جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
توان ذهنی

۹ راه حل ساده برای افزایش توان ذهنی و مغزی در همه‌ی سنین 

توان ذهنی مربوط است  به توامندی مغزی. هر چه مغز _ که یکی از اعضای شگفت انگیز بدن انسان است _  دارای توان بیشتری شود، توان ذهنی فرد نیز افزایش پیدا می‌کند. دانشمندان به طور دائم و بی وقفه،  در حال کشف‌  چیزهای جدید در مورد توان ذهنی و مغزی بشر هستند. کشف‌هایی درباره اینکه مغز بشر چگونه کار می‌کند و چگونه می‌تواند بهتر کار کند. اما هنوز نیز با وجود تحقیقات بیشمار،  رازهای زیادی  در مورد مغز بشر وجود دارد که ناشناخته باقی مانده‌است.

در این مقاله سعی داریم شما را با یکی از درخشان‌ترین کشف‌های علمی‌ در مورد توان ذهنی و مغزی بشر آشنا کنیم. این اطلاعات علمی‌، پس از بررسی‌های متعدد در توان ذهنی و مغزی بشر، در طی چند سال اخیر به دست آمده است. در طی این آزمایش‌ها مشخص شده است که برخی روش‌های بسیار ساده  وجود دارند که می‌توانند میزان قدرت و توان ذهنی شما را در طی زمان کوتاهی افزایش دهند.

  • روشهای افزایش توان ذهنی و مغزی

از شماره‌ی ۹ آغاز می‌کنیم

۹- خواب مناسب و کافی

  • کم خوابی مزمن، می‌تواند باعث کاهش حافظه گردد

دانشمندان دانشگاه برکلی در کالیفرنیا، مدارک متقاعد کننده‌ای پیدا کرده‌اند که کمبود خواب، می‌‌تواند منجر به بدتر شدن حافظه گردد و این خودش  زمینه‌ای است  برای آلزایمر. سلول های مغزی انسان در طول یک خواب شبانه‌ی کامل، این امکان را پیدا می‌کنند تا مواد سمی‌ و مضر را از خودشان دفع نمایند و اگر شخصی  برای مدتی طولانی، نتواند به طور کامل  و مناسب بخوابد  تاثیر مخربی بر روی سلول های مغزی‌اش ایجاد خواهد شد  و یکی از عوارض این بد‌خوابی مزمن کم شدن توان ذهنی فرد است. در نتیجه  داشتن خواب مناسب و کافی، راه حل ساده‌ای برای بهبود توان ذهنی فرد خواهد بود.

۸- نداشتن استرس طولانی مدت

  • استرس در طولانی مدت، باعث تخریب سلول‌های  مغز می‌شود

استرس  عوراض زیادی بر بدن و از جمله سلول‌های مغزی می‌گذارد. استرس باعث کاهش حافظه، کم شدن توانایی در یادگیری چیزهای جدید و عدم خویشتن‌داری  می‌شود. همچنین عوارضی از جمله احساس تنش و اضطراب، حواس‌پرتی، خشم، زودرنجی نیز به دلیل استرس طولانی مدت ایجاد خواهند شد. برای کاهش استرس چه کارهایی باید انجام داد؟

۷- تعادل احساسی

  • عشق و تنفر دارای نقاط مشترک زیادی هستند

دانشمندان انگلیسی متوجه شده‌اند که هر دو احساس عشق و نفرت در یک منطقه از مغز انسان شکل می‌گیرند. عشق ورزیدن کورکورانه و نیز نفرت ورزیدن کورکورانه،  باعث کم شدن  فعالیت قسمتهایی از مغز می‌شود که مختص قضاوت‌های صحیح و منطقی هستند. از سویی دیگر نفرت ورزیدن نیز به مدت طولانی، باعث کاهش توان ذهنی فرد می‌شود.

۶- آب کافی

  • مغز انسان نسبت به کمبود آب، بسیار حساس است.

