یکی از مهم‌ترین لوازم برقی هر خانه؛ جاروبرقی آن است. به همین دلیل اکثر افراد در هنگام خرید این وسیله به دنبال بهترین مدل آن می‌گردند که از کیفیت بالایی برخوردار باشد. اگر شما نیز قصد خرید جاروبرقی دارید اما نمی‌دانید بهترین مارک جاروبرقی موجود در بازار بر اساس بودجه و معیارهای شما کدام است، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

 

ویژگی بهترین جاروبرقی ها

جاروبرقی دستگاهی نسبتا کوچک اما کارآمد است که جهت نظافت سطوح مختلف از آن استفاده می‌شود. این دستگاه نظافت کردن و جمع کردن آشغال‌ها را تا حد زیادی آسان و لذت بخش کرده است به طوری که خراب شدنش می‌تواند تمامی اعضای خانه را با مشکل وربرو سازد. جهت جلوگیری از تعمیر جاروبرقی به صورت مکرر پیشنهاد می‌شود که به صورت صحیح و اصولی از دستگاه خود استفاده کنید تا عمر قطعات جاروبرقی را کاهش ندهید.
اگر به دنبال خرید یک جاروبرقی خانگی خوب هستید اما نمی‌دانید که کدام یک از مدل‌ها و برندها برای شما مناسب است، بهتر است ابتدا تمامی ویژگی‌های یک جاروبرقی خوب از نظر خودتان را لیست کنید و بر اساس آن جهت خرید اقدام نمایید. علت این کار این است که برخی از ویژگی‌های جاروبرقی ممکن است از نظر شما اصلا مهم نباشند و یا کارایی زیادی بر اساس شرایط شما نداشته باشند.

مهم‌ترین ویژگی‌های موجود در جاروبرقی که باید پیش از خرید از آنها آگاه باشید عبارتند از:

۱. قدرت موتور

اولین ویژگی مهم هر جاروبرقی که کم یا زیاد بودنش می‌تواند تفاوت زیادی را ایجاد کند، توان موتور دستگاه است. هرچه قدرت موتور جاروبرقی بیشتر باشد، کارکرد دستگاه قدرتمندتر و بهتر است و زمان بیشتری را می‌تواند بدون داغ کردن، به کار خود ادامه دهد.

پس اگر به دلیل سبک زندگی خود نیاز به روشن کردن دستگاه به صورت روزانه یا چند بار در روز دارید و یا جاروبرقی کشیدن کل قسمت‌های خانه به دلیل متراژ بالای آن زمان زیادی طلب می‌کند، بهتر است جاروبرقی خود را از میان مدل‌هایی با بالاترین قدرت موتور انتخاب نمایید. در حال حاضر توان موتور جاروبرقی‌های خاتگی چیزی بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ است و به طور معمول اکثر مدل‌ها در بازه بین ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ وات تولید می‌شوند چرا که طرفداران بیشتری دارند. برند بوش و آاگ بهترین برندهای جاروبرقی با قدرت موتور بالا هستند.

قدرت موتور جاروبرقی

 

۲. توان مکش

قدرت مکش همان توان ایجاد خلاء در جاروبرقی توسط موتور است  با افزایش توان موتور، میزان مکش دستگاه نیز تا حدودی افزایش پیدا می‌کند. هرچه مکش بیشتر باشد، آشغال‌های با سرعت و قدرت بیشتری به داخل کشیده می‌شوند و استفاده از دستگاه لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

البته در برخی از مواقع مکش بیش از حد دستگاه بر روی برخی سطوح خاص می‌تواند کاربر را به زحمت بیندازد و به همین دلیل قابلیت تنظیم مکش بر روی تعدادی از مدل‌های هر برند اعمال شده است. گیر کردن آشغال در مسیر مکش یا پر شدن بیش از حد کیسه جاروبرقی از مهم‌ترین موارد کاهش مکش در  دستگاه هستند که بی‌توجهی به آنها می‌تواند تعمیر جاروبرقی را به همراه داشته باشد. برند بوش، فیلیپس و آاگ از جمله مارک‌هایی هستند که توان مکش بالایی دارند.

