جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
  • هالث
  • ۱۹ فروردین ۱۳۹۷
  • ۰۱:۱۴
  • 3,858
حالت تهوع

حالت تهوع و ناخوشی معده را با درمانهای خانگی و سنتی برطرف کنید

حالت تهوع در واقع یک جور احساس بی قراری و ناخوشی کلی در معده است که اغلب اوقات منجر به استفراغ می‌شود. این یک تجربه شایع و ناخوشایند است که می‌تواند به دلایل مختلف از پرخوری تا میگرن باشد. ما در این مطلب راهکارهایی خانگی را برای رفع حالت تهوع به شما پیشنهاد می‌دهیم که می‌توانید آنها را امتحان کنید.

چگونه می‌توان حالت تهوع را رفع کرد

تهوع ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد و می‌تواند اجتناب از آن به طور کل مشکل باشد. البته احساس تهوع را می‌توان با روشهای زیر تسکین داد.

داروی ضد تهوععلت حالت تهوع

چندین داروی ضد تهوع وجود دارد که می‌توانند به به کاهش احساس تهوع و استفراغ کمک کنند. اغلب آنها برای درمان تهوع یا علائم استفراغ به علت بیماری یا عفونت استفاده می‌شوند. از جمله دیمن هیدرینات که جزو قرصهای توصیه شده برای رفع تهوع بارداری است.

عوارض شایع این داروها به قرار زیر است:

  • خشکی دهان
  • خستگی
  • حالت تهوع
  • تغییر در اشتها
  • بی قراری

چندین نوع داروی ضد تهوع وجود دارد که هر کدام می‌تواند عوارض مختلفی داشته باشد.

زنجبیلزنجبیل تازه پوست گرفته

استفاده از زنجبیل برای رفع تهوع بسیار مرسوم است. تحقیقات اثر زنجبیل بر درمان علائم تهوع و استفراغ ایجاد شده بوسیله بارداری یا شیمی درمانی را تایید می‌کند. این ماده عارضه جانبی کمی دارد و می‌تواند به اندازه داروهای ضد تهوع موثر باشد. زنجبیل تازه را می‌توان در کلوچه استفاده کرد یا خود آن را استفاده کرد. همچنین می‌توان چای زنجبیل را تهیه کرد و نوشید.

نعناع

یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که نعناع تهوع ایجاد شده بوسیله شیمی درمانی را کاهش می‌دهد. این ماده را می‌توان بصورت کپسول، چای یا روغن مصرف کرد

نوشیدنی‌های ورزشیدرمانهای خانگی

مایعات نمکی همچون نوشیدنی‌های ورزشی الکترولیتی که به عنوان یک نوشیدنی برای جایگزینی الکترولیت‌های از دست رفته بر اثر تعریق شناخته می‌شوند، طبق تحقیقات می‌توانند به کاهش حالت تهوع کمک کنند.

پروتئین

وعده‌های غذایی که بیشتر حاوی غذاهای پر پروتئین هستند نسبت به مواد غذایی حاوی کربوهیدرات طبق تحقیقات برای کاهش حالت تهوع بهتر هستند. اگر دچار تهوع هستید بهتر است به جای استفاده از غذاهای کربوهیدراتی مثل سیب زمینی سرخ شده، مرغ کبابی ساده را جایگزین کنید.

دارچین

دارچین به بوی خوش شهره است. اما یک تحقیق انجام یافته در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که دارچین می‌تواند به کاهش تهوع ایجاد شده بوسیله درد قاعدگی کمک کند. دارچین معمولا در کلوچه‌ها و نانهای معطر به عنوان یک طعم دهنده استفاده می‌شود.

خودداری از نوشیدنی‌های گازدار

شاید اغلب دیده و شنیده‌اید که بعضی از افراد برای رفع حالت تهوع از نوشابه گازدار استفاده می‌کنند اما این روش فقط برای مواقعی موثر است که کسی بر اثر پرخوری دچار حالت تهوع شده باشد. در غیر اینصورت باید از خوردن نوشابه‌های گازدار خودداری کرد چون نوشابه‌های گازدار مثل انواع کولا می‌توانند موجب ایجاد نفخ و بدتر شدن تهوع شود.

آبرسانی دائم بدن

اگر تهوع همراه با استفراغ باشد باید بدن بوسیله خوردن وعده‌های کوچک آب بصورت منظم آبرسانی شود. خوردن غذاهای شور یا نوشیدن یک نوشیدنی قندی بدون گاز می‌تواند به جایگزینی قندها و نمکهای از دست رفته با استفراغ ضروری است.

اجتناب از خوردن غذاهای پر ادویهرژیم غذایی مناسب حالت تهوع

استفاده از غذاهای ساده می‌تواند به کاهش تهوع کمک کند. هر غذایی با مواد طعم دهنده زیاد ممکن است باعث ناخوشی بیشتر معده شود. برای مثال رژیم غذایی BRAT اغلب اوقات برای رفع علائم مسمومیت‌های غذایی یا عفونت استفاده می‌شود. همچنین این رژیم همیشه برای بیمارانی که دچار اسهال هستند توصیه می‌شود این رژیم غذایی شامل موز، برنج، سیب و نان تست شده می‌شود.

اجتناب از خم شدن به جلو و انقباض شکم

بعضی از فعالیتهای روزمره و وضعیتهایی مثل این نیز می‌تواند باعث افزایش تهوع شود. با خودداری از خم شدن به جلو می‌توان از فشار وارده روی شکم و معده که ممکن است علائم را بیشتر کند، خودداری کنید.

صاف نشستن

نگه داشتن بدن در حالتی صاف و ایستاده می‌تواند به هضم کمک کند و ممکن است باعث بهبود یافتن تهوع شود. مثلا وقتی که در هواپیما هستید موقع بلند شدن هواپیما و نشستن آن به جای لم دادن روی صندلی هواپیما کاملا صاف بایستید و دهانتان را باز نگه دارید این روش امتحان شده از تهوع موقع پرواز جلوگیری می‌کند.

کاهش تحرک

زیاد حرکت کردن می‌تواند تهوع را بدتر کند بخصوص اگر ناگهانی یا شدید باشد.

کنترل نفس

تحقیقات نشان می‌دهد که نفس‌های عمیق و آهسته و به طور مرتب می‌تواند به کاهش احساس تهوع کمک کند. این ممکن است مدیتیشن ذهنی را به کار گیرد که بر تکنیکهای تنفسی کنترل شده متمرکز است. این روش به خصوص برای تهوع ناشی از دردهای قاعدگی بسیار موثر است. با اجرای این تکنیک هم گرفتگی عضلانی و هم تهوع به طور همزمان کاهش می‌یابد.

استفاده از طب سوزنی مچ دست

یک تحقیق مروری در ۲۰۰۹ نشان داد که طب سوزنی مچ دست می‌تواند به کاهش تهوع پس از عمل کمک کند. البته یک تحقیق بروزتر نشان می‌دهد که شواهد چندان مستدل نیستند و به تحقیقات بیشتری برای اندازه گیری اثرات طب سوزنی مچ دست برای کاهش تهوع، نیاز است.

استفراغ

استفراغ می‌تواند به کاهش تهوع در بعضی موارد کمک کند از جمله تهوع ایجاد شده بخاطر مسمومیت غذایی یا الکل. البته این همیشه یک تسکین کوتاه مدت دارد و حتی می‌تواند تهوع را گاهی بدتر کند.

عطر درمانیاستفاده از اسانس برای آلرژی

بسیاری از افراد اعتقاد دارند که رایحه درمانی می‌تواند به کاهش تهوع کمک کند و چندین نوع رایحه مختلف از جمله لیمو، اسطوخودوس، بابونه، میخک و پرتقال توصیه شده است. بعضی تحقیقات هم دریافتند که بخصوص اثر رایحه درمانی نعناع می‌تواند تهوع را رفع کند.

البته یک تحقیق انجام شده در سال ۲۰۱۲ نشان داد که ایزوپروپیل الکل بر اساس رایحه درمانی در کاهش تهوع موثر بود اما هیچ مدرکی برای روغن نعناع موجود نبود. نویسندگان تحقیق نتیجه گرفتند که رایحه درمانی مفید است اما نسبت به داروی ضد تهوع اثر کمتری دارد.

گل بومادران یا گل برنجاسفرفع حالت تهوع

بومادران یک گیاه کوهستانی است که خواص بسیاری دارد یکی از خواص این گیاه بومی رفع ناخوشی معده به خصوص حالت تهوع است. اگر تهوع شما ناشی از غذای نامطلوب و سنگین باشد بخصوص اگر معده ضعیفی دارید گل برنجاسف یا بومادران یک پیشنهاد امتحان شده است. کافی ست مقدار کمی گلهای خشک بومادران را در کف دست پودر کرده و میل کنید. این گیاه تلخ مزه است اما اثرات آن بسیار شگفت انگیز است می‌توانید پس از خوردن آن بلافاصله یک نوشیدنی شیرین مثل شربت آبلیمو بخورید. ناگفته نماند که شربت آب لیمو و خود لیموترش تاثیر بسیار خوبی روی حالت تهوع به خصوص تهوع ناشی از گرما زدگی دارد.

کلام آخر

تهوع می‌تواند یک تجربه ناخوشایند و غیر قابل اجتناب باشد. با این حال می‌توان علائم آن را با استفاده از چندین روش ذکر شده در بالا کنترل کرد. بهتر است که روشهای مختلف را امتحان کنید و ببینید کدام یک موثر است و حتی می‌توانید از تجربیات اطرافیان استفاده کنید. بهترین کار این است که در وهله اول علت حالت تهوع خود را شناسایی کنید اگر تهوع ناشی از پرخوری یا غذای نامطلوب باشد بهتر است به دنبال روشی که باعث آرامش معده می‌شود باشید اگر دچار مسمومیت غذایی شده باشید استفراغ کردن یک عکس العمل طبیعی بدن برای رفع مواد سمی است. دمنوش زنجبیل و لیمو می‌تواند یک روش ترکیبی عالی برای اکثر موارد تهوع باشد.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: medicalnewstoday

دیدگاه ها 0
Subscribe
اعلام کردن به
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مقالات زیبایی

درمان خشکی لب
بهترین محصولات آرایشی بهداشتی برای درمان برای خشکی لب
188
لوازم آرایشی
خرید لوازم آرایش اصل و با کیفیت از داروخانه آنلاین
69
اصل بودن ادکلن
روش های ساده برای تشخیص اصل بودن ادکلن کرید اونتوس
142
غذاهای سرشار از کلاژن
غذاهای سرشار از کلاژن که پوست شما را به گذشته خوب می برند
462
لوازم آرایشی
محصولات پیپا انتخابی مناسب در هنگام خرید لوازم آرایشی
245
درمان لک صورت
درمان لک صورت؛ راهنمای علمی درمان لک به همراه معرفی بهترین محصولات
451

مقالات سلامت

مکمل برای آرتروز
۲۰ ویتامین و مکمل برای آرتروز که برای کنترل علائم مفید هستند
137
رژیم روزه داری متناوب
روزه داری متناوب، حافظه و عملکردهای شناختی را بهبود می‌دهد
134
بیماری کرونا
با تست کرونا در منزل نگرانی خود را کاهش دهید
179
مدفوع بدبو
اسهال و مدفوع بدبو نشانه چیست و چگونه می‌توان آن را رفع کرد؟
252
نوروپاتی محیطی
نوروپاتی محیطی چیست، انواع روشهای تشخیص و درمان آن چه هستند؟
109
استرس و بارداری
استرس و بارداری؛ استرس چگونه مانع از بارداری و رشد جنین می‌شود؟
98

مقالات آشپزی

شربت توت فرنگی
شربت توت فرنگی خانگی؛ تازه و آسان با طعمی دلپذیر
121
شیر جو دوسر خانگی
طرز تهیه شیر جو دوسر خانگی و انواع روشهای استفاده از آن
398
نان هندی خانگی
نان هندی خانگی ساده و آسان بدون نیاز به فر
852
ترافل شکلاتی
ترافل شکلاتی خوشمزه تقدیم به آنهایی که دوستشان داریم
298
گرام ماسالا
طرز تهیه ادویه گرام ماسالا در خانه با عطری عالی برای انواع غذاها
660
سس مایونز گیاهی
سس مایونز گیاهی و رژیمی برای آنها که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند
953

مقالات تغذیه

درشت مغذی
درشت مغذی ها در کدام مواد غذایی یافت می‌شوند و چه فوایدی دارند؟
7
رژیم فستینگ
رژیم فستینگ؛ آیا این رژیم برای لاغری و سلامتی موثر است؟
62
رژیم روزه داری متناوب
روزه داری متناوب، حافظه و عملکردهای شناختی را بهبود می‌دهد
134
تغذیه سالم
تغذیه سالم فقط به معنی افزایش سبزیجات و کاهش چربی‌ها نیست!
157
غذاهای سرشار از کلاژن
غذاهای سرشار از کلاژن که پوست شما را به گذشته خوب می برند
462
توت فرنگی
خواص توت فرنگی این دلربای اردیبهشتی؛ میوه ای کم قند و خوش طعم
95