از آنجایی که ۸۰ درصد از مغز انسان، از آب تشکیل شده است  حتی از دست دادن ۲ در صدی آب  نیز در مغز، باعث تاثیرات منفی زیادی بر روی سلول‌های مغزی میشود و در نهایت نیز توان ذهنی کاهش پیدا می‌کند، قدرت تمرکز و و میزان هوشیاری نیز کم می‌شود.  اگر این کمبود به مدت طولانی ادامه داشته باشد، بر روی حافظه کوتاه مدت و توانایی‌های شناختی و درکی شخص اثر منفی می‌گذارد.

۵- بارداری

  • بارداری در زنان باعث تغییر در ساختار مغز می‌شود

دانشمندان متوجه شده‌اند که بارداری باعث کاهش قشر خاکستری مغز شده و بر توانایی‌های شناختی اجتماعی و درک دیگران تاثیر می‌گذارد.  البته کم شدن این توانایی‌ها  به این دلیل است که ذهن مادر باید بیشتر از قبل متوجه‌ی فرزندش شود و بیشتر از سایر افراد باید با او در ارتباط قرار بگیرد تا به طور تمام و کمال بتواند از او در مقابل خطرات احتمالی مراقبت نماید.

۴- تعادل در مصرف شکر

  • میزان زیاد شکر در رژیم غذایی روزانه، باعث تخریب حافظه و توانایی در یادگیری می‌شود

فروکتوز بیش از حد در رژیم غذایی، به طور آهسته آهسته باعث کاهش حافظه و کاهش یادگیری شده و مغز به سختی اطلاعات را به خاطر می‌آورد و به سختی می‌تواند برروی چیزی تمرکز کند. علت علمی‌ این مسئله آن است که شکر اضافی دربدن،  باعث قطع شدن اتصال سلول‌های مغزی باهم می‌شود. دانشمندان تاکید دارند که تمام فرآورده‌های غذایی از جمله نوشابه‌ها، تنقلات و غذاهای کودک حاوی میزان زیادی از شکر هستند. اما از طرفی غذاهایی که حاوی امگا۳ هستند از جمله ماهی‌ها و آجیل‌جات، یا روغن ماهی، باعث بهبود عملکرد مغزی و از بین بردن عوارض شکر می‌شوند.

۳- عشق ورزی

  • عشق مادرانه و عشق رمانتیک شباهتهای زیادی به هم دارند

یک ارتباط عاشقانه و یک ارتباط مادرانه نقاط مشترک زیادی دارند. یک عشق پرشور قسمتهایی از مغز را که به ارتباطات جنسی ربط دارد فعال می‌کند و به طبع آن احساساتی مانند اضطراب و ترس را کاهش داده  و احساس رضایت را افزایش می‌دهد. حس مادارنه نیز قسمتهایی از مغز را که مربوط می‌شود به شکل گیری علاقه، فعال می‌کند.

۲- نقاشی کردن

  • نقاشی، عملکرد مغز را بهبود می‌‌بخشد

مطالعات نشان داده است که نقاشی کردن و تمرکز بر روی کارهای هنری، یا رفتن در خلسه‌ی هنری،  ارتباطات سلول‌های مغزی را بهبود می‌‌بخشد و از پیرشدن سلول‌های مغز جلوگیری می‌کند.  دانشمندان بر روی گروه سنی ۶۲ تا ۷۰ سال تحقیق کردند،  آنها نیمی‌ از این سالمندان را  در رشته هنری نقاشی،  و نیمی‌ دیگر را در رشته‌ی تاریخ هنر قرار دادند. کسانی که در رشته نقاشی شرکت کرده بودند نتیجه‌ی چشمگیری در بهبود تونایی‌های ذهنی از خود نشان دادند.