۳. صدای جاروبرقی

یکی دیگر از معیارهایی که باید در هنگام خرید جاروبرقی به آن توجه داشته باشید، صدای تولید شده از جاروبرقی در حین استفاده از دستگاه است. این مساله برای افرادی که کودک خردسال دارند و یا ترجیح می‌دهند بتوانند در هر ساعت از شبانه روز از دستگاه خود استفاده کنند بسیار اهمیت دارد. میزان صدای تولید شده از جاروبرقی با معیار دسی بل (db) تعیین می‌شود و هرچه کمتر باشد، کم صداتر است. برند فیلیپس، سامسونگ و وبش از جمله جاروبرقی‌های کم صدا هستند.

۴. فیلتر

یکی از مهم‌‌ترین ویژگی‌های یک جاروبرقی خوب وجود فیلترهای باکیفیت در آن است. فیلترها وظیفه جذب گرد و خاک و ذرات معلق در هوای داخل دستگاه را دارند تا به درون موتور کشیده نشوند و در هوای آزاد داخل خانه انتشار نیابند. جنس فیلتر نیز یکی از موضوعات مهم در این زمینه است هرچه جنس فیلتر بهتر باشد، درصد جذب ذرات نیز افزایش پیدا می‌کند. فیلتر جاروبرقی بوش فیلتر هپا است که بالاترین درصد جذب را دارد و از این نظر بهترین انتخاب برای شماست.جهت جلوگیری از کاهش جذب فیلتر بهتر است هر ۶ ماه یک بار فیلتر دستگاه خود را تمیز و در صورت نیاز تعویض نمایید.

جنس فیلتر

 

۵. طول سیم

یکی دیگر از مواردی که باید در هنگام خرید جاروبرقی به یاد داشته باشید طول سیم جاروبرقی نسبت به متراژ ساختمان شماست. اگر سیم جاروبرقی کوچک باشد شما برای نظافت قسمت‌های دور از پریز نیاز دارید که دستگاه را خاموش و در جای مورد نظر دوباره روشن کنید. اما اگر سیم به اندازه کافی بلند باشد نیازی به انجام این کار نیست. طول سیم جاروبرقی به طور معمول بین ۶ تا ۱۲ متر است و معمولا طول سیم ۹ متری برای خانه‌هایی با متراژ معمولی کاملا کافیست.

۶. نوع کیسه

تمامی آشغال‌های جذب شده توسط دستگاه از طریق لوله خرطومی به داخل کیسه‌ای در بدنه منتقل می‌شوند که باید پس از ۳ تا ۶ ماه خالی شود. در گذشته در تمامی مدل‌ها از کیسه ضخیم و دائمی استفاده می‌شد که کاربر باید آشغال‌های داخل آن را پس از مدتی از داخل کیسه خارج می‌کرد. این کار سختی‌های خود را داشت تا اینکه کیسه‌های یک بار مصرفی تولید شدند که نیازی به تخلیه آشغال ندارد و آشغال‌ها با خود کیسه به دور انداخته می‌شود.

۷. لوازم جانبی

در هر جاروبرقی سری‌های متفاوتی وجود دارد که به کاربر اجازه می‌دهد برای سطوح مختلف از آن استفاده نماید تا بهترین نتیجه در کمترین زمان حاصل شود. برخی از سری‌های مخصوص جمع کردن مو هستند که برای کسانی که حیوان خانگی دارند بسیار مناسبند. سری‌های دیگری نیز برای جارو کشیدن مبلمان و جاهای تنگ و باریک وجود دارند که در برخی از مدل‌ها استفاده می‌شود. جاروبرقی‌های بوش کامل‌ترین لوازم جانبی را برای دستگاه‌های خود تولید می‌نماید.

