از کت و شلوار خود درست مراقبت کنید


کت و شلوار از لباس‌های اساسی آقایان است و شما به عنوان یک مرد خوش لباس ممکن است بارها و در موقعیت‌های مختلفی به آن نیاز پیدا کنید حتی بسته به شغل و موقعیت شما ممکن است هرروز کت و شلوار بپوشید. از آنجایی که کت و شلوار باکیفیت لباس گران قیمتی است ارزش مراقبت ویژه و نگهداری درست و دقیق را دارد و شما در این مقاله می‌توانید یاد بگیرید که چطور از کت و شلوار خود درست مراقبت کنید.


پوشیدن کت و شلوار

به کت و شلوار خود استراحت دهید: برخلاف شلوار جین شما نمی‌توانید کت و شلوار را هرروز در طول یک ماه بپوشید. الیاف پارچه این لباس نیاز به استراحت دارد تا بتواند به فرم قبلی خود برگردد در غیر این صورت چندین سال از عمر آن کم خواهد شد. علاوه بر این نپوشیدن روزانه کت و شلوار باعث می‌شود دیرتر کثیف شود و به دفعات کمتری نیاز به خشکشویی داشته باشد. اگر کار شما طوری است که هرروز باید کت و شلوار بپوشید دو راه دارید، اول این که یک دست کت و شلوار اضافی بخرید تا هم تیپ متنوع‌تری داشته باشید و هم هر دو دست لباس شما عمر بیشتری داشته باشند. راه دوم که برای افراد با بودجه محدود توصیه می‌شود خرید یا سفارش کت و شلوار با یک شلوار اضافه است چون شلوار زودتر از کت خراب و کثیف می‌شود و داشتن یک شلوار اضافی و عوض کردن آن به صورت هفتگی می‌تواند کمک کننده باشد.

جیب‌ها را خالی نگه دارید: پر کردن جیب کت و شلوار باعث تغییر فرم پارچه در طولانی مدت شده و کشیدگی آن عمر لباس را کاهش می‌دهد. به خصوص قبل از درآوردن کت و شلوار و آویزان کردن در جارختی فراموش نکنید که جیب‌ها را کاملا خالی کنید.

کت و شلوار را درست تا کنید: مسافرت کردن با کت و شلوار نیاز به برنامه‌ریزی دارد و هیچ کس دوست ندارد کت و شلوار خود را چروک شده و نامرتب از چمدان‌ها خارج کند. روش درست این است که کت و شلوار خود را در یک کاور مخصوص زیپ‌دار و خارج از چمدان خود حمل کنید، اما اگر چنین کاری ممکن نبود می‌توانید کت و شلوار خود را مانند تصوایر زیر به درستی تا کنید و در چمدان قرار دهید:

نظافت کت و شلوار

بعد از هربار پوشیدن آن را برس بزنید: برای این‌که کت و شلوار شما تا خشکشویی بعدی تمیز بماند این کار ضروری است و بهتر است برای خرید یک برس مرغوب برای تمیز کردن آن سرمایه‌گذاری کنید. همیشه برس زدن را از بالا به پایین انجام دهید تا به الیاف پارچه آسیبی نزنید.

آن را به موقع لکه‌گیری کنید: اگر کت و شلوار شما لکه‌های زیاد و قابل توجهی دارد بهتر است آن را به خشکشویی بدهید اما لکه‌های کوچک و ساده را می‌توانید در منزل و با لکه‌بر معمولی و با کمک کمی آب و حوله تمیز پاک کنید.

به جای اتو از بخارشو استفاده کنید: کت و شلوار شما هربار پس از پوشیدن چروک می‌شود و برخلاف بقیه لباس‌ها اتو کردن نه تنها چروک‌ها را برطرف نمی‌کند بلکه به لباس آسیب می‌زند و با ایجاد تغییر در بافت الیاف عمر پارچه را کم می‌کند. شما به جای اتو کردن کت و شلوار می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • بخارشو بخرید. این وسیله به سادگی کت و شلوار را تمیز کرده و چروک‌های آن را از بین می‌برد.
  • از بخار حمام استفاده کنید. کت و شلوار چروک را در گوشه‌ای در حمام آویزان کرده و حمام بگیرید، بخار هوای حمام چروک‌ها را به میزان زیادی از بین خواهد برد.

نگهداری کت و شلوار در کمد

از چوب رختی عریض استفاده کنید: چوب رختی‌های سیمی و پلاستیکی ارزان قیمت ممکن است برای بقیه لباس‌های شما کافی باشند اما برای کت و شلوار عزیز شما نه، چون ممکن است به پارچه کت و شلوار آسیب بزند و از آنجایی که کت و شلوار وزن بیشتری نسبت به بقیه لباس‌ها دارد زیر آن تغییر شکل داده و باعث چروک بیشتر می‌شود. برای نگهداری کت و شلوار در کمد لباس‌ها بهتر است از چوب لباسی باکیفیت مثل مدل‌های چوبی یا مدل‌های روکش مخملی با عرض شانه مناسب و هم اندازه کت توصیه می‌شود.

کت و شلوار را در کاور مخصوص قرار دهید: کت و شلوارها معمولا در کاورهای پلاستیکی به فروش می‌رسند تا در طول مسیر شما به منزل آسیبی نبینند و برای مراقبت طولانی مدت مناسب نیستند. کت و شلوار شما باید در معرض جریان هوا قرار داشته باشد و فضای محدود و بدون جریان رطوبت و هوا داخل پوشش پلاستیکی مناسب نگهداری کت و شلوار شما نیست و پس از مدتی باعث بوگرفتن لباس خواهد شد. اما کاورهای مخصوص کت و شلوار که قابلیت جریان هوا دارند مناسب نگهداری از کت و شلوار شما به مدت طولانی هستند. کت و شلوار ست خود را در یک کاور با طول مناسب و دارای زیپ قرار دهید و در کمد آویزان کنید.

قبل از انبار کردن آن را خشکشویی کنید: با شروع فصل گرما معمولا کت و شلوار برای مدتی در کمد انبار می‌شود تا در فصل بعدی مجددا مورد استفاده قرار بگیرد. علاوه بر نکاتی که درباره نگهداری درست کت و شلوار در کمد لباس بیان شد این نکته را هم مد نظر داشته باشید که حتما کت و شلوار خود را تمیز انبار کنید و قبل از این کار آن را به خشکشویی بدهید. اگر کت و شلوار کثیف شما چند ماه انبار شود ممکن است کثیفی و لک‌ و بوی بد آن هرگز از بین نرود و مجبور شوید آن لباس را برای همیشه دور بریزید. فراموش نکنید که در خشکشویی کت و شلوار نیز زیاده روی نکنید و این کار را حداکثر ۴ بار در سال انجام دهید.


اگر این مقاله را پسندیدید می‌توانید مطالب مشابه را در بخش دنیای مد شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. اگر انتقاد و پیشنهادی درباره این مقاله دارید در بخش نظرات مطرح کنید.

منبع: WikiHow (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)