۱- مطالعه کردن

  • مطالعه، باعث ورزیده شدن مغز می‌شود

دانشمندان دانشگاه آکسفورد به این نتیجه رسیده‌اند که مطالعه کردن باعث تقویت و رشد عملکردهای شناختی مغز می‌شود. همچنین مطالعه کردن باعث می‌شود قسمتهایی از مغز که در سایر وقتها به کار گرفته نمی‌شود، فعال گردد.  به هنگام مطالعه، خون بیشتری به سمت مغز سرازیر می‌شود این در حالی است که به هنگام تماشای تلویزیون چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

همانطور که به ترتیب مشاهده کردیم، مطالعه کردن از رتبه شماره یک برای افزایش توان ذهنی برخوردار است. پس بهتر است کتاب مورد علاقه‌تان را بردارید و مشغول مطالعه شوید.


ترجمه اختصاصی مجله قرمز

منبع: Bright Side

دیدگاه ها 0
2000
  Subscribe  
اعلام کردن به

مقالات زیبایی

ضرورت و اهمیت استفاده از کرم مرطوب کننده برای تمام انواع پوست
نقش کلیدی مرطوب کننده ها در روتین مراقبت پوستی
711
روغن نارگیل
آیا روغن نارگیل برای پوست و بیماری‌های پوستی مفید است؟
1,007
روغن میوه نسترن
روغن میوه نسترن (رزهیپ) چه فوایدی دارد، روشهای استفاده از آن چیست؟
2,956
سبک جدید کانتور
با سبک جدید کانتور کردن در سال ۲۰۱۹ آشنا شوید
2,902
ترفندهای آرایش چشم
ترفندهای آرایش چشم برای خانم‌هایی که چشمان گود دارند
3,906
براش های آرایشی خود را به این روش تمیز کنید و بشویید
براش های آرایشی خود را به این روش تمیز کنید و بشویید
1,454

مقالات سلامت

قانقاریای فورنیه
قانقاریای فورنیه (گانگرن فورنیه)، علل، علائم، تشخیص و درمان
280
نگاهی به داروی پروپوفول
داروی پروپوفول و معرفی مکانیسم اثر و نکات طلایی در مصرف آن
210
سندرم شوگرن
سندرم شوگرن ؛ علتها، علائم، تشخیص، انواع روشهای درمان و تغذیه مخصوص
391
داروی سینمت و نگاهی جامع به اثرات و نحوه عملکرد این دارو
473
رالوکسیفن
داروی رالوکسیفن و نگاهی به ویژگی های اساسی این دارو
389
تست ALT
تست ALT یا SGPT آزمایش خون؛ مقدار نرمال و درمان وضعیت غیر نرمال
819

مقالات آشپزی

موس شکلات
بهترین موس شکلات با طعمی عالی و بافتی لطیف
139
رولت کدو حلوایی
رولت کدو حلوایی با طعم و رنگی عالی برای مهمانی‌های گرم زمستانه
277
کاری مرغ
طرز تهیه خورش کاری مرغ به دو روش و شرح کامل ادویه مخصوص
502
مافین کدو
مافین کدو حلوایی با رنگ زیبا برای صبح‌های سرد زمستان
559
مواد غذایی برای صبحانه
۴ دسته بندی ضروری از مواد غذایی برای داشتن صبحانه سالم
407
نان سیب زمینی
طرز تهیه نان سیب زمینی نرم و لطیف مرحله به مرحله
678

مقالات تغذیه

تغذیه در سفر
آنچه باید درباره تغذیه در سفر بدانیم
114
خرما
۵ خاصیت اثبات شده مصرف خرما که بدون شک باید با آن‌ها آشنا شد
104
بهترین و بدترین رژیم غذایی برای قلب
بهترین و بدترین رژیم غذایی برای قلب و عروق کدام هستند؟
208
خواص لبو
خواص لبو (ریشه چغندر) و عوارض آن بر پایه تحقیقات علمی و روشهای استفاده
217
معرفی خواص مولیبدنوم
خواص مولیبدنوم و معرفی چند مورد شگفت انگیز از این خواص
694
میوه پوملو
میوه پوملو (گریپ فروت چینی) و معرفی فواید شگفت انگیز مصرف آن
622