بی نظمی در آشپزخانه روحیه را تضعیف می کند. خانم ها نمی توانند در آشپزخانه ی کثیف آشپزی کنند و مجبورهستند قبل از شروع فالیت آن را تمیز کنند ، این کارانرژی را از بین می برد. بنابراین آشپزخانه نیاز به تمیزی و نظم اولیه دارد. آشپزخانه به عنوان شلوغ ترین مکان در خانه و فضایی که اغلب در آن بیشترین ترین بی نظمی ها ایجاد می شود.

آشپزخانه قسمتی از خانه شما است که بیشتر از سایر قسمت هاو اتاق ها مورد استفاده قرار می گیرد. پس منطقی است که اگر آشپزخانه شما منظم تر و ساده تر باشد، زندگی شما راحت تر می شد. اگر ظروف و وسایل آشپزخانه به روش درستی چیده نشده باشند به راحتی از بین می روند. شما می توانید ایده های زیادی برای صرفه جویی در فضا برای نگهداری و چیدمان وسایل آشپزخانه خود پیدا کنید. دراین مقاله چند مرحله آسان برای نظم بخشیدن به آشپزخانه  آورده شده است که باعث می شود زندگی شما راحت تر شود.

نکته شماره ۱: کابینت خالی

همه چیز را از هر کابینت بیرون بیاورید و کابیت ها را تمیز کنید. اقلامی را که زیاد استفاده نمی شود ، دور ریخته واقلام شکسته یا چیزهایی که فراموش کرده اید داشته اید را کنار بگذارید. این کار را برای هر کابینت و کشو انجام دهید و وسایل هرکدام راجداگانه در قسمتی روی زمین بچینید. فضای آشپزخانه در اکثر خانه ها کم است ، بنابراین هدف این است که فقط چیزهایی را داشته باشید که دوست دارید و از آنها استفاده می کنید.

نکته شماره ۲: کابینت ها را منظم کنید

حالا که گروه هایی را روی زمین چیده اید ، تصمیم بگیرید که هر کدام باید کجا جایگذاری شود.وسایل مربوط به آشپزی باید نزدیک اجاق گاز باشد. ظروف نیز باید در نزدیکترین کشو به محل قرار داده شوند. ظروف شیشه ای ممکن است نزدیک آبچکان ظرفشویی یا یخچال چیده شوند. این کار برای بهداشت لوازم آشپزخانه کمک زیادی می کند.

نکته شماره ۳: ظروف و درب ها را با هم نگهداری کنید

ظروف بدون درپوش را دور بیندازید ، و ظروف پلاستیکی باقی مانده را یا با درپوش روی آنها قرار دهید ، یا درب ها را در ظرف بزرگتری دیگر نگهداری کنید تا همه درکنار بمانند. همین کار را با درب های قابلمه و ماهیتابه ها انجام دهید. یک جعبه پلاستیکی بزرگ و شفاف آنها را به خوبی در کنار هم نگه می دارد.

نکته شماره ۴: ازدیوارها و فضای عمودی استفاده کنید

قلاب هایی در زیر کابینت ها قرار دهید تا لیوان ها را از آن ها آویزان کنید. این کار باعث می شود فضای زیادی از کابینت خالی شود. همچنین می توانید قلاب های چسبی را در داخل درهای کابینت آویزان کنید تا ابزارهایی مانند پیمانه های اندازه گیری ، دستکش های فر یا سایر وسایل آشپزخانه را ازآن ها آویزان کنید. برای آویزان کردن قابلمه ها و تابه ها از فضای دیوار یا قفسه سقفی استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که هر فضایی که می توانید برای آویزان کردن چیزی استفاده کنید فضای مسطح داخل کابینت را آزاد می کند.

استفاده از فضای دیوارهای بلااستفاده ، روشی مفید و موثر برای مرتب نگه داشتن سطح کابینت ها و در عین حال روشی مناسب  برای دسترسی آسان به وسایل مورد نیاز است.

دیوارها و فضای عمودی

نکته شماره ۵: از جداکننده های کشو استفاده کنید

جداکننده کشوها برای مرتب کردن وسامان دهی فضای کابینت ها بسیار مناسب هستند. هر کسی به فضایی برای نگهداری چیزهای کوچک متفرقه نیاز دارد. جداکننده های کشو به شما امکان می دهد برای هر گروه از وسایل فضای جدا گانه ای داشته باشید و در صورت نیاز می توانید وسایل مورد نیاز را به راحتی پیدا کنید.

