داشتن یک باغچه کوچک رویای هر فرد علاقمند به گل و گیاه است اما در زندگی آپارتمانی امروزی این رویا معمولا به حقیقت نمی‌پیوندد. اما گلکاری در گلدان هم می‌تواند به اندازه کاشت گل و گیاه در یک باغچه جذاب و لذت بخش باشد و به خصوص برای افراد تازه کاری که هنوز تخصص کافی در کاشت و نگهداری از گل و گیاه ندارند گلکاری در گلدان می‌تواند یک شروع خوب به شمار رود. اما گلکاری در گلدان ترفندهای خاصی دارد و افراد مبتدی ممکن است در این مورد اشتباهاتی را مرتکب شوند که نتیجه کار آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز شش اشتباه رایج درباره گلکاری در گلدان را که معمولا افراد تازه کار مرتکب می‌شوند برای شما بیان خواهیم نمود. پس اگر می‌خواهید گلدان‌هایی زیبا و حرفه‌ای داشته باشید این اشتباهات را به خاطر سپرده و آن‌ها را مرتکب نشوید.

گلکاری در گلدان مزایای زیادی دارد، اول از همه این که گلدان گیاه را می‌توان در هر فضایی نگهداری کرد و برای کاشت آن‌ها نیاز به فضای باز وجود ندارد. در نتیجه هزینه شما بسیار کاهش خواهد یافت. نگهداری از یک گیاه داخل گلدان بسیار ساده‌تر از گیاه داخل باغچه یا گلخانه است و وقت کمتری را از شما می‌گیرد. شما می‌توانید این گلدان زیبا را در هر قسمتی از منزل که دوست دارید نگهداری کنید و زیبایی فضای خانه خود را با آن کامل کنید. اما گلکاری در گلدان محدودیت‌هایی هم دارد، مثلا فضای در اختیار برای رشد گیاه محدود است اما این محدودیت دلیلی بر آن نیست که گیاهان نتوانند در فضای گلدان به زیبایی کاملی دست پیدا کنند.

واقعیت این است که بیشتر افراد علاقمند به گلکاری، این فعالیت را با گلکاری در گلدان آغاز می‌کنند و رعایت نکردن نکات خاص و اشتباه در نگهداری از گیاهان باعث می‌شود نتیجه خوبی از این کار نگیرند و خیلی زود ناامید شوند در حالی که هر کاری اصولی دارد و اولین قدم برای یادگیری هر حرفه، آشنایی با محدودیت‌های آن است. نکاتی که در این مقاله بیان می‌شود همه انواع گلدان‌ها اعم از کوچک و بزرگ را شامل می‌شود، پس اگر می‌خواهید یک گلکاری حرفه‌ای در گلدان داشته باشید و از نتیجه کار خود ناامید نشوید این نکات مهم را به خاطر بسپارید و اشتباهات رایج در مورد گلکاری در گلدان را مرتکب نشوید.

چند اشتباه رایج در گلکاری در گلدان

عوض نکردن گلدان گیاه

بیشتر افراد تازه کار تصور می‌کنند پس از کاشتن گیاه در گلدان، کار آن‌ها با این گلدان به اتمام رسیده است و فقط باید هر چند وقت یک بار به آن آب دهند. با این کار گیاه شما رشد خوبی نخواهد داشت و پس از مدتی با آن چیزی که در ذهن داشتید بسیار متفاوت خواهد بود. کارشناسان توصیه می‌کنند برای هر چند وقت یک بار گیاهان جدیدی (مثل گیاهان فصل) به گلدان خود اضافه کنید و گیاهانی را که خوب رشد نکرده‌اند یا حتی مورد علاقه شما نیستند از آن خارج کنید. کاشتن یک گیاه به معنای آن نیست که شما باید تا ابد آن را حفظ کنید بلکه این گلدان شما است که باید در مجموع ظاهری زیبا داشته باشد. اگر از گلدان‌های بزرگ استفاده می‌کنید می‌توانید همزمان چند نوع گاه مختلف را در آن بکارید و از رشد و زیبا شدن آن‌ها در کنار هم لذت ببرید. این کار فرصت خوبی برای شما فراهم می‌کند که به مرور زمان مهارت خود را در باغبانی بهبود ببخشید و گیاهان را به زیباترین شکل در کنار هم بکارید.

ناامید شدن سریع از گلکاری در گلدان

یکی از اشتباهات رایج تازه کارها در ارتباط با گلکاری در گلدان این است که انتظار نتیجه سریع را دارند و وقتی نتیجه مورد انتظار خود را نمی‌گیرند خیلی زود ناامید می‌شوند. این ناامیدی ممکن است حتی به کنار گذاشتن یک علاقه هم منجر شود، علاقه‌ای که می‌تواند به یک حرفه و تخصص تبدیل شود. واقعیت این است که هر گیاهی به زمان مشخصی برای رشد و کامل شدن نیاز دارد و شما باید این زمان را به گیاه بدهید. به طور متوسط یک فصل یعنی حدود سه ماه برای رشد و باغ شدن یک گیاه نورس نیاز است و اگر پیش از این زمان احساس کردید که گیاه شما به اندازه کافی رشد نکرده است و ظاهر راضی کننده‌ای ندارد باید صبر کنید، پس از گذشت زمان کافی شما می‌توانید از زیبایی گیاه جدید خدو لذت ببرید و تصاویر آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. صبر کردن یکی از خصایص اخلاقی مهم باغبانان ماهر است، گیاهان داخل گلدان مانند فرزندان شما هستند و هیچ والدینی زود از فرزندان خود ناامید نمی‌شوند.

گلکاری در گلدان

کود ندادن به گیاه داخل گلدان

گیاهان مانند هر موجود زنده دیگری در کنار آب به غذا هم نیاز دارند. وقتی شما به گلدان خود آب می‌دهید این آب مواد مغذی موجود در خاک را دفع می‌کند و خاک گلدان به دلیل محدودیت فضا، نمی‌تواند این مواد را بازسازی کند. در نتیجه گیاه شما مواد غذایی کافی برای جذب کردن نخواهد داشت و پس از مدتی پژمرده خواهد شد. برای جبران این مواد مغذی شما باید از کودهای طبیعی استفاده کنید، اگر در مورد انتخاب نوع کود دچار تردید هستید با یک متخصص گل و گیاه مشورت کنید. هر چند وقت یک بار خاک داخل گلدان را عوض کنید و از خاک جدید مخلوط با کود برای نو کردن گیاه خود بهره ببرید. این کار نه تنها به تغذیه بهتر گیاه کمک می‌کند بلکه از بروز آفت و بیماری‌های گیاهی نیز جلوگیری می‌کند.

استفاده نکردن از گیاهان پربرگ

گیاهانی که در گلدان رشد می‌کنند انواع مختلفی دارند، برخی یک بوته کوچک با یک گل در میان آن هستند، برخی شاخه‌های بلند و کم برگی دارند و برخی از برگ‌های کوتاه و پرپشتی تشکیل شده‌اند. ظاهر گلدان تاثیر زیادی در زیبایی آن دارد بنابراین قبل از انتخاب یک گیاه برای گلکاری در گلدان حتما از نوع آن و ظاهری که پس از رشد کامل پیدا خواهد کرد مطمئن شوید. گیاهان پرپشت که برگ‌های زیادی دارند و یا برگ‌های آن‌ها بزرگ است، همیشه زیباتر و شاداب‌تر به نظر می‌رسند و یک سرمایه گذاری خوب و مطمئن به شمار می‌روند. گیاهانی مثل خانواده سرخس و خانواده علف و که برگ‌های بزرگ و پرپشتی دارند بهترین گیاهان برای کاشت در گلدان هستند چون حتی پس از این که گل‌های خود را از دست بدهند باز هم زیبا و شاداب به نظر خواهند رسید.

گلکاری در گلدان

هرس نکردن گیاه داخل گلدان

رشد هر گیاهی مراحل مختلفی دارد و گیاهان کاشت شده در گلدان هم از این اصل مستثنی نیستند. در هر مرحله بخش‌هایی از گیاه رشد کرده و کامل می‌شوند که بین این مراحل ممکن است گیاه شما زیبایی چندانی نداشته باشد. اما هرس کردن گیاه در این زمان کمک می‌کند تا زیبایی گیاه در تمام مراحل حفظ شود. بیشتر افراد هرس کردن گیاه را جدی نمی‌گیرند و تصور می‌کنند که این کار مخصوص درختان است. اما هرس کردن مزایای زیادی حتی برای گیاهان داخل گلدان دارد. با هرس کردن دیگر برگ‌های خشک داخل خاک گلدان نمی‌افتند و ظاهر گیاه شما حرفه‌ای و زیبا به نظر خواهد رسید. هرس کردن کمک می‌کند که رشد گیاه متعادل‌تر شود و در نهایت گلدان شما زیباترین گلدانی خواهد بود که تاکنون داشته‌اید.

آب ندادن کافی و منظم به گیاهان داخل گلدان

عمده گیاهان به آب دادن منظم نیاز دارند. اگر شما به گیاه داخل گلدان به طور منظم آب ندهید مثلا برای یک یا دو هفته این کار را فراموش کنید و بعد سعی کنید با دادن آب فراوان آن را جبران کنید باعث پوسیده شدن ریشه‌های گیاه خواهید شد. این کار گیاه شما را کاملا از بین می‌برد مخصوصا اگر قسمت پایین گلدان سوراخ‌هایی برای دفع آب اضافی نداشته باشد. پس لازم است که برنامه منظمی برای آب دادن به گیاه (متناسب با نیاز گیاه) داشته باشید و به این برنامه وفادار باشید. اما اگر به هر علتی آب زیادی به گیاه رسید حتما تمهیدات لازم را بیندیشید یعنی گلدانی تهیه کنید که ته آن سوراخ داشته باشد و زیرگلدانی هم داشته باشد. از اشیای جاذب مثل اسفنج هم می‌توانید برای جذب آب اضافی خاک و جلوگیری از فساد ریشه کمک بگیرید.

گلکاری در گلدان

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش سایر مقالات در مجله قرمز شاخه گیاهان و حیوانات خانگی داخلی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)