۸. طراحی ارگونومی

یکی از مواردی که به شما پیشنهاد می‌کنیم در هنگام خرید جاروبرقی به یاد داشته باشید طراحی ارگونومی دستگاه مورد نظر شماست. طراحی ارگونومی به معنای قراگیری قطعات جاروبرقی به نحوی است که بدون کاربر در بهترین وطبیعی‌ترین حالت ممکن باشد تا مواردی چون کمردرد و گردن‌درد تشدید نگردد. وجود لوله تلسکوپی که بر اساس قد کاربر قابل تنظیم است تا حد زیادی می‌تواند از برزو چنین مشکلاتی جلوگیری نماید. داشتن ۳ یا ۴ چرخ‌ لغزان و سری ۳۶۰ درجه نیز می‌تواند استفاده از دستگاه را لذت بخش‌تر کند.

انواع جاروبرقی

جاروبرقی‌ها بر اساس نیاز کاربران در دو نوع صنعتی و خانگی تولید می‌شوند. جاروبرقی‌های صنعتی اگرچه بزرگتر هستند و روشن شدنش با صدای زیادی همراه است، اما به دلیل مکش بیشتر و قابلیت جمع کردن آشغال‌های حجیم و بزرگ‌تر، در مکان‌های بزرگی مثل کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و محیط‌های عمومی چون مسجد و…. استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که اکثر مدل‌های صنعتی آب و خاک بوده و قابلیت جمع‌آوری مایعات را نیز دارند.

با این حال جاروبرقی‌های صنعتی، دستگاه محبوبی برای استفاده خانگی نیستند چرا که قیمت بالایی دارند و قدرت بالای آنها با صدای زیاد، نظافت را سخت و طاقت فرسا می‌کند. بدین ترتیب سری دیگری از جاروبرقی‌ها با عنوان جاروبرقی خانگی تولید می‌شود که کوچک و زیبا هستند و صدای کمی را تولید می‌کنند. در تولید این سری دستگاه‌ها، کیفیت و قدرت مکش متناسب با کثیفی‌های متداول در ساختمان‌های کوچک تنظیم شده است.

در برخی از موارد کاربران جهت تمیز کردن قسمتی کوچک از خانه نیاز به روشن کردن جاروبرقی دارند اما به دلیل سنگین بودن دستگاه و حجیم بودن آن ممکن است کمی به دردسر بیفتند. به همین دلیل تولیدکنندگان جاروبرقی جاروهای شارژی دستی و عصایی را ساختند که بسیار کوچک، سبک و دستی است و وزن بسیار کمی دارد. این مدل مکش کمتری نسبت به جاروبرقی‌های خانگی و صنعتی دارد و مخزن آن باید پس از هر بار استفاده تمی  شود. با این حال به دلیل عدم نیاز به پریز و سبک بودن دستگاه این مدل نیز بسیار پرطرفدار است و بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند از این مدل در کنار جاروبرقی خانگی خود بهره ببرند.

در چند سال اخیر مدل جدیدی از جاروبرقی‌ها خانگی به بازار عرضه شد که به آن جاروبرقی رباتیک می‌گویند. این دستگاه بدون نیاز به حضور کاربر، در زمان تعیین شده از شارژر خود جدا می‌شود و به تمیز کردن زمین می‌پردازد. این جاروبرقی برای انجام صحیح و کامل این کار از سنسورهای لیزری بهره می‌برد و می‌تواند دیوار و پله را تشخیص دهد.

 

معرفی بهترین جاروبرقی های موجود در بازار

حال که با مهم‌ترین ویژگی و قطعات جاروبرقی آشنا شدید به راحتی می‌توانید بر اساس شرایط خود مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باید جاروبرقی ایده‌آل شما داشته باشد را لیست کنید و در میان مدل‌های موجود در بازار به دنبال دستگاهی مشابه خواسته‌های خودتان بگردید. محبوب‌ترین و باکیفیت‌ترین جاروبرقی‌های موجود دربازار عبارتند از:

• جاروبرقی سامسونگ مدل Prince 3

این دستگاه با ظاهر شیک و لوکسی که دارد در همان نگاه اول افراد زیادی را به خود جذب می‌کند. اگرچه قیمت این مدل اندکی از عرف بازار بالاتر است اما به دلیل داشتن موتور CycloneForce پیشرفته و مکش عالی خود، بسیار پرفروش است. داشتن مخزن شیشه‌ای نیاز به خرید کیسه‌های یک بار مصرف خلاص می‌کند و احتمال انتشار گرد و خاک به بیرون را به کم‌ترین حد ممکن می‌رساند. طول سیم ۱۰ متر است و میزان صدای تولید شده تنها ۸۴ دسی بل است که بسیار کم صداست.

