچ کسی در دنیا تا به حال از نیش مار نمرده است بلکه از زهری مُرده است که در خونش پخش شده است.  اجازه ندهید اگر کسی شما را گزید، سم آن در بدن‌تان جاری شود.

۳_ به هر چه فکر کنید همان خواهید شد___ دکتر وین دایر

همه چیز بستگی دارد که چه نوع طرز فکری را انتخاب کنید. افکار شما تبدیل به واقعیت می‌شود. این یک جمله‌ی کوتاه است اما بسیار مهم است و می‌تواند تمام زندگی ما را تحت الشعاع قرار دهد.  دکتر وین دایر ضرب‌المثل قدیمی‌ را بیان می‍کند: ‌من همانی می‌شوم که به آن فکر می‌کنم. _هرچه در جستن آنی، آنی_  به محضی که متوجه‌ی این واقعیت شدید آنگاه مراقب افکارتان خواهید بود و هر فکری را به ذهنتان خطور نمی‌دهید.

دکتر وین دایر

۴- ذهنیت باز و غیر وابسته داشته باشید __ دکتر وین دایر

یکی از اصول زندگی دکتر وین دایر این بوده که هیچ شخصی عقل کل نیست. هیچ فردی نیست که همه چیز را بداند. باید یک ذهن پذیرا داشته باشیم نه بسته. وقتی ذهنیت‌مان را بسته نگه‌می‌داریم باعث از بین رفتن نبوغ و هوشی می‌شویم که در درون همه‌ی ما وجود دارد. دکتر وین دایر  می‌گوید ذهنیت باز داشتن به این معناست که باور کنیم هر چیزی ممکن است رخ دهد و هیچ غیرممکنی وجود ندارد، این یعنی رها شدن از تمام محدویت‌هایی که اکثر مردم آنها را می‌‌بینند و باعث می‌شود خالی از امید باشند.

۵- اجازه ندهید موسیقی درونتان را نشنیده بمیرید __ دکتر وین دایر

بایستی با موسیقی که در درونمان می‌‌شنویم همگام باشیم. ما برای هدفی به دنیا آمده‌ایم. یک هوش بزرگ و بینهایت کیهانی وجود دارد که همه‌ی ما به آن متصل شده‌ایم اما خیلی از ما می‌ترسیم صدای درونمان را بشنویم و با ریتم آن راه برویم، شما جز آن دسته نباشید.

شاید موسیقی درون شما کتابی هست که می‌خواهید آنرا بنویسید، یا یک قطعه‌ی موسیقی هست که می‌خواهید آنرا بسازید، یا یک آهنگی که می‌خواهید بخوانیدش، شاید هم  بخواهید اسب پرورش دهید یا یک مغازه بستنی فروشی باز کنید، یا حتی شاید بخواهید فقط سفر کنید و دنیا را ببینید، شاید بخواهید رابطه‌ای را با شخصی آغاز کنید اما می‌ترسید و درعین قلبتان می‌گوید این کار را انجام بده…. همه‌ی ما صدایی را در درونمان احساس می‌کنیم.

اجازه ندهید زندگی‌تان بدون شنیدن این صدا به انتها برسد، کاری را که دوست دارید انجام دهید.


ترجمه اختصاصی مجله قرمز از سخنرانی Dr. Wayne Dyre

منبع : Youtube