جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
توان ذهنی

۹ راه حل ساده برای افزایش توان ذهنی و مغزی در همه‌ی سنین 

توان ذهنی مربوط است  به توامندی مغزی. هر چه مغز _ که یکی از اعضای شگفت انگیز بدن انسان است _  دارای توان بیشتری شود، توان ذهنی فرد نیز افزایش پیدا می‌کند. دانشمندان به طور دائم و بی وقفه،  در حال کشف‌  چیزهای جدید در مورد توان ذهنی و مغزی بشر هستند. کشف‌هایی درباره اینکه مغز بشر چگونه کار می‌کند و چگونه می‌تواند بهتر کار کند. اما هنوز نیز با وجود تحقیقات بیشمار،  رازهای زیادی  در مورد مغز بشر وجود دارد که ناشناخته باقی مانده‌است.

در این مقاله سعی داریم شما را با یکی از درخشان‌ترین کشف‌های علمی‌ در مورد توان ذهنی و مغزی بشر آشنا کنیم. این اطلاعات علمی‌، پس از بررسی‌های متعدد در توان ذهنی و مغزی بشر، در طی چند سال اخیر به دست آمده است. در طی این آزمایش‌ها مشخص شده است که برخی روش‌های بسیار ساده  وجود دارند که می‌توانند میزان قدرت و توان ذهنی شما را در طی زمان کوتاهی افزایش دهند.

  • روشهای افزایش توان ذهنی و مغزی

از شماره‌ی ۹ آغاز می‌کنیم

۹- خواب مناسب و کافی

  • کم خوابی مزمن، می‌تواند باعث کاهش حافظه گردد

دانشمندان دانشگاه برکلی در کالیفرنیا، مدارک متقاعد کننده‌ای پیدا کرده‌اند که کمبود خواب، می‌‌تواند منجر به بدتر شدن حافظه گردد و این خودش  زمینه‌ای است  برای آلزایمر. سلول های مغزی انسان در طول یک خواب شبانه‌ی کامل، این امکان را پیدا می‌کنند تا مواد سمی‌ و مضر را از خودشان دفع نمایند و اگر شخصی  برای مدتی طولانی، نتواند به طور کامل  و مناسب بخوابد  تاثیر مخربی بر روی سلول های مغزی‌اش ایجاد خواهد شد  و یکی از عوارض این بد‌خوابی مزمن کم شدن توان ذهنی فرد است. در نتیجه  داشتن خواب مناسب و کافی، راه حل ساده‌ای برای بهبود توان ذهنی فرد خواهد بود.

۸- نداشتن استرس طولانی مدت

  • استرس در طولانی مدت، باعث تخریب سلول‌های  مغز می‌شود

استرس  عوراض زیادی بر بدن و از جمله سلول‌های مغزی می‌گذارد. استرس باعث کاهش حافظه، کم شدن توانایی در یادگیری چیزهای جدید و عدم خویشتن‌داری  می‌شود. همچنین عوارضی از جمله احساس تنش و اضطراب، حواس‌پرتی، خشم، زودرنجی نیز به دلیل استرس طولانی مدت ایجاد خواهند شد. برای کاهش استرس چه کارهایی باید انجام داد؟

۷- تعادل احساسی

  • عشق و تنفر دارای نقاط مشترک زیادی هستند

دانشمندان انگلیسی متوجه شده‌اند که هر دو احساس عشق و نفرت در یک منطقه از مغز انسان شکل می‌گیرند. عشق ورزیدن کورکورانه و نیز نفرت ورزیدن کورکورانه،  باعث کم شدن  فعالیت قسمتهایی از مغز می‌شود که مختص قضاوت‌های صحیح و منطقی هستند. از سویی دیگر نفرت ورزیدن نیز به مدت طولانی، باعث کاهش توان ذهنی فرد می‌شود.

۶- آب کافی

  • مغز انسان نسبت به کمبود آب، بسیار حساس است.