نکته شماره ۶: از ظرف مینیمالیستی استفاده کنید.

اگر می خواهید فضایی تمیز و مرتب داشته باشید ، از ظروف سبک مینیمال استفاده کنید. یک کوزه یا قوطی رنگ خنثی یک ظاهر جذاب برای یک آشپزخانه مدرن است

نکته شماره ۷: وسایل مشابه را با موارد مشابه گروه بندی کنید.

نکته ی بعدی جمع آوری و سازماندهی ظروف مشابه با ظروف مشابه است. بااین کار به راحتی می توانید وسایل مورد نیاز را پیدا کنید. به عنوان یک مثال، می توانید قاشق های چوبی را با قاشق چوبی ، چاقوها با چاقو ، آبکش با آبکش و… گروه بندی کنید.

چاقوها ، پوست کن سبزیجات ، هسته ها و موارد مشابه ممکن است در یک گروه قرار گیرند.برای نظم بیشتر ، وسایل کوچک مانند دستمال سفره و رومیزی را در سبدهای کوچک قرار دهید تا کابینت ها بدون بی نظمی نگهداری شوند.

نکته شماره ۸: در مورد محل نگهداری ظروف و وسایل آشپزخانه تصمیم بگیرید.

هنگامی که ظروف و وسایل را به گونه ای که در نکته ی قبل گفته شد، گروه بندی کردید، وقت آن است که تصمیم بگیرید این وسایل را کجا نگهداری کنید. شمابا آشپزخانه خود بهتر آشنا هستید ، بنابراین در مورد محل نگهداری وسایل از سلیقه ی خود استفاده کنید.

نکته شماره ۹: ایجادقفسه بندی باز روی دیوار

اگر مجموعه ای از ظروف رنگارنگ وزیبا دارید ، این ظروف را در کابینت پنهان نکنید. برای ایجاد قفسه های باز در آشپزخانه خود ، کافی است درهای تعدادی از کابینت های موجود را بردارید. از قفسه های باز برای مرتب چیدن بشقاب ها ، لیوان ها ، کاسه ها و سایر وسایل استفاده کنید. برای ایجاد جذابیت بیشتر، پشت کابینت را با کاغذ دیواری با طرح گرافیکی بپوشانید.

قفسه بندی باز روی دیوار

نحوه چیدمان وسایل کوچک سرویس آشپزخانه

برای چیدن وسایل کوچکی که در سرویس آشپزخانه موجود است ممکن است دچار سردرگمی شوید. در آشپزخانه ها سرویس آشپزخانه پلاستیک سبک تر است و می تواند بدون مشکل در کابینت ها قرار داده شود. اما سرویس آشپزخانه استیل با توجه به وزن و حجم بیشتری که می گیرند باید در فضای مناسب تر و بزرگ تر قرا داده شوند. همچنین سرویس آشپزخانه پارچه ایی به راحتی قابلیت نگهداری به صورت فشرده را دارد. برای هر کدام از انواع سرویس آشپزخانه مکان مشخصی را برای نگهداری در نظر بگیرید.

نکات مهم در چیدمان وسایل سرویس آشپزخانه کوچک عبارتند از:

  •  فقط ظروفی را که واقعاً در آشپزخانه استفاده می کنید، بیرون بیاورید و نگه دارید.
  • برای ایجاد نظم در کشوها ، از یک جداکننده کشو استفاده کنید.
  • از یک ظرف یا استند مناسب برای نگهداری ظروف روی میز استفاده کنید.
  • برای آویزان کردن ظروف از فضای دیوار استفاده کنید.

 

شیوه کار شخصی شما مشخص می کند که کجا وسایل را در آشپزخانه نگهداری کرده و از آنها استفاده کنید ، اما هدف این است که آشپزخانه و محتویات آن تا حد امکان به طور ساده و کارآمد به نیازهای شما برسد. اگر هر روز مقداری زمان و انرژی خود را صرف نظم دادن به  وسایل آشپزخانه خود کنید، این کار در طولانی مدت به یک عادت خوب تبدیل می شود وهمیشه از فضای آشپزخانه لذت می برید.

داشتن لوازم و قطعات آشپزخانه برای هر خانه ای ضروری است. برای اینکه بهترین لوازم آشپزخانه و خانه را با قیمت مناشب بتوانید خریداری کنید بهتر است به وبسایت لوکس فلز به آدرس https://luxfelez.com/ مراجعه کنید و لیست کامل انواع لوازم خانه و آشپزخانه را مشاهده کنید.