اگر نتوانید آشغال های ذهنی را از مغزتان بزدایید، زندگی شخصی و زندگی حرفه ای شما هر دو،  در معرض تهدید قرار خواهند گرفت. چنانچه زندگی شخصی‌تان را قاطی زندگی شغلی خود کنید و یا بدتر از آن، اگر پای دردسرهای شغلی را به خانه باز کنید،  بسیارخطرناک خواهد بود.

یکی از دلایل قاطی کردن شغل با زندگی شخصی،  این است که ما مرز بین این دو تا را نمی‌دانیم. نمی‌دانیم کدام بخش از حرفها و افکارمان،  مربوط به شغل ماست و کدام مربوط به زندگی شخصی. برای همین نیاز است که  مرز بین این دو را به طور واضح و مشخص بدانیم و اجازه ندهیم هیچ کدام از آنها، از مرز تعیین شده  رد شوند.

مرز بندی بین کار و زندگی شخصی، به شما کمک می‌کند که هر دوی اینها به راحتی پیش بروند و شما نیز از توانایی ذهنی و جسمی‌ بهتری برخوردار باشید. مرزبندی بین این دو، به مقدار زیادی باعث جلوگیری از آشفتگی‌های ذهنی خواهد شد و نیز باعث می‌شود آشغال های ذهنی کمتری را با خود حمل کنیم.

داشتن بار سنگین آشغال های ذهنی ، یکی از رایج ترین بیماری های انسان مدرن است. انسان مدرن در خانه مشغول فکر کردن به شغل و کسب و کارش است و در زمان کار، مشغول فکر کردن به خانه و زندگی اش.  انسان مدرن برای خوابیدن دچار مشکل است چون ذهنش بیش از حد مجاز انباشته از آشغال های ذهنی است. ذهن او مرتبا در حال رفت و برگشت بین افکار مختلف است. افکاری که اکثرشان بیهوده و به درد نخور هستند. انسان مدرن داری یک ذهن  آشفته است آنهم  فقط  به دلیل اینکه نمی‌داند چگونه می‌تواند افکارش را چیدمان کند.

اگر قصد داریم از زندگی لذت ببریم، زدودن آشغال های ذهنی،  اساسی ترین کاری ست که اول از همه باید انجام دهیم. حذف آشغال های ذهنی به راحتی امکان پذیر است  تنها با گذاشتن مرزهای مشخص بین همه چیز.

مرزبندی کردن نه تنها  آزادی شما را نمی‌گیرد بلکه برعکس، باعث آزادی عمل بیشتر شما می‌شود چرا که با یک ذهن شلوغ و درهم،  هیچگاه نمی‌توانید آزادانه فعالیت کنید چون دست و پای شما توسط ذهنتان همواره بسته است.

مرزبندی کردن بین افکار،  باعث می‌شود توانایی ذهنی ما برای سویچ کردن بین فعالیت های شعلی و زندگی شخصی، بالاتر برود چرا که با یک ذهن منظم، هرچیزی سر جای مناسب خودش قرار دارد، میزان استرس کاهش می‌‌یابد،  تمرکزمان نیز بالاتر می‌رود.

در این مقاله قصد داریم بیاموزیم چگونه  و به چه روشهایی، آشغال های ذهنی را جارو کنیم و هر چیزی را سرجای مناسب خودش قرار دهیم. راز اصلی در آموختن این روش، درک مدیریت زمان است.  با مرز بندی زمان به راحتی میتوانیم مرز بندی افکار نیز داشته باشیم. و سپس  با افکار مرزبندی شده، به تمرکز ذهنی بیشتری هدایت خواهیم شد.

روش های جارو کردن آشغال های ذهنی

آشغال های ذهنی

۱_ ایجاد مرز، بین افکار

  • ایجاد مرز بین افکار یعنی چی؟  یعنی  اینکه مثلا بدانیم صحبت کردن در مورد مسائل کاری و  همکاران، جایی در سر میز شام ندارد. و همچنین صحبت کردن در مورد مسائل شخصی جایی در سر میز کار ندارد. البته این بدان معنا نیست که برخی رویدادهای خانوادگی را با همکاران به اشتراک نگذاریم و یا برخی رویدادهای کاری را با خانواده مشترک نشویم اما حتما یک مرزهایی هم هست باید رعایت کنیم. پس بهتر است موقع گپ زدن با خانواده و یا همکاران، اجازه دهیم اندیشه هایمان پرواز کنند و به افق های جدیدتری بروند  تا حرفهای تازه ای برای گفتگو داشته باشیم. خواهید دید گفتگوها چقدر جذاب تر می‌شوند.

