اگر خوب دقت کرده باشید ما اکثرا عادت داریم از جملاتی که با اگر و ای کاش شروع می‌شود برای افسوس خوردن درمورد  گذشته استفاده ‌کنیم. این اگر ها، تنها و تنها باعث کم شدن از قدر و منزلت شخصی شماست و هیچ ارزشی برای زندگی ندارند. اما در این مقاله قصدداریم به چهار تا اگر  ارزشمند بپردازیم  که مختص زمان حال و آینده است که با به کار بردن آنها یک زندگی ارزشمند بدست خواهید آورید.

۱- اگر بدانید هیچ چیزی بدتر از نادانی نیست

ندانستن یعنی نتوانتسن.  البته برعکسش هم صادق است; دانستن یعنی توانستن.  ارزشمند شدن زندگی با یادگیری و کسب دانش آغاز می‌شود.  همیشه کسب دانش از راههای مختلف  بوده و خواهد بود. ما حتی گاهی از اشتباهات خودمان  نیز درس‌های بزرگی می‌گیریم که در هیچ مدرسه و دانشگاهی یاد نمی‌دهند.  گاهی نیز  از اشتباهات و تجربیات دیگران است که درسهای خوبی می‌گیریم. در این میان، مطالعه یکی از مسیرهای میان‌بُر و سریع برای کسب دانش و یادگیری است.

۲- اگر بدانید هر تلاش کوچک شما  نیز مهم است

اولین مرحله برای ارزشمند شدن زندگی، یادگیری است و دومین مرحله ، سعی و کوشش شما برای استفاده از آن آموخته‌هاست.  وقتی دانشی را کسب کردید بایستی از آن بهره ببرید. علم بی عمل بی فایده است چرا که با عمل کردن است که میتوانید بفهمید چقدر یاد گرفته‌اید و چقدر یاد نگرفته‎اید  و نیاز است که باز هم بیاموزید.

هر تلاش کوچک شما برای انجام یک کار، درای ارزش است. شاید خیلی بگویند  تلاش کردن کافی نیست بلکه باید سریعا به دل کار زد و فقط انجام داد. اما اینطور نیست چون شما باید بر توانمندی‌های خودتان آگاهی داشته باشید.

فرض کنید یک مانع دو متری، جلوی راهتان گذاشته می‌شود و از شما سوال می‌شود که آیا می‌توانید از این مانع بپرید؟  برخی‌ها می‌گویند می‌توانم، برخی‌ می‌گویند نمی‌توانم،  و برخی دیگر نیز می‌گویند نمی‌دانند که می‌توانند یا نه.  خب به نظر شما کدام یک از آنها راست می‌گویند؟ چه معیاری وجود دارد که بدانید می‌توانید از مانع بپرید یا نه؟

واضح است که تا  وقتیکه تلاش نکنید، پاسخ درستی هم پیدا نخواهید کرد. سعی کردن در این مورد یعنی باید چند قدم عقب بروید سپس دور خیز بگیرید و بعد سرعت خود را تند کنید و از روی مانع بپرید. آنگاه در  عمل ببینید آیا پرش خوبی داشته‌اید یا نه.  پاسخ واقعی شما تنها پس از سعی و تلاش اولیه شما به دست می‌آید.  اگر این  تلاش اولیه را انجام ندهید از کجا خواهید دانست توانایی‌تان چقدر است؟

پس دومین مرحله برای داشتن یک زندگی ارزشمند، سعی و تلاش است حتی اگر کوچک و به نظر بی‌فایده باشد. اینکه  سعی کنید کاری را انجام دهید اما نتوانید از پس آن برآیید،  هرگز به این معنا نیست که تسلیم شوید،  بلکه به این معناست که باید بیشتر تلاش کنید یا راههای دیگری را انتخاب کنید یا روش خودتان را تغییر دهید.

۳- اگر یاد بگیرید بایستی هر کاری را،  به آخر رساند

هر کاری را که آغاز می‌کنید بایستی به پایان برسانید در غیر این صورت به این معناست که هیچ کاری انجام نداده‌اید. اگر در هر کاری که آغاز کرده‌اید، تا آخرین مرحله باقی بمانید و آن‌را  به پایان  برسانید باعث افزودن یک ارزش به زندگی شما می‌شود.  زندگی فقط با شروع کردن یک کار، ارزشمند نمی‌شود بلکه با به ثمر رساندن یک کار ارزشمند می‌شود.

مثلا اینکه شروع کنید به ساختن یک ساختمان و آن را نیمه کاره رها کنید و سپس سراغ یک ساختمان دیگر بروید و بازهم نیمه کاره رهایش کنید و در تمام شهر ساختمان‌های نیمه کاره‌ی زیادی داشته باشید، هیچ اعتباری به دست نمی‌آورید بلکه از اعتبارتان کاسته می‌شود. اعتبار و ارزش واقعی در کارهایی است که به انتها رسیده.

۴- اگر یاد بگیرید هر کاری انجام می‌دهید دارای اهمیت است

اینکه شما از هر کاری که انجام می‌دهید چه نتیجه‌ای قرار است بگیرید، کاملا بستگی به این دارد که از قبل چقدر برای آن کار اززش و اهمیت قائل بوده‌اید. گرفتن یک نتیجه ی منفی یا معمولی یا بسیار عالی، بستگی مسقیم به این دارد که اهمیت آن کار برای شما چقدر بوده است.   تنها در صورتیکه اهمیت زیادی برای کارهایتان قائل باشید سعی خواهید کرد به بهترین نحو ممکن آن را انجام دهید.  یک نتیجه‌ی فوق العاده، زمانی به دست می‌آید که اهمیت زیادی برای همه‌ی جوانب آن کار داشته باشید.

اگر

با به کار بردن این چهار اگر ، زندگی ارزشمندی خواهید ساخت به شرطی که  تمام مسئولیت‌های زندگی‌تان را خودتان به عهده بگیرید و از اگر و ای‌کاش‌های  پر از افسوس  گذشته رها شوید. فراموش نکنید تک تک تصمیماتی که تاکنون گرفته‌اید باعث شده که اکنون تاثیراتش را ببینید،  بنابراین همه چیز به عهده خود شماست. فقط شما هستید که مسئول زندگی خودتان هستید.  امروزِ شما نتیجه‌ی دیروزِ شماست. بنابراین با داشتن اتکا به نفس، و دانستن این نکته که فقط روی خودتان می‌توانید حساب کنید نه هیچ چیز یا هیچ شخص دیگر، به سوی یک زندگی ارزشمند حرکت کنید.

البته داشتن اتکا به نفس، به معنای این نیست که به تنهایی بخواهید همه‌ی کارها را انجام دهید و از کار کردن با دیگران پرهیز کنید یا اینکه به کسی اعتماد نداشته باشید.  بلکه  اتکا به نفس داشتن و مسئولیت پذیر بودن  به این معناست  که فقط می‌توانید روی خودتان حساب باز کنید و این کار با خودسازی آغاز می‌شود.


ترجمه اختصاصی مجله قرمز

منبع: Law of Attraction Coaching – قسمت دوم