جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
حافظه قوی

داشتن حافظه قوی،  بدون فراموشی

حافظه قوی در بسیاری از مشاغل باعث پیشرفت آن شغل شده و برعکس، یک حافظه ی ضعیف  گاهی یک آفت برای یک شغل است.  بعنوان مثال فرض کنید که شما  به یک مشکل حقوقی برخورده‌اید و می‌خواهید یک وکیل بگیرید. شما به کدام وکیل مراجعه می‌کنید وکیلی که دارای حافظه ی قوی است و خیلی سریع تمام جزئیات پرونده‌ی شما را به خاطر می‌ آورد یا سراغ وکیلی می‌روید که هیچ چیز در خاطرش نمی‌‌ماند؟

یا فرض کنید به عمل جراجی نیاز دارید به نظرتان کدام جراح مناسب‌تر است؟ کسیکه حافظه‌ قوی دارد و خیلی سریع،  روند عمل یک بیمار را به خاطر می‌‌آورد یا سراغ جراحی می‌روید که حافظه‌ی بسیار ضعیفی دارد و مرتبا یادش می‌رود باید چه کار کند و مجبور است در طول عمل از طریق اینترنت سرچ کند یا کتابهای درسی‌اش را مرور کند.

قطعا وکیل یا پزشکی که حافظه‌ های قوی دارند، در شغلشان موفق‌تر خواهند بود نسبت به فردیکه فراموش‌کار است.

یک مثال دیگر: فرض کنید به یک جلسه سخنرانی و آموزشی می‌روید به نظرتان  ترجیح می‌دهیدحافظه‌ی  سخنران چگونه باشد؟ قوی یا ضعیف؟ سخنرانی که خیلی سریع مطالب را به یاد می‌آورد و بدون اینکه زمان شما را بگیرید آنها را بازگو میکند یا سخنرانی که بیان برای هر جمله‌اش باید چند دقیقه  فکر کند و یا باید مرتبا ازروی متن بخواند و وقت شما را تلف کند؟

به طورکلی، فارغ از نوع شغل، داشتن حافظه ای قوی باعث  شایستگی بیشترفرد، و اعتماد به نفس بالای او می‌شود.

حافظه قوی چیست و چگونه به دست می‌ ‌آید؟

حافظه قوی

داشتن حافظه قوی چیزی نیست که  برای شما اتفاق می‌‌افتد، بلکه چیزی است که شما خودتان آنرا  برای خود ایجاد می‌کنید و می‌سازید. بزگترین راز داشتن یک حافظه قوی،  این است که بتوانید اطلاعات را در زمان مناسب از طریق یک تصویر سازی قوی، از ذهن‌تان خارج کنید. این روش به خصوص برای دانش‌آموزان و دانشجویان بسیار کاربرد دارد.

دو روش برای  ایجاد حافظه قوی

حافظه قوی

۱_ دیدن اتفاقات

  • در روش دیدن اتفاقات، شما حتی می‌توانید عدد پی را هم حفظ کنید فقط کافی است آنرا ببینید. دیدن ، کلید داشتن حافظه ی قوی است. وقتی با اطلاعاتی مواجه می‌شوید که می‌خواهید آنها را به خاطر بسپارید، بایستی بتوانید آنها را ببینید، لمس کنید و به صورت یک تجربه،  وارد ذهنتان کنید.
  • مثلا فرض کنید نام فامیل یک شخص را می‌خواهید به خاطر داشته باشید، بایستی آن نام را ببینید نه اینکه آنرا حفظ کنید. آن نام را به یک شئی نسبت دهید، آنرا به صورت یک جسم زنده یا بیجان تصور کنید و سپس از طریق حواس پنجگانه ، سایر خصویات آن موجود زنده یا بیجان را تصور کنید و آنرا بصورت یک تجربه در آورید و سپس این تجربه را وارد بایگانی ذهنتان کنید.
  • این دیگر دست شماست که از هر کلمه‌ای ، چگونه یک تجربه بسازید. به خاطر داشته باشید  هرچقدر آن تجربه‌ خنده دارتر و مسخره‌تر باشد، بیشتر در ذهن باقی خواهد ماند. سعی کنید از تجربه سازی خنده دار و مسخره و اغراق آمیز استفاده نمایید تا بهتر در حافظه شما باقی بماند، چون اصولا یک چیز غیرمعمول و غیر عادی،  بیشتر در حافظه باقی می‌‌ماند تا چیزهای عادی و معمولی.
  • شما می‌توانید آن تجربه را نه فقط به صورت یک شکل ثابت، بلکه به صورت یک تصویر متحرک مثل یک کارتون انیمیشنی یا فیلم درآورید و به آن، جان بیشتری بدهید. این روش به خصوص برای به خاطر سپردن برخی جزییات اضافه بسیار سودمند است.