۲_ تمیز کاری از طریق نوشتن

  • ضرب المثلی هست که می‌گوید: وقتی شک داری بنویسش.  نوشتن موارد  کاری و خانوادگی باعث می‌شود انواع سردرگمی‌‌ها از ذهن شما خارج شود و به یک ذهن تمیز دست یابید. در واقع،  خستگی ذهنی به دلیل لبریز شدن ذهن ما از انواع افکار مختلف است پس باید ذهنمان را خالی کنیم.  باید  افکاربیهوده  را رها سازیم تا از لبریز شدن آنها و تاثیرات منفی آنها رها شویم.

 

  • یکی از روشهایی که می‌تواند در رها سازی افکار به شما کمک کند، نوشتن افکار است. به عبارتی شما با نوشتن، می‌توانید افکارتان از قلمرو ذهن ، به قلمرو کاغذ منتقل کنید. این کار به طور اتوماتیک باعث سالم سازی ذهن می‌شود. زندگی ما وقتی غنی تر و پربار تر خواهد شد که از ذهنی تمیز و پاک برخوردار باشیم. وقتی ذهنمان را از آشغال های ذهنی پاک کنیم فضای بیشتری برای خلاقیت ، تیزهوشی و کارآمدی خواهیم داشت.

۳_ آگاهی خالص

  • در موقع انجام هر کاری حتی بازی کردن نیز، بهترین روش این است که با آگاهی خالص آن کار را انجام دهید. باید  تمرکز تمام و کمال داشته باشید. این خودش نوعی رها سازی فکر و نوعی مدیتیشن است. ذهن سالم، ذهنی است که بتواند تمرکز داشته باشد. ذهن سالم ذهنی است که مرتبا پرش فکری نداشته باشد، واکنش‌های تند و ناآگاهانه نداشته باشد و مرتبا درگیر حوا‌س‌پرتی نشود.

 

  • انسان مرتبا در جستجوی آرامش است آنهم در مکان‌ها و زمان‌های دور دست. اما برای رسیدن به چنین فضای آرامی‌ نیاز به سفرهای دور دست نیست،  فقط کافی ست یاد بگیریم چگونه هر کاری را که انجام می‌دهیم با آگاهی و تمرکز کامل بر روی همان کار انجام دهیم.  باید یاد بگیریم نیازی نیست به چیزهایی فکر کنیم که خدمتی به ما نمی‌کنند.

۴_  به افکار مغشوش خود نچسبید

  • برای اینکه افکارتان را درگیر چیزی نکنید فقط کافی ست آنها را مشاهده کنید سپس درکشان کنید و بعد هم بدون هیچ قضاوتی، اجازه دهید همانطور که خیلی راحت وارد مغزتان شده‌اند همان طور هم خارج شوند.  به افکارتان نچسبید، یقه‌ی افکاری که وارد ذهنتان می‌شوند را محکم نگیرید،  اجازه دهید بروند. رهایشان کنید تا در افق های دور دست ناپدید شوند. فراموش نکنید برای اینکه از شر آشغال های ذهنی راحت شوید هربار که یک فکر پریشان کننده وارد ذهنتان می‌شود باید خارج شود نباید در فضای ذهن شما باقی بماند. همانطور که آشغال های خانه را باید دور ریخت، آشغال های ذهنی را نیز باید دور ریخت. مرتبا به خودتان یادآوری کنید نباید به افکار مغشوش چسبید.

۵_ ذهنتان را قفسه بندی کنید

  • یک خانه‌ی مرتب خانه‌ای ست که هر چیزی به طور منظم سرجای خودش قرار دارد. یک ذهن منظم نیز ذهنی است که هر فکری سر جای خودش قرار داده شده است.  منظم بودن یکی از کلیدهای اصلی موفقیت است. یک محل کار منظم،  نشان دهنده کارمند منظم است. یک خانه منظم نشان دهنده صاحبخانه منظم است و از همه‌ی اینها مهمتر، یک ذهن منظم نشان دهنده  یک شخصیت کارآمد است. پس با منظم کردن افکارتان و قفسه بندی کردن آنها شروع کنید  آنگاه خواهید دید  در آرامش قرار خواهد گرفت.

 

  • همانطور که کار کردن در یک مکان مرتب خیلی راحت تر از کار کردن در یک جای پر هرج ومرج است، فکر کردن با یک ذهن مرتب نیز آسان تر فکر کردن با یک ذهن آشفته است.  پس بهتراست تمام آشغال های ذهنی را جارو کنید و بریزید دور.

 

ترجمه و تالیف اختصاصی مجله قرمز

منبع : success