جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
حس تنبلی

استفاده از حس تنبلی برای موفقیت

حس تنبلی حس آشنایی ست.  باعث می‌شود برای انجام هر کاری به دنبال راحت‌ترین روش باشیم. قبل از پرداختن به این موضوع، بایستی بگوییم منظور از موفقیت، فقط ثروتمند شدن نیست. بلکه موفقیت درتندرستی، ایجاد سلامتی فیزیکی و فکری، یا موفقیت درایجاد روابط با دیگران نیز جز موفقیت‌ها به شمار می‌آیند. آیا برای رسیدن به یک وزن دلخواه می‌توان از حس تنبلی استفاده نمود؟ آیا برای هدر ندادن وقت می‌توان از حس تنبلی بهره گرفت؟ و به طور کلی آیا به نظرتان می‌شود از حس تنبلی برای رسیدن به هر موفقیتی  استفاده نمود؟

پاسخ این است که بله،  با کمی‌ خلاقیت می‌توانید برای رسیدن به بسیاری از اهداف و خواسته‎هایتان از حس تنبلی کمک بگیرید.

تا پیش از این فکر می‌کردیم یکی از روشهای قطعی موفقیت، داشتن انگیزه کافی‌ست. تصور ما بر این بود که فقط با جملات انگیزه بخش می‌توان به خواسته‌ها رسید اما واقعیت این است که این روش هرچند مفید است، اما همیشه قابل اتکا نیست. شما ممکن است برخی روزها کاملا بی‌انگیزه باشید بدون اینکه دلیل آنرا بدانید و حتی از شنیدن جملات انگیزه بخش نیز متنفر باشید. در چنین روزهایی، هیچ انگیزه‌ای نمی‌تواند به شما کمک کند تا  در راه اهدافتان گام بردارید. چون هم از نظر فکری و هم از نظر فیزیکی خسته اید و فاقد نیروی کافی برای گام برداشتن در مسیر اهدافتان هستید.

همچنین ما تا پیش از این نیز فکر می‌کردیم فقط با ایجاد یک سیستم و برنامه‌ی هدفمند، در کوتاه مدت و در دراز مدت است می‌توان به مقصد رسید. اما گاهی،  رویدادهایی خارج از برنامه‌های ما اتفاق می‌‌افتند و خارج از کنترل ما هستند و ممکن است برای مدتها برنامه‌های ما را تعطیل کنند. در چنین حالتی نیز دوباره مغز شروع به مقاومت کرده و اجازه نمی‌دهد که از نظر فکری و جسمی نیروی گام برداشتن در مسیر اهدافتان را داشته باشید.  اینجاست که باید خلاقیت به خرج داد و برای رسیدن به هر هدفی، علاوه بر انگیزه و برنامه‌ریزی، از روش سوم یعنی کمک گرفتن از حس تبنلی بهره برد.

روش استفاده از حس تنبلی

حس تنبلی

همانطور که گفتیم، یک روش سوم نیز وجود دارد که از حس تنبلی کمک می‌گیرد تا بتوانید به اهدافتان برسید و آن هم تغییر دادن محیط اطرافتان به گونه‌ای‌ست که حس تنبلی،  مانع شود دست به کارهایی بزنید که وقتتان را هدر می‌دهد یا سلامتی‌تان را به خطر می‌‌اندازد یا روابط شما را با دیگران دچار مشکل می‌کند.

_  بعنوان مثال فرض کنید یکی از عادتهای مخرب شما این است که ساعتهای طولانی با کنسول بازی، سرگرم گیم‌های مختلف شوید. شما به فلان گیم علاقه دارید از طرفی هم می‌دانید وقتتان را دارید هدر می‌دهید. دچار عذاب وجدان یا استرس می‌شوید اما بازهم همچنان دست از گیم برنمی‌دارید. مکن است ابتدا سعی کنید  انگیزه‌ای  قوی در خود ایجاد کنید که به جای گیم، سراغ کتاب‌های درسی‌تان بروید.  اما پس از مدتی،  این انگیزه تبدیل به یک چیز عادی و روتین می‌شود و دیگر آن شور و اشتیاق لازم را ندارید.  روش دومی‌ نیز که ممکن است امتحان کنید،  این است که یک برنامه ریزی درسی برای خودتان ترتیب دهید. اما نمی‌توانید در مقابل وسوسه‌ی گیم و اینکه وقت و بی‌وقت دوستتان زنگ می‌زند و از شما می‌خواهد فلان گیم آنلاین را بازی کنید مقاومت کرده و پس از گذشت چند مدت، بیخیال برنامه‌ریزی‌هایتان  می‌شوید.  حالا راهکار چیست؟ چگونه می‌توان از حس تنبلی استفاده کرد تا کمتر سراغ گیم بروید؟

روش استفاده از  تنبلی این است که بازی کردن را به یکی از سخت‌ترین کارهای خود تبدیل کنید. مثلا یکی از راهها این است که کنسول بازی یا کامپیوتر مخصوص گیم را از خانه خارج کنید یا حتی بفروشید تا دسترسی به آن برایتان خیلی سخت و گاه ناممکن باشد. واضح است که وقتی دیگر وسیله‌ی بازی در درسترس نباشد تمایلی ندارید که  هر روز مسافت زیادی تا کلوپ گیم  بروید.  در واقع شما از یک غریزه‌ی انسانی به نام راحت طلبی و تنبلی استفاده کرده‌اید و کاری کرده‌اید که گیم کردن برایتان کاری سخت و دشواری باشد و به همین دلیل سراغش نخواهید رفت.