۲_ قرار داردن اتفاقات

  • روش دوم ، قرار دادن اطلاعات یا لیست‌ها، در یک مکان آشنا است. بعنوان مثال فرض کنید یک لیست طولانی دارید که باید به خاطر بسپارید مثلا برای خرید،  یا لیستی از اقلامی‌ برای طرز تهیه یک غذا نیاز دارید. بهترین راه برای به خاطر آوردن دقیق این لیست،  این است که  سعی کنید ابتدا  در ذهنتان یک محیط آشنا را تصور کنید و سپس تک به تک آن اقلام را،  در یکجایی از آن محیط قرار دهید.
  • روش کار این است که ابتدا چشمانتان را ببندید و سپس فرض کنید دارید داخل خانه‌ی خود قدم می‌‌زنید، اولین جایی که به آن می‌رسید درب خانه است و سپس آشپزخانه و بعد می‌رسید به اتاق نشیمن، و سپس به حمام و دستشویی و یا به راه پله ها، در هر قسمتی از خانه که قرار می‌گیرید یکی از آن اقلام را آنجا قرار دهید و آنها را به صورت تجربه‌هایی متحرک( روش شماره یک) در آورید.
  • حتی می‌توانید این اطلاعات یا اقلام را در خانه‌ی دوستان آَشنایان یا والدین خودتان نیز قرار دهید و یا از مدرسه‌ای که در آن درس خوانده‌اید یا حتی سوپر محله‌تان که کاملا به همه جایش احاطه دارید نیز استفاده نمایید.
  • برای اغراق آمی‌زتر کردن این جاسازی‌ها، می‌توانید حتی از پشت بام نیز استفاده کنید مثلا برخی از مواد لیست آشپزی را در پشت بام خانه قرار دهید و یا یک هلی‌کوپتر را در نظر بگیرید که از بالای سر خانه شما رد می‌شود و برخی از آن مواد غذایی در هلی‌کوپتر است. خلاصه اینکه هیچ محدودیتی وجود ندارد و سعی نکنید  خودتان را محدود کنید.  شما می‌توانید هرچیزی را در هر جایی که می‌خواهید قرار دهید. تنها محدودیتی که می‌تواند وجود داشته باشد این است که تصور کنید آدم خلاقی نیستید و نمی‌‌توانید اینکار را انجام دهید. که البته این تصور، اشتباه است بهتر اینگونه فکر نکنید.

بهتر است بدانید که داشتن حافظه ی قوی، یک مهارت است و ربطی به نعمت خدادادی که از بدو تولد با آن زاده شده‌اید، ندارد.

 

ترجمه و تالیف اختصاصی مجله قرمز

منبع: Productivity Game


 

۰ ۰ vote
Article Rating
دیدگاه ها 0
Subscribe
اعلام کردن به
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مقالات زیبایی

درمان جوش صورت؛ راهنمای کامل درمان جوش با اصلاح رژیم غذایی
8
روغن رزهیپ
روغن رزهیپ ؛ ضد چروک برای همه و ضد آکنه برای پوست‌های مستعد آکنه!
104
ضد جوش قوی
این سرم ویتامین سی یک ضد جوش قوی و طبیعی است!
92
جوان سازی پوست
بهترین سرم ویتامین سی کدام است و چه ویژگی‌هایی دارد؟
113
درمان جوش
چگونه برای همیشه جوش و آکنه را ازبین ببریم؟
278
آکنه چیست
رژیم غذایی ضد آکنه؛ مقصر اصلی هورمون‌ها هستند یا رژیم غذایی شما؟
119

مقالات سلامت

کمبود خواب
کمبود خواب و هورمون‌ها؛ آیا مقصر کمبود خواب ما هورمون‌هایمان هستند؟
59
پریکاردیت
پریکاردیت چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟
83
نوشیدن زیاد آب
نوشیدن زیاد آب و مصرف آب اضافه بر نیاز را با این ۹ علامت شناسایی کنید
87
ورزش و اختلالات هورمونی
اثر ورزش بر اختلالات هورمونی زنان مانند تنبلی تخمدان و کم کاری تیروئید هاشیموتو
144
خستگی آدرنال
خستگی آدرنال؛ بلایی که استرس مزمن سر جسم و روح ما می‌آورد!
127
قطع شدن قاعدگی
قطع شدن قاعدگی؛ دلایل و عوارض آمنوره یا پریود نشدن
179

مقالات آشپزی

کیک شکلاتی گیاهی
کیک شکلاتی گیاهی و بدون گلوتن با دستورالعملی آسان
314
خشک کردن ریحان
خشک کردن ریحان به چندین روش مختلف برای افراد مبتدی
1,879
کدو سبز شکم پر
کدو سبز شکم پر با رویه پنیری برای میانه تابستان
565
خوراک برنج و مرغ در فر
خوراک برنج و مرغ در فر با ادویه ایتالیایی و طعم عالی
657
سیب زمینی برشته در فر
سیب زمینی برشته در فر با حداقل روغن و سرشار از ادویه
1,142
طرز تهیه نان خامه ای
طرز تهیه نان خامه ای به صورت حرفه‌ای و با ارائه همه نکات لازم
780

مقالات تغذیه

درمان جوش صورت؛ راهنمای کامل درمان جوش با اصلاح رژیم غذایی
8
دلیل پرخوری
زنان و گرسنگی کاذب؛ آیا پرخوری ما گردن هورمون هایمان است؟
48
رژیم تنبلی تخمدان
رژیم تنبلی تخمدان؛ آیا با تغییر در رژیم غذایی می‌توان این سندروم را کنترل کرد؟
183
آکنه چیست
رژیم غذایی ضد آکنه؛ مقصر اصلی هورمون‌ها هستند یا رژیم غذایی شما؟
119
فیبر غذایی
فیبر غذایی چیست و میزان مصرف توصیه شده آن چقدر است؟
96
استرس چیست و از طریق چه منابعی در بدن ایجاد می‌شود؟
141