توضیح کامل آزمایش RDW و نحوه تفسیر نتایج آن


RDW

آزمایش آر دی دبلیو RDW عرض توزیع (قطر) گلبولهای قرمز خون را اندازه می‌گیرد تا تفاوت در اندازه و حجم گلبولهای قرمز خون شخص را نشان دهد. نتایج به دست آمده همراه با سایر آزمایش های خون، می‌تواند به پزشکان کمک کند تا وجود کم خونی را مشخص کند، بیماری که بوسیله کمبود گلبولهای قرمز خون مشخص می‌شود.

آزمایش قطر گلبولهای قرمز می‌تواند به تعیین علت کم خونی نیز کمک کند. همچنین یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ نشان داد که این آزمایش می‌تواند پیش بینی کننده مرگ و میر در افراد بالای ۴۵ سال باشد. در این مقاله ما به توضیح کامل آزمایش RDW و چگونگی آماده شدن برای آن را توضیح خواهیم داد. همچنین چشم اندازهایی را برای افرادی با نتایج مختلف بررسی می‌کنیم.


آزمایش RDW خون چیست؟

تست RDW تفاوت در اندازه میان کوچکترین و بزرگترین گلبولهای قرمز در یک نمونه را نشان می‌دهد. اگر چه تفاوت شایع است اما قطر میانگین گلبولهای قرمز خون ۶ تا ۸ میکرون است. گلبولهای قرمز اکسیژن را از ریه‌ها به بقیه قسمتهای بدن انتقال می‌دهد.

پروتئینی درون این سلولها به نام هموگلوبین به اکسیژن متصل شده و آن را حمل می‌کند. مشکلات مربوط به هموگلوبین می‌تواند بر جریان اکسیژن در سراسر بدن اثر بگذارد همچنانکه شکل، اندازه و سلامت گلبولهای قرمز خون هم می‌تواند. این می‌تواند منجر به انواع مشکلات سلامتی شود.

نتایج آزمایش RDW ممکن است بالا باشد در صورتی که بیشتر سلولها بزرگتر یا کوچکتر از اندازه نرمال باشد. این می‌تواند وجود یک بیماری زمینه‌ای را نشان دهد. البته نه همه بیماری‌هایی که بر RDW اثر می‌گذارند.


آزمایش RDW به چه منظور انجام می‌شود؟

تست RDW معمولا برای ارزیابی کم خونی یا مشکلاتی همچون

  • سرطان
  • دیابت
  • بیماری قلبی
  • بیماری کبد
  • تالاسمی، اختلال خونی ارثی و کاهش دهنده هموگلوبین

اغلب اوقات، تست RDW بخشی از آزمایش خون (CBC) است، تستی که همه اجزای خون از جمله گلبولهای سفید، پلاکتها و هموگلوبین را اندازه گیری می‌کند. پزشک ممکن است یک آزمایش خون (CBC) را هم توصیه کند در صورتی که شخص مشکلات زیر را داشته باشد:

  • رژیم غذایی با آهن پایین، ویتامین B12 یا مواد مغذی دیگر
  • سابقه خانوادگی اختلالات خونی از جمله تالاسمی یا کم خونی سلول داسی شکل
  • بیماری مزمن، همچون دیابت، HIV یا بیماری کرون
  • سرگیجه، ضعف، پوست رنگ پریده یا علائم دیگر کم خونی
  • خونریزی زیاد پس از آسیب یا جراحی

اگر نتایج یک آزمایش CBC سطوح پایین گلبولهای قرمز خون یا هموگلوبین را نشان دهد، معمولا نشان دهنده کم خونی است. پس از آن پزشک تلاش خواهد کرد تا عامل این بیماری را با استفاده از تست RDW و تستهای دیگر مشخص کند.

RDW در آزمایش خون چیست


آمادگی برای آزمایش RDW

انجام تست RDW نیازمند هیچ آمادگی خاصی نیست. اگر خون برای تست فاکتورهای دیگری هم در همان موقع استفاده شود، شخص باید چند ساعت قبل از آزمایش چیزی نخورد. پزشک یا پرستار در مورد این موضوع و موارد دیگری که مورد نیاز است به شخص اطلاع خواهد داد.

گرفتن آزمایش خون سریع و ساده است. پرستار از یک سوزن ساده برای گرفتن خون از بازو استفاده می‌کند. شخص موقع فرو رفتن سوزن در پوست احتمالا کمی احساس سوزش و سوزن سوزن خواهد کرد.