از آنجایی که ۸۰ درصد از مغز انسان، از آب تشکیل شده است  حتی از دست دادن ۲ در صدی آب  نیز در مغز، باعث تاثیرات منفی زیادی بر روی سلول‌های مغزی میشود و در نهایت نیز توان ذهنی کاهش پیدا می‌کند، قدرت تمرکز و و میزان هوشیاری نیز کم می‌شود.  اگر این کمبود به مدت طولانی ادامه داشته باشد، بر روی حافظه کوتاه مدت و توانایی‌های شناختی و درکی شخص اثر منفی می‌گذارد.

۵- بارداری

  • بارداری در زنان باعث تغییر در ساختار مغز می‌شود

دانشمندان متوجه شده‌اند که بارداری باعث کاهش قشر خاکستری مغز شده و بر توانایی‌های شناختی اجتماعی و درک دیگران تاثیر می‌گذارد.  البته کم شدن این توانایی‌ها  به این دلیل است که ذهن مادر باید بیشتر از قبل متوجه‌ی فرزندش شود و بیشتر از سایر افراد باید با او در ارتباط قرار بگیرد تا به طور تمام و کمال بتواند از او در مقابل خطرات احتمالی مراقبت نماید.

۴- تعادل در مصرف شکر

  • میزان زیاد شکر در رژیم غذایی روزانه، باعث تخریب حافظه و توانایی در یادگیری می‌شود

فروکتوز بیش از حد در رژیم غذایی، به طور آهسته آهسته باعث کاهش حافظه و کاهش یادگیری شده و مغز به سختی اطلاعات را به خاطر می‌آورد و به سختی می‌تواند برروی چیزی تمرکز کند. علت علمی‌ این مسئله آن است که شکر اضافی دربدن،  باعث قطع شدن اتصال سلول‌های مغزی باهم می‌شود. دانشمندان تاکید دارند که تمام فرآورده‌های غذایی از جمله نوشابه‌ها، تنقلات و غذاهای کودک حاوی میزان زیادی از شکر هستند. اما از طرفی غذاهایی که حاوی امگا۳ هستند از جمله ماهی‌ها و آجیل‌جات، یا روغن ماهی، باعث بهبود عملکرد مغزی و از بین بردن عوارض شکر می‌شوند.

۳- عشق ورزی

  • عشق مادرانه و عشق رمانتیک شباهتهای زیادی به هم دارند

یک ارتباط عاشقانه و یک ارتباط مادرانه نقاط مشترک زیادی دارند. یک عشق پرشور قسمتهایی از مغز را که به ارتباطات جنسی ربط دارد فعال می‌کند و به طبع آن احساساتی مانند اضطراب و ترس را کاهش داده  و احساس رضایت را افزایش می‌دهد. حس مادارنه نیز قسمتهایی از مغز را که مربوط می‌شود به شکل گیری علاقه، فعال می‌کند.

۲- نقاشی کردن

  • نقاشی، عملکرد مغز را بهبود می‌‌بخشد

مطالعات نشان داده است که نقاشی کردن و تمرکز بر روی کارهای هنری، یا رفتن در خلسه‌ی هنری،  ارتباطات سلول‌های مغزی را بهبود می‌‌بخشد و از پیرشدن سلول‌های مغز جلوگیری می‌کند.  دانشمندان بر روی گروه سنی ۶۲ تا ۷۰ سال تحقیق کردند،  آنها نیمی‌ از این سالمندان را  در رشته هنری نقاشی،  و نیمی‌ دیگر را در رشته‌ی تاریخ هنر قرار دادند. کسانی که در رشته نقاشی شرکت کرده بودند نتیجه‌ی چشمگیری در بهبود تونایی‌های ذهنی از خود نشان دادند.