می‌توانید از این روش، برای  رسیدن به سایر اهدافتان نیز استفاده کنید. مثلا فرض کنید قصد دارید از شر اضافه وزن، رها شوید. خب یکی از راهها نخوردن تنقلات و چربی و شیرینی‌های مضر است.  در نتیجه بهترین کار این است که اصلا این تنقلات را نخرید تا به آنها دسترسی سریع و آسان نداشته باشید. بنابراین وقتی هیچ کیک یا چیپسی در خانه نداشته باشید موقعی که هوس خوردن به سرتان زد،  چون باید از خانه خارج شوید و مسافت زیادی تا سوپر مارکت بروید، تنبلی خواهید کرد و بیخیال خوردن می‌شوید.

اساس کار استفاده از حس تنبلی

حس تنبلی

اساس  استفاده از حس تنبلی این است که هزینه‌ی مادی و معنوی دسترسی به چیزهای مضر را آنقدر زیاد کنید تا بیخیالشان شوید و خیلی راحت از سر راهتان کنار بروند. به بیانی دیگر،  بایستی بر سر راه کارهای مضر، مقاومت و مانع‌های سخت ایجاد کنید تا انجام دادنشان برایتان آسان نباشد، سپس از  حس تنبلی خود به خود باعث می‌شود آن کار را انجام ندهید. این گونه است که به طور اتوماتیک و خود به خود، سراغ کارهای مضر نخواهید رفت.  چون حس تنبلی شما قوی‌تر است.

 

ترجمه و تالیف اختصاصی مجله قرمز

منبع: Andrewkirby


دیدگاه ها 0
Subscribe
اعلام کردن به
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مقالات زیبایی

درمان لک صورت
درمان لک صورت؛ راهنمای علمی درمان لک به همراه معرفی بهترین محصولات
46
اوره برای پوست
فواید اوره برای پوست؛ آیا می‌دانستید اوره هم لایه‌بردار است و هم مرطوب‌کننده؟
647
راقبت پس از فیلر لب
بهترین روشهای مراقبت پس از فیلر لب
318
آزلائیک اسید
آزلائیک اسید (Azelaic Acid) چیست و چگونه آکنه را درمان می‌کند؟
328
پودر ویتامین سی
آیا می‌توانیم پودر ویتامین سی را روی پوست صورتمان استفاده کنیم؟
831
شوینده صورت
برای انتخاب بهترین شوینده صورت به چه نکاتی توجه کنم؟
330

مقالات سلامت

حساسیت به هیستامین
حساسیت به هیستامین (histamine intolerance) چیست و چه دلایلی دارد؟
138
آزمایش CRP چیست؟
آزمایش CRP یا همان پروتئین واکنشی C چیست و چه کاربرد تشخیصی دارد؟
261
نگاهی به داروی سیمتیکون
داروی سیمتیکون و نگاهی جامع به کارکردهای این دارو
143
اختلال پیکا
اختلال پیکا موردی برای بیماران با عادات غذایی عجیب
123
گرفتگی عضله
گرفتگی عضله دردناک اما قابل رفع به روشهایی آسان
244
واكسن سينوفارم
واکسن سینوفارم ؛ میزان اثربخشی طبق داده‌های علمی و پاسخ به پرسش‌ها در مورد آن
362

مقالات آشپزی

نان هندی خانگی
نان هندی خانگی ساده و آسان بدون نیاز به فر
442
ترافل شکلاتی
ترافل شکلاتی خوشمزه تقدیم به آنهایی که دوستشان داریم
150
گرام ماسالا
طرز تهیه ادویه گرام ماسالا در خانه با عطری عالی برای انواع غذاها
215
سس مایونز گیاهی
سس مایونز گیاهی و رژیمی برای آنها که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند
506
اشترودل سیب اصل اتریشی
اشترودل سیب اصل اتریشی را به بهترین روش در خانه درست کنیم
542
کیک شکلاتی گیاهی
کیک شکلاتی گیاهی و بدون گلوتن با دستورالعملی آسان
986

مقالات تغذیه

چای رازیانه
خواص عالی چای رازیانه برای سلامتی از رفع بی خوابی تا دردهای پریودی
208
تنظیم هورمونی
چطور از گلوکومتر برای تنظیم هورمونی و لاغری استفاده کنیم؟    
129
مکمل لاغری
مکمل لاغری چیست و آیا واقعا در کاهش وزن تاثیر دارد؟
113
گوشت ارگانیک
گوشت ارگانیک و گوشت غیرارگانیک چه تفاوت‌هایی دارند؟
116
میان وعده نیمه شب
۱۱ میان وعده نیمه شب که واقعا سالم و قابل توصیه هستند
381
معرفی شاه توت
شاه توت و حقایقی جالب در مورد این میوه محبوب و مفید
185