نمونه خون از سوزن به درون به لوله ریخته می‌شود. وقتی لوله آزمایش پر شد، پرستار سوزن را در می‌آورد. آنها اغلب به فرد دستور می‌دهند تا قبل از برداشتن باند، یک تکه گاز را در محل فرو رفتن سوزن، نگه دارد تا خونریزی متوقف شود. نمونه خون سپس به یک آزمایشگاه فرستاده می‌شود که در آنجا تکنسین نمونه خون را برای اندازه سلولهای قرمز و توزیع آنها را بررسی می‌کند.


نتایج آزمایش RDW

نتایج RDW تفاوت در اندازه و حجم گلبولهای قرمز خون را در نمونه نشان می‌دهد. نتایج ممکن است طبیعی یا بالا باشد و محدوده‌ها به صورت متنوع هستند.

محدوده نرمال RDW

محدوده نرمال برای زنان بالغ ۱۵/۵ – ۱۱/۹ درصد خواهد بود. برای مردان بالغ هم ۱۵/۶ – ۱۱/۸ خواهد بود. شخصی با میزان نرمال ممکن است هنوز هم یک بیماری زمینه‌ای داشته باشد. بنابراین برای به دست آوردن تصویری کامل از سلامتی شخص پزشک نتایج آزمایشهای دیگر را هم بررسی خواهد کرد.

پزشکان نتایج RDW را با تست میانگین حجم سلول (MCV) مقایسه خواهد کرد. تست MCV میانگین حجم گلبولهای قرمز را اندازه گیری خواهد کرد. نتایج ممکن است به این صورت باشد:

  • RDW نرمال و MCV نرمال: شخصی با نتایج نرمال ممکن است هنوز هم یک مشکل سلامتی مزمن یا خونریزی داشته باشد.
  • RDW نرمال و MCV پایین: این ترکیب ممکن است نشان دهنده کم خونی ایجاد شده بوسیله یک بیماری مزمن یا تالاسمی باشد.
  • RDW نرمال و MCV بالا: این می‌تواند نشان دهنده مشکل کبدی یا مصرف الکل باشد. یا ممکن است شخص این نتیجه را بخاطر داروهای ویروسی یا شیمی درمانی داشته باشد. اگر شاخصه‌های دیگر خون هم تحت تاثیر باشند، این می‌تواند نشان دهنده کم خونی اپلاستیک باشد که یک اختلال نادر بر اثر تولید خون ناکافی باشد.

rdw در آزمایش خون

بالا بودن مقدار RDW

اگر نتایج بالاتر از نرمال باشد به عنوان RDW شناخته می‌شود. این موضوع می‌تواند نشان دهنده موارد زیر باشد:

  • کم خونی ماکروسیتیک: این نوع کم خونی بوسیله گلبولهای قرمزی که بزرگتر از میانگین هستند مشخص می‌شود. کم خونی ماکروسیتیک با کمبود فولات یا ویتامین B12 مرتبط است.
  • کم خونی میکروسیتیک: این گلبولهای قرمزی را که کوچکتر از میانگین هستند شامل می‌شود. این مشکل بخاطر کمبود آهن ایجاد می‌شود اما ممکن است نشان دهنده تالاسمی نیز باشد.

برای تایید تشخیص، پزشک نتیجه آزمایش RDW را با اندازه گیری MCV مقایسه خواهد کرد.

شخص ممکن است این موارد را داشته باشد:

  • RDW بالا و MCV نرمال: این وضعیت نشان دهنده کمبود آهن، B12 یا فولات است. همچنین می‌تواند بیماری مزمن کبدی را نشان دهد.
  • RDW بالا و MCV پایین: این وضعیت نشان دهنده کمبود آهن یا کم خونی میکروتیک است.
  • RDW بالا و MCV بالا: این حالت نشان دهنده کمبود B12 یا فولات است. همچنین می‌تواند کم خونی ماکروتیک یا بیماری مزمن کبد را هم نشان دهد.

در سال ۲۰۱۰، محققان نتیجه گرفتند که RDW بالا ممکن است به پیامدهای ضعیف در افرادی با بیماری قلبی مرتبط باشد یا حوادث قلبی و عروقی در افرادی که یک حمله قلبی را گذرانده‌اند.


سخن پایانی

کم خونی را می‌توان با داروها، تغییر در رژیم غذایی و مکمل‌ها درمان کرد. بنابراین، کم خونی درمان نشده می‌تواند منجر به عوارض شدید شود. در بعضی موارد می‌تواند کشنده باشد.

یک تست RDW معمولا بخشی از تست CBC است که تصویری جامعتر از سلامت فرد را فراهم می‌کند. نتایج ممکن است نشان دهنده وجود کم خونی باشد و به مشخص کردن علت زمینه‌ای آن کمک کند.

پس از تعیین علت کم خونی، پزشک می‌تواند برای درمان این شرایط برنامه ریزی کند.


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: medicalnewstoday