۱- مطالعه کردن

  • مطالعه، باعث ورزیده شدن مغز می‌شود

دانشمندان دانشگاه آکسفورد به این نتیجه رسیده‌اند که مطالعه کردن باعث تقویت و رشد عملکردهای شناختی مغز می‌شود. همچنین مطالعه کردن باعث می‌شود قسمتهایی از مغز که در سایر وقتها به کار گرفته نمی‌شود، فعال گردد.  به هنگام مطالعه، خون بیشتری به سمت مغز سرازیر می‌شود این در حالی است که به هنگام تماشای تلویزیون چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

همانطور که به ترتیب مشاهده کردیم، مطالعه کردن از رتبه شماره یک برای افزایش توان ذهنی برخوردار است. پس بهتر است کتاب مورد علاقه‌تان را بردارید و مشغول مطالعه شوید.


ترجمه اختصاصی مجله قرمز

منبع: Bright Side

دیدگاه ها 0
2000
  Subscribe  
اعلام کردن به

مقالات زیبایی

با سبک جدید کانتور کردن در سال ۲۰۱۹ آشنا شوید
321
ترفندهای آرایش چشم برای خانم‌هایی که چشمان گود دارند
339
براش های آرایشی خود را به این روش تمیز کنید و بشویید
براش های آرایشی خود را به این روش تمیز کنید و بشویید
183
کوتیکول خشک ناخن‌ها را به این روش درمان و برطرف کنید
کوتیکول خشک ناخن‌ها را به این روش درمان و برطرف کنید
303
برای داشتن مژه های زیبا و طبیعی این ترفندها را به کار ببرید
برای داشتن مژه های زیبا و طبیعی این ترفندها را به کار ببرید
1,002
اگر در ارتفاع بالا زندگی می‌کنید از این محصولات مراقبتی استفاده کنید
اگر در مناطق مرتفع زندگی می‌کنید از این محصولات مراقبتی استفاده کنید
128

مقالات سلامت

عوارض پروبیوتیکها
عوارض پروبیوتیکها چیست و چگونه باید آنها را مصرف کرد؟
17
داروی نابومتون
داروی نابومتون و معرفی ویژگی های اساسی این دارو ضد التهاب
198
علائم سپسیس
علائم سپسیس یا عفونت خون را با ۱۱ نشانه خاموش شناسایی کنید
247
التهاب پلک
درد و التهاب پلک چه عللی دارد، چگونه می‌توان با آن مقابله کرد؟
243
خواص دانه رازیانه
دانه رازیانه و نگاهی گذرا به فواید پرشمار این ماده غذایی مفید
479
معرفی داروی اورسودیول
داروی اورسودیول و نگاهی جامع به ویژگی های این دارو
199

مقالات آشپزی

نان چاودار دانمارکی
طرز تهیه نان چاودار دانمارکی (RugbrØd) به صورت مرحله به مرحله
48
کلوچه جو دوسر
کلوچه جو دوسر با کشمش و گردو و طعم دارچین
195
کیک شکلاتی بدون آرد
کیک شکلاتی بدون آرد و بدون گلوتن و آموزش گاناش شکلات
275
گشنیز پلو
گشنیز پلو ساده با طعم لیمو؛ پلویی خوش عطر برای همراهی با غذاهای دریایی
266
بیسکویت زیره
بیسکویت زیره هندی، بیسکویتی ساده و سریع برای همراهی با چای
280
سالاد تخم مرغ
سالاد تخم مرغ کلاسیک با طعمی عالی و مناسب ساندویچ
362

مقالات تغذیه

خواص دانه رازیانه
دانه رازیانه و نگاهی گذرا به فواید پرشمار این ماده غذایی مفید
479
خواص گندم سیاه
خواص گندم سیاه برای سلامتی و روشهای استفاده از آن
83
خواص بادام زمینی
خواص بادام زمینی برای سلامتی و بهترین نوع آن چیست؟
102
پاستیل مولتی ویتامین
پاستیل مولتی ویتامین از چه موادی تشکیل شده، فواید و عوارض آن چیست؟
192
افزایش قد
افزایش قد و معرفی چند ماده مغذی تاثیر گذار در این فرایند طبیعی
714
روشهای کاهش قند خون
روشهای کاهش قند خون بدون دارو و بررسی باورهای اشتباه بیماران دیابتی
374