بازنشستگی در ورزش یکی از رویدادهای پرچالش زندگی ورزشکاران محسوب می‌شود. رویدادی که قادر است بسیاری از جنبه‌های زندگی ورزشکاران را تحت تاثیر خود قرار داده و در مواردی مشکلاتی را برای آن‌ها به وجود آورد. برای آگاهی از مهم‌ترین آسیب‌های مربوط به بازنشستگی در ورزش و تاثیراتی که این آسیب‌ها در زندگی ورزشکاران دارند، می‌توانید مجله قرمز را در ادامه‌ی مطلب پیش رو همراهی کنید.

به گفته‌ی سخنگوی بنیاد سلامت روان کشور نیوزیلند، زنان و مردان جوان به هنگام کنار گذاشتن فعالیت‌های حرفه‌ای ورزشی و بازنشستگی در ورزش با خطر ابتلا به افسردگی مواجه هستند.

برنامه‌های موجود برای مبارزه با آسیب‌های مرتبط با بازنشستگی در ورزش

در همین راستا، تیم راگبی نیوزیلند مدتی قبل به انتشار یک برنامه‌ی مدون تندرستی پرداخت که هدف از ارائه‌ی آن کمک به بازیکنانی بود که با دشواری‌های مرسوم در فضای ورزش حرفه‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند. سخنگوی بنیاد سلامت روان نیوزیلند یعنی شان رابینسون یکی از ستارگان لیگ راگبی این کشور به نام گرگ انگلیس را به عنوان مثالی در این زمینه برشمرده و معتقد است که بسیاری از ورزشکاران در پایان دوران ورزش حرفه‌ای خود با تشویش یا افسردگی روبرو می‌شوند.

بازنشستگی در ورزش

برنامه‌های تیم راگبی نیوزیلند برای مبارزه با آسیب‌های مرتبط با رویداد بازنشستگی در ورزش، در قالب کمپینی به نام Headfirst نمود یافته است. این کمپین از ماه مارس سال جاری میلادی با هدف تندرستی بازیکنان و ورزشکاران آغاز شد و تاکنون پیشنهادهایی را برای رویارویی آنان با آسیب‌هایی نظیر استرس، تشویش، بحران هویت و سایر مواردی که ورزشکاران پس از کنار گذاشتن ورزش حرفه‌ای امکان دست و پنجه نرم کردن با آن‌ها را دارند، ارائه داده است. افزون بر آن که ورزشکاران قادرند از طریق ارتباط با این کمپین با مراکزی که آن‌ها را برای رفع نیازهایشان در دوران پس از بازنشستگی حمایت می‌کند، آشنا شوند.

تیم راگبی نیوزیلند سرمایه‌گذاری در برنامه‌هایی نظیر Headfirst را راهی برای پشتیبانی از بازیکنان و افزایش میزان آگاهی آن‌ها در زمینه‌ی چگونگی گذار از دوران حرفه‌ای ورزش به دوران بازنشستگی و آشنایی با راه‌های غلبه بر آسیب‌های مهم مرتبط با بازنشستگی در ورزش می‌داند. در واقع هدف اصلی از راه‌اندازی این برنامه تشویق بازیکنان راگبی به برنامه‌ریزی اصولی و فعالانه برای گذار امن از حساس‌ترین مقطع زندگی‌شان بوده است.

با وجود آن که برنامه‌ی Headfirst برای بازیکنانی که تازه بازنشسته شده‌اند طراحی شده است، اما برای بازیکنان بازنشسته‌ی قدیمی نیز امکان بهره‌مندی از آن وجود دارد. در این میان تحقیقات و مطالعات متعدد انجام شده روی بازیکنان بازنشسته‌ی قدیمی وجود ارتباطی را میان سطح افسردگی آن‌ها با آسیب‌هایی که از ناحیه‌ی سر در طول دوران حرفه‌ای ورزش خود متحمل شد‌‌ه‌اند نشان می‌دهد. با این حال هنوز پژوهش بزرگ و قابل اتکایی برای آگاهی از تاثیرات بلندمدت مصدومیت‌های مربوط به ناحیه سر در بروز ناراحتی‌های روانی ورزشکاران فعال در رشته‌های پربرخوردی نظیر راگبی به انجام نرسیده است.

درجه‌بندی آسیب‌های روانی مربوط به بازنشستگی در ورزش

یکی از دلایل مهمی که رویداد بازنشستگی در ورزش آسیب‌های روانی فراوان و متعددی را به ورزشکاران تحمیل می‌کند، میزان استرسی است که ورزشکاران حرفه‌ای پس از بازنشستگی با آن روبرو می‌شوند. به گونه‌ای که هم‌اکنون در میان ۴۳ رویداد استرس‌زایی که انسان‌ها در طول زندگی خود با آن روبرو می‌شوند، بازنشستگی در ورزش از رتبه‌ی دهم برخوردار است. در واقع بر اساس لیستی که در سال ۱۹۶۷ میلادی از سوی موسسه‌ی استرس امریکا ارائه شده، و همچنان از سوی نهاد سلامت روان مورد استناد است، میزان استرس ناشی از بازنشستگی در ورزش حتی از موارد مشابه در رویدادهایی نظیر مرگ دوستان نزدیک، بارداری، مشکلات مربوط به سلامت و مشکلات مرتبط با قانون نیز بیشتر و بالاتر است.

بازنشستگی در ورزش

شان رابینسون معتقد است که بروز پریشانی و اضطراب در افراد پیر و جوان معمولا پس از به وقوع پیوستن رویدادهای مهمی نظیر از دست دادن شغل یا بازنشستگی رخ می‌دهد و در تمامی شغل‌ها و حرفه‌ها مشاهده می‌شود. در واقع این آسیب تنها مختص به ورزشکاران حرفه‌ای نیست. با این حال مهم‌ترین تفاوت موجود میان بازنشستگی در ورزش با بازنشستگی در سایر حرفه‌ها در این نکته خلاصه می‌شود که بازنشستگی در ورزش حرفه‌ای بسیار زودتر از بازنشستگی در سایر شغل‌ها رخ می‌دهد و ورزشکاران برخلاف سایر افراد فعال در حرفه‌های مختلف، در سنین جوانی با این چالش مشکل آفرین روبرو می‌شوند. این در حالی است که آن‌ها به دلیل بی‌تجربگی و عدم برنامه‌ریزی لازم، شاید نتوانند خود را با این تغییر مهم منطبق سازند و ناگزیر از تحمل آسیب‌های مختلف روانی هستند.

در این میان یکی از عواملی که سبب‌ساز بروز افسردگی در ورزشکاران حرفه‌ای پس از مواجه شدن آن‌ها با اتفاق مهمی نظیر بازنشستگی در ورزش می‌شود، تغییر ناگهانی روش زندگی آن‌ها نسبت به قبل و عدم آمادگی ورزشکاران برای تطبیق دادن خود با این تغییر بزرگ است. موضوعی که اعضای فعال در تیم راگبی نیوزیلند با طراحی برنامه‌ی Headfirst قصد تغییر آن را دارند. در واقع آن‌ها قصد دارند برای ورزشکاران بازنشسته راه‌های تازه‌ای را به منظور بهره‌گیری  از توانایی‌ها و استعدادهای مهم‌شان باز کنند و شیوه‌ی درست برقراری ارتباط با دوستان، اعضای خانواده و جامعه را به آن‌ها بیاموزند.

برای آشنایی با ده روش جدید به منظور غلبه بر تنبلی هنگام انجام تمرینات ورزشی می‌توانید به این مطلب مراجعه کنید.

منبع: استاف (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش ورزش مجله قرمز یاری کنید.