• جاروبرقی پاناسونیک مدل MC-CJ919

این مدل یکی از معروف‌ترین مدل‌های برند پاناسونیک است که به موتور ۲۵۰۰ واتی قدرمندی مجهز است تا با بالاترین سطح مکش، تمامی آشغال‌ها ار به راحتی به درون خود بکشد. استفاده از فیلتر هپا، تولید صدای کم و طول سیم ۷ متری از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت این مدل است.۱ سری پارویی و  ۳ سری مختلف در این مدل وجود دارند که یکی از آنها مختص جمع آوری موی حیوانات است است و دیگری برای جاهای باریک و گردگیری سطوح استفاده می‌شود.

اگر دوست دارید نیازی به تعمیر جاروبرقی خود نداشته باشد این مدل برای شما بهترین انتخاب است چرا که  بهترین مواد اولیه و قدرمنترین موتور در آن استفاده شده تا برای سالیان سال بدون هیچ مشکلی کار کند.

• جاروبرقی AEG مدل VX9-1-CB-P

یکی از بهترین و قدرتمندترین جاروبرقی‌های موجود در بازار توسط شرکت آلمانی آاگ تولید می‌شود. این مدل که به زیبایی بدنه خود مشهور است؛ وزن بسیار کمی دارد اما قدرت موتور ۲۲۰ واتی آن مکش خوبی را تولید می‌کند. این جاروبرقی مجهز به فیلتر هپاست و میزان تولید صدای آن تنها به ۶۶ دسی بل می‌رسد که بسیار کمتر از مدل‌های دیگر است. از دیگر ویژگی‌های این مدل می‌توان به سیم ۹ متری، بدنه پلاستیکی مقاوم نشانگر پر شدن کیسه و قطعات جاروبرقی متنوع آن اشاره کرد.

جاروبرقی AEG مدل VX9-1-CB-P 

 

• جاروبرقی سامسونگ مدل QUEEN-21

جاروبرقی سامسونگ QUEEN-21 یکی از پرطرفدارترین مدل‌های موجود در بازار است چرا که مکش بسیار خوبی نسبت به وزن دستگاه دارد. قدرت موتور حدود ۲۱۰۰ وات است و برای جمع آوری آشغال‌ها از کیسه یک بار مصرف بهره برده تا زحمت تخلیه کیسه کمتر شود. طول کابل برق به حدود ۷ متر می‌رسد و کاربر می‌تواند تا شعاع ۱۰ متری دستگاه را جاروبرقی بکشد. میزان صدای تولید شده از دستگاه چیزی در حدود ۸۲ دسی بل است و ۳ عدد سری مختلف در این مدل تعبیه شده تا کاربر راحت‌تر نظافت سطوح مختلف را انجام دهد.

• جاروبرقی سامسونگ مدل KING-18

یکی یگر از مدل‌های محبوب جاروبرقی سامسونگ که به دلیل مکش بالای خود مشهور شده مدل KING-18  است که ظاهر شیک و بسیار لوکسی دارد. این مدل مجهز به لوله تلسکوپی و خرطومی است و ۳ سری متفاوت در آن شده تا برای غبارگیری و شکاف و درزهای خانه استفاده شود. میزان صدای تولید شده از دستگاه در هنگام استفاده حدود۸۰ دسی بل است و می‌توان آن را کم صدا دانست. همچنین وزن جاروبرقی تنها ۵.۸ کیلوگرم است که باعث شده تا جابه جایی آن فوق‌العاده راحت و سریع باشد.

• جاروبرقی اکووکس مدل ozmo 920

اگر جارو کشیدن خانه برای شما طاقت‌فرساست و ترجیح می‌دهید ربات‌ها این کار را برای شما انجام دهند جاروبرقی اکووکس مدل ozmo 920 یکی از بهترین‌ها برای شماست. این جاروبرقی رباتیک به صورت اینترنتی قابل برنامه ریزی جهت نظافت است و می‌تواند علاوه بر جارو کشیدن، سطوح سرامیک و سنگ را  نیز طی کشی کند. جاروبرقی رباتیک اکووکس برنده بهترین طراحی در سال ۲۰۱۹ شده و جدیدترین لیزرهای موجود در بازار در آن وجود دارد تا بتواند به راحتی نقشه ۳ طبقه خانه را در حافظه خود بکشد به طوری که از افتادن دستگاه از ارتفاع جلوگیری شود و تمامی نقاط خانه تمیز گردد.

• جاروبرقی پاکشوما مدل PVC 25501

اگر به دنبال یک جاروبرقی ارزان قیمت ایرانی هستید اما دوست دارید عملکرد قابل قبول و کیفیت بالایی داشته باشد حتما جاروبرقی پاکشوما مدل PVC 25501 را در نظر داشته باشید. این دستگاه ایرانی دارای موتوری ۲۵۰۰ وات است که مکش بسیار خوبی تولید می‌کند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این مدل می‌توان به وزن کم، فیلتر هپا، طول کابل برق ۱۲ متری و ۳ سری متفاوت اشاره کرد.

• جاروبرقی شروین مدل VC4400

در گذشته تمامی جاروبرقی‌های خانگی به صورت سطلی تولید می‌شد اما در حال حاضر به دلیل حجم بالا و سنگینی دستگاه اکثر شرکت‌ها تولید آن را متوقف کردند. اگر به دنبال جاروبرقی ارزان قیمت و خوبی هستید پیشنهاد ما به شما جاروبرقی سطلی شروین مدل VC4400 است. قدرت موتور این مدل ۱۶۰۰ وات است و به دلیل داشتن چرخ‌های لغزان و لوله ۳۶۰ درجه استفاده از آن برای کاربر بسیار راحت خواهد بود. شما می‌توانید میزان مکش دستگاه را با فشردن ضامن روی دسته در دو حالت تنظیم کنید و برای سطوح مختلف از سری مناسب آن استفاده نمایید.

• جاروبرقی فیلیپس مدل FC9170

مارک فیلیپس یکی از بهترین برندهای جاروبرقی موجود در بازار است که به دلیل با کیفیت بودن قطعات جاروبرقی اش بسیار پرفروش هستند. یکی از مدل‌های عالی موجود در بازار مدل FC9170 است که طراحی ارگونومی دارد و وزن کمش زحمت جا به جایی جاروبرقی را کمتر می‌کند. قدرت موتور استفاده شده در این مدل ۲۲۰۰ وات است که میزان قابل قبولی است و مکش خوبی را تولید می‌کند. این دستگاه به دلیل مجهز بودن به فیلتر هپا و تولید صدای ۶۲ دسی بل یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کسانی است که سیستم تنفسی حساس و ضعیفی دارند.

• جاروبرقی بوش مدل BGL8GOLDIR

اگر قیمت جاروبرقی خیلی برای شما اهمیت ندارد و ترجیح می‌دهید با پرداخت هزینه دستگاهی با بالاترین سطح کیفیت و عملکرد داشته باشید حتما جاروبرقی بوش مدل BGL8GOLDIR را در نظر بگیرید. این دستگاه با ظاهر شیک و لوکس خود به سرعت چشم هر بیننده‌ای را به سمت خود جذب می‌کند. طراحی ارگونومی، وزن کم و قدرت موتور ۲۲۰ وات از دیگر ویژگی‌های این مدل است.  فیلتر جاروبرقی بوش، فیلتر هپاست و محدوده صدای دستگاه تنها به محدوده ۷۰ تا ۷۵ دسی بل می‌رسد.

• جاروبرقی بوش مدل BGL8PRO3IR

این مدل یکی از مدل‌های محبوب در میان جاروبرقی‌های بوش است که به خاطر قیمت مناسب و قدرت ۱۲۰۰ وات موتورش مشهور شده است. کیسه استفاده شده در این مدل، پاکت یک بار مصرف است تا نظافت آشغال‌های داخل دستگاه ساده و راحت شود. استفاده از فیلتر هپا در جاروبرقی، ۳ عدد سری متنوع و میزان تولید صدای کمتر از ۷۵ دسی بل از دیگر دلایل محبوبیت این مدل در بازار کشور است.

• جاروبرقی بوش مدل BGS4UGOLD2

یکی از جدیدترین و حرفه‌ای ترین جاروبرقی‌های مارک بوش، جاروبرقی  BGS4UGOLD2 است که ظاهر بسیار شیک و مدرنی دارد. اگرچه قیمت این مدل نسبت به دیگر مدل‌های موجود در بازار بیشتر است اما برخی از کاربران به دلیل ظاهر و عملکرد منحصر به فردش آن را انتخاب می‌کنند. این دستگاه بدون کیسه است و آشغال‌ها در مخزنی شیشه‌ای و شفاف نگهداری می‌شود. فیلتر جاروبرقی بوش از جنس هپا ۱۳ است و بالاترین میزان جذب گرد و غبار را دارد. توان موتور و مکش به ۲۴۰۰ وات می‌رسد که بسیار عالی است و صدای آن در محدوده ۷۰ تا ۷۵ دسی بل قرار می‌گیرد.

• جاروبرقی پاناسونیک مدل MC-CG717

شاید در نگاه اول که جاروبرقی پاناسونیک مدل MC-CG717 را می‌بینید حس کنید که دستگاهی ساده با عملکرد عادی است. اما این مدل یکی از بهترین مدل‌های این برند است که به دلیل قدرت بالای موتور ۲۳۰۰ واتی خود بسیار مشهور و پرفروش است. وزن ۸ کیلوگرمی و تولید صدای ۶۵ دسی بل از مهم‌ترین ویژگی‌های موجود در این مدل است که آن را به دستگاهی پر قدرت و کم صدا مبدل می‌کند.

نکات مهم در استفاده و نگهداری از جاروبرقی

اگرچه در تمامی مدل‌های معرفی شده از بهترین مواد اولیه و تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده شده است اما بهتر است چند نکته را در هنگام استفاده از جاروبرقی خود به کار ببرید تا عمر قطعات داخلی را تا حد زیادی افزایش دهید:

  1. سیم اصلی دستگاه را به پریز وصل کنید و آن را به سیم سیار وصل ننمایید.
  2. جهت جلوگیری از کاهش مکش، از کشیده شدن آشغال‌های بزرگ خصوصا پلاستیک و جوارب به داخل دستگاه خودداری کنید و مراقب باشید که هیچ چیزی مسیر لوله خرطومی و لوله تلسکوپی را مسدود نکند.
  3. از جارو کشیدن مایعات و آب به داخل دستگاه جلوگیری کند چرا که به سرعت باعث سوختن موتور می‌شود.
  4. جارو کشیدن اشیا نوک تیز و برنده مثل شیشه نیز با جاروبرقی اشتباه است چرا که می‌تواند شلنگ را سوراخ کند و در میزان مکش دستگاه تاثیر بگذارد.
  5. جهت جلوگیری از سوختن قطعات حساس الکترونیکی داخل دستگاه، بهتر است جاروبرقی خو را در بازه اوج مصرف برق روشن نکنید
  6. از کشیدن بدنه جاروبرقی با استفاده از لوله یا سیم خودداری کنید و با دست آن را جا به جا نمایید.
  7. بهتر است نظافت سطوح را حداکثر در ۲۵ دقیقه انجام دهید چرا که پس از آن به موتور جاروبرقی فشار زیادی وارد می‌شود و مکش آن کم می‌شود.