کیف دردار شانل یکی از مهم‌ترین و شاخص‌ترین اکسسوری‌ها در تاریخ مد به شمار می‌رود. این کیف که به دلیل تاریخ طراحی آن یعنی فوریه سال ۱۹۵۵ به نام ۲٫۵۵ نیز شناخته می‌شود تاریخچه خاص خود را دارد و یکی از نمادهای فرهنگی فشن و شناخته شده‌ترین کیف در جهان است. البته شایعات و باورهای غلط زیادی هم درباره این کیف وجود دارد که در طول سال‌ها در ذهن مردم شکل گرفته و لازم است که حقایق درباره این کیف گفته شود. در این مقاله حقایقی که هر علاقمند به مد و فشن باید درباره کیف دردار شانل بداند را بازگو خواهیم نمود.

این کیف اولین و شاخص‌ترین کیف برند شانل است

کوکو شانل اولین کیف خود را در سال ۱۹۲۹ طراحی کرد اما همانند بقیه کیف‌های مورد استفاده توسط اشراف در آن زمان این کیف نیز دستی حمل می‌شد. اما در فوریه سال ۱۹۵۵ کوکو شانل این کیف را تغییر داد  ویک بند دوشی به آن اضافه کرد و با این کار تاریخ مد را برای همیشه تغییر داد. برای اولین بار این تغییر توسط زنان پذیرفته شد و آنان کیف‌های خود را با بند زنجیری روی دوش خود حمل می‌کردند.

حقایقی درباره کیف دردار شانل

نماد برند شانل تا دهه هشتاد میلادی به آن اضافه نشده بود

اگرچه کیف دردار شانل در نیمه دهه پنجاه میلادی معرفی شد اما نماد برند شانل که به شکل دو حرف C انگلیسی در هم رفته است در آن وجود نداشت و این نماد از دهه هشتاد به قسمت قفل در آن اضافه شد و این قفل به نام قفل مادمازل معروف شد که پیچی است.

حقایقی درباره کیف دردار شانل

بند زنجیر و چرم کیف دردار شانل بعدا به آن اضافه شد

اولین کیف‌های دردار شانل بند زنجیری داشتند اما این بند در دهه‌های مختلف دستخشو تغییرات زیادی شد و انواع مختلفی از زنجیر در این کیف مورد استفاده قرار گرفت. انواع کلاسیک این بند از چرم بافته شده در زنجیر ساخته شده است اما بند انواع مدرن کیف ۲٫۵۵ شانل تنها از زنجیر ساده تشکیل شده بود.

طراحی داخل این کیف از یک یتیم خانه الهام گرفته شده بود

اگر بیوگرافی کوکو شانل را خوانده باشید می‌دانید که او از دوازده سالگی در یتیم خانه بزرگ شد و این اتفاق روی طراحی او نیز اثر گذاشت. قسمت داخلی کیف دردار شانل اورجینال از چرم زرشکی رنگی ساخته است و کوکو شانل این رنگ را به این دلیل انتخاب کرد که یونیفورم یتیم خانه‌ای که در آن بزرگ شده بود زرشکی رنگ بود.

حقایقی درباره کیف دردار شانل

این کیف نیز تا حدودی از پوشاک مردان الهام گرفته شده است

کت مشهوری که شانل برای خانم‌ها طراحی کرد و خود نیز همیشه آن را می‌پوشید از پوشاک مردانه الهام گرفته شده بود. این اولین و آخرین باری نبود که کوکو شانل از پوشاک مردانه برای طراحی لباس زنانه الهام می‌گرفت. جدیدترین مدل کیف دردار شانل که به نام کیف بوی Boy Bag نیز معروف است با الهام از بازیکن معروف چوگان بوی کاپل که مدتی طولانی عاشق کوکو شانل بود نام گذاری شد.

در طراحی مجدد این کیف در سال ۲۰۰۵  تغییراتی اعمال شد

اگرچه پس از سال ۱۹۵۵  و طراحی مدل اصلی این کیف تغییراتی جزئی در دهه هشتاد میلادی توسط کارل لگرفلد طراح آن زمان و حال حاضر برند شانل انجام شد اما در سال ۲۰۰۵ در پنجاهمین سالگرد تولد کیف دردار شانل این مدل کیف باز هم توسط کارل لگرفلد به طراحی و تولید مجدد رسید و امروزه تمام کیف‌هایی که با عنوان ۲٫۵۵ در بازار مشاهده می‌شود از همین مدل هستند.

کیف دردار یک در و دو در با هم تفاوت دارند

این مدل کیف در واقع دو نوع است که یک نوع آن دو در دارد یعنی یک در در قسمت خارجی کیف و یک در در قسمت داخلی. اما نوع یک لبه تنها یک در در قسمت خارجی دارد. تولید نوع یک لبه چند سال پیش متوقف شد و در حال حاضر تمامی کیف‌های دردار شانل موجود در بازار از نوع دو در هستند.

حقایقی درباره کیف دردار شانل

قیمت این کیف در سال ۱۹۵۵ حدود ۲۰۰ دلار بود

قیمت این کیف در بازار بسیار بالا است و به خصوص در سال‌های اخیر بالاتر هم رفته و به ۶۰۰۰ دلار  رسیده است در حالی که در سال ۱۹۵۵ زمانی که این مدل معرفی شد قیمت آن ۲۲۰ دلار بود. چیزی که در دنیای مد کم سابقه است و کمتر اتفاق می‌افتد که لباس یا اکسسوری خاصی در فصل پس از معرفی گران‌تر شود اما این مساله برای کیف دردار شانل در شصت سال پس از تولید آن همچنان رخ می‌دهد.

زیپ مخفی کیف دردار شانل هم داستانی برای خود دارد

این کیف یک زیپ مخفی عجیب در داخل خود دارد که درمدل‌های مشابه برندهای دیگر چنین چیزی دیده نشده است. گفته می‌شود کوکو شانل این زیپ را عمدا در کیف خود تعبیه کرده بود تا نامه‌های عاشقانه خود را در آن نگه دارد.

این کیف ارزش سرمایه‌گذاری دارد البته اگر اصل باشد

به دلیل محبوبیت بالا، کیفیت عالی، تاریخچه بلند بالا و افزایش قیمت کیف دردار شانل با گذر زمان، خریدن این کیف می‌تواند یک سرمایه‌گذاری اقتصادی مناسب برای علاقمندان باشد. اگرچه این مدل کیف کمیاب است و هرساله افراد بسیاری در لیست انتظار خرید آن قرار می‌گیرند.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه جواهرات و اکسسوری مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PurseBlog (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)