اگر به گل و گیاه خانگی علاقه داشته باشید نگهداری از حیوانات خانگی مثل سگ و گربه و … در محیط منزل کار ساده‌ای نیست. وقتی این موجودات در کنار هم در یک محیط وجود داشته باشند همیشه این احتمال وجود دارد که به یکدیگر صدمه بزنند مثلا گربه خانگی شما ممکن است برگ گیاه خانگی جدید شما را گاز بزند. این کار نه تنها گیاه را خراب می‌کند بلکه گربه هم ممکن است دچار مسمومیت شود. در این شرایط چه باید کرد؟ شما مجبور نیستید از بین گیاه خانگی و حیوان خانگی یکی را انتخاب کنید، گیاهانی وجود دارد که برای حیوانات خانگی شما هیچ خطری ندارند. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما ده گیاه خانگی را که هیچ ضرری برای حیوانات ندارند به شما معرفی می‌کنیم. بنابراین اگر در منزل از حیوان خانگی نگهداری می‌کنید می‌توانید این گیاهان را با خیال راحت در منزل قرار دهید و نگران حیوانات خود نباشید.

گیاه خانگی هاوورتیا

هاوورتیا یک گیاه خانگی از خانواده علف درختان است که گیاهی کوچک است و تا ارتفاع کمی رشد می‌کند هاوورتیا خطوط سفیدی روی برگ‌های ضخیم خود دارد و در نور روشن و محیط مرطوب به خوبی رشد می‌کند. خاک این گیاه باید همیشه خیس باشد تا رشد آن کامل شود و  شاداب باقی بماند. برگ‌های هاوورتیا شبیه به آلوئه ورا است اما بر خلاف آلوئه ورا هاوورتیا هیچ خطری برای حیوانات خانگی شما به وجود نمی‌آورد.

ده گیاه خانگی

گیاه بنفشه آفریقایی

گیاه بنفش آفریقایی یک گیاه زیبا از خانواده نعناسانان است اما به خاطر شباهت گلهایش به بنفشه این نام را گرفته است. همان طور که از نام بنفشه آفریقایی پیداست منشاء آن در آفریقا و کشور تانزانیا است اما در کشورهای دیگر هم می‌تواند به خوبی رشد کند. این گیاه خانگی برگ‌هایی پرزدار دارد و در تمام طول سال گل می‌دهد و گل‌های آن بسته به نوع و نژاد گیاه ممکن است بنفش، آبی، صورتی یا قرمز و سفید باشد. بنفشه آفریقایی به نگهداری چندانی هم نیازی ندارد و هم برگ و هم گل‌های آن هیچ خطری برای حیوانات به وجود نمی‌آورد.

ده گیاه خانگی

سرخس برگ شمشیری

گیاه سرخس برگ شمشیری با نام علمی نفرولپیس اگزالتاتا از گونه‌های سرخس است که در خانواده آوندداران قرار می‌گیرد. این گیاه برگ‌های پر و سبزرنگ زیبایی دارد که احساسی کلاسیک و قدیمی در فضای منزل شما به وجود می‌آورد. سرخس برگ شمشیری در محیط‌های سرد با رطوبت بالا به خوبی رشد می‌کند و به نور مستقیم نیازی ندارد. مراقبت کردن از این گیاه بسیار ساده است و لازم به ذکر نیست که این نوع سرخس هیچ خطری برای حیوانات خانگی شما ندارد و با خیال راحت می‌توانید آن را در منزل خود قرار دهید.

ده گیاه خانگی

کاکتوس عید پاک

کاکتوس کریسمس یا کاکتوس عید پاک با نام علمی شلامبرگرا یک گیاه خانگی از خانواده کاکتوس‌ها است که در راسته میخک سانان قرار می‌گیرد. این گیاه مانند سایر کاکتوس‌ها به نگهداری چندانی نیاز ندارد و با محیط‌های کم نور به راحتی خو می‌گیرد. کاکتوس عید پاک به آبیاری چندانی هم نیاز ندارد و مهم‌تر از همه این که قرار دادن آن در منازلی که حیوان خانگی در آن نگهداری می‌شود کاملا بلامانع است. شما می‌توانید این گیاه را با قلمه تکثیر کنید و در هر اتاق منزل خود یک کاکتوس زیبا داشته باشید.

ده گیاه خانگی

گیاه خانگی پلاتی سریوم

پلاتی سریوم یا سرخس استاگورن یا سرخس شاخدار یک گیاه خانگی از خانواده سرخس‌ها و تیره بسپایک سانان است که نگهداری از آن هم بسیار ساده است. این گیاه به نور متوسط یا کم نیاز دارد و اگر رطوبت در محیط اطراف آن متوسط باشد به بهترین و زیباترین شکل رشد خواهد کرد. پلاتی سریوم یک گیاه هوایی است که سطوح عمودی رشد می‌کنند و  رطوبت هوای منزل شما را تامین می‌کند. پلاتی سریوم زیبایی خاصی به فضای خانه شما می‌دهد و مهم‌تر از همه این که هیچ خطری برای حیوانات خانگی شما به وجود نمی‌آورد.

ده گیاه خانگی

شامادورا الگانس

نخل خانگی یا نخل پارلور با نام علمی شامادورا الگانس یکی از گونه‌های تیره نخل است که بومی جنگل‌های بارانی آمریکای مرکزی است اما به عنوان یک گیاه خانگی تکثیر و مورد استفاده قرار می‌گیرد. ارتفاع این گیاه می‌تواند به دو متر هم برسد اما رشد آن سریع نیست. اگرچه نخل پارلور به رطوبت بالا و نور زیاد علاقه دارد اما رطوبت کم و نور کم را نیز تحمل می‌کند. این گیاه قوس‌های زیبا و برگ‌های پرمانند سبز رنگی دارد که هوا را به خوبی تصفیه می‌کنند اما سمی نیستند و هیچ خطری برای حیوانات خانگی شما به وجود نمی‌آورند.

ده گیاه خانگی

گل ختمی

اگر اهل گل و گیاه هم نباشید حتما گل ختمی را می‌شناسید. گل ختمی، کنف یا گل بامیه با نام علمی هیبیکوس سیریاکوس از تیره پنیرکیان است که در رنگ‌ها و اشکال مختلفی وجود دارد و می‌تواند به عنوان یک گیاه خانگی هم مورد استفاده قرار گیرد. گل ختمی در دمای ۱۳ تا ۲۰ درجه سانتیگراد به خوبی رشد می‌کند و به محیطی علاقه دارد که نور مستقیم داشته باشد. البته نگهداری از این گیاه در حیاط و باغچه ساده نیست اما در گلخانه و داخل منزل می‌توان به راحتی از آن مراقبت کرد. اگر به خوبی از ختمی مراقبت کنید گل‌های زیبای آن شکوفه می‌زنند و خانه شما را زیباتر می‌کنند. لازم به ذکر نیست که نه برگ و نه گل‌های این گیاه هیچ کدام سمی نیستند و خطری برای حیوانات خانگی ندارند.

ده گیاه خانگی

گیاه عنکبوتی

گیاهه عنکبوتی با نام علمی کلروپیتوم کوموسوم گیاهی خانگی از تیره پایا می‌باشد که منشاء آن آفریقا و استرالیا است. نگهداری از گیاه عنکبوتی ساده است و نور روشن اما غیر مستقیم برای چند ساعت در روز آن را شاداب می‌کند. آب دادن به این گیاه زمانبندی خاصی ندارد و هر زمانی می‌توان به آن آب داد. گیاه عنکبوتی از بهترین تصفیه کننده‌های هوا است که آلودگی‌هایی مثل مونواکسید کربنف زایلین و بنزن را از هوای منزل شما پاک می‌کند. این گیاه کاملا غیرسمی و برای سگ‌ها و گربه‌های خانگی شما کاملا بی‌خطر است.

ده گیاه خانگی

ونوس مگس خوار

ونوس مگس خوار با نام علمی دیونایی ماسکیپولا یک گیاه خاص و متفاوت است که احتمالا با آن آشنایی دارید. ونوس مگس خوار از تیره گیاهان گوشتخوار است که می‌تواند حشرات را به دام بیندازد و از آن‌ها تغذیه کند. این گیاه در خاک دارای نیترات رشد می‌کند و با شکار حشرات کمبود نیتروژن خود را تامین می‌کند. این گیاه در باتلاق‌ها یافت می‌شود و به محیطی مرطوب و روشن برای رشد کامل نیاز دارد. ونوس مگس خوار می‌تواند حشرات کوچک مزاحم موجود در محیط را شکار کند بدون آن که هیچ خطری برای حیوانات خانگی شما داشته باشد.

ده گیاه خانگی

گل شمعی

گل شمعی یا مومی (با شمعدانی اشتباه گرفته نشود) با نام علمی هویا کارنوسا یکی از گیاهان خانگی شگفت انگیز و زیبا است. این گیاه از خرزهره‌ایان است و برگ‌های آن براق و متفاوت است. اگر از این گیاه دست مراقبت کنید گل‌هایی خوشبو و عجیب خواهد داد که شبیه به شمع و دارای حجم هستند. گل شمعی می‌تواند محیط‌های بسیار خشک را هم به خوبی تحمل کند و به همین دلیل برای نگهداری در داخل منزل بسیار مناسب است. گل‌های ستاره‌ای شکل این گیاه می‌توانند سفید یا صورتی باشند که بویی شبیه به بوی میوه تولید می‌کنند و کاملا غیرسمی هستند.

ده گیاه خانگی

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش سایر مقالات در مجله قرمز شاخه گیاهان و حیوانات